• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • a od kiedy to metro londyńskie jest tożsame z definicją metra?

    kolej metropolitarna to inaczej kolej miejska, a takową SKM jest (bo nie jest to kolej podmiejska jakbys tego chciał). Jedzie z końca na koniec metropolii przecinając jej centrum (centra).

    Oczywiscie, że warto by ją rozbudowac, tyle tylko, że na rozbudowę znacząca - taką jak np w londynie nie ma w 3mieście warunków. mozna tak naprawdę puscić jeszcze tylko dwie linie - z gdyni na koscierzynę, i z gdańska na kokoszki i rębiechowo - reszta linii już dawno nie nadaje się do rewitalizacji/rozbudowy.

    komunikacja tramwajowa jest najzwyczajniej w świecie tańsza w budowie i eksploatacji od kolejowej, a ma podobne zalety (i wady). jeszcze tańsze są trolejbusy, ale te z kolei mają wszystkie wady autobusów, trochę wad pochodzących od trakcyjności i tak naprawdę taniej i rozsądniej jest rozbudowywać komunikację autobusową w tym momencie.

    napoinasz się jak młody byczek na zawodach kulturystycznych a argumentów masz tyle tylko, że Gdfynia jest najlepsza i w ogóle.

    • 0 0

  • PO SZYNACH NA CHEŁM

    Nowe tory powstaną na odcinku od istniejącej już linii tramwajowej przy skrzyżowaniu ulic 3 Maja i Armii Krajowej do skrzyżowania ulic Sikorskiego i Witosa gdzie zbudowana zostanie pętla tramwajowo - autobusowa.

    Budowa linii umożliwi ponad 45 - tysięcznej dzielnicy (obecnie natężenie ruchu w godzinach szczytu wynosi ponad 4000 pasażerów w każdym kierunku) bardzo szybkie skomunikowanie się z centrum Gdańska. Tramwaje przejmą ponadto znaczne ilości pasażerów korzystających do tej pory z autobusów. To z kolei pozwoli znacząco zmniejszyć ich ruch na ul. Armii Krajowej
    Przypomnijmy, że w ostatnim czasie Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku zakupił trzy zestawy tramwajowe Bombardier Flexity Classic NGT6-2GD. Wyposażone w klimatyzację i „niską podłogę” pojazdy, dowiozą pasażerów z Chełmu do centrum miasta w około 6 - 7 minut.

    Dane techniczne inwestycji „budowa linii tramwajowej na Chełm” w ramach GPKM:
    5800 m toru,
    budowa przystanków tramwajowych na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego i Witosa z bezkolizyjnym dojściem do peronów,
    wykonanie dojść do przystanków + windy i remont schodów - 4 szt.,
    budowa sieci trakcyjnej w ramach której powstanie 76 nowych słupów,
    budowa linii kablowych,
    przebudowa i uzupełnienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic: Armii Krajowej - 3-go Maja, Sikorskiego - Chałubińskiego i Sikorskiego - Witosa,
    budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru nad urządzeniami w projektowanej stacji prostownikowej „Chełm” wraz z centrum sterowania w istniejącym budynku stacji prostownikowej „Towarowa” w Gdańsku oraz kanalizacji z kablem linii światłowodowej do projektowanej stacji,
    budowa pętli tramwajowej za skrzyżowaniem Al. Sikorskiego z ul. Witosa,
    budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem, wyposażeniem i automatyką.

    Terminy realizacji inwestycji

    rozpoczęcie - 09.08.2006r.
    zakończenie - 30.11.2007r.

    Koszt Inwestycji brutto

    1. Dokumentacja: projekt budowlany i wykonawczy - 2 549 800,00 zł
    2. Roboty budowlano- montażowe - 58 326 431,00 zł
    Razem: 60 876 231,00 zł

    • 0 0

  • Anonimie

    To ile jezdzilo swiadczy tylko o jakies totalnej glupocie komunikacyjnej i jest zjawiskiem niezrozumialym. Bo skoro mam do wyboru 2 srodki komunikacji:

    1 Szybki pociag, gdzie moge spokojnie usiac i za bilet zaplace tyle ile jade nim kilometrow
    2 Wolny tramwaj, gdzie smrodzi, rzuca, a siadaniu mozna juz w ogole zapomniec i place za niego w zaleznosci od czasu przejazdu

    Oczywistym jest, ze wybieram srodek numer 1. Niestety, z tego co widze, nie wszedzie to jest oczywiste.

    • 0 0

  • naprawdę jesteś aż tak tępy Mag? a pomyslałeś o tym, że SKM do NP jeździła wszedzie tylko nie takm gdzie jeździli ludzie? kto niby miał jeździć tą linia i dokąd?

    • 0 0

  • tak to prawda - tramwaj jest wolny i śmierdzi!!!

    nie to co czyste i pachnące trolejbusy poruszające sie z szybkością myśli Naszego Wielkiego Szczurka!!

    postulujemy linie trolejbusową do Londynu!!!
    szybko-czysto-tanio!!!

    • 0 0

  • Oby tylko znów nie było przestojów!!

    Gdańsk nie ma szczęscia do inwestycji budowałanych od strony wykonawczej. Na Marynarki Polskiej nic się nie dzieje, na Podwalu grupy robotników jeszcze niedawno opalały się na całego. Jest super!!!

    • 0 0

  • Napinaczu.

    Jak już to u nas jezdzi przez aglomeracje, ktorej czescia na pewno nie jest Wejherowo czy Lebork, wiec jest to kolej podmiejska.

    Poza tym, idac twoim tokiem myslenia, autobus jest jeszcze tanszy od tramwajow, wiec po co w ogole cos rozbudowywac? Wystarczy powiedzielac pasy dla BUS i problem korkow masz rozwiazany.

    • 0 0

  • Urzędas

    mam prośbe. wyjaśnij mi sprawe z tymi torami. przyjmijmy, że para torów to trasa dla jednego tramwaju. czy będzie jedna para, czy dwie. proszę o wyjasnienie bo trochę się zakręciłem.
    ??????????????????

    • 0 0

  • :P

    hmm- jestem mieszkanką Chełma i muszę powiedzieć iż mimo hałąsu jaki za sobą niesie linia tramwajowa, w dzisiejszych czasach, gdzie wszystkie te cudowne osiedleczka przyobwodniczne zakorkowały nasze osiedle, dodatkowo powodując smród spalin i hałas... myślę, że tramwaj jest tam wielce wskazany; bynajmniej odciągnie ciut W-Ztke, a dodatkowo ludzie z mojego osiedla nie będą musieli conajmniej 40 min. w korku spędzić by dojechać do dworca głownego!

    • 0 0

  • Napinaczu.

    Widze, ze osoby odpowiedzialne u was za komunikacje wszystkich w glupocie przebija. Chyba logiczna sprawa jest fakt, ze kolej ci nie wjedzie na podworko i jescze zaparkujre sobie pod oknem. Od tego jest wlasnie autobus aby ludzi dowiezc na dogodna przesiadke. Ale zawsze lepiej zlikwidowac niz pomyslec.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane