• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • Mag, weź chłopie łopatę i zacznij kopać to metro, od Babich Dołów po Pruszcz. Jak skończysz, to masz moje słowo osobiście pozwijam wszystkie tramwajowe tory w Gdańsku.

    • 0 0

  • Marek

    No i nadajemy na jednych falach. O to mi wlasnie chodzi. Metra nie ma, lecz jest SKM. Gdyby porzadnie w nia zainwestowac i rozbudowac, spokojnie zastapilaby metro w Trojmiescie. Popatrz ile tu mamy torow kolejowych, ktore trawa zarazsta.
    A napinacz chyba zapomnial o gdanskim urzedzie miasta, gdzie po szynach normalnie sobie jezdza samochody, a tramwaj moze sobie co najwyzej podzwonic.

    • 0 0

  • Mag_Gdynia to Szczurek!!!

    wiadomo że on jest najmądrzejszy!!!
    a Gdynia to Prawdziwy Raj!!!!

    NIE DYSKUTOWAĆ Z GENIUSZEM!!!
    NIE POLEMIZOWAĆ!!!

    • 0 0

  • tam jest wysepka magu, to ż ekierowcy łamią przepisy to inna sprawa.

    SKM to nic innego jak kolej metropolitarna czyli metro własnie.

    Croydon to jedno z wielu nowych "centrów" Londynu, jest tam sporo urzedów państwowych, całkiem duży kompleks handlowy i kilka innych przyjemności. Trojmiasto w Crojdon zmieściłoby się ze dwa razy. No i na Wimbledon dojeżdża się tramwajem własnie.

    Nap[inasz się bez pojęcia o sprawie zupełnie i jakby temat był godny tego. I wychodzisz na palanta. tyle.

    • 0 0

  • Mag_Gdynia jesteśmu z tobą!!!

    • 0 0

  • Cos sie napinaczu zagalopowales porownujac obecna SKM z londynskim metrem. Poza tym podajesz bledna definicje, bo zadna ona metropolitarna, tylko podmiejska. Obecnie wszystko opiera sie na jednej nitce do Wejherowa/Leborka. A jeszcze do niedawna Gdansk mial 2 trasy, z ktorych niestety jedna zlikwidowano przez takie glupie myslenie, iz tramwaj fajny jest. Popatrz lepiej w ile miejsc mozna dojechac metrem w Londynie, a w ile SKM.
    A nowe centrum to juz w ogole inna bajka.

    • 0 0

  • tramwaj nie pomoże mieszkańcom połodniowych dzielnic gdańska - w przyszłym roku trasa w-z doprowadzona zostanie do obdownicy stając się główna trasa tranzytową z dynamicznie rozwijającego sie portu na obdownice. Już niedługo ruszy tędy lawina wolnych tirów załadowanych kontenerami z nowobudowanego terminalu zmianiająć życie kierowców tej trasy w koszmar.

    • 0 0

  • Mag dyskusja z Tobą jest bez celu ale jeżeli już coś smucisz to powiedz jeszcze wszystkim ile osób jeździło zlikwidowaną trasą do Nowego Portu.

    • 0 0

  • nareszcie

    nareszcie coś mądrego robią w tym gdańsku. no cóż chełm to zwykła,duza dzielnica, ale tramwaje zawsze sie przydają. SUPER!

    • 0 0

  • nic naprawdę

    nic nie pomoże, jeśli Ty nie pomożesz dziś tramwajom. pieniacze, kłótniki, i inne bejki, czmu służy ta dyskusja? jak tak ją obserwuje to już wiem dlaczego trójmiejskie miasta nie mogą się dogadać w sprawie wspólnych biletów...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane