• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • "Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł". To aż 3 (TRZY) tramwaje bedą jezdziły na Chełm????? Panowie, bez jaj..... Kpiny....

    • 0 0

  • w Londynie? na Croydon są tramwaje, sprawdzx tramlink net. Trolejbusów za to nie widziałem.

    • 0 0

  • I juz sie barany odezwaly.

    Atakujac z tymi trolejbusami czy lotniskiem. Jakbyscie nie wiedzieli, to i dla was pociag w tamta strone bylby udogodniem, wiec po co ujadacie?

    Tralejbus stoi w korku, ale tramwaj tez. Popatrz jeden z drugim ile w tym waszym ukochanym Gdansku trakcji jest usytuowanych na jezdni razem z samochodami. Popatrz tez jaki zlom jezdzi, co jest przyczyna czestych awarii.
    A jak awaria na trasie to wiadomo - wszystko bierze w leb.
    Taki tramwaj wspanialy.

    • 0 0

  • Bez komunikacji szynowej,

    nie rozwiaze problemow komunikacyjnych , zadna wielka metropolia .
    Najlepszym ( oszczednosc miejsca ) , ale drogim rozwiazaniem jest metro .
    W niemieckich aglomeracjach , w ich centrach , linie prowadzone sa pod ziemia , ale z racji na wysokie koszty , tak szybko jak tylko jest to mozliwe , wyjezdzaja na powieszchnie i jada dalej jako zwykle tramwaje .
    Nie znam w europie , zadnego wiekszego miasta ( moze oprocz Gdyni , Lublina i Suwalk ), nieposiadajacego transportu szynowego .

    • 0 0

  • Ach ten wyjazd na powieszchnie !

    • 0 0

  • Mag uspokój się , wsiądź w trolejbus i odleć do Londynu

    • 0 0

  • "trakcji jest usytuowanych na jezdni"

    dwa kawałki, na mickiewicza i na pomorskiej.

    • 0 0

  • portal europejski

    a na 3-ej stronie mamy goscia ze szwajcarii, coraz lepiej;) a co do kolejek na wyciągach to są, i nawet fajnie sie tym jedzie:) a co do chełmu to tramwaj jest tam niezbędny, a ci co nie stali nigdy w korku na armi niech zamilkną!!!

    • 0 0

  • Marek

    Z gdyńskim Magiem nie pogadasz, nawet latające perskie dywany nie są w stanie zaspokoić jego ambicji. Swoją drogą świat byłby smutnym miejscem bez takich upierdliwców.

    • 0 0

  • Bialo zielony napinaczy czy inna zarazo.

    A czym jest to Croydon i gdzie lezy? Popatrz sobie na mape.
    Podstawowym srodkiem komunikacji w Londynie jest metro i tylko metro.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane