• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

640 szyn na Chełm

Michał Stąporek
10 sierpnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut. Linia na Chełm poprowadzi al. Armii Krajowej i ul. Sikorskiego. Jej przejechanie zajmie ok. 5 minut.
Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł. Żaden z gdańskich tramwajów nie podjechałby na Chełm, dlatego ZKM musiał zamówić trzy nowoczesne Bombardiery za ok. 22 mln zł.

W grudniu przyszłego roku pierwsi pasażerowie pojadą tramwajem ze Śródmieścia Gdańska na Chełm. Kurs potrwa nieco ponad 5 minut. Wczoraj podpisano umowę z konsorcjum, które wybuduje nową trasę tramwajową.



Zanim jednak mieszkańcy Chełmu dojadą do swoich domów bez stania w korkach, Konsorcjum Chełm, złożone z firm z Poznania, Łodzi, Krakowa, Gdańska i Gdyni będzie musiało położyć ok. 5,8 km pojedynczego toru, czyli ok. 640 szyn. Na trasie liczącej prawie 3 km powstaną cztery przystanki - na wysokości ul. Pohulanka, Odrzańskiej, Chałubińskiego i Witosa. Wyremontowane zostaną schody prowadzące z kładek dla pieszych na przystanki, a na każdym z nich zamontowana zostanie winda dla osób niepełnosprawnych.

Za wszystko to, oraz modernizację trzech skrzyżowań na trasie tramwaju, budowę pętli za skrzyżowaniem al. Sikorskiego z ul. Witosa oraz budowę całej trakcji miasto zapłaci ok. 60 mln zł.

Kiedy na al. Armii Krajowej pojawią się robotnicy? - Dopiero pod koniec października. Do tego czasu musimy stworzyć projekt techniczny i uzyskać pozwolenia budowlane - tłumaczy Tomasz Sweklej, prezes firmy Torpol, która jest liderem Konsorcjum Chełm.

Zarówno on, jak i wszyscy miejscy urzędnicy odpowiedzialni za tę budowę - inwestorem zastępczym jest Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska - zgodnie twierdzą, że budowa linii zostanie zakończona 30 listopada 2007 r. - Inwestycję współfinansuje Unia Europejska, która wymaga byśmy jej pieniądze wydali do końca przyszłego roku. - podkreślają.

Tramwaje będą mogły wyjechać na trasę na Chełm zaraz po zakończeniu prac montażowych. Do obsługi tej trasy trzeba było kupić zupełnie nowe pojazdy, które zostaną dostarczone pod koniec budowy linii. - Stanowiące większość gdańskiego taboru wozy 105N nie dałyby rady tam podjechać, więc ZKM zamówił trzy bombardiery, które będą jeździć na Chełm - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Dodaje także, że te tramwaje będą musiały jeździć na krótkich liniach, by zapewnić stałą obsługę trasy. - Będą robiły pętlę albo wokół Śródmieścia, albo też wokół Opery.

Gdy ruszy nowa linia zmianie ulegną trasy autobusów jeżdżących ze Śródmieścia na Chełm al. Armii Krajowej. ZTM liczy, że gdy autobusy znikną z zakorkowanej ulicy, zmniejszą się korki w tej części trasy W-Z.
Gdańsk stawia na tramwaje
Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku. Antoni Szczyt snuje wizje budowy nowych linii tramwajowych w Gdańsku.
- Jest ekologiczny, nie potęguje korków, jest najszybciej rozwijającym się środkiem komunikacji miejskiej w Europie - niemal na jednym oddechu wylicza Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Gdańsku.

Te wszystkie cechy sprawiają, ze Unia Europejska chętnie współfinansuje przedsięwzięcia związane z rozbudową sieci tramwajowej. I dlatego Gdańsk ma już kolejne pomysły na budowę nawet czterech kolejnych linii tramwajowych. We wrześniu miasto zleci oszacowanie kosztów budowy nowych linii:

- z Siedlec, przez Nowolipie, Rakoczego, Bulońską do pętli przy ul. Myśliwskiej
- z Chełmu, przez Witosa w stronę ul. Jabłoniowej
- z Chełmu do pętli planowanej przy ul. Nowej Łódzkiej
- z Chełmu przez Kadmową na Orunię Górną.

- Do końca 2013 r. chcielibyśmy wydać ok. 230 mln zł na nowe linie tramwajowe. Na pewno nie starczy nam na te wszystkie projekty i dlatego chcemy ustalić, które z nich są najbardziej opłacalne i mozliwe do zrealizowania - zapowiada Antoni Szczyt.

Dziś w Gdańsku jest ok. 110 km linii tramwajowych. Wszystkie plany zakładają budowę kolejnych 30 km.

Opinie (174) 3 zablokowane

  • pasy dla autobusów nie sprawdzają się nigdzie na świecie, nie ma ich jak poprowadzic przez skrzyzowanie, zajmują kupe miejsca itd itp. chcesz tego czy nie, po kolei to własnie tramwaj jest najlepszym środkiem transportu w miescie, co znajduje potwierdzenie w inwestycjach na całym świecie. zaś z pary trolejbus - autobus zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest autobus. trolejbus łaczy wady tramwajów i autobusów, a ich zalet się pozbywa. jak jest na to miejsce i pieniądze to warto budowac tramwaj, jak nie ma to autobusy. tak rozwijają sie teraz na swiecie systemy transportowe iile razy byś nie zaklął i piąstek nie zacisnal nie zmienisz tego

    co do podmiejskości... ręce opadają. kolej podmiejska jeżdzi z miasta pod miasto i spowrotem. kolej miejska jeździ z jednego końca miasta na drugi, przy czym "koniec" to zazwyczaj jakaś podmiejska miejscowość - czegoś w tym nie rozumiesz?

    • 0 0

  • zlikwidować? przecież tra linia nie została zlikwidowana, zlikwidowane zostało połączenie, bo nie było na nie zapotrzebowania. tramwajem dojezdza się do NP wygodniej i szybciej. mimo, że bardzo byś chciał, żeby było inaczej ;)

    • 0 0

  • niech chwała będzie polskiemu budownictwu drogowemu i polskiej komunikacji......

    3 km linii tramwajowej!!!!!! to dopiero wyczyn!!!! Na miarę naszego metra w Warszawie i polskich "autostrad". Za autostradę Kraków - Katowice opłata wynosi 13zł, po czym zaraz po wjeździe na nią zaczynają się roboty drogowe i jest ograniczenie do 50km/h!!!! i tak co kawałek.
    Jeśli chodzi o tą dziedzinę, to chyba nam niebardzo wychodzi.

    • 0 0

  • Napinaczom mówimy nie

    Nie mecz juz Maga .
    Wszystkie postepowe aglomeracje w Polsce ( Gdynia , Lublin i Tychy )posiadaja trolejbusy .
    Jest to srodek posiadajacy identyczna przepustowosc jak autobus , uzalezniony od linii napowietrznej i drog , a w czasach napedu gazowego lub hybrydowego wcale nie taki ekologiczny , chyba , ze porownamy go do starego Jelcza .

    • 0 0

  • Napinaczu.

    Taaaaaaa, to ciekawe czemu przez caly Budapeszt biegna sobie pasy dla autobusow i jakos nikt nie ma z nimi problemow, a podroz tym srodkiem komunikacji przebiega nadzwyczaj szybko i sprawnie. Ale lepiej wygadywac, ze zajmuja kupe miejsca i budowac tramwaj, który jeszcze bardziej utrudnia ruch.

    O kolei już w ogole dziwactwa przeogromne wygadujesz. Miejska by była gdyby kazda linia konczyla bieg w Gdyni. Wymyslasz i wymyslasz, zamiast popatrzec sobie co jest napisane na peronach: „pociag podmiejski”. A jak już chcesz wytykac im glupote, to zacznij od swojego miasta, bo i w Gdansku spotkalem się z takim oznakowaniem.
    Kojena bzdura odnosnie pociagu z Nowego Portu. Jakis czas temu miałem taki podreczny rozklad kolejowy i czas przejazdu tamtej linii wynosil max 13 minut. Zaraz mogę zobie stuknac do waszego ZKMu aby dowiedziec się ile ten tramwaj torpeda jedzie. 30 min? A może 40? Oto moje typy.

    • 0 0

  • tramwaje 22 mln, budowa 60 mln, a to sie kiedys zwroci?? za kilanascie lat chybaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    • 0 0

  • Co za osioł pisze, żeby najpierw budować drogi??

    Po to robi sięporządną KM, żeby odciążyćdrogi inie yło potrzeby ich rozbudowy. Alternatywą jest wyasfaltowanie połowy miasta, jak to sięstało w Stanach i z czym zaczynajątam ogromnym kosztem walczyć

    • 0 0

  • Mag jesteś głupi czy tylko udajesz?

    Budapeszt powiadasz... a Londyn jest cały poprzecinany pasami dla autobusów i tylko utrapienie z tego wynika (najfajniej jest jak kilkanaście autobusów dojedzie do skrzyżowania i trzeba je wpuścić). Ale masz rację - tam gdzie nie da się byudowac linii tramwajowych tam stawia sie na komunikację autobusową - piasłem o tym wcześniej - nie zrozumiałes?

    NP... znowu najwyraniej głupka strugasz. Skąd dokąd ten czas? Kto tamtedy jeździł? Dziwisz się, że ludzie mając do wybory transport niemal od drzwi do drzwi nie jeździli takim do i od którego trzeba dojechać? Jak tereny wdłuż linii zapełnią się mieszkaniówką to linię będzie można odpalić w try miga, po co wozić powietrze? Jak na razie ta linia to pozostałość po nie istniejącym już zapotrzebowaniu.

    • 0 0

  • Mag_Gdynia

    Nie wiem gdzie tak szybko jezdziles po Budapeszcie tymi autobusami .
    Bedac tam ostatnio , jezdzilismy metrem i tramwajami - ktore byly duzo szybsza alternatywa dla autobusow .

    • 0 0

  • MAg to taki ślepy strzelec, a to Sztokholm, a to Londyn to znów Budapeszt... może coś się uda wcisnąć.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane