• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej

Michał Brancewicz
20 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (154)
  • Tramwaj linii nr 9 jadący przez Długą. Rok 1949.
  • Tramwaje na Długiej. Rok 1956.
  • Tramwaj linii nr 8 mija ul. Ławniczą, tym samym z Długiej wjeżdża na Długi Targ. Rok 1946.
  • Tramwaj na Długim Targu widziany z wnętrza Bramy Zielonej. Rok 1956.

20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.



Chciał(a)byś, żeby tramwaj wrócił na Długą i Długi Targ?

Trasa tramwajowa przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta została oddana, jako linia tramwaju konnego, w 1883 roku. Nie była pierwszą uruchomioną w Gdańsku. Ta powstała 10 lat wcześniej między Targiem Siennym a Oliwą.

W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.

  • Rok 1906. Trzy tramwaje spotykają się ze sobą pod Ratuszem Głównego Miasta.
  • Piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 roku.

Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi



Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.

Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.

Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ. Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.



"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"



Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.

Można w niej przeczytać:

  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).

Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)

Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).

Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.


Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic



Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.

Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.

Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • Miałem 4 lata ale pamiętam jak wysiadałem z mamą przy kinie Leningrad z tramwaju z Oruni. (3)

    Przyjechaliśmy kupić dla mnie buty.

    • 78 7

    • 6- ka z Oruni nigdy nie jechala trasa przez ulice Dluga i kolo kina Leningrad (1)

      Na targu Weglowym miala petle wyznaczona przez Katownie, Teatr Wybrzeze i kino Drukarz. I tak bylo jeszcz w latach 70- tych.

      • 13 1

      • Na Targu Węglowym była pętla, po likwidacji pętli na Wojciecha Bogusławskiego

        6-ka "przeniosła się" na Targ Węglowy ok 1960 roku.

        • 8 0

    • Tramwaj nr 6 nie jeździł przez długą!!!!

      • 4 0

  • I powinien zniknac z całego miasta bo jest reliktem przeszłosci i PRLu a obecnie najbardziej kosztownycm szkodnikiem (5)

    Dlatego od zawsze mówiono onim dzien pieszego pasazera i dzien bez awari tramwaju to dzien stracony,Tramwaj w gdańsku ma awarie kilka razy dziennie co dziennie blokuje cała linie niema zadnych zalet jednoczesnie kosztuje najwiecej w miescie.Autobus ma wyłacznie zalety i jest tanszy! Cały swiat postawił na autobusy powstaje coraz wiecej farbryk autobusów coraz bardziej skomputeryzowanych tranmwaje maja rozwiazania z epoki PRLu.Torowiska buduje sie latami kosztuja gigantyczne pieniadze i w gdańsku ciagłe poprawki nowych lini .
    Buspasy sa najlepszym rozwiazaniem wmiescie dzieki nim pogotowie szybciej dojedzie do wypadku straz pozarna i policja po to rach nie jada!
    Codziennie widze jak karateka pogotowana i straz pozarna stoi w korkach !!
    Torowiska to sa unas jak paskudne reklamy z wiszącymi drutami trakcji i słupami .Niema nic gorszego niz tramwaj w miescie

    • 5 35

    • I tak zostało!

      Gdańsk promuje dzień pieszego pasażera codziennie!

      • 3 0

    • W czoraj nieżle sie zdziwiłem na grunwaldzkiem byłem szbciej rowerem do Gdańska niz straz pozarna stałem i czekałem (3)

      kiedy mnie dogonią gdyby był buspas zamiast torowiska nie stali by wkorkach a wiadomo ze czxas przejazdu jest tu najwazniejszy w szczególności dla kartki ratującej zycie.Niestety władze miasta likwiduja linie autobusowe i pakują w ich miejsce torowiska z awaryjnymi tramwajami.
      I zobaczcie soebie ile lat buduja torowiska i ile problemów z nimi jest przy odbiorach i ponich na stogach i na alei adamowicz

      • 1 5

      • jak rozdawali inteligencję stałeś w innej kolejce, tak, zauważyliśmy (2)

        ale przestań się tu już produkować. Tego bełkotu nie da się czytać. A swoje PKSy idź uwielbiać na wiochę do siebie

        • 9 1

        • Pokemon poco sie kompromitujesz wyzwiska i brednie nic wiecej niepotrafisz a innym zarzucasz to co sam robisz i kim jestes:) (1)

          Gdybys miał rozum to bys wiedział co bredzisz autobusy w Gdańsku sa od poczatku i nie sa to PKSY tylko komunikacja miejska

          • 1 6

          • Od począku czego? Gdy w Gdańsku zaczynały jeździć tramwaje, o autobusach nikomu się jeszcze nie śniło.

            • 1 0

  • Był... (1)

    Tramwaj byl na oruni ale kolo kina Kosmos

    • 6 1

    • Przy Gościnnej była pętla a jeździł po Jedności Robotnizej dzisiaj św Wojciech.

      Kino było w remizie zanim nowe wybudowali.

      • 2 0

  • Obecnie Gdańsk się stacza z miesiąca na miesiąc. (1)

    • 16 15

    • W domach też tak mają.

      • 0 3

  • Miasta dla pieszych

    Samochody tylko poza miastem

    • 6 7

  • Jak to - zniknęły? (4)

    Znikają pieniądze z portfeli wskutek inflacji, gdy rządzi PiS!

    • 16 11

    • Pinokiu nie zniknęły! Ostatnio nawet mu zafundowaliśmy nowy paltocik z naszych podatków!

      • 2 5

    • Mnie jakoś znikały za ZSL z PO. (2)

      Dzisiaj żyjemy jak ludzie a nie jak bydło za 4 zł/godz.

      • 3 8

      • i za chleb płacimy 7 złotych.... jest super, jest super

        • 5 3

      • chyba jakiś socjalniak jesteś

        • 4 2

  • Zniknęły tramwaje, (3)

    zniknęły kina, za to pojawili się ludzie w dziurawych szmatach zamiast spodni oraz w lecie panie ze sznurkami w du**e zamiast majtek.

    • 29 3

    • tak sie teraz i nastolatki ubieraja pewnie przykład biorą z rodziców

      • 8 0

    • A co ty (1)

      Kreator mody?Nastepny nawiedzony fanatyk.Jak ktos chce miez sznurek w ... i mu z tym wygodnie,to nie twoja sprawa

      • 5 3

      • Według niego, to powinny barchany wkładać.

        • 0 3

  • Powinny pozostac (7)

    Tramwaj powinien docierać do centrum miasta i wjeżdżać w dzielnice. Oczywiście dobry tramwaj z innym torowiskiem.

    • 23 61

    • (2)

      a może pociąg?

      • 12 4

      • Ale w tym nie ma nic dziwnego (1)

        Mieszkałem w Niemieckim mieście i tramwaj przejeżdżał całą starówkę. Obok ciągi piesze i nikomu nic nie było.

        • 13 5

        • Mieszkasz w Niemczech a wypowiadasz się o Polsce

          Polska to nie Niemcy ,my tu inaczej żyjemy ,napewno lepiej ,w coraz mniejszym stopniu ale jednak ,jaki trzeba mnieć zryty czerep aby na deptaku obecnie tramwaj dawać ?

          • 2 4

    • Pas startowy

      I małe samoloty niech lądują ,ci eko będą wdzięczni

      • 1 2

    • (2)

      Oczywiście, bo przecież ul. Długa i Długi Targ nie mają służyć spacerom, robieniu fotografii, podziwianiu i zachywcaniu się, korzystania z miejscowej gatronomii, tylko z zawalenia ich torami i wielkimi torami. Gdzie ty człowieku żyjesz? Podwalem sobie dojedziesz do centrum. Dziwoląg na dziwolągu, porażające.

      • 1 1

      • W d byłeś g widziales

        Najbardziej zatłoczone miasta potrafią mieć tory przez starówkę. Jedzie sobie taki powoli, cicho i podwozi ludzi. Tak działa komunikacja

        • 1 0

      • Ja jak dojedziesz w okolice Zielonej Bramy? Zobacz ile trzeba iść choćby do Żurawia od najbliższego przystanku komunikacji miejskiej? Główne miasto jest odcięte od komunikacji, podobnie jak duża część Starego Miasta.

        • 1 0

  • Powinien wrócić (1)

    Powinien jeździć długą albo chociaż SKM

    • 2 7

    • Wg mnie

      Powinni zrobić pas startowy, akurat długa ma w miarę długa prosta najwyżej się ją wyprostuje i będą mogły startować samoloty

      • 1 1

  • I komu to przeszkadzało

    A dziś byłoby jak znalazł

    • 6 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane