• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej

Michał Brancewicz
20 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (154)
  • Tramwaj linii nr 9 jadący przez Długą. Rok 1949.
  • Tramwaje na Długiej. Rok 1956.
  • Tramwaj linii nr 8 mija ul. Ławniczą, tym samym z Długiej wjeżdża na Długi Targ. Rok 1946.
  • Tramwaj na Długim Targu widziany z wnętrza Bramy Zielonej. Rok 1956.

20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.



Chciał(a)byś, żeby tramwaj wrócił na Długą i Długi Targ?

Trasa tramwajowa przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta została oddana, jako linia tramwaju konnego, w 1883 roku. Nie była pierwszą uruchomioną w Gdańsku. Ta powstała 10 lat wcześniej między Targiem Siennym a Oliwą.

W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.

  • Rok 1906. Trzy tramwaje spotykają się ze sobą pod Ratuszem Głównego Miasta.
  • Piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 roku.

Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi



Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.

Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.

Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ. Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.



"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"



Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.

Można w niej przeczytać:

  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).

Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)

Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).

Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.


Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic



Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.

Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.

Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • W tramwajach kiedyś było wesoło.

    Ludzie gadali ze sobą, śmieli się. Teraz niemal wszyscy gapią się w maluteńkie ekraniki telefonów.

    • 4 1

  • Tramwaj zabytkowy darmowy - tylkonjeden co godzinę

    Powinien kursować długą skręcać koło halii i aż do madisona . Byłaby super atrakcja a i mieszkańcy by czasem podjeżdzali -jechałby by powoli 15 km na h można by wskakiwać i zeskakiwać. Ale to miasto Oli tu nic nie powstaje od lat fuszerki na kazdym kroku nawet fontanny nie działają

    • 1 3

  • Jeszcze w końcu (1)

    lat 80tych/początek 90,byly fragmety torowiska na Długiej. Do tego nawierzchnia wyglądała zupełnie inaczej jak teraz

    • 14 2

    • Już wtedy nawierzchnia na Długiej była wykonana z tych śliskich i mało praktycznych granitowych płyt. Żadnych fragmentów torowiska wtedy tak nie było.

      • 2 3

  • Wizja 2023 !!!-"zamiast auta i betonu- czas na powrót do starego i dobrego wrócić !!!

    Propozycja dla Gdańska - zostaw Auto w domu i jedź tramwajem do Centrum miasta - Komunikacja miejska 2023 bez Auto i betonowego Lasu w obrębie Gdańska ???
    P. S.
    Jak nie zmienimy myślenia naszego, to niedługo nie będzie Naturalnego życia w Gdańsku !!! Ekologiczne jest najlepszy sposób przez tramwaje wąsko- totorowe- na przykład-: Elektro Magnet n.p. ( San Francisco/ Amsterdam i inne miasta na świecie bez Auto w centrum miasta)v- które mało miejsca zajmować i będą i napędzane przez prąd pod ziemią n.p. dla turystów od dworca kolejowego do centrum miasta) i to samo można zrobić w Sopocie i w Gdyni tanim kosztem !!! A Auto można zostawić na parking poza miastem albo w domu !
    Nie każdy może atutem do miasta wjechać bo niema miejsca Beton !!! -" Adam słodowy -" zrób to sam w Gdańsku Teraz i pomyśl o przyszłości bez Auto !!! Według mandrego człowieka- Artur Szpenhauer z Gdańska przed laty stwierdził coś takiego !!!
    Niedziela w Gdańsku bez Auto 2023 !!! Kto jest za ???:a kto przeciwko Beton w Gdańsku 2023 ??? ... aaameeen...

    • 1 1

  • I komu to było potrzebne ?

    Mogły być tam dalej.

    • 2 2

  • Projekt - Wizja tramwaj w Gdańsku 2023 - bez Auto w centrum miasta !!!

    Tramwaj wódki torowy był by alternatywą Teraz 2023 !!!
    Zamiast Beton w Gdańsku i okolicach 2023 i Sopocie i Gdyni też możliwość ekologiczna 2023 tanim kosztem !!!
    Pozdrawiam serdecznie...
    Były mieszkaniec Gdańsk Wrzeszcz Aleja Zwycięstwa i czołg 2023... Niedziela bez Auto w centrum miasta Gdańska z tramwajem na długiej ulicy...

    • 1 1

  • Dobra decyzja czerwonych jedna z niewielu..

    Drewnianym tramwajem kiedyś dojeżdżałem do szkoły w centrum miasta to była super atrakcją. A już pisk na zakrętach i bujanie pamiętam z sympatyczną nostalgią

    • 1 3

  • Dobrze że nie jeżdżą przez Długą

    Tramwaje Pessy są o wiele większe od pierwotnych wagoników tramwajów konnych, szpeciły by tę ulicę a korzyści byłyby i tak niewielkie.
    No chyba, że przyłączano by do tramwaju kontenery na śmieci na kółkach i trasa prowadziła by na szadółki, to wtedy byłby jakiś sens tramwaju na Długiej.

    • 0 1

  • Mam 63 lata i pamiętam tramwaje na Długiej.

    • 1 0

  • Mogłyby wrócić

    To lepsze rozwiązanie niż obecny syf jaki panuję w Centrum Starówki mowa o przysłaniających Starówkę słupach to porównajmy to z tym vhlewem jakim są ogródki restauracyjne które tylko szpecą Gdańską Starówke

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane