• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej

Michał Brancewicz
20 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (154)
  • Tramwaj linii nr 9 jadący przez Długą. Rok 1949.
  • Tramwaje na Długiej. Rok 1956.
  • Tramwaj linii nr 8 mija ul. Ławniczą, tym samym z Długiej wjeżdża na Długi Targ. Rok 1946.
  • Tramwaj na Długim Targu widziany z wnętrza Bramy Zielonej. Rok 1956.

20 maja 1959 roku, w związku z otwarciem torowiska na trasie W-Z, tramwaje zostały wycofane z Traktu Królewskiego. Przez Długą i Długi Targ kursowały od 1883 roku, początkowo jako tramwaje konne. Dzisiaj nie został po nich prawie żaden ślad.



Chciał(a)byś, żeby tramwaj wrócił na Długą i Długi Targ?

Trasa tramwajowa przez ul. Długą i Długi Targ w kierunku Bramy Żuławskiej i Dolnego Miasta została oddana, jako linia tramwaju konnego, w 1883 roku. Nie była pierwszą uruchomioną w Gdańsku. Ta powstała 10 lat wcześniej między Targiem Siennym a Oliwą.

W 1896 roku zaczęły tamtędy kursować tramwaje na prąd. Zresztą w tymże roku zelektryfikowano wszystkie linie w mieście.

  • Rok 1906. Trzy tramwaje spotykają się ze sobą pod Ratuszem Głównego Miasta.
  • Piętrowy tramwaj konny na Długim Targu w 1893 roku.

Linie nr 8 i 9 do Wrzeszcza i na Stogi



Po wojnie tramwaje nadal jeździły Traktem Królewskim między zrujnowanymi kamienicami Śródmieścia.

Była to stała trasa linii tramwajowych nr 8 i 9. Pierwsza łączyła Dolne Miasto z Wrzeszczem, druga Targ Węglowy ze Stogami.

Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ. Uruchomienie trasy tramwajowej W-Z na al. Leningradzkiej. Od tego dnia tramwaje przestały kursować przez Długą i Długi Targ.
Kres tej trasie położyło otwarcie linii tramwajowej na trasie W-Z w ciągu ówczesnej al. Leningradzkiej, a obecnie Podwala Przedmiejskiego.



"Znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe"



Miało to miejsce 20 maja 1959 roku. Dzień później ukazała się relacja z otwarcia w Dzienniku Bałtyckim.

Można w niej przeczytać:

  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
  • Relacja z otwarcia Trasy W-Z, która położyła kres tramwajom na Trakcie Królewskim.
Tak więc od wczorajszego południa mieszkańcy Gdańska korzystają już z tramwajów jeżdżących nową trasą. Równocześnie od wczoraj znikły z Długiej szpecące piękny widok gdańskiej Starówki słupy tramwajowe (...).

Mimo jednak wielu trudności udało się, dzięki dużemu wysiłkowi pracowników WPK G-G WPRD oraz pomocy wojska i całego społeczeństwa, przyspieszyć termin oddania trasy o blisko miesiąc (...)

Ogółem wykonano ponad 9 tys. m sześc. prac ziemnych, na torowiska zużyto 486 wagonów tłucznia, położono ponad 4 tys. m.b. szyn, ustawiono 23 rozjazdy i 135 słupów trakcyjnych (...).

Budowa całej trasy kosztowała (bez mostu strunobetonowego, który kosztował 12 mln zł) - 9,2 mln zł, z czego ok. 1 mln zł wynosił wkład społeczeństwa Gdańska.


Ostatnie ślady obecności tramwaju na elewacjach kamienic



Tramwaje pojawiały się jeszcze później na Długiej i Długim Targu, ale były to już wagony ciągnięte przez konie, co stanowiło nie lada atrakcję.

Przez następne dekady, po kolejnych zmianach nawierzchni, ślady po torowisku na Długiej i Długim Targu zniknęły bezpowrotnie.

Podobno na ścianach niektórych kamienic można dopatrzeć się haków do mocowania lin podtrzymujących trakcję.

Opinie (154) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda, że na Długiej i Długim Targu już nie ma tylu drzew co wtedy

    • 0 0

  • Trolejbusy

    Największy system trolejbusowy na świecie funkcjonował w Moskwie, a od 2015 r. miano to noszą trolejbusy w Mińsku (w 2018 r. 62 linie, długość sieci: 492,12 km, liczba trolejbusów: 836).

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane