• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

80 mln na autobusy i tramwaje w Gdańsku

ms
7 października 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
- Jesteśmy w ogródku i witamy się z gąską - twierdzą władze Gdańska po decyzji komitetu sterującego przy Ministrze Infrastruktury, który pozytywnie ocenił Gdański Projekt Komunikacyjny. Oznacza to, że od pozyskania europejskich funduszy na budowę linii tramwajowej na Chełm i poprawy komfortu jazdy tramwajem po Gdańsku, dzieli nas już tylko krok. Do ugrania jest ponad 80 mln zł dotacji, do wartego prawie 200 mln zł projektu.

Szczepan Lewna jest najbardziej statecznym i najdojrzalszym wiekiem zastępcą prezydenta Gdańska. Kiedy więc wczoraj pojawił się na inauguracji 14. Yach Film Festiwalu wzbudziło to zdziwienie, zarówno gdańskich dziennikarzy, jak i Joli Słomy i Mirka Trymbulaka, pary trójmiejskich projektantów mody, którzy w czasie konferencji prasowej siedzieli obok prezydenta. Nie obeszło się bez tłumaczeń: - Miał tu być prezydent Paweł Adamowicz, ale pewne bardzo ważne sprawy sprawiły, że musiał być dziś w Warszawie.

Jeszcze tego samego popołudnia okazało się, w jakiej to ważnej sprawie Paweł Adamowicz pognał do stolicy. Prezydent Gdańska pilotował tam ostatnią fazę prac komitetu sterującego przy Ministrze Infrastruktury, oceniającego projekty infrastrukturalne miast, które starają się o unijną dotację. Robił to na tyle skutecznie, że komitet zaopiniował pozytywnie Gdański Projekt Komunikacyjny zakładający budowę nowej linii tramwajowej długości 2,9 km wraz z siecią trakcyjną, modernizację 20 km sieci torowisk tramwajowych wraz z siecią trakcyjną i kupno 3 nowych tramwajów i 28 autobusów.

Po wczorajszej decyzji komitetu, minister w ciągu dwóch tygodni podpisze gdański wniosek o dofinansowanie.

W budżecie Gdańska na 2005 r. przeznaczono 151 mln zł na inwestycje, z czego aż 53 mln pochłoną budowa i remonty dróg. Ponadto w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2005 - 2009, przewidziano realizację w Gdańsku 34 projektów drogowych. Ich łączna wartość to ponad 787 mln zł.
ms

Opinie (115)

  • Hmmm

    Brzmi super, ale czy ten plan nie umrze gdzies po drodze, tak jak wiele innych? Proponuje wymienic lepiej nawierzchnie asfaltowa przy dworcu. Tez pomogloby przyspieszyc ruch :)

    • 0 0

  • Doskonała informacja

    Czekałem na to z niecierpliwością.
    Wychodzi na to że Gdańsk dostał kase z UE na wszystko co chciał.

    Ewelina na droge przed dworcem też jest już kaska z UE,
    był o tym artykuł na tym portalu również

    • 0 0

  • Szkolcie kierowcow ZKM

    Niech teraz starają sie sie na dotacje z Uni o dofinansowanie szkolen dla kierowcow ZKM. Bo moim zdaniem to oni nawet nie potrafią przeczytac własnego rozkładu.:-)

    • 0 0

  • Po co?

    Teraz na Chełm będzie jeździł tramwaj co 5 minut i autobus co 6minut!!!!!!! W każdym 5 osób!!!Myśle, że to jeszcze za mało!!! Moim zdaniem w to miejsce można by było się zająć modyfikacją(np. czestsze kursowanie niz co godzinę) i stworzeniem nowych lini kursujących w dalsze zakątki miasta a także tych wyjeżdżajacych poza jego granice!

    • 0 0

  • oby nie sprawdziło się porównanie z gąską

    Oświadczenie Ministra Gospodarki i Pracy w związku z decyzją w sprawie projektu warszawskiego metra
    2005-10-07

    W związku z decyzją podjętą przez Krajowy Komitet Sterujący dla Działania 1.6 Rozwój transportu publicznego w aglomeracjach w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) o przesunięciu projektu „Budowa I linii metra odcinek od szlaku B20 do stacji A23 Młociny wraz z torami odstawczymi i węzłem komunikacyjnym Młociny” na ostatnie miejsce listy rekomendującej oraz zarzutami władz Warszawy do podjętej decyzji Minister Gospodarki i Pracy Jacek Piechota wyjaśnia:

    1. Krajowy Komitet Sterujący, który jest ciałem rekomendującym ministrowi listę projektów oświadczył w swoim komunikacie, iż uznał, że z punktu widzenia zrównoważonego i harmonijnego rozwoju polskich aglomeracji, każdy z projektów poszczególnych miast powinien uzyskać wsparcie w ramach Działania 1.6 ZPORR. Według Komitetu cel ten można było zrealizować jedynie poprzez przesunięcie projektu warszawskiego metra na 10 miejsce listy rekomendującej projekty do dofinansowania Ministrowi Gospodarki i Pracy. W przeciwnym razie projekt warszawskiego metra wykorzystałby 3/4 wszystkich dostępnych funduszy. Nie byłoby więc wystarczających środków na realizację pozostałych projektów.

    2. Wobec zarzutów formułowanych przez władze Warszawy, iż decyzja ta miała charakter polityczny a nie merytoryczny minister wyraża swoje zaniepokojenie. Podjął, więc wszelkie działania, zmierzające do wyjaśnienia zaistniałej sytuacji. Dopiero po zebraniu wszystkich informacji i zapoznaniu się z wyjaśnieniami zatwierdzi listę rekomendowanych projektów. O tym samym zapewnił dziś (07.10.) Pana Sławomira Skrzypka, wiceprezydenta Warszawy w rozmowie telefonicznej.

    3. Minister przypomina również, że na zatwierdzenie rekomendowanych projektów przewidziany jest czas nie dłuższy niż 8 dni roboczych od daty złożenia podpisu przez Przewodniczącego Komitetu w protokole posiedzenia.

    • 0 0

  • a w kraju i tak bedzie źle

    ale nie dlatego, że nie idzie ku dobremu, tylko dlatego, że mieszka tu masę debilów krytykujących wszystko i wszystkich.

    • 0 0

  • 2,9 km ??? Jestem ciekaw gdzie na Chelmie zrobia petle tramwajaowa, bo te niecale 3 km na niewiele im starcza ;-)

    • 0 0

  • 13

    Może wreszcie wzieli by się za Brzeźno bo to oni dostają najgorsze tramwaje... Czemu ta 13 musi byc pechowa...:|

    • 0 0

  • a to ze strony ZKM

    Tramwaj na Chełm, to spełnienie marzeń kilku tysięcy gdańszczan. Dzięki ostatnim decyzjom, jakie zapadły w Warszawie, mamy szanse na sfinalizowanie tego pragnienia. Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej otrzyma dotację w postaci 80 mln złotych. Czasu na realizację jest mało, bo już w 2008 roku, musi po nowych szynach przejechać pierwszy tramwaj. W sumie położonych zostanie blisko 6 km torów (w obie strony). Dodatkowo z tych pieniędzy zakupione zostaną trzy tramwaje wieloczłonowe. Niewątpliwie jest to poważny wkład w rozwój transportu ekologicznego. Wydzielone torowiska pozwolą na szybkie przemieszczanie się ze Śródmieścia na Chełm i odwrotnie, czas przejazdu to około 10 - 13 minut. Obecnie samochody i autobusy tkwią, szczególnie rano, w korkach na Armii Krajowej. Liczymy, że wielu mieszkańców przesiądzie się z samochodu na tramwaj. Wstępne projekty przewidują na tej trasie przedłużenie istniejących już linii nr 2 i 6.

    • 0 0

  • w obronie zkm-u

    ludzie, czy nikt nie zauwazył, że takie nowe autobusy to i tak znacznie lepsze rozwiązanie niż wiekowe IKARUSy czy inne takie śmierdziele? Sama (niestety) od kilku ładnych lat korzystam z ZKMu - nawet nie wiecie jaka jest różnica między takim nawet kilkuletnim niskopodłogowym autobusikiem i starym gruchotem, duszącym wszystkich bednych, gniotących się pasażerów i kierowców jadących za autobusem.

    Osobiście jestem baaardzo zadowolna z faktu, że na naszych Gdańskich drogach pojawiło się całkiem sporo ślicznych żółciutkich autobusików. Nawet nie widać z której strony "wydalają";) spaliny - tymczasem w starych utobusach odwrotnie: nie widać autobusu zza kłębów śmierdzących, trujących, obrzydliwych spalin.

    A, chciałam jeszcze dodać, że dla wszystkich tych krytykujących proponuję trochę zadań matematycznych: wyliczcie sobie ile z funduszy przeznaczonych na położenie chociażby tych 3 km torowiska wraz z siecią trakcyjną, oraz zakupienie chociażby jednego tramwaju, można zakupić takich autobusów. Innych przykładów chyba nie musze podawać... co z tego, że będzie jeździł tramwaj na Chełm, skoro we wszystkich pozostałych zakorkowanych czy dalej odsuniętych od centrum dzielnicach ludzie nadal będą czekali godzinę na autobus! może puścimy tramwaj przy Słowackiego? tam też rozwiązałoby to pewien problem...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane