- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (212 opinii)
- 2 Dostał 5 mandatów naraz (69 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (317 opinii)
- 4 Winda, która wygląda jak kapliczka (49 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (201 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (118 opinii)
80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza
Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.
Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.
Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.
Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.
O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.
Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne
Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.
Powrót do szkół i większe korki
Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.
Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.
Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem
Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.
- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.
- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.
Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów
Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.
Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.
W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:
- al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
- ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.
Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?
Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera
Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.
Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.
W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.
Opinie (874) ponad 50 zablokowanych
-
2020-09-16 09:26
opinia
tak to jest kiedy urzędnicy to głąby którzy jedynie co potrafią to brać pensje z naszych podatków :) w prywatnej firmie już dawno za błędne decyzje wylecieliby na zbity pysk :)
- 3 0
-
2020-09-16 09:28
Podać nazwisko tego urzędnika co ten kretynizm wymyslił
To musi być wyjątkowo ograniczony intelektualnie urzędnik.
- 8 1
-
2020-09-16 09:29
czy zlikwidować podatki?
80% naszych czytelników popiera likwidację podatków. 95% z nich uważa, że wszystko powinno być za darmo. pozostałe 5% też uważa, że wszystko powinno być za darmo ale nie dla somsiada!!!!!!
- 5 5
-
2020-09-16 09:29
Nie dziwi mnie to
Średni iloraz inteligencji prezydentów Gdańska to 10.
- 5 1
-
2020-09-16 09:31
Dla mnie jasne. Ktoś z układami tam mieszka. Pewnie na Uphagena.
Ta gadka o bezpieczeństwie to bujdy na resorach. Przez te pomysły zmniejszył się ruch nie tylko na Piramowicza, ale i na Uphagena - na odcinku od Piramowicza do ronda na Uphagena. Ma ktoś informację jaki układowiec tam mieszka albo ma firmę czy nieruchomość?
- 10 1
-
2020-09-16 09:32
Bardzo nieprofesjonalna analiza bezpieczeństwa. Wnioskowanie na postawie danych od Stycznia do Sierpnia gdzie okres do kwietnia to znikomy ruch rowerowy z uwagi na porę roku, a do tego dochodzą zaburzenia z tytułu covida. jeśli miałoby to być zrobione rzetelnie to statystyki powinny być pokazane za ostatnie trzy lata.
- 2 5
-
2020-09-16 09:33
Plaga łyso-siwych kolarzy (1)
W obciśniętych galotach z bebechami na ramach w koszulkach reklamowych, kolarskich, którym już 30 lat temu peleton odjechał.
- 15 5
-
2020-09-16 11:29
musisz byc bardzo smutnym i sfrustrowanym czlowiekiem, opusc samochód, korki, przejedz sie kiedys rowerem, może wróci ci radość życia
- 3 1
-
2020-09-16 09:33
Dla rowerzystów poprawa bezpieczeństwa zdecydowana, bo żaden samochód teraz w Piramowicza nie skręca:)
Ale chyba nie do końca o to chodziło.- 7 0
-
2020-09-16 09:34
Wawrzonek-zmien robote .Nie musisz sie ruchem w miescie zajmowac. (3)
Jest tyle innych zawodow.Garncarstwem sie zajmij,piekarnictwem czy robieniem na drutach ale ruch drogowy zostaw -fachowca ok?
- 13 3
-
2020-09-16 10:14
fachowca czyli tego kto pozwala samochodom na wszystko i ma w poważaniu resztę?
- 2 0
-
2020-09-16 10:17
Pisz tak dalej dzbanie (1)
To Tomek zwęży Grunwaldzką do 1 pasa i mu będziesz mógł naskoczyć.
- 0 3
-
2020-09-16 10:25
Naskoczyć może nie ale wyp...tą niekompetentną istotę z pracy na pewno
- 2 2
-
2020-09-16 09:35
Warszawa, Elbląg, Gdynia... jedno auto z Gdańska
Na filmiku widać, że raptem jeden mieszkaniec Gdańska stał w tym korku... bo pojechał na pamięć. Reszta już nauczyła się, że trzeba wybrać inną trasę. Prawda jest taka, że tam wcześniej - pomimo otwartej Piramowicza - też stały korki.
- 2 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.