• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza

Szymon Zięba
16 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.

Odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.



Jakie działania powinni podjąć urzędnicy ws. ulicy Piramowicza?

Przypomnijmy: od 31 lipca na ul. Piramowicza we Wrzeszczu obowiązuje nowa organizacja ruchu. Samochody poruszają się od al. ZwycięstwaMapka w kierunku al. HalleraMapka. Do tej pory było odwrotnie.

Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.

Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.

O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.

Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne



Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.

Większość naszych czytelników negatywnie oceniła reorganizację ruchu przy ul. Piramowicza. Większość naszych czytelników negatywnie oceniła reorganizację ruchu przy ul. Piramowicza.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.

Powrót do szkół i większe korki



Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.

Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.

Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem



Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.

- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.

- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.

Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów



Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.

Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.

W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:

  • al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
  • ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.


Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?



Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera

Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.

Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.

W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.

Opinie (874) ponad 50 zablokowanych

  • Rządam natychmiastowej dymisji urzędnika odpowiedzialnego za zmianę organizacji ruchu na tej ulicy. Zgotowaliście kierowcom horror na Hallera.

    • 6 3

  • Po agresji w komentarzach widać, jaką agresję budzi jeżdżenie samochodem (2)

    Kierowcy chętnie i bez wahania poświęcą bezpieczeństwo i zdrowie innych uczestników ruchu, byle tylko dalej wygodnie nadużywać samochodu. Widać to nie tylko w przypadku Piramowicza - to widać codziennie, co kilkanaście sekund na każdym skrzyzowaniu

    • 9 11

    • Więcej takich bzdurnych decyzji a agresja sięgnie szczytu. (1)

      Chyba o to naszym urzędnikom chodzi?

      • 2 2

      • Raczej więcej agresji ze strony kierowców to więcej stanowczych decyzji.

        • 1 1

  • Te osoby które to wymyśliły to Indii wywalić

    • 5 4

  • Pierwszenstwo samochodu (4)

    Najbardziej jest chory przepis aby rowerzysta miał pierwszeństwo przed samochodem. Jakby nie mieli to by zwalniali i zdarzeń mniej.

    • 12 8

    • a gdzie kierofczyk by nie chciał mieć pierwszeństwa.

      Pan i władca wszechświata :D

      • 5 0

    • (1)

      przepis jest taki bo przecież rowerzyści nie znają w ogóle przepisów, to jest chore w tym kraju, że jak jesteś pełnoletni wsiadasz na rower i nie musisz znać przepisów..dramat.

      • 0 3

      • Zagranicą pierwszeństwo ma też pieszy. To Polska jest tylko tak zacofana.

        • 2 0

    • Bzdura. Takie pierwszeństwo wynika z tego, że na przejazdach rowerowych, to samochód przecina inną drogę (w tym wypadku rowerową), a nie dlatego, że rowerzysta cośtam.

      • 1 0

  • W. Młynarski to przewidział w piosence:

    "Co by tu jeszcze sp...rzyć panowie,
    Co by tu jeszcze?"

    • 9 4

  • Skoro nie Piramowicza, to niech będzie takim skrótem Uphagena!

    • 3 1

  • Zmiana (1)

    Moim zdaniem, kierowcy szybko przejeżdżali przez to skrzyżowanie próbując bo chcieli się szybko włączyć do ruchu na al. Zwycięstwa, bo wiedzieli że tam jest małe okno na włączenie się ruchu. Może powrócić do poprzedniego układu i wydłużyć trochę światło czerwone na przejściu do przystanku tram. Politechnika?

    • 4 4

    • Wtedy po prostu w tym wydłużonym oknie zmieści się więcej szybko przejeżdżających kierowców

      • 0 0

  • jak rekrutują do pracy w ZDIZ?

    Pytanie do kandydata: ile do jest 2x2?
    Kandydat - po namyśle odpowiada: 10!
    ZDIZ: Doskonale, takich ludzi nam trzeba, ma Pan tę robotę, zajmie się pan odwróceniem ruchu na Piramowicza...

    • 8 4

  • A kiedy gdański urzędas coś logicznego zrobił?

    No kiedy?

    • 7 0

  • Obowiązkowa rejestracja rowerów rozwiąże problem bezpieczeństwa.

    Miłośnicy dwóch pedałów od razu zaczęliby jeździć ostrożniej.
    A i do kasy miejskiej wpłynęłyby konkretne pieniążki.
    Ciekawe tylko, jak wówczas wyglądałyby wyniki ankiety (rowerzyści)?

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane