• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

9 czy 12 mln pasażerów na gdańskim lotnisku w 2040 r.?

MKo
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Prognoza ekspertów z IATA zakłada, że za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku będzie obsługiwać prawie 10 mln pasażerów rocznie. Analizy samego lotniska mówią o 12 mln. Prognoza ekspertów z IATA zakłada, że za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku będzie obsługiwać prawie 10 mln pasażerów rocznie. Analizy samego lotniska mówią o 12 mln.

9,6 mln obsłużonych pasażerów na gdańskim lotnisku w 2040 r. to prognoza Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) przygotowana na zlecenie powstającego w Baranowie k. Warszawy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według opublikowanego raportu ruch lotniczy we wszystkich regionalnych portach lotniczych do stanu sprzed pandemii powróci w 2024 r. Władze gdańskiego lotniska oceniają, że prognoza ekspertów jest niedoszacowana i za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku obsłuży nawet 12 mln pasażerów rocznie.



Powstanie CPK będzie miało wpływ na liczbę pasażerów lotniska w Gdańsku?

IATA to organizacja z ponad 70-letnią tradycją, reprezentująca ok. 290 linii lotniczych w 120 krajach, co stanowi 83 proc. całkowitego ruchu lotniczego.

To jej Centralny Port Komunikacyjny zlecił opracowanie analizy prognozowanego ruchu lotniczego w naszym kraju z uwzględnieniem wybudowania Portu Solidarność w 2027 r.

Opracowany raport uwzględnia bieżącą sytuację rynku lotniczego, przebieg pandemii, czynniki makroekonomiczne i demograficzne, tendencje rozwoju linii lotniczych czy strategie rozwoju przewoźników.

Prognozy przygotowane przez IATA przewidują, że ruch lotniczy w Polsce powróci do poziomu sprzed pandemii, czyli do ok. 50 mln pasażerów, w 2024 r. Prognoza zakłada, że w 2040 r. ma to być już ok. 100 mln, zaś w 2060 r. nawet 140 mln pasażerów.

Ruch lotniczy w kraju będzie rósł przez najbliższych kilkadziesiąt lat. Ruch lotniczy w kraju będzie rósł przez najbliższych kilkadziesiąt lat.
- Prognozy mówią jasno: czeka nas nie tylko powrót do wyników sprzed pandemii, ale dalszy dynamiczny wzrost rynku po 2024 r. - twierdzi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. - Dzięki wybudowaniu Portu Solidarność przyciągniemy do 2060 r. ok. 850 mln pasażerów. Trudno o bardziej niepodważalny argument za budową CPK. Cieszę się, że tak uznana instytucja jak IATA dostrzega wartość naszego projektu i mówi wprost, że bez niego nie zrobimy kroku naprzód.

Lotnisko w Gdańsku w 2040 r. - 9,6 czy 12 mln pasażerów?



Jak za niespełna dwie dekady na tle konkurencji wypadnie lotnisko w Gdańsku? Według ekspertów Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy będzie wówczas obsługiwać ok. 9,6 mln pasażerów w skali roku.

To o 4,3 mln więcej niż w rekordowym 2019 r., gdy lotnisko w Rębiechowie obsłużyło 5,3 mln pasażerów. Po wybuchu pandemii przed dwoma laty rok 2020 zamknął się na poziomie zaledwie 1,7 mln pasażerów, a w ubiegłym roku udało się obsłużyć 2,1 mln osób.

Jak szacunki ekspertów oceniają władze portu? Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska, twierdzi, że prognoza jest niedoszacowana.

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie ma w 2040 r. obsługiwać nawet 46 mln pasażerów w skali roku. Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie ma w 2040 r. obsługiwać nawet 46 mln pasażerów w skali roku.
- Z naszych analiz wynika, że do tego czasu obsłużymy już ok. 12 mln pasażerów. Ale to tylko prognozy, a te mają to do siebie, że lubią się zmieniać. Byłbym więc ostrożny w kategorycznym stwierdzeniu, że tak właśnie będzie. Przy tym zgadzam się z przewidywaniami dotyczącymi powrotu do ruchu sprzed pandemii. Podobnie jak IATA też uważam, że nastąpi to za ok. dwa lata - mówi Kloskowski.
Jeśli przewidywania branży się potwierdzą, będzie to oznaczać, że za 18 lat lotnisko w Gdańsku nadal będzie trzecim co do wielkości portem lotniczym w kraju. Pierwsze miejsce od zlikwidowanego stołecznego lotniska im. Fryderyka Chopina przejmie CPK z prawie 46 mln pasażerów rocznie, a drugie miejsce przypadnie lotnisku w Balicach z 13,6 mln pasażerów.

- Nie sądzę, by CPK było dla nas konkurencją. Jeśli zabierze nam jakichś pasażerów, to tych z połowy drogi między Gdańskiem a Warszawą, czyli np. mieszkańców Bydgoszczy, którzy dziś mogą zastanawiać się, czy lecieć od nas, czy jechać autem do stolicy. Jeszcze 10-15 lat temu było więcej osób gotowych na kilkugodzinną podróż autem czy nawet autobusem do innego miasta, by stamtąd lecieć gdzieś dalej. Dziś zrobiliśmy się wygodniejsi i wolimy latać ze swoich portów, które mamy na wyciągnięcie ręki - ocenia Kloskowski.

Część pirsu już działa



  • Z nowej części powstałego pirsu skorzystali we wtorek rano pierwsi pasażerowie, którzy do Gdańska przylecieli z Amsterdamu.
  • Z nowej części powstałego pirsu skorzystali we wtorek rano pierwsi pasażerowie, którzy do Gdańska przylecieli z Amsterdamu.
  • Z nowej części powstałego pirsu skorzystali we wtorek rano pierwsi pasażerowie, którzy do Gdańska przylecieli z Amsterdamu.
We wtorek w nowej części rozbudowanego terminalu T2 pojawili się pierwsi pasażerowie. Z nowej infrastruktury skorzystali podróżni, którzy przylecieli przed południem z Amsterdamu liniami KLM.

Pirs zachodniego terminalu nadal jest w budowie, a pasażerom udostępniono na razie jego parterową część. Według przyjętego harmonogramu wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie roku.
MKo

Miejsca

Opinie (133) 7 zablokowanych

  • (2)

    Co z tego jak na loty w dalsze kierunki ( Dubaj, Kenia, Dominikana ) trzeba jechać do Warszawy albo Katowic. Chwalimy się jakbyśmy mieli JFK a jak się człowiek wgłębi to się okazuje, że jest to zaledwie jak przystanek "kolejki", na którym 80% ludzi rusza po prostu do pracy na północy...
    Nawet biura podróży nas nie lubią bo czartery ciągle tylko w tanie kierunki typu Turcja, Bułgaria.

    • 13 6

    • to to cała prawda na temat rynkowej wyceny

      północnej rubieży.

      • 0 2

    • To już i tak postęp

      że jakiś odsetek tego społeczeństwa dojrzał do wystawienia na wakacje nosa poza kraj. Przynajmniej trochę świata przez szybkę zobaczą, może zaściankowość przejdzie

      • 0 2

  • A dla kogo ten wywiad?

    Dla widzów Wiadomości TVP.
    To bez kozery powiem pińcet milionów...

    • 13 4

  • (1)

    z kim się ścigamy i jaka jest główna nagroda bo o dewastację środowiska nie pytam? ekologia - ha ha ha, tony paliwa na godzinę lotu, tysiące samolotów w powietrzu na całym świecie a ty człowieczku musisz piec zmienić bo trujesz...

    • 11 4

    • Obecne samoloty są wydajniejsze

      I zoptymalizowane jest zarządzanie nimi

      • 0 0

  • Ilu będzie pasażerów w Rębiechowie tego nikt nie wie - jednak jedno jest pewne CPK nie powstanie nigdy bo stoi za tym Horała :)

    • 12 5

  • Wszystko przejmie CPK, ci wszyscy ludzie przybywajacy do Polski przez Przekop Mierzei beda jechac wprost (1)

    do CPK naszymi elektrycznymi polskimi autami, a stamtąd leciec do Radomia, bo jak wiadomo z Radomia jest potem bliżej do Afryki.

    • 22 3

    • No i będą mieszkać w 100 tysiącach mieszkań socjalnych :)

      A stamtąd jest już blisko z ziemi polskiej do Wolski - bo im i tak nikt nie wmówi że białe jest białe a czarne jest czarne cytując klasyka :)

      • 10 0

  • CPK to błąd

    Po co budować coś nowego jak jeszcze okoliczne lotniska nie są w pełni wykorzystane? Warszawa m lotnisko Chopina to racja może już być pomału niewydolne. Ale jest jeszcze lotnisko w Radomiu, w Nowym Dworze Mazowieckim No i jeszcze można wykorzystać lotnisko w Łodzi. Jedyny warunek to bardzo dobre połączenie kolejowe i w ten sposób mamy nowe w pełni wykorzystane lotniska. Wystarczy zobaczyć na Londyn o ile się nie mylę to są 4 lotniska w okolicy i nie myśli się o budowie kolejnego. CPK to po prostu nowe miejsca do zarabiania pieniędzy po koleżeńsku. Jak ktoś by chciał lecieć z Hong Kongu do Warszawy to albo przez Pekin, Frankfurt lub Moskwę.

    • 6 6

  • Dobre sobie (3)

    Jak czytam co będzie w 2040 to Mam niezłą polewkę... Ludzie to za 18 lat... A wasze analizy to ja mogę spytać się moich małych córek co będzie w tym roku to mi powiedzą że tato będziesz miał 60 l, może będzie kolejna pandemia i inne dziadostwo... Co będzie za 18 l tego nie wie nikt , więc niech ci pseudo niewiadomo co przestaną opowiadać dyrdymałki...

    • 34 3

    • "ludzie to za 18 lat..." (1)

      Ci sami ludzie biorą kredyty na 35 lat...

      • 5 0

      • czesc ma nadzieje ze cos sie spieprzy w tym czasie i nei trzeba bedzie oddawac a chata jest.

        • 1 0

    • Mam horom curke?

      • 0 0

  • Obsługa gastarbeiterów

    • 3 3

  • Jeśli dojazd z centrum Gdańska do CPK (9)

    Zajmie 1.5 godziny, to będzie to szybciej niz z cemtrum Gdańska do lotniska w Gdansku. Już teraz wiekszość lotów turystycznych jest z Wawy. W roku 2040 polacy już nie beda latac za grnaice do pracy, a skandynawia będzie latać do tanszych miejsc , a nie droższych. Według mnie w 2040 roku gdańskie lotnisko nie będzie istnieć.

    • 29 66

    • Masz takie przewidywania (1)

      że nawet wróźką nie mógłbyś zostać

      • 17 3

      • maracje. do tego samoloty drony elona muska daja ci mozliwosc wysiatki w

        miejcach gdzie ci pasuje

        • 1 0

    • Co to za brednie? Ja dojeżdżam na lotnisko w 15 minut. Nie mam zamiaru korzystać z CPK. (1)

      • 21 4

      • tacy jek ty będą za 10 lat totalnymi dziadersami.

        • 0 1

    • po co latać do roboty

      skoro można przy niej mieszkać.
      Do tego czasu polscy robole się dorobią i dotrze do nich ta prosta zależność.

      Więc może przestać istnieć lotnisko jaki miasta zaczną się kurczyć...
      Bo administracja tego miejsca na ziemi bardzo się stara, aby zmalał gradient dochody/koszty między kierunkami migracji zarobkowej...

      • 6 4

    • "Nie istnieje" (3)

      To będą słowa dobre na określenie tego poronionego tworu umysłow pisowców jakim jest cpk

      • 6 4

      • Coś konkretnie? (1)

        • 1 4

        • nic bo ciemnota niewykształcona pełowska nie ma żadnej wiedzy.

          • 1 0

      • rozwiń swoją myśl

        PS, nie wiem czy zdajesz sobie sprawę ale CPK było planowane lata przed tym jak karakan doszedł do władzy, Wynika to z obciążenia Portu Lotniczego Chopina w Warszawie i jego lokalizacji - chodzi o rozbudowę miasta i hałas. Od lat większość operacji w nocy jest zablokowana ze względu na hałas. Ale co ty o tym wiesz...to trochę jak z przekopem o którym tak PO płakało a chyba zapomnieli że to oni sami go proponowali lata wstecz (co nawet w GW jest w starych numerach).

        • 7 4

  • Horala to szczegolnego rodzaju badziew jest

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane