• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

9 czy 12 mln pasażerów na gdańskim lotnisku w 2040 r.?

MKo
10 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Prognoza ekspertów z IATA zakłada, że za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku będzie obsługiwać prawie 10 mln pasażerów rocznie. Analizy samego lotniska mówią o 12 mln. Prognoza ekspertów z IATA zakłada, że za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku będzie obsługiwać prawie 10 mln pasażerów rocznie. Analizy samego lotniska mówią o 12 mln.

9,6 mln obsłużonych pasażerów na gdańskim lotnisku w 2040 r. to prognoza Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) przygotowana na zlecenie powstającego w Baranowie k. Warszawy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według opublikowanego raportu ruch lotniczy we wszystkich regionalnych portach lotniczych do stanu sprzed pandemii powróci w 2024 r. Władze gdańskiego lotniska oceniają, że prognoza ekspertów jest niedoszacowana i za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku obsłuży nawet 12 mln pasażerów rocznie.



Powstanie CPK będzie miało wpływ na liczbę pasażerów lotniska w Gdańsku?

IATA to organizacja z ponad 70-letnią tradycją, reprezentująca ok. 290 linii lotniczych w 120 krajach, co stanowi 83 proc. całkowitego ruchu lotniczego.

To jej Centralny Port Komunikacyjny zlecił opracowanie analizy prognozowanego ruchu lotniczego w naszym kraju z uwzględnieniem wybudowania Portu Solidarność w 2027 r.

Opracowany raport uwzględnia bieżącą sytuację rynku lotniczego, przebieg pandemii, czynniki makroekonomiczne i demograficzne, tendencje rozwoju linii lotniczych czy strategie rozwoju przewoźników.

Prognozy przygotowane przez IATA przewidują, że ruch lotniczy w Polsce powróci do poziomu sprzed pandemii, czyli do ok. 50 mln pasażerów, w 2024 r. Prognoza zakłada, że w 2040 r. ma to być już ok. 100 mln, zaś w 2060 r. nawet 140 mln pasażerów.

Ruch lotniczy w kraju będzie rósł przez najbliższych kilkadziesiąt lat. Ruch lotniczy w kraju będzie rósł przez najbliższych kilkadziesiąt lat.
- Prognozy mówią jasno: czeka nas nie tylko powrót do wyników sprzed pandemii, ale dalszy dynamiczny wzrost rynku po 2024 r. - twierdzi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. - Dzięki wybudowaniu Portu Solidarność przyciągniemy do 2060 r. ok. 850 mln pasażerów. Trudno o bardziej niepodważalny argument za budową CPK. Cieszę się, że tak uznana instytucja jak IATA dostrzega wartość naszego projektu i mówi wprost, że bez niego nie zrobimy kroku naprzód.

Lotnisko w Gdańsku w 2040 r. - 9,6 czy 12 mln pasażerów?



Jak za niespełna dwie dekady na tle konkurencji wypadnie lotnisko w Gdańsku? Według ekspertów Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy będzie wówczas obsługiwać ok. 9,6 mln pasażerów w skali roku.

To o 4,3 mln więcej niż w rekordowym 2019 r., gdy lotnisko w Rębiechowie obsłużyło 5,3 mln pasażerów. Po wybuchu pandemii przed dwoma laty rok 2020 zamknął się na poziomie zaledwie 1,7 mln pasażerów, a w ubiegłym roku udało się obsłużyć 2,1 mln osób.

Jak szacunki ekspertów oceniają władze portu? Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska, twierdzi, że prognoza jest niedoszacowana.

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie ma w 2040 r. obsługiwać nawet 46 mln pasażerów w skali roku. Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie ma w 2040 r. obsługiwać nawet 46 mln pasażerów w skali roku.
- Z naszych analiz wynika, że do tego czasu obsłużymy już ok. 12 mln pasażerów. Ale to tylko prognozy, a te mają to do siebie, że lubią się zmieniać. Byłbym więc ostrożny w kategorycznym stwierdzeniu, że tak właśnie będzie. Przy tym zgadzam się z przewidywaniami dotyczącymi powrotu do ruchu sprzed pandemii. Podobnie jak IATA też uważam, że nastąpi to za ok. dwa lata - mówi Kloskowski.
Jeśli przewidywania branży się potwierdzą, będzie to oznaczać, że za 18 lat lotnisko w Gdańsku nadal będzie trzecim co do wielkości portem lotniczym w kraju. Pierwsze miejsce od zlikwidowanego stołecznego lotniska im. Fryderyka Chopina przejmie CPK z prawie 46 mln pasażerów rocznie, a drugie miejsce przypadnie lotnisku w Balicach z 13,6 mln pasażerów.

- Nie sądzę, by CPK było dla nas konkurencją. Jeśli zabierze nam jakichś pasażerów, to tych z połowy drogi między Gdańskiem a Warszawą, czyli np. mieszkańców Bydgoszczy, którzy dziś mogą zastanawiać się, czy lecieć od nas, czy jechać autem do stolicy. Jeszcze 10-15 lat temu było więcej osób gotowych na kilkugodzinną podróż autem czy nawet autobusem do innego miasta, by stamtąd lecieć gdzieś dalej. Dziś zrobiliśmy się wygodniejsi i wolimy latać ze swoich portów, które mamy na wyciągnięcie ręki - ocenia Kloskowski.

Część pirsu już działa



  • Z nowej części powstałego pirsu skorzystali we wtorek rano pierwsi pasażerowie, którzy do Gdańska przylecieli z Amsterdamu.
  • Z nowej części powstałego pirsu skorzystali we wtorek rano pierwsi pasażerowie, którzy do Gdańska przylecieli z Amsterdamu.
  • Z nowej części powstałego pirsu skorzystali we wtorek rano pierwsi pasażerowie, którzy do Gdańska przylecieli z Amsterdamu.
We wtorek w nowej części rozbudowanego terminalu T2 pojawili się pierwsi pasażerowie. Z nowej infrastruktury skorzystali podróżni, którzy przylecieli przed południem z Amsterdamu liniami KLM.

Pirs zachodniego terminalu nadal jest w budowie, a pasażerom udostępniono na razie jego parterową część. Według przyjętego harmonogramu wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie roku.
MKo

Miejsca

Opinie (133) 7 zablokowanych

  • Peło=obca agentura (1)

    Po co CPK jak jest w Berlinie.

    • 8 12

    • pis ruska agentura

      • 9 0

  • Dziś zrobiliśmy się wygodniejsi i wolimy latać ze swoich portów, które mamy na wyciągnięcie ręki - ocenia Kloskowski (5)

    akurat, gdyby kolej działa jak należy to nikt nie pchał by się na lotnisko, bo co z tego że samolot leci 30 minut jak uwzględniając wszystkie procedury to wychodzi x razy dłużej. CPK to nie tylko lotnisko t głownie inwestycje kolejowe o czym chyba wiele osób zapomina. Jeśli pociąg z Gdańska do Warszawy dojedzie w 1,5 godziny a z Krakowa do Gdańska w 3 (bo takie są plany) to nikt regularnie nie będzie pchał się na lotnisko poza miastem w regularnych podróżach.

    • 5 7

    • jak bedziesz musial dolozyc 300-400zl za bilet do CPK od glowy to zmienisz zdanie (2)

      kazdy dojazd to dodatkowe koszty i stracony czas. Polecisz z CPK jak za rodzinny bilet bedziesz musial doplacic grubo ponad 1000zl? watpie.

      • 4 0

      • Do tego czasu pensje pewnie wzrosną wię nie wpadał bym w panikę (1)

        To że teraz bulisz grosze czasami za przelot wynika tylko z tego, że nie ma ruchu dużego i samoloty latały by na pusto, te ceny nie mają nic wspólnego z cenami regularnymi, chcesz zobaczyć ceny regularne to zobacz ile kosztują bilety Lufthansy, Air France albo Air China, a nawet Lotu.

        • 1 3

        • tak pensje wzrosna ale i ceny biletow wzrosna odpowiednio do zarobkow.

          • 3 0

    • "ocenia Kloskowski"

      Akurat ten od wygody i ułatwiania...
      Chyba sobie...

      • 1 4

    • ale dlaczego ty mówisz o lotach krajowych?

      tych i tak jest mniej niż w PRLu

      • 2 0

  • CPK powstanie tak samo jak elektrownia w Ostrołęce, milion elektryków, prom w Szczecinie, itp.

    • 10 3

  • Sztukmistrz Horała dopisuje sobie kolejne zera do CPK

    Do wypłaty również.
    Ja pozamykają wszystkie lotniska w Polsce - oprócz Radomia oczywiście - to Centralny Cyrk Komunikacyjny obsłuży i dwa miliardy pasażerów a może i więcej.
    Dziś - śladem premiera - wszyscy grają w cyferki.

    • 10 2

  • Monika (3)

    Największy producent hałasu w Trójmieście. Powinien płacić wielkie odszkodowania dla ludzi z pobliskich osiedli, Morena, Jasień, Banino, Karczemki. Czy ktoś z Państwa dostał takie odszkodowanie. może czas wystąpić wspólnie o nie do Lotniska. Może portal pomoże zorganizowac tką wspólna akcję

    • 4 17

    • Wracaj na Podkarpacie bo zanieczyszczasz powietrze

      • 6 2

    • byly jakies smieszne odszkodowania z 2 lata temu ale tylko w strefie wyznaczonej przez wladze lotniska ktora to strefa malo co pokrywa sie z faktycznymi trasami przelotow.

      • 0 0

    • Lotnisko

      Wygrywa wszystkie sprawy o odszkodowania, kasy nie dają

      • 0 0

  • Nigdy nie powstanie CPK (3)

    To ściema żeby legalnie móc doić państwową kasę przez Horałe i jego świtę

    • 15 3

    • Tak samo jak spółka mająca budować elektrownie atomową założona przez PO? (2)

      • 2 3

      • dokladnie tak samo

        • 1 0

      • Tak jak elektrownia Ostrołęka

        Mówi ci to coś ?

        • 2 0

  • Trzeba wierzyć w Prognozy (2)

    Ilu bedzie solistów w 2040 ....?
    Prognozy wskazują ze 17

    • 2 1

    • Pasuje. (1)

      To tylu w biurach zalega.

      • 0 0

      • Jakich biurach?

        Jakich biurach....?

        • 0 0

  • CPK potrzebne jak swini siodlo.

    • 6 3

  • 9 czy 12 mln? (1)

    Buahahaha!!! Przy tej obsadzie ochrony na stanowiskach kontroli nie wróżę nawet 3 mln.

    • 5 1

    • Dobry z Ciebie wróżbita Maciej.
      2 stanowiska kontroli to standard na Gdańskim lotnisku

      • 2 0

  • oby mniej niż 1 M :) (4)

    I tak skończy się ropa do tego czasu i latania nie będzie w ogóle.
    Korzystajcie póki można, potem tylko Kaszuby i Mazury :D

    • 21 21

    • a Zakopane?

      • 4 2

    • 1 banino neptun

      • 4 0

    • W nosie Ci się skończy ropa

      • 3 1

    • Szwajcarzy już pracują nad hipersonicznymi samolotami na wodór

      Samolot ma przebijać się przez barierę 5Mach, lot z Warszawy do Nowego Jorku zajął by godzinę i siedem minut przy zerowej emisji spalin.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane