- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (509 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (124 opinie)
- 3 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (107 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (88 opinii)
- 5 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (56 opinii)
- 6 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (195 opinii)
9 czy 12 mln pasażerów na gdańskim lotnisku w 2040 r.?
9,6 mln obsłużonych pasażerów na gdańskim lotnisku w 2040 r. to prognoza Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) przygotowana na zlecenie powstającego w Baranowie k. Warszawy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według opublikowanego raportu ruch lotniczy we wszystkich regionalnych portach lotniczych do stanu sprzed pandemii powróci w 2024 r. Władze gdańskiego lotniska oceniają, że prognoza ekspertów jest niedoszacowana i za niespełna dwie dekady lotnisko w Gdańsku obsłuży nawet 12 mln pasażerów rocznie.
To jej Centralny Port Komunikacyjny zlecił opracowanie analizy prognozowanego ruchu lotniczego w naszym kraju z uwzględnieniem wybudowania Portu Solidarność w 2027 r.
Opracowany raport uwzględnia bieżącą sytuację rynku lotniczego, przebieg pandemii, czynniki makroekonomiczne i demograficzne, tendencje rozwoju linii lotniczych czy strategie rozwoju przewoźników.
Prognozy przygotowane przez IATA przewidują, że ruch lotniczy w Polsce powróci do poziomu sprzed pandemii, czyli do ok. 50 mln pasażerów, w 2024 r. Prognoza zakłada, że w 2040 r. ma to być już ok. 100 mln, zaś w 2060 r. nawet 140 mln pasażerów.
- Prognozy mówią jasno: czeka nas nie tylko powrót do wyników sprzed pandemii, ale dalszy dynamiczny wzrost rynku po 2024 r. - twierdzi Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK. - Dzięki wybudowaniu Portu Solidarność przyciągniemy do 2060 r. ok. 850 mln pasażerów. Trudno o bardziej niepodważalny argument za budową CPK. Cieszę się, że tak uznana instytucja jak IATA dostrzega wartość naszego projektu i mówi wprost, że bez niego nie zrobimy kroku naprzód.
Lotnisko w Gdańsku w 2040 r. - 9,6 czy 12 mln pasażerów?
Jak za niespełna dwie dekady na tle konkurencji wypadnie lotnisko w Gdańsku? Według ekspertów Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy będzie wówczas obsługiwać ok. 9,6 mln pasażerów w skali roku.
To o 4,3 mln więcej niż w rekordowym 2019 r., gdy lotnisko w Rębiechowie obsłużyło 5,3 mln pasażerów. Po wybuchu pandemii przed dwoma laty rok 2020 zamknął się na poziomie zaledwie 1,7 mln pasażerów, a w ubiegłym roku udało się obsłużyć 2,1 mln osób.
Jak szacunki ekspertów oceniają władze portu? Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska, twierdzi, że prognoza jest niedoszacowana.
- Z naszych analiz wynika, że do tego czasu obsłużymy już ok. 12 mln pasażerów. Ale to tylko prognozy, a te mają to do siebie, że lubią się zmieniać. Byłbym więc ostrożny w kategorycznym stwierdzeniu, że tak właśnie będzie. Przy tym zgadzam się z przewidywaniami dotyczącymi powrotu do ruchu sprzed pandemii. Podobnie jak IATA też uważam, że nastąpi to za ok. dwa lata - mówi Kloskowski.
Jeśli przewidywania branży się potwierdzą, będzie to oznaczać, że za 18 lat lotnisko w Gdańsku nadal będzie trzecim co do wielkości portem lotniczym w kraju. Pierwsze miejsce od zlikwidowanego stołecznego lotniska im. Fryderyka Chopina przejmie CPK z prawie 46 mln pasażerów rocznie, a drugie miejsce przypadnie lotnisku w Balicach z 13,6 mln pasażerów.
- Nie sądzę, by CPK było dla nas konkurencją. Jeśli zabierze nam jakichś pasażerów, to tych z połowy drogi między Gdańskiem a Warszawą, czyli np. mieszkańców Bydgoszczy, którzy dziś mogą zastanawiać się, czy lecieć od nas, czy jechać autem do stolicy. Jeszcze 10-15 lat temu było więcej osób gotowych na kilkugodzinną podróż autem czy nawet autobusem do innego miasta, by stamtąd lecieć gdzieś dalej. Dziś zrobiliśmy się wygodniejsi i wolimy latać ze swoich portów, które mamy na wyciągnięcie ręki - ocenia Kloskowski.
Część pirsu już działa
We wtorek w nowej części rozbudowanego terminalu T2 pojawili się pierwsi pasażerowie. Z nowej infrastruktury skorzystali podróżni, którzy przylecieli przed południem z Amsterdamu liniami KLM.
Pirs zachodniego terminalu nadal jest w budowie, a pasażerom udostępniono na razie jego parterową część. Według przyjętego harmonogramu wszystkie prace powinny zakończyć się w połowie roku.
Miejsca
Opinie (133) 7 zablokowanych
-
2022-02-10 13:41
CPK (1)
To genialna inwestycja na miarę poważnego kraju. Cieszę się, że wreszcie coś takiego powstanie.
- 2 7
-
2022-02-10 14:24
no wlasnie nie powstanie,wszystko zakonczy sie na wizualizacjach.
- 5 0
-
2022-02-10 14:57
Należy jak najszybciej odbudować siatkę połączeń z całą Skandynawią, przed zarazą było to około 30 miast i biznes hulał cały rok, teraz niech będzie nawet 50, to napędza turystykę i rozwój usług, wielu podmiotom pomoże uciec przed upadkiem w Nowym Ładzie, oby nastąpiło to jak najszybciej.
CPK to będzie hub pewnej linii lotniczej z Warszawy na 3 litery, parę dni temu Horała ogłosił okrojenie projektu i myślę, że z czasem , jeżeli w ogóle zostanie zrealizowany to w jeszcze bardziej okrojonym zakresie, w interesie Gdańska i Pomorza jest rozwój lotniska w Gdańsku nie CPK, podobnie jak innych portów regionalnych - Kraków, Wrocław, Katowice, Poznań itp- 5 0
-
2022-02-10 14:59
Tym mniej tym lepiej, czyściejsze powietrze bo mniej samolotów (1)
A na kasę dmucham bo nie tak miasto zmarnuje na afery
- 1 3
-
2022-02-10 19:24
To siedź sobie i myśl, że świat jest zły
A ja wolę poznawać inne kultury
- 0 0
-
2022-02-10 15:23
Moze napiszecie cos o tej pralni w Baranowie (1)
Coś im nie idzie budowa. Ile lat można brać miliony za pilnowanie łąki
- 5 0
-
2022-02-10 15:33
Jak w Ozark tylko na wieksza skale
- 0 0
-
2022-02-10 15:27
sonda dosyć dziwna, bo to co wymieniono ma sie nijak do faktycznych decyzji
to czy sa połączenia, ile i jakie, zależy tylko i wyłącznie od przewoźników
a jak wiemy aż za dobrze, ci nie kierują się wcale jakimś mitycznym rachunkiem ekonomicznym- 1 0
-
2022-02-10 16:15
dramt
i znow piszecie o lotnisku z ktorego mozna latac wylacznie do pracy.
norwegia i uk super!- 7 0
-
2022-02-10 16:20
Do Wrocławia
Np. na stronie Ryanair można bukować loty tylko do końca marca. A później ? Ktoś coś wie ?
- 0 0
-
2022-02-10 17:39
To by oznaczało że wszyscy będziemy latali do roboty za granicę. Bo kierunków wakacyjnych z Gdańska coraz mniej.
- 3 1
-
2022-02-10 17:40
Żenada
A teraz prosimy o symulację przepustowości autostrad na Marsie. W końcu trzeba patrzeć w przyszłość.
- 2 0
-
2022-02-10 19:31
Niemcy od 20 lat budują CPL
I ciagle nie mogą zbudować. Za 20 lat to samoloty nie będą latać bo nie będzie paliwa.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.