• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

9,7 mln zł trafiło na konto operatora Mevo

Arnold Szymczewski
28 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Mimo wielu niedociągnięć w systemie roweru metropolitalnego Mevo, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot i tak przelał na konto Nextbike Polska pierwszą transzę pieniędzy tj. 9,7 mln zł. Mimo wielu niedociągnięć w systemie roweru metropolitalnego Mevo, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot i tak przelał na konto Nextbike Polska pierwszą transzę pieniędzy tj. 9,7 mln zł.

Facebookowe przemyślenia Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego, które opublikowaliśmy w artykule pt. "Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?" wywołały spore poruszenie w środowisku osób zainteresowanych tematem Mevo. Wiele z nich w komentarzach obawia się, że system jest tak zrobiony, że jego upadek jest tylko kwestią czasu.



Czy obawiasz się o powodzenie projektu Mevo?

Jednym z najbardziej poruszających komentarzy pod facebookowym wpisem Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego jest ten, w którym Paulina Cyniak (kierownik projektu Systemu Roweru Metropolitalnego Mevo) informuje, że Obszar Metropolitalny wykonał przelew do Nextbike Polska na 9 mln 762 tys. zł. Kwota, jaką obszar miał zapłacić za pierwszy etap miała wynieść 10 mln 662 tys. zł, ale została pomniejszona o 900 tys. zł kary, którą zamawiający nałożył na operatora za opóźnienia w inauguracji systemu.

Paulina Cyniak (kierownik projektu Mevo) przyznaje, że obszar zapłacił pierwszą transzę pieniędzy na rzecz Nextbike z potrąceniem 900 tys. zł. Paulina Cyniak (kierownik projektu Mevo) przyznaje, że obszar zapłacił pierwszą transzę pieniędzy na rzecz Nextbike z potrąceniem 900 tys. zł.
- Przyznam się, że słyszałem (ze źródeł medialnych) informację o tym, jakoby została dokonana płatność pierwszej transzy dla operatora, ale nie dowierzałem. Mam rozumieć, że państwo uważacie tę transzę rowerów i całość systemu (aplikacja, backend) za sprawnie działającą i zgodną z zapisami SIWZ oraz umowy i na tej podstawie ktoś podpisał polecenie przelewu na 9,5 mln zł? - dziwi się Roger Jackowski z Rowerowej Metropolii.
Największy problem: baterie i serwis. Paulina Cyniak: uczymy się

Paulina Cyniak przyznaje w komentarzach, że największym problemem są baterie, serwis i niewydolność w obsłudze klientów. - To czas dla Nextbike, żeby się tego nauczył - dodaje.

- Proszę Państwa, zawsze będę powtarzać, że NB jak i nas obowiązuje umowa. Jakby były przesłanki do nieodbierania systemu, to tak by się właśnie stało. Przypominam, że w styczniu nie odebraliśmy etapu I. Drugie sprawdzenie systemu, które zaczęło się chyba w lutym, tak długo trwało, bo mieliśmy dużo wątpliwości, ale ostatecznie technicznie system był dobry. Nie wszytko da się sprawdzić np. to, co jest największym problemem, czyli baterie, serwis, czy niewydolność w obsłudze tylu klientów. Ten czas jest dla NB, żeby się tego nauczył, ale też dla nas, żeby zobaczyć jak system działa we wszystkich aspektach. Dlatego też dajemy czas, ale nie czekamy biernie - komentuje Paulina Cyniak.
Spółka NB Tricity czyli spółka - córka firmy Nextbike Polska, która wygrała przetarg na dostawę, uruchomienie oraz zarządzanie i kompleksową eksploatację systemu roweru metropolitalnego, dysponuje kapitałem zakładowym wynoszącym zaledwie 5 tys. zł. Kwota, jaką zaoferowało NB Tricity w przetargu to ponad 40 mln 272 tys. zł.

Pojawiają się obawy, że jeśli coś pójdzie nie tak, to ucierpi tylko NB Tricity, a Nextbike Polska, dalej będzie mogła startować w różnych przetargach.

Mimo że Nextbike GmbH jest światowym dostawcą usług wynajmu rowerów, to w polskiej spółce Nextbike Polska ma zaledwie 17, 86 proc udziałów. Mimo że Nextbike GmbH jest światowym dostawcą usług wynajmu rowerów, to w polskiej spółce Nextbike Polska ma zaledwie 17, 86 proc udziałów.
Warto przypomnieć, że w przetargu złożone zostały jeszcze dwie oferty: konsorcjum z Irlandii składające się z firm: Full Speed Ltd., Telfourth Ltd. i BleeperBike Ltd., które za 35,5 mln oferowało 5 tys. sztuk rowerów w tym 10 proc. wspomaganych elektrycznie. Oferta została odrzucona ze względów formalnych - wykonawca nie dokonał tłumaczenia na język polski wszystkich elementów oferty oraz nie wniósł wadium.

Druga ofertę złożyło konsorcjum: Egis Bike Polska Sp. z o.o., Warszawa - Homeport s.r.o., Praga, BikeU Sp. z o.o. Warszawa, które oferowało 100 proc. wspomaganych elektrycznie rowerów (3900 szt.), ale w kwocie 76 mln zł.

Informacja z otwarcia ofert przetargowych from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (574) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Do listy pytań mam jeszcze jedno: czy w kontrakcie jest gwarancja dobrego wykonania? (2)

    W zamówieniach publicznych nie ma wypowiedzenia umowy, a tylko odstąpienie. Co oznaczałoby w tym przypadku oddanie rowerów i prawo żądania zwrotu wypłaconych kwot. Oczywistym jest, że wcześniej Nextbike Polska ogłosi upadłość, czyli Obszar Metropolitalny nie zobaczy ani złotówki a syndyk zabierze rowery...Wtedy te 10% od firmy ubezpieczeniowej czy banku pozwoliłoby chociaż otrzeć łzy.
    Ale mam jakieś dziwne przeczucie, że o tym zapomniano.

    • 54 4

    • nie ma czegoś takiego, jak gwarancja dobrego wykonania.

      Kazdy prawnik ci to udowodni:)

      • 0 0

    • Jest.

      • 0 0

  • Jaaaa, tyle forsy to ja w życiu nie widział, piszę do prokuratury, bo jak coś jest wyżej pińciuset tyś, to napewno oszukaństwo!

    • 10 4

  • Ja sądzę że może być już tylko lepiej (1)

    Może różnica między Nextbike a NB Tricity Sp. Z.O.O. jest taka że rzeczywiście może problemem są pieniądze i że zostaną zatrudnione osoby, że nagle pojawi się brakująca ilość rowerów... Myślę że na teraz główny problem to dostępność rowerów, jak będzie ich docelowa ilość to zaczną zarabiać, ludzie przestaną narzekać i ogólnie będzie wszystko cacy. Bo sama idea jest w porządku.

    • 9 22

    • przy 1000 nie radzą sobie z wymianą i ładowaniem baterii

      a 4000 poradzą?

      • 3 0

  • Spółka córka, czyli ogłoszą bankructwo i tyle... (1)

    Głupim radość, a gdzie są nowe pasy rowerowe ? Co z Kołobrzeską ?

    • 30 4

    • Kołobrzeska w projektowaniu lub w budowie

      Niecierpliwość zły doradca, może popsuć każdy dzień....

      • 3 1

  • (1)

    No ale przeciez nic sie nie stalo ! Wazne ze PIS nie wygral a ze tam 10 mln? Phi tam.

    • 50 12

    • zaraz

      zapłacą kolejne 30 mln zł, z twoich podatków

      • 8 0

  • Przestańcie tak złorzeczyć!

    Co za czarownictwo! Prezydent niedługo zrobi z tym porządek ale teraz jest zajęta bo się solidaryzuje

    • 35 12

  • Opinia wyróżniona

    Żenada (20)

    Rowery można wypożyczyć przed 06:00 albo po 22:00. W ciągu dnia ich zwyczajnie nie ma. Jak dojechać do pracy/szkoły skoro na 90% rowery będą niedostępne? Dla mnie taki system nie ma sensu. Są dwa rozwiązania. Albo stacje będą ładowały rowery jak w Warszawie albo niech dadzą zwykłe rowery. Innej opcji nie ma. Wymiana baterii się nie sprawdza. Poza tym zamiast kupować 4000 elektryków trzeba było za te same pieniądze kupić 10000 zwykłych rowerów. No ale koniecznie chcieliście być nowocześni, to teraz macie. Tfu.

    • 470 36

    • Rower można sobie po prostu kupić. Do niego warto kupić dobry u-lock. (8)

      Warto też zwrócić się do właściciela domu/zarządcy osiedla/spółdzielni mieszkaniowej o udostępnienie dobrych przechowalni rowerów, by nie trzeba było własnego roweru trzymać w piwnicy lub na balkonie.
      Liczenie na rower z wypożyczalni w okresie rozruchu systemu to przejaw ograniczonej wyobraźni lub doświadczenia.

      • 10 44

      • Ja nie chcę roweru mieć, ale nim jeździć. (5)

        Po co mi ten rower w kolejce albo w trolejbusie? Wszyscy mają wozić rowery?

        • 50 2

        • (4)

          oczywiście, ze tak. Jak chcesz zjeść bułkę to musisz kupić piekarnię ^^

          • 18 6

          • wystarczy kupić bułkę (3)

            wpożyczenie bułki nie zawsze jest ani możliwe ani sensowne

            • 11 3

            • za to lizaki wypożyczane dzieciom na minuty ...

              noooo to już niezły pomysł na small business :)))

              • 2 0

            • (1)

              Nie zrozumiałeś porónania. Piekarnią jest rower, a bułką jeden przejazd. Jak ktoś chce raz dojechać z punktu A do punktu B, to nie pójdzie kupować roweru, tylko chce go wypożyczyć.

              • 3 1

              • to po co się żenić?

                skoro można se bułeczkę od sąsiada wypożyczać ;)

                • 3 1

      • U-Lock wogole nie dziala!Zlodzieje wylamuja go lewarkiem do kol samochodowych (1)

        • 13 2

        • to amatorzy

          nawet ja ci ściągnę większość tych blokad zwykłą spinką...

          • 1 3

    • Przecież nie stoją stacje pełne rozładowanych rowerów, ale puste stacje (4)

      Czemu nie zmusić operatora / gmin do podawania ile rzeczywiście rowerów jest w eksploatacji każdego dnia. Gdzie jest reszta?

      • 25 3

      • Biznes prywatny za wasze podatki (3)

        drogie lemingi czyli Gdański kapitalizm.

        • 30 2

        • (2)

          Wolę dać podatki na to niż cudze dzieci albo rogaciznę.

          • 7 14

          • Co prawda to prawda, lepiej dać na to żeby prezesik mercem klasy s (1)

            do pracy dojeżdżał i klawe życie miał. Szczytny cel, prawdziwie Gdański styl życia.

            • 16 2

            • Tak naprawdę marzę o tym, żeby tobie dać swoje podatki, żebyś mógł wyjechać gdzieś gdzie będzie ci dobrze. Byle dalej z Gdańska.

              • 5 5

    • 10000 tylko

      Jeden taki elektryk jest wyceniany wg nich na 12k, żenada, ale wg takiej wyceny można by było kupić 6x tyle rowerów = 24000

      • 11 3

    • (2)

      Ale nie ma jeszcze 4000 elektryków tylko 1250, jak będą 4000 to ten problem będzie znacznie mniejszy.

      • 5 6

      • Jak problem będzie mniejszy, skoro już teraz obsługa nie nadąża z ładowaniem i wymianą akumulatorów? (1)

        • 12 2

        • Nie nadąża, bo rotacja za duża. System powinni uruchomić że wszystkimi rowerami.

          Szkoda, że nie odpalili jak byłyby trzy rowery, po jednym w każdym mieście.

          • 4 0

    • nie ma ich bo wszyscy jeżdżą, nie spodziewałem się aż takiej popularności

      jeszcze hulajnogi by się przydały i będzie okiej

      • 3 1

    • wystarczy dobrze zaplanować podróż do pracy

      • 0 0

  • Opłaca się! (4)

    1. Wystartuj w przetargu na grube miliony
    2. Zaoferuj połowę ceny (spokojnie)
    3. Zaoferuj coś tam za parę zł (może nie działać - w razie zainteresowania zablokuj dostęp)
    4. Ciesz się wynagrodzeniem i zyskiem (pomniejszonym o kilka procent kar i parę złotych na koszty z pkt 3).

    • 89 3

    • Nie tak łatwo.

      Trzeba być znajomym królika.

      • 19 3

    • Jeżeli (1)

      tak robisz to jesteś złym człowiekiem.

      • 2 2

      • Zlym czlowiekiem???

        Czyli typowym katolikiem

        • 3 8

    • zapomniałeś jedynie, że pierw trzeba wpłacić parę milionów na tzw. zabezpieczenie realizacji umowy.

      • 0 0

  • (2)

    Jestem laikiem ale jak uslyszalem ze maja jezdzic kolesie i wymieniac baterie ktore starczaja na kilkadziesiat km to uznalem, ze zle cos zrozumialem. To nie moglo sie udac. Mam nadzieje ze wszelkie straty miasta zostana pokryte z majatku osob w to zaangazowanych. Oby portal tego dopilnowal, bo na pewno nie zrobia tego inne trojmiejskie gazetki.

    • 80 7

    • Chyba się przeliczysz

      Media w trójmieście są tak zblatowane z lokalną władzą, że nie ma mowy o patrzeniu na ręce i zadawaniu trudnych pytań.

      • 25 1

    • taki to "ekologiczny" system, że pewnie mniejsze szkody dla środowiska byłyby, gdyby te rowerki na dieslu jeździły

      • 5 0

  • Marek Pogorzelski?

    Zamilkł...

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane