• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Takie cuda - tylko w Gdańsku

    Tu, im pomysł głupszy, tym bardziej go promują. Adekwatnie do możliwości intelektualnych włodarzy tego miasta.

    • 8 1

  • Faszyzm w stronę kierowców (1)

    Nie no to już jest gruba przesada, kierowcy są nękani w tym mieście. Władze Gdańska to chorzy ludzie

    • 6 5

    • Nikt nie każe ci przyjeżdżać samochodem

      Zostaw auto pod domem i nie czuj się dyskryminowany

      • 0 3

  • Drodzy urzędnicy! (2)

    Wasz tok myślenia jest większą zagadką niż sama Enigma.Może za tydzień zaproponujecie jazdę jednym pasem i to na wstecznym bo wtedy (według waszych mózgowców) auta będą wsysały spaliny.

    • 11 0

    • (1)

      W artykule masz dość informacji na temat toku rozumowania i przyjętego sposobu procedowania. Zastrzeżenia miałbym raczej do Twojej możliwości zrozumienia tego.

      • 0 3

      • Widzę że masz problem czytania ze zrozumieniem i pojęcie jak sarkazm jest Ci obce.

        • 0 0

  • Szkoda słów

    Trudno to nawet skomentować. Nasi poprzednicy budowali drogi a co my robimy z tymi drogami?

    • 6 0

  • Napiszcie (1)

    Że to nie Prima aprilis, bo nie wierzę! O co chodzi? Mamy wyrzucic auta, pozbyc się prądu, oglądać TVP (na baterie) i chodzić na spacer wyłącznie do kościoła?

    • 4 2

    • Właśnie tak. Zlecenie analizy skutków likwidacji jednego pasa oznacza wszystkie te rzeczy które napisałeś i jeszcze załamanie populacji pingwinów cesarskich.

      • 1 2

  • jeżdżący tą drogą ....

    SzP. Prezydent.Czy Pani jest sabotażystą z ramienia psiorków, cvzy też członkowie GZDiZ mają na panią haki. Pomysł jest tak głupi i absurdalny, że tylko wrogowie mieszkańców coś tyakiego mogli wymyśleć. Do tego opracowanie studium, też za nasze pieniądze. Wasze pomysły- przewężenie Al. Grunwaldzkiej od Oliwy w stronę centrum.
    - Piramowicza ,
    - ograniczenie na Al. Zwycięstwa do 50km/h.
    "gratuluję" takich pracowników. Jedno jest pewne , w następnych wyborach nie macie mojego głos, a zapewne wielu, wielu innych.

    • 7 0

  • Ja nie wiem (16)

    Jakie małpy tam w zarządzie pracują i na jakim świecie żyją. Ruch coraz większy, aut będzie coraz więcej, co za tym idzie korki coraz większe, ale pacany zamiast poszerzyć jezdnie to się zastanawiają czy ja zwężyc.

    • 105 15

    • wlasnie dlatego (9)

      w miescie nalezy promowac komunikacje miejska i ruch pieszo rowerowy. Samochodem, szrotem w dieslu mozesz jezdzic do woli w swoim Przodkowie i tam truc.

      • 12 19

      • Jeżeli ileś procent przesiedlony się na komunikacje (4)

        To będzie przeciążona

        • 10 6

        • Jesli będzie doinwestowana to nie (3)

          Ale to proces długofalowy. Tak długo jak komunikacja nie jest atrakcyjniejsza czasowo od samochodu to nikt nie wsiadzie do autobusu. A już na przykładzie pociągu widać, że pociąg czasami wygrywa - wyjazd do Krakowa to 6 godzin, w czasie których możesz sobie zasnąć czy poczytać i nie wyjdziesz zmarnowany jak kiedyś po 12h.

          • 4 1

          • (1)

            Komunikacja autobusowa nie będzie atrakcyjniejsza czasowo no bo jak? Może być tańsza po uwzględnieniu ceny parkowania.

            • 4 1

            • Autobus będzie wolniej jechał

              No super do pracy godzinę zamiast pół,

              • 3 1

          • Miasto nie poradziło sobie z komunikacją w dobie pandemi.

            Pomyśl teraz co by było gdyby połowa ludzi jeżdżących autami przesiadła się do komunikacji. Gdańsk na tle całego kraju nie ma złej komunikacji ale od wzorcowych rozwiązań dzieli go wręcz przepaść.

            • 4 0

      • (1)

        Jak ci tak dobrze to sobie jedź komunikacją i rowerem!!! Nie agituj!!!

        • 15 3

        • Wszystkich z wiosek wepchnąć do komunikacji

          i będzie luźniej.

          • 4 6

      • Nowoczesny diesel ma mniejszą emisję CO2 niż porównywalny silnik benzynowy.

        No ale trzeba się tematem zainteresować a nie powtarzać bzdury.

        • 3 2

      • Mniej pasów

        Wieksze korki i więcej spalin w powietrzu, gdzie tu logika, a transport miejski kuleje, to jak próba łatania balona igłą

        • 2 0

    • (1)

      Zeczywiscie!Jak się patrzy na te dziwne pomysły to albo ci ludzie nie mają pojęcia o ruchu drogowym,albo boją się ze nic nie robienie wyjdzie na jaw i próbują zaistnieć!! A wszyscy na tym tracą!!!!!!gdzie jest prezydent ze trzyma tych darmozjadow i szkodników ???!!!

      • 8 5

      • Sami ją wybraliście a ona zatrudniła swoich wybitnych specjalistów

        • 4 0

    • tam robią idioci (1)

      oni biorą kasę za utrudnianie życia mieszkańcom Gdańska

      • 12 3

      • Świadomy wyborca

        Lustereczko ci odpowie, kto jest...... na świecie.

        • 3 0

    • Świadomy wyborca

      Żale do lustra!

      • 2 0

    • Małpy głosują to i małpy pracują. To takie proste.

      • 2 0

  • Bardzo dobry kierunek

    • 2 2

  • Gdańsk zamiast się rozwijać to się zwija

    Jeszcze 2 lata i Gdańsk będzie nie do poznania. Absurdy gonią absurdy

    • 5 1

  • Po co urzędnicy skoro zamawia analiz

    Zwolnić urzędników

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane