• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Wywazona opinia (2)

    Nareszcie ktos mysli o zieleni i mieszkancach.
    Nie ma potrzeby wszystkiego betonowac i zalewac asfaltem.
    Po za tym gdansk ma swietna komunikacje miejska. Jest tramwaj, autobus, SKM i PKM
    Do dwoch pasow kierowcy szybko sie przyswyczaja
    W koncu wszyscy Polacy to swietni kierowcy
    A wszystkie Polki sa dobre w lozku

    • 4 9

    • dodatkowo

      niektórzy Polacy to geniusze empatii doskonale rozumiejący innych.
      Pod warunkiem, że inni są tego samego zdania.

      • 2 0

    • Kilka spostrzeżeń

      Myśli to chyba raczej ekstensywne określenie tej czynności
      Najlepiej nic nie betonować i wrócić do korzeni czyli do jaskiń i polowań .
      jaka jest komunikacja miejska - polecam każdy widzi
      Przyzwyczaić się można nawet do głupoty wodza i uznać to za normalne
      Takk Polacy są świetni w umilaniu życia swoim sąsiadom ich kosztem
      To ostatnie to przesada

      • 1 0

  • A może by tak ruch puscić dołem?

    Nie tunelem, bo to drogo, ale wkopać jezdnię, a nad nią dać deptak, ścieżkę rowerową itp.

    • 0 0

  • pisałem o tym

    jak obnizono prędkość do 50,i wykrakałem.
    Zróbcie tam deptak i ścieżkę dla rydwanu,dramat ten Gdańsk

    • 9 1

  • albo nie trzeba bylo budować tak szeroko

    albo nie sadzić drzew

    • 0 0

  • Trakt konny

    Dlaczego na trakcie konnym nie zostanie wyznaczona droga rowerowa taka jak na Wita Stwosza? Miejsca jest wystarczająco dużo

    • 4 3

  • jeden pas wystarczy

    • 0 1

  • Brawo Gdańsk!!!

    Tak się manipuluje statystykami! Czemu nie zrobiliście tej analizy w pełnym lockdownie. Dzięki temu można by było zamienić Trakt Konny na deptak a Aleję Zwycięstwa ograniczyć do jednego pasa. Kutfa mac. Za chwilę faktycznie po Gdańsku będzie można tylko chodzić bo wszystko zabudują. Z danych wynika, że w złym stanie jest 8% drzew... to mniej więcej tyle samo co u mnie na osiedlu z dale od ulic. Powiedźcie wprost, że boicie się eko-oszołomów którzy nie mają życia i obowiązków. Którzy nie muszą codziennie przemieszczać się po Trójmieście. Bo patrząc po statystykach to samochody drzewom nie przeszkadzają, a skoro nie chodzi o nie to chodzi tylko o pretekst by ograniczyć ulice. Mam pomysł, może zamiast ograniczać drogi by nasadzić zieleni i poprawić ekologię w mieście zacznijcie robić parki zamiast wydawać kolejne pozwolenia na zabudowę każdego kawałka ziemi blokami. Może zamiast poprawiać konkurencyjność transportu publicznego poprzez rzucanie kłód pod nogi kierowcą zacznijcie poprawiać jakość komunikacji. Zwiększcie częstotliwość, dopasujcie siatkę połączeń by nie trzeba było przesiadać się co chwilę. Wykorzystajcie ten mityczny Tristar by sterował ruchem w taki sposób by autobusy miały zieloną falę itd. Jest tyle sposób na poprawę jej jakość poza podnoszeniem opłat dla kierowców i tworzeniem korków.

    • 9 0

  • A morze

    Zacznijcie po prostu głosować na patriotów?
    Braun by tego nie poparł, co ta niemra!

    • 6 3

  • pas postojowy i parkometry postawić!

    • 1 1

  • Czy ja śnię?

    Kim są ci ludzie którzy wymyślają takie rzeczy? Są sabotażystami, sadystami czy po prostu są d**ilami? Kto ich zatrudnił? Kto ich rozlicza? Jak sprawdza się czy nie szkodzą a jak szkodzą to jakie konsekwencje im grożą?
    Zmniejszanie prędkości przejazdowych, zwężanie jedynej arterii w centrum, pasy w miejscach gdzie są przejścia podziemne, likwidacje parkingów. To wszystko w momencie gdy osiedla się rozrastają i do Gdańska przybywa coraz więcej ludzi.

    • 11 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane