• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • super pomysł spacer pomiedzy stojącymi w korku samochodami (3)

    tak samo mądry jak budowanie przejść dla pieszych nad podziemnym przy lot.

    • 8 3

    • tak, im wiecej przejsc naziemnych, tym lepiej (2)

      co, do pruszcza sie wolniej dojezdza przez to? Jak mi smutno

      • 0 3

      • jak kiedyś będzie cie stać na samochód to pogadamy (1)

        • 2 0

        • Akurat na samochód stać każdego, grata można kupić za grosze. Ale jak widać już nie każdego stać na płacenie za parking bez płacenia.

          • 0 0

  • Czego jęczycie?

    Wybraliście sobie osiemdziesięcioma procentami takie władze w Gdańsku to teraz macie. i**otyzm z z odwróceniem ruchu na Piramowicza to widać był dopiero początek. W Gdyni nie jest lepiej. Świętojańska jednokierunkowa, strefy relaksu zamiast parkingów przy Oceanarium i przy Muzeum Marynarki Wojennej. Za to deweloperom żyje się wyśmienicie.

    • 10 3

  • Makabra i marnotrastwo pieniędzy. Rozumiem, że kasa idzie dla krewnych królika.

    Na tak postawione pytanie z góry można udzielić odpowiedzi i to za darmo. Bez płacenia znajomemu 100 koła. Zagęszcza się mieszkaniówkę. Każda wolna działka to zamiast zieleńca - blok od Robyg'a. Urbanistycznie miasto ciężko poranione. A teraz jeszcze do kompletu zamknie się drogi.
    To jak ludzie maja się poruszać ? Hulajnogami? Pas to by się w tej sytuacji przydał ale czwarty.
    Chciało by się zapytać "Czy leci z nami pilot?" ale od dawna już wiadomo że nie. Miasto nie jest zarządzane a rujnowane.

    • 8 1

  • Proponuję

    Tak Proponuję zwęzić wszystkie drogi do jednego pasa a tam gdzie jest jeden pas do pól pasa.
    Trzeba mieć usterkę mózgu żeby coś takiego wymyślać. Powodzenia na wyborach

    • 8 0

  • Szczyt głupoty

    Myślałem, że za kadencji naczelnika Szczyta były różne dziwne pomysły na zablokowanie Gdańska (np przebudowa ul. Kościuszki). Ale to co się obecnie dzieje to są dopiero szczyty.

    • 9 0

  • analiza natężenia ruchu w czasie pandemii

    analiza natęzenia ruchu w czasie pandemii (zdalna praca, nauka, zamknięte wiele punktów, ograniczenie napływu turystów) na pewno da wiarygodne wyniki !

    • 7 0

  • To tak jak z tęczowymi...

    ...ja jestem hetero a czuję się w mniejszości i jako rodowity gdańszczanin z pozycji kierowcy (rowerem też się poruszam) widzę "miejscowych" cbr , wml , cg ..itd którzy nie potrafią zachować się na drodze jadąc a o parkowaniu już nie wspomnę , bo stodoła jest pokaźnych rozmiarów i można stanąć jak się chce i mieć gdzieś innych.

    • 8 0

  • Skoro wykształcenia, umiejętności i doświadczenia brakuje na ulepszenie czegoś, zawsze można wymyślić jak zepsuć. Przerażająca nuda na niektórych stanowiskach powoduje, że ludzie zaczynają myśleć: A może by Aleją Zwycięstwa puścić prom albo odwrotnie - pendolino i zobaczyć co będzie? Wystarczy podeprzeć się ekspertyzą i zrobić ładną wizualizację.

    • 9 1

  • czy ona ogarnia jeszcze co sie dzieje w gdansku? (1)

    zwężanie drogi bo drzewa, a jak deweloper wjeżdża to nie ma problemu wycinka 100 letnich drzew zeby posadzić obok trawnik i powiedzieć ze to ogród deszczowy.

    nie wiem jak to skomentować w cenzuralny sposób - nie da się

    • 12 0

    • Po krowce tak

      • 1 0

  • Analiza ruchu za taką kasę?

    W oliwie wystarczyli aktywiści i anonimowi "naukowcy", by zwęzić jezdnie.
    Tu macie moją analizę gratis.
    Zwężając jezdnię zyskuje(my?):
    - wzrost atrakcyjności działek wzdłuż Grunwaldzkiej (w obecnym parku),
    - spadek przejezdności tej arterii, dzięki czemu zbiorkom stanie się na tyle rentowny, że będzie można go spylić (sprywatyzować) niemcom lub francuzom (Józef Bąk już pracuje gdzie trzeba).
    - innego sposobu na pojawienie się pieszych na trasie wrzeszcz-gdańsk jak wpuszczenie deweloperów do parku przy Grunwaldzkiej nie ma i nie będzie. Jest to zbyt długi odcinek do przejścia - nie każdy ma na to czas.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane