• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Partia Kierowców (1)

    Ciekawy jestem, kiedy do wyborów samorządowych w Gdańsku wystartuje partia, której głównym programem będzie ograniczenie działań samorządu wymierzonych przeciwko zmotoryzowanym mieszkańcom miasta.

    • 5 3

    • nigdy, bo to partia januszy biedaków

      ktorzy jedyne co potrafia, to pogulgac w internecie. I tyle , robienie nie jest dla nich

      • 2 1

  • pan grzelak wykazuje totalny brak wyobrazni i d**ilizm to choroba no ale zrobic wszystko aby uttrudnic kudziom zycie zawisc ze glosuja na pis a nie skorumpowana po totalny d**ilizm i zawisc

    • 2 2

  • Zmiany ku gorszemu

    Zmniejszenie liczby pasów z 5 do 3 w kierunku centrum Gdańska, na pewno wygeneruje większe korki, a co za tym idzie będzie więcej spalin wokół drzew które chcą niby chronić.
    Do tego wydać jeszcze kasę na nową ścieżkę rowerową i wdychać spaliny z obu stron to raczej kiepski pomysł, a obok już jest.
    Ludzie łatwo wydają miejską kasę bo nie jest ich to można lekką ręką ją rozrzucać na lewo i prawo.

    • 4 2

  • ta Kobieta oszalała

    ...ale takie ma wytyczne.
    Nieustająca presja na rezygnację z samochodu - co w zamian? G**NO!
    Mają zostać "samochody na minuty" oraz NADludzie w limuzynach.
    Przed nami 10 lat, pozornie abstrakcyjnych, pomysłów, zaciskających pętlę na dysponowaniu prywatną własnością.
    Czekam jak wyrysują linie na chodnikach wg których będzie trzeba chodzić.

    • 9 2

  • To jest bardzo nowatorska koncepcja: drzewa zamiast jezdni a beton zamiast lasu (pas nadmorski) (1)

    Może ktoś w końcu ogłosi jakąś akcję mającą na celu obalić tę bandę rządzącą Gdańskiem? Przecież to już nawet przestaje być śmieszne. Ich trzeba ubezwłasnowolnić, bo za chwilę zamiast plaży będą prywatne betonowce a do spacerowania będzie Aleja Zwycięstwa.

    • 8 1

    • Dobre!

      • 2 0

  • passerati

    I już Banino Żukago i inne nadają jak to ich passerati będzie musiało w korku stanąć xDDDD

    • 1 4

  • InFuture insititue

    Proponuje wróżenie z fusów zostawić ekspertom ze sławnego instytutu pani Natalii Hatalskiej

    • 2 1

  • Są jakieś grupy wsparcja dla kierowców żeby można było porozmawiać o tym jakoś analizy robi (jeszcze nie ma decyzji, są analizy). Może jak ludzie się podzielom swoimi dramatami życiowymi typo ograniczenia prędkości albo płatne parkingi to im lżej będzie znosić tą niedolę jaką jest okrutne życie w mieście powoli odbierającym absolutny priorytem samochodom.

    • 1 0

  • (1)

    tylko 4 tygodnie na analizę - słabo. Analiza powinna być wykonana późną jesienią kiedy wszyscy są w pracy, dzieci chodzą do szkoły a pogoda jest taka, że większość rowerzystów rezygnuje z jazdy rowerem a nie w piękny letni miesiąc kiedy sam chodzę do pracy pieszo albo pracuje zdalnie. W listopadzie czy grudniu nie jestem taki ambitny i wybieram samochód (do pracy mam 7km). A analizy ruchu za 20 lat to wróżenie z fusów.

    • 7 1

    • Możliwości są dwie. Albo ktoś będzie zgadywał i do głowy mu nie przyjdzie że natężenie ruchu się zmienia w zależności od pory roku, dnia tygodnia i godziny. Albo też ktoś już dysponuje tymi danymi a pozostaje do obliczeń dodać z jednej strony ekeft ewentualnego zwężenia a z drugiej spodziewane zmiany w potokach samochodów z uwzględnieniem planów rozwoju przestrzennego miasta.

      • 2 0

  • myślałem, że niżej się nie da upaść (1)

    Po ostatnich pomysłach na utrudnienie życia mieszkańcom Gdańska (takich jak przejście naziemne przy dworcu PKP, przejście przy Bramie Wyżynnej, odwrócenie ruchu na Piramowicza albo jeszcze lepiej kolejne skrzyżowania ze światłami na Podwalu Przemiejskim), myślałem że nie da się już wymyślić większych głupot. Jakże się myliłem - teraz główna arteria Gdańska ma zostać zwężona, żeby korki były jeszcze większe, ruch jeszcze powolniejszy, a ilość spalin w powietrzu zwiększyła się kilkukrotnie (przy wolnej jeździe w korkach, emisja spalin jest największa). Czym sobie zasłużyliśmy na tak nienawidzących nas włodarzy? Co ja tej Oli zrobiłem, że ona tak bardzo chce nam wszytkim życie utrudnić.

    • 15 3

    • Nie jest to dziwne że celem takich działań jak przejścia naziemne jest utrudnianie życia mieszkańcom? Nie znam się bo to nie moja działka, ale może (tylko może) chodzi o ułatwienie życia części albo większości a po prostu dla niektórych to jest utrudnianie życia (które nie sprowadza się do jazdy samochodem ale to akurat u mnie więc to nie znaczy że nie u wszystkich). Z tymi korkami też nie do końca rozumiem - napisane jest że analiza ma dać odpowiedź na pytanie czy nie będzie z tego powodu przesadnych utrudnień a nie jak najlepiej zakorkować miasto. W końcu nikomu na korkach nie zależy. A jak się ktoś martwi o ilość spalin to w pierwszej kolejności powinien okgraniczyć korzystanie z samochodu czyż nie? Tak sobie myślę patrząc po sobie ale co ja wiem.

      • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane