• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Co za półgłówki! (2)

    Oni się tylko do łopaty nadają. U mnie byliby zdegradowani do najniższego stanowiska albo wyrzuceni na bruk.

    • 8 3

    • janusz (1)

      nikt normalny nie poszedł by do pracy do twojego januszexu xDDD

      • 1 4

      • Pudło!

        Nie trafiłeś. Nie mam własnego biznesu ani nic takiego. Więcej szczegółów nie podam, bo z zawiści byś się spienił. U mnie pracownik musi mieć wiedzę i potrafić ją wykorzystać w praktyce ani nie filozofować. A jak widzę Ty już na dzień dobry wszystko wiesz lepiej; tak więc wszystkiego najlepszego.

        • 2 1

  • Do zobaczenia

    Przy urnach wyborczych.
    D O S Y Ć !
    Niedługo mniejszości w Gdańsku z AdamoDulkiewiczową zrównają nam prędkości samochodów z wózkami inwalidzkimi...

    • 7 3

  • Drodzy aktywiści miejscy (1)

    Aktywizm z inicjatyw stricte promiejskich zamienił się w fanatyczną wręcz manię szykanowania i uprzykrzania życia kierowcom. Żeby ograniczało się to do ścisłych zabytkowych centrów miast gdzie dominuje ruch pieszy i rowerowy to jeszcze można by to zrozumieć i przeboleć ale tu się całkiem na poważnie podejmuje sabotowania głównej arterii relacji północ-południe Gdańska i jedynej alternatywy dla pseudo obwodnicy.
    Proszę się opamiętać

    • 11 5

    • Ograniczenie ruchu samochodowego to jest inicjatywa promiejska

      A miasto to nie tylko 1% historycznych uliczek. Ale skąd możecie wiedzieć do czego dążymy i że to dobre nawet dla was, skoro nawet w prawdziwym mieście nie byliście. A z tym szykanowaniem to nawet się nie ośmieszaj, to miasto to jest i jeszcze długo będzie raj dla zmotoryzowanych

      • 2 2

  • Nie pamiętam ile czasu trzeba się cofnąć, chyba całe lata XX wieku nie było takich jaj, jak teraz z tą propozycją.

    • 7 1

  • Coraz lepiej ...

    Gdańsk szaleje ostatnio w kontekście i**otycznych pomysłów dotyczących dróg. Co za bzdurą jest robić dwa pasy w jedną stronę, a zostawiać trzy w drugą? I teraz co, ruch ma się przenieść z Grunwaldzkiej na Trakt Konny, jaki to ma sens? Ręce opadają

    • 4 3

  • Zamykac (2)

    Polityka miasta cały czas dąży do tego żeby ju nas bardziej zakorkować . później wstawić bramownice żeby ograniczyć ilość aut w mieście. wprowadzić opłaty za wjazd do centrum . pazerność pazerność i jeszcze raz pazerność . budyniowa polityka wciąż żywa ,aktualna pani prezydent jest kontynutorem wszelkich poronionych pomysłów Adamowicza.

    • 7 1

    • (1)

      Tylko dlatego że czegoś nie rozumiesz, nie oznacza że coś nie ma sensu. Do wyboru mamy zakorkowane miasto przy obecnej ilości ulic albo zakorowane miasto przy większej ilości jeszcze szerzyszch ulic z lamentami o zamianę parków na parkingi.

      • 0 5

      • idąc Twoim tokiem myślenia

        i ekstrapolując Twoje kasandryczne wizje dla Gdańska z niespełna 500 tys mieszkańców to metropolie typu Londyn, Paryż a nawet Warszawa, Praga czy Budapeszt, od dawna powinny chadzać pieszo a wszelkie trasy średnicowe zamknąć jakieś 20 lat temu zamiast budować nowe.

        • 0 0

  • Bezdzietni ludzie widac maja za duzo do powiedzenia w Magistrali (1)

    Taki pomysl - To myslenie ludzi ktorzy nie maja Rodzin i Dzieci!!! Juz ktos pisal - to nie grecja Francja czy Hiszpania. Tutaj klimat nie pozwala na korzystanie z rowerow przez caly rok!!! A poza tym - jak ma sie dwojke dzieci i trzeba je odwiezc do szkoly i przedszkola - to jak inaczej niz autem??. Zwlaszcza w deszczu lub gdy wieje?! Zamiast tak jak w USA rozbudowywać infrastrukture, budowac skrzyzowania wielopoziomowe, estakady aby ludzie mogli korzystac z miasta - to sie bedziemy nad drzewkami zastanawiac. Lepiej wymusić na deweloparach aby przy osiedlach parki tworzyli. A miasto woli nabudowac tysiace mieszkan w gęstej zabudowie - ale drogi dojazdowe, parkingi i glowne ulice miasta ma w du...ie !!!

    • 10 3

    • na piechote, albo przejsc sie

      to ze jestes biedny i mieszkasz na odludziu, nie daje ci specjalnych praw. Przerowadz sie w miejsce, gdzie sa blisko szkoly i przedszkola

      • 1 1

  • "Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej" (10)

    Czyli jazda rowerem lub spacer między jezdniami wypełnionymi samochodami są zdrowe? Chyba komuś ta "ekologia" nie służy. Potem co kawałek trzeba dodatkowo robić przejścia dla pieszych aby dostać się między jezdnie. Nie prościej zrobić deptak zamiast tylu jezdni?

    • 157 19

    • Jest tylko trochę mniej zdrowe niż stanie w korku w samochodzie (1)

      oddychamy tym samym powietrzem a filtry w wielu autach odbiegają od standardów - przeglądy kosztują!

      • 8 14

      • Jak widzę odpowiedni komentatorzy pracujacy

        na rzecz miasta mają co robić.

        • 0 0

    • Jest bardzo dużo opracowań na ten temat

      Korzyść z ruchu na rowerze czy pieszo przeważa nad zagrożeniem dla zdrowia spowodowanego smogiem. BTW w samochodzie też wdychasz smog, filtr kabinowy nie wyłapuje wszystkiego.

      • 10 7

    • Ekoidiotyzm. W Gdańsku potrzeba strategii,żeby zlikwidować korki . (5)

      • 18 9

      • elementem strategii prowadzącej do likwidacji korków (4)

        jest podjęcie zdecydowanych działań na rzecz poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów oraz innych niezmotoryzowanych wraz z poprawą dostępu do przystanków szybkiej kolei miejskiej, nie mówiąc o rozbudowie jej sieci, wymianie taboru i podniesienia częstotliwości serwisu do taktu 5 minutowego lub nawet częstszego. Proponowane zmiany na Wielkiej Alei można traktować jako element takiej strategii.

        • 9 11

        • (1)

          Powinny wpłynąć oferty firm,które opracują likwidację korków w mieście. Likwidacja pasa zwiększy korki.

          • 8 4

          • Po co odpowiadać na takie wpisy.

            Przecież tworzą je dobrze przygotowani miejscy propagandyści

            • 0 0

        • Co ma zwężenie Al. Zwycięstwa do rozbudowy sieci SKM?

          To najpierw rozbudujcie sieć SKM, żeby auto rzeczywiście nie było potrzebne, a dopiero potem zwężajcie drogi.

          • 9 3

        • Nowe drogi rowerowe

          W Gdańsku coraz więcej dróg rowerowych niestety nieprzemyślanych, dużo wyznaczonych w niebezpiecznych miejscach i dla kierowców i rowerzystów ale kasę bez namyśłu trzeba było wydać

          • 0 0

    • Mam takie wrażenie

      Że ludzie siedzący w biurach urzędu są oderwani od rzeczywistości ! Wzorują się na hasłach z innych krajów europejskich. Tylko że nasze lokalne warunki są inne. Zmiana systemu komunikacji Aglomeracji Gdańska na zbiorową wymaga dużej analizy i procesu. Problem jest w zbyt dużym rozproszeniu zabudowy, braku podziału na strefy przemysłowe i mieszkaniowe do których prowadzi częsty transport publiczny. Ukształtowanie terenu. Jazda na górny taras na rowerze to katorga. Liczba ludności zamieszkującej, przebywającej w aglomeracji jest mocno nie do szacowana. Przybywa z roku na rok mieszkań i firm infrastruktury nie. Te mieszkania nie stoją puste ! Stanowczo odradzam takie pomysły

      • 9 1

  • Mam propozycję

    Dodatkowy pas na obwodnicy w zamian za pas na alei Zwycięstwa

    • 0 6

  • to bardzo zły pomysł (3)

    będą gigantyczne korki

    • 5 3

    • (2)

      Ciekawe po co się to zleca specjalistom skoro wystarczy popytać dowolnego kierowcę.

      • 1 4

      • haha (1)

        może dlatego, że przeciętny kierowca pochodzi z wiochy, nie płaci tu podatków i chciałby autostradę pod samą stodołę

        • 4 2

        • Aldona piękne

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane