• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Buspasy byście dali na całej długości i porządną linię autobusową co 5 minut na uniwerek i do tych biurowców

    Inaczej nie ma opcji, że ktoś będzie ze zbiorkomu korzystał, jak parking pod nosem, a tramwaj 800 m pod górę

    • 3 3

  • ja proponuje jeden pas z garbami - zrobi tam uliczke osiedlową 30km/h!

    • 0 1

  • Buspas (4)

    A to nie lepiej już zrobić buspas z jednego pasa ? Efekt podobny a także komunikacja publiczna będzie sprawniejsza ...

    • 0 7

    • Nie lepiej (1)

      Po pierwsze to tam autobusy nie jeżdżą oprócz nocnego.

      Po drugie cwaniaki o tak jeździliby buspasem

      • 3 0

      • Nocne jeżdzą

        Traktem Konnym.

        • 0 0

    • I co jeszcze? przecież masz obok tramwaj.

      • 3 0

    • bus

      A widziałeś tam jakieś autobusy w ogóle? kolejny cwaniak z Żukago co miasto zna jedynie zza szyby swojego passata czyli wcale

      • 0 0

  • zamknąć całkowicie (1)

    Najlepiej zamknąć całkowicie,wtedy drzewka ładnie urosną!!Pomysły coraz mądrzejsze!

    • 4 0

    • Idzmy dalej

      Zlikwidujmy wszystkie ulice i przeznaczmy je pod tereny zielone

      • 0 0

  • To jest jakieś chore najpierw ograniczenie do 50 km/h a teraz zwężenie do 2 pasów. Ja mam propozycję dla miasta wogóle zlikwidujcie wszystkie pasy a zróbcie dwupasmówkę dla rowerów i hulajnog i to będzie git....

    • 2 1

  • O!

    szczerze jeszcze głupszego pomysłu niż ten nie widziałem. chyba nie mają na co pieniędzy wydawać tylko na analizy ile lip ma rosnąć na pasie zieleni na drodze. normalnie szok

    • 1 1

  • Proponuję pójść na całość i od razu zmniejszyć do jedynego pasa.

    • 1 0

  • Najpierw 50kmh a teraz to... (2)

    Nie no wgl lepiej cofnijmy sie o 200 lat i niech wszyscy chodzą pieszo

    • 5 3

    • Bez kozery powiem

      Pięćset :)

      • 1 0

    • Gdanski pieszo-bosy Bangladesh..

      • 0 0

  • masakra

    najpierw tempo 50km/h teraz zwężenie...... dajcie chociaż dobrą komunikację bo ta nie jest najlepsza...... wystarczy zobaczyć co się dzieje w szczycie na Aleji... korek od opery do Pruszcza... hihihi zwężajcie powodzenia to już obecne władze mają po wyborach..hihihihihi

    • 2 1

  • (2)

    ja nadal nie kapuję tego zwężenia na Grunwaldzkiej z 3 pasów do 2 od Oliwy do Przymorza. Po co? Żeby 20 aut zaparkowało? Masakra. I ta fikcyjna zielona fala.. wgl nie kumam, jak w normalnej firmie zatrudniłoby się kogoś kto ma tak durne pomysły to by od razu wyleciał. Czemu takie osoby zarządzają miastem? Kto ich wybiera? Irytujące

    • 9 1

    • Co? Parking chcesz likwidować?

      Mieszkańcy Oliwy i tak mają mało parkingu, to nie blokowisko! Tak dla zwężenia w Oliwie, nic to nie zmienia bo i tak tam nie ma korkow.

      • 0 1

    • Może dlatego nie wyleciał

      Bo to są właśnie dobre pomysły?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane