• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • A deptak? Jeden wielki deptak...

    Taka tylko.... propozycja dla " myślicieli" z magistratu gdańskiego!

    • 1 1

  • Hm...

    ...przy obecnej sytuacji po wejściu Covida ruch samochodowy jest mniejszy.
    Och niech wrócą normalne czasy - szkoła gdzie wrócą uczniowie i studenci ktorzy wsiądą do kółek. Inni przestaną pracować zdalnie i przyjadą z innych miast za pracą, wtenczas się obudzi gwar i stękanie.

    • 4 0

  • Przykladowe rozwiazanie

    Zaczniemt od przyblokowania np. Popsutym szrotem jedbego pasa przy urzedzie, to moze podumacie troche bardziej i zrozumiecie czym to sie skonczy.

    • 5 0

  • Jak zwężać chcecie

    to prawy pas bo studzienki katastrofa...

    • 1 1

  • W jednych miejscach tnie się jak popadnie bo deweloper w innych nagle drzewa są ważne i trzeba zwężać drogi bo kierowcy. Ot, cały Gdańsk.

    • 3 0

  • Jeden pas wystarczy. Po co więcej.

    • 1 2

  • po co dwa? Odrazu dawać jeden. albo pół pasa i ograniczenie do 2km/h....

    • 2 0

  • Gra nie warta świeczki

    Lepiej darować sobie wyprzedawanie wszystkiego co się da deweloperom i zamiana nieużytków w parki. Te kilkadziesiąt drzew na Alei to zwykły greenwashing.

    • 3 1

  • Dulkiewicz out (4)

    Nie wierzę, że to piszę ale to co się dzieje od kiedy Pani Dulkiewicz jest przy władzy to działania skierowane przeciwko kierowcą..wcześniej wyglądało to inaczej..a teraz parkometry za miliony monet w obrębie Starego Miasta nie tylko dla turystów ale i dla mieszkańców, ograniczenie prędkości na głównej artylerii Gdańska (rzekomo z powodu wypadków? jakich wypadków..jedyne wypadki tutaj były z winny pieszego w starciu z tramwajami i to w marginalnej ilości) a teraz jeszcze zwężenie pasów na głównej często w godzinach szczytu zakorkowanej drodze. Tutel pod martwą Wisła trochę rozładował temat było to jedno z jego założeń to też Pani Prezydent stwierdza, że za dobrze nam i zamiast tracenia 15 minut w korku na zwycięstwa będziemy tracić 30..Rozumiem, że Pani Dulkiewicz nie jeździ samochodem lub wozi ją limuzyna ale obecne te działania są na szkodę większości mieszkańców, którzy poruszają się autami. A co do osób jeżdżących komunikacją lub tramwajem, które zazwyczaj mają najwięcej to powiedzenia. świetnie ten sposób komunikacji to Twój wybór mój wybór i możliwości są inne. Ja nie mam nic przeciwko usprawnieniom w komunikacji zbiorowej czy zwiększaniu ilości dróg rowerowej jeśli będzie innym lepiej to świetnie. Mam nadzieję, że osoby nie jeżdżące autami, w końcu nabiorą też takiej postawy wobec innych..

    • 15 3

    • Tak, przeciw kierowcą (1)

      Tak, dobrze że takie Gosię nie stać na wjazd do miasta. Zostań i pracuj w Pruszczu

      • 1 7

      • Kiedy brak logicznych argumentów..

        Oczywiście, że powinnam była napisać "kierowcom" a nie "kierowcą" pisałam z telefonu i nie zauważyłam autokorekty. Widzę tu jeszcze kilka innych błędów, możemy je wypunktować ale co ma to do dyskusji? Jak chcesz być taki dokładny/a to chyba chciałeś napisać "takie Gosie" skoro piszesz w liczbie mnogiej. PS: na końcu zdania stawia się kropkę. Proponuję, żebyś wysilił/a się jeszcze na jakiś merytoryczny komentarz w tej dyskusji.

        • 2 1

    • W pełni się zgadzam (1)

      No cóż obecna Pani Prezydent i obecni odpowiedzialni urzędnicy z UM gdańskiego prezentują spadkowy trend. Zapominają że maja usprawniać życie wszystkim mieszkańcom a ich praca to rodzaj służby. A takie postępowanie to nic innego jak trzymanie tygrysa za ogon i twierdzenie że nic się nie dzieje

      • 1 0

      • No właśnie za co oni biorą kasę się pytam! Mają przecież ułatwiać życie wszystkim kierowcom. To znaczy mieszkańcom. W sumie to na jedno wychodzi no nie?

        • 1 0

  • średnia prędkość samochodów w tym miescie to 25 km/h (3)

    • 4 2

    • Dokładnie, co ciekawe po ograniczeniu do 50 na grunwaldzkiej wciąż mam taką samą średnią prędkość (2)

      A jeżdżę przepisowo. Ale do janusza drogowego takim argumentem nie trafisz.

      • 2 2

      • (1)

        poczekaj niech wszyscy wrócą do pracy i do szkoły mądralo

        • 2 2

        • Dobra, poczekam.

          Ale raczej się nie zdziwię, matematyka i inżynieria drogowa są przeciwko tobie :)

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane