• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • I co jeszcze

    Może śpiące policjanty położny na zwycięstwa haha

    • 4 0

  • Najlepiej

    Zamknąć wszystkie drogi, od centrum do sopotu, nic nie będzie,dróg nie będzie, korków nie będzie, są skm,hyperloop i inne, zrobić metro i zamknąć wszystko

    • 6 0

  • Zaraz, zaraz. Czy to czasem nie pomysł pod tych (1)

    Co w parku budują nowe "akademiki"?

    • 12 3

    • A w Brzeźnie wycinają resztki zieleni

      Hipokryci

      • 5 2

  • Nie udawajcie, że zależy wam na ochronie drzew.

    Robicie show medialne, bo to centrum miasta, a zapraszam choćby na Wyspę sobieszewską. Tam przerzedzanie lasu idzie pełną parą. Pomniki przyrody też już są zagrożone. Zwierzęta zagrożone, a deweloper (wiadomo który) betonuje Wyspę z przyzwoleniem urzędnikōw.
    Nie tylko Wyspa, bo i Brzeźno i......zły kierunek drodzy włodarze ;/

    • 15 2

  • linie tramwajowe

    po co dwa tory?
    Zlikwidować jeden i odsunąć od drzew

    • 11 2

  • Dla dewloperki to wyciąć las atu o parę drzew się martwią

    • 2 1

  • Oj wszystko można, i jeszcze porobić co 50 m. Progi

    • 3 0

  • Oczywiście popieram taką koncepcję (1)

    Tam mamy tramwaj i drogę dla rowerów nie trzeba jechać samochodem

    • 6 14

    • o tym zadecyduje większość w nadchodzących wyborach

      • 2 1

  • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    A może ktoś zacząłby się liczyć z opinią mieszkańców!!!!!!!!!

    • 11 2

    • Liczy się, ale wyobraź sobie, że nie każdy myśli jak ty

      Wiem, szokujące przecież jesteś wzorem normalności

      • 1 1

  • Pasy były projektowane za wczesnego (10)

    Gierka jak drogi były niemal pustawe.Czyli teraz cofamy się do Gomółki. Trzeba mieć naprawdę pewną dozę deficytu intelektualnego by wyskoczyć z takim pomysłem

    • 364 50

    • to te same porąby nad tym myślą co wprowadzili ograniczenie do 50 km na grunwaldzkiej przepraszam oni nie myślą to są poprostu idioci

      • 55 14

    • jak dla mnie super (3)

      będą 2 pasy, ale szersze i spokojnie będzie można moto prelecieć między autami a nie jak teraz

      • 4 33

      • (2)

        Czytanie ze zrozumieniem się kłania. Cytat: "zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m"

        • 19 1

        • (1)

          będzie wąsko czyli bezpiecznie

          • 5 8

          • i tego się trzymajmy!

            • 0 1

    • Pewną dozę ? Totalną !

      Dalej wpisuje się to kompletną.........

      • 6 3

    • (1)

      Jeszcze żeby z tego pasa zrobili jakiś teren zielony, otoczenie dla lip w alei. Ale to po prostu zwęzenie, a drugi pas będzie dla rowerów. Taka to rewitalizacja.

      • 11 4

      • zaraz, a gdzie to masz napisane?

        w koncepcji jest: " W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,"

        • 1 0

    • Czy jest jakieś trójmiejskie stowarzyszenie kierowców?

      Ekoterroryści stworzyli FRAG - Forum Rozwalania Aglomeracji Gdańskiej, i teraz lobbują swoje głupie pomysły. Czy istnieje jakaś przeciwwaga dla tych dziwaków? Jakieś stowarzyszenie broniące interesów kierowców?

      • 6 2

    • a dokładnie

      cofamy się do roku 1927 , gdzie wytyczono Wielką Aleję jako 2 jezdnie dwupasmowe i torowisko w środku. taki stan trwał do początku lat 70.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane