• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Jak u Barei...

    "Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa"...juz widzę spacerowiczów, mamy z wózkami, zakochanych idących w objęciach...widzę...jak snują się w oparach spalin i smrodu...korzystając z cienia lip...
    Qurcze, czy ktoś w końcu zacznie myśleć???.

    • 24 1

  • Wyciac drzewa

    Zabrać jeden pas,mało.tam.jest drzew?mało mamy lasow.w Trójmieście?No ludzie ogarnijcie się!

    • 3 1

  • Co oni biorą? (1)

    Chyba gdzieś do ujecia wód wpadło kilka dzieł lenina. Tyle komuchowych pomysłów co teraz to niedługo wrocimy do polski ludowej.

    • 15 3

    • To wszystko jest ekipa "LGBT". A to, mimo pozorów, to po prostu neomarksizm kulturowy. Czyli komuchy, tylko zrobione po zachodniemu.

      • 3 0

  • No wreszcie robią coś dla drzew, dla ludzi

    • 1 7

  • Oczywiście, że zwęzić i to do jednego pasa!! Dzięki zwiększonemu korkowi i bardziej... (2)

    ... powolnej jeździe, będzie czas na podziwianie tych drzew. Co tam, że więcej będzie spalin, jak się na 1-2 będzie jechało zółwiekiem.
    A teraz pięknie z miejskie (czyt. naszej) kasy pójdzie 100 tys. zł na wirtualne badanie. Na serio Was dziwi, że PlatformaNieObywatelska ponownie zmniejsza przepustowość ulic? Przecież to już za Adamowicza było robione. Zmniejszono już dwupasmową Wita Stwosza i Aleję Wojska Polskiego do jednego pasa. Zrobili miejsca parkingowe (remont chodników na ten cel) na Trakcie Konnym, aby zaraz po jakichś dwóch latach zmniejszyć dwupasmowy Trakt Konny do jednego. pasa i zrobić ponownie miejsc parkingowe na zabranym pasie. Teraz to można tam TIRy parkować (chodzi o szerkość). Trasy WZ zakorkowanej na skrzyżowaniu z Łostowicką i Aleją Havla nie mają zamiaru robić, tzn wiaduktu nad tym skrzyżowaniem dla jadących na wprost.

    • 11 2

    • (1)

      na Trakcie można Twingo w poprzek zaparkować i się zmieści, a rowerom pozwalają tam rozjeżdżać pieszych na chodniku.

      • 0 0

      • Masz drogę rowerową po drugiej stronie ulicy

        • 1 0

  • im mniej ludzi tym lepiej (do pewnego stopnia) (5)

    Najlepiej będzie jak 200 000 ludzi by się z Gdańska i okolic wyprowadziło wtedy likwidacja tego pasa ruchu wogóle nie zauważalna będzie. Proponuję zacząć od przyjezdnych. Reszta z czasem sama wymrze.

    • 299 25

    • otóż wymieramy. Problem sie sam rozwiąże, szkoda kasy na analizy.

      • 13 2

    • ja bym wprowadzil cenzus majątkowy

      lepiej zostawic jakiegos mazura, co zarabia 10k i wyrzucic robola , 3cie pokolenie w Gd, zarabiajacego żałosne 3tys

      • 12 9

    • wymieranie nie pomorze, jak swoje głupie nawyki (1)

      przekażesz swoim jeszcez glupszym dzieciom (oby nie)

      • 8 5

      • a jednak Pomorze wymiera

        • 4 3

    • Dla przykładu urzędnicy co wpadli na ten pomyslniech niech wyjadą pierwsi.

      • 5 0

  • P&P

    porąbało ich już po całości...

    • 9 0

  • Nareszcie dobry plan

    • 0 11

  • I co, to przyciągnie tam luidzi?

    Żeby tak sobie spacerowali wśród wspaniałych lip i pachnących spalin?
    Aha.
    Powodzenia.

    • 7 0

  • Po co się ograniczać?

    Zamknijmy w ogóle Al. Zwycięstwa dla samochodów. Ci wstrętni kierowcy na nią nie zasługują. Urządźmy deptak dla okolicznych mieszkańców, których tam prawie nie ma, bo to dawne cmentarze.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane