• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • (1)

    Gdańsk za czasów miłościwie panującej to jakiś kosmos. Mówimy nie o drodze na osiedlu, nie o drodze w centrum starówki, tylko o drodze wojewódzkiej. Nie wiem czy jakiekolwiek decyzje co do układu i przebiegu drogi są w ogóle w kompetencjach władz miasta. Tym bardziej jeśli chcą one wprowadzać ograniczenia przepustowości a nie zwiększenie. Tu w ogóle brak jakiejkolwiek logiki. Kierowcy nie zrezygnują z poruszania się samochodami. Im bardziej miasto rozwija się, im więcej przedsiębiorstw powstaje w mieście, im więcej mieszkańców, tym większy ruch pojazdów. Założenie ZDiZ jest takie, że kierowcy jeżdżą dla zasady, żeby jeździć. Tym czasem te wszystkie samochody zmierzają do jakiegoś celu. To przedsiębiorcy lub pracownicy którzy wykonują służbowe zadania. Trudno oczekiwać aby serwisant do pralki jeździł rowerem, bo często w bagażniku jest cały warsztat. Przedsiębiorcy muszą często pojawić się w różnych miejscach trójmiasta i nie sposób ogarnąć tego komunikacją miejską. W tym mieście z jednej strony sprzedaje się każdy skrawek ziemi pod zabudowę. Na powstających osiedlach brakuje przestrzeni zielonej a z drugiej ogranicza ruch samochodowy. Samochodów nie ubędzie jeśli nie powstaną jakieś nowatorskie rozwiązania. Będziemy mieli za to większy smrodek spalin i więcej oleju kapiącego z starych szrotów w deszczówce.

    • 23 2

    • Nie trzeba nowatorskich rozwiązań. Wystarczy przestać "strefować" miasto na centrum biurowców i zamieszkiwane przedmieścia. Albo inaczej - trzeba przestać wyganiać mieszkańców poza miasto.

      • 1 0

  • (4)

    Oby! Absolutnie nie ma potrzeby, żeby była tam taka autostrada, jak obecnie. Dwa pasy wystarczą w zupełności, a będzie spokojniej.

    • 7 23

    • Widać że w życiu nie widziałeś autostrady

      Całe życie na przedmieściach miasta?

      • 5 2

    • Dokładnie (2)

      Nie będzie wtedy wyprzedzania i jak pojadę 50km/h to nikt za mną nie będzie łamał przepisów

      • 2 5

      • Nie dasz rady tyle na rowerku pojechać.

        • 2 1

      • tylko najpierw odczekasz pół godziny za nim wjedziesz na Al.Zwycięstwa.

        • 2 0

  • Weźcie nie żartujcie

    Jak ja dojadę z Kaszub do pracy w salonie samochodowym na Grunwaldzkiej? Może wolicie jakieś żałosne drzewa niż dobrego płatnika podatków, który zaopatruje gdańszczan w najważniejsze udogodnienie naszych czasów? Pozwala spełnić marzenia o domku za miastem? W ogródku sobie drzewo posadzę, a miasto ma być do transportu!

    • 2 2

  • Cieszy mnie polityczna odwaga naszych wlodarzy

    Którzy chcą, mimo sprzeciwu krótkowzrocznej i egoistycznej części wyborców spoza naszego miasta (tak tak, kowale, zukago i straszyn to nie Gdańsk) chcą wprowadzić zmiany w dobrym kierunku

    • 5 16

  • Czytaj: jak zwęzić, wyciąć i opchnąć

    • 7 1

  • Zwęzić do jednego (1)

    Korek nie będzie się zaczynał od placu zebrań ludowych tylko będzie już sznurek od samej Gdyni i gitara,a żywopłot jaki ładny będzie,będą przyjeżdzać to podziwiać ,aż z Chin

    • 35 3

    • Zmienić oświetlenie na autach na zielone

      Taką mam koncepcję. Jakie to bedzie piekne.

      • 1 0

  • Co za durne pomysły

    Ręce odpadają....Boże, kto rządzi tym miastem(????)

    • 14 1

  • Głosowaliście na nich

    To nie narzekajcie

    • 11 1

  • N--W--O?

    W GD działa pełną gębą? Niedługo wszystkie rzeczy, czynności, które były codziennością, staną się nieosiągalne dla zwykłego człowieka.

    • 9 1

  • Szaleństwo (1)

    Kto pozwala tym ludziom rządzić miastem.
    Samo rozważanie takiego rozwiązania jest chore.
    W krajach rozwiniętych są 4 i 5 pasów w centrach miast a u nas najlepiej wydać miliony i zniszczyć to co mamy.

    • 22 1

    • w dobrze zarządzanych miastach

      pseudoautostrady miejskie się likwiduje i zamienia w bulwary przyjazne dla wszystkich rodzajów ruchu. ulice o 4-5 pasów ruchu budowało się w latach 60-tych ubiegłego stulecia, głównie w miastach krajów III świata.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane