• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • To co dzieje sie w Gdansku przekracza juz granice absurdu! (1)

    Czemu kierowcow w tym miescie traktuje sie jako wrogow? Czemu utrudnia nam sie zycie? Czemu mamy wladze bez zadnej dlugoterminowej wizji i myslenia? Czemu nie uwzglednia od lat wzrastajacej liczby samochodow (czy tego chcemy czy nie). Czemu wladza Gdanska robi z naszego miasta betonoze, pozwala na wycinanie drzew, nie usprawnia transportu publicznego ale za to zweza jezdnie, kaze placic krocie za parkowanie, przy ciagle zmniejszajacej sie liczbie miejsc do parkowania???????

    • 22 2

    • Elu, piszesz nieprawdę

      po prostu podejmuje się nieśmiałe próby zmiany kierunku przesuwania kompromisu. Odchodzi się od myślenia głównie o ruchu pojazdów, zaczyna się myśleć o ruchu ludzi, którzy poruszają się przecież nie tylko terenochłonnymi pojazdami prywatnymi, jakimi są samochody.

      • 0 3

  • Jeden Pas ruchu i strefa tempo 30

    Coraz to lepsze rozwiązania się szykują aż nie mogę się doczekać kolejnej bzdury? Może zlikwidujmy drogi i zwińmy asfalt, będzie bezpieczniej.

    • 8 1

  • Znowu dredziarz na rowerku i drugi na deskorolce pisza wytyczne dla urzednikow (2)

    Czy naprawde zawsze musicie przed nimi na kolanach

    • 15 3

    • Jak nie mamy argumentów to jedziemy ad-personam? (1)

      Bardzo dojrzale, wyprowadź się z Trójmiasta.

      • 0 3

      • Niestety, ale w tym przypadku właśnie tak jest.

        Co Rogerek powie, to włodarze w podskokach zrobią, w imię wchodzenia w sztycę rowerzystom i pogoni za 'nowoczesnością'. Szkoda tylko, że robi się dobrze małej grupie, kosztem jakości życia sprzeciwiających się mieszkańców, których dotykają takie zmiany.

        • 0 0

  • I do tego zlikwidować drogi dla rowerów (1)

    Wszyscy pieszo, to będzie raj!

    • 12 2

    • nudny jesteś, Polpot, chyba o tym nie wiesz

      dlatego próbuję cię uświadomić

      • 0 3

  • Ktototo (1)

    Kto wpada na takie pomysły?
    Naprawdę nie mają już pomysłu na to miasto?

    • 11 2

    • decydenci zdolni do refleksji strategicznej, zgodnie z oczekiwaniami wielu mieszkańców

      • 0 0

  • zawsze mozna pogonić tych od glupich pomysłów.

    nie są przyspawani do stołków.

    • 10 0

  • Szok jak ludzie durnieją

    Cofamy się w rozwoju z takimi pomysłami.

    • 8 1

  • W końcu ktoś zaczął myśleć i działać. Widok i odgłos AL. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej od dawna jest nie do zniesienia. Tylko więcej kursów komunikacji publicznej niech za tą zmianą pójdzie.

    • 2 13

  • (2)

    Jak można planować wyłączenie z ruchu 1 pasa głöwnej arterii Tröjmiasta?
    Alternatywą jest obwodnica, ktöra jest stale zakorkowana. To spowoduje stały paraliż miasta.
    Taki paraliż jak w poniedziałek był na obwodnicy południowej i w centrum na Podwalu Przedmiejskim. Główny powód to wiadukt biskupia który jest " wykańczany", ale nie widać na nim robotniköw. Objazdy są tak poprowadzone, jakby ktoś celowo chciał sparaiżować ruch w mieście. A to jeszcze nie na sezonu.

    • 20 4

    • (1)

      Ależ nikt nie planuje wyłączenia z ruchu pasa albo (moje ulubione) "wdrożenia ograniczenia przepustowości" a tylko analizę jaki byłby efekt. I wcale nie na podstawie roku pandemicznego tylko w dosyć odległym horyzoncie czasowym. Na prawdę mam wrażenie że kierowcom rozum odbiera kiedy słyszą coś innego niż "rozbudowa układu drogowego". Pewnie nie śpią w nocy tylko pilnują czy nikt im drogi nie zwęża (poza trzymaniem kredensu).

      • 2 2

      • Jak nikt tego nie planuje to po co analiza? Czemu teraz, w trakcie pandemii? Jakby tego nie planowali to nie byłoby tematu.

        • 1 0

  • Ja bym się przesiadł na zbiorkom

    Gdyby był o punktualny, czysty i bezpieczny. Metoda marchewki by zadziałała, ale to wymaga wysiłku i pracy. Jest też metoda bata - uniemożliwienie bądź maksymalne utrudnienie korzystania z samochodu. To rozwiązanie idealne dla tych co mają swoje wizje ale nie chcą się napracować przy ich realizacji.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane