• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Doolcynea odejdź! Przestań niszczyć to Miasto swoimi głupimi pomysłami. I zabierz pląsającego.

    • 21 6

  • 44 lata mieszkałem w Gdańsku (14)

    od dwóch lat mieszkam za Gdańskiem, dzisiaj wybrałem się do miasta pozałatwiać kilka spraw... jazda samochodem po Gdańsku to koszmar, celowe zwężenia, celowe zabieranie pasów ruchu, celowe ustawianie świateł tak aby tamować ruch... z radością wróciłem do domu w przekonaniu, że najlepszą decyzją mojego życia była wyprowadzka z Gdańska w którym rządzi mafia rowerowa...

    • 49 8

    • I już tam zostań, trawnik koś (3)

      A następnym razem do miasta przyjedź koleją.

      • 6 18

      • przyjadę samochodem (2)

        z zamkniętym obiegiem powietrza by nie wdychać spalin i przy każdym rowerzyście zwolnię aby mógł nawdychać się wyziewów z mojej rury :-)

        • 14 3

        • Jasne, jasne

          A teraz wracaj odrabiać lekcje :)

          • 1 5

        • Nie męcz go tak. Szadółki wystarczają.

          • 1 1

    • (8)

      Bo po miescie nie jezdzi sie autem

      • 4 16

      • Bo kto tak powiedział? (7)

        • 6 3

        • Każdy, kto rozumie, że wszyscy się autami do miasta już dawno nie mieścimy. (6)

          • 3 6

          • (2)

            Piszesz tak jakbym tym autem jechał rak sobie. Ale ja jadę do pracy. Jadę do szkoły z dzieckiem czy do przedszkola. Może gdyby była sprawna komunikacja to bym nie jechał. Może gdyby miasto nie wygoniłby mnie na południe aby teren opchnąć deweloperom to bym miał dom obok pracy i bym nie jechał. Ale jadę bo.muszę.

            • 5 2

            • (1)

              Wszyscy muszą. Nie spotkasz takiego co nie musi. Zawsze albo piątka dzieci do siedmiu przedszkoli albo trzy babcie do czterech szpitali albo 50kg zakupów. I tylko gdyby to a gdyby tamto, za każdym jednym razem.

              • 3 4

              • Ty nie musisz to jeździj sobie rowerem, nie zabraniamy ci

                Więc ty nam nie zabraniaj autem

                • 3 1

          • To po co sprowadzamy nowych słojów i budujemy mieszkania? (1)

            Chyba nie tędy droga. Skoro się nie mieścimy, to logiczne przecież jest, że powinno być jeszcze więcej ludzi. To jest logika urzędu.

            • 2 2

            • Nie mieścimy się autem, czytaj ze zrozumieniem

              Ludzie mieszczą się spokojnie.

              • 0 2

          • no tak, masz rację

            mieszkając po Gdańskim kilometrów kilka od granicy miasta nie byłam w centrum od 2019 roku, bo mam problem z wjechaniem/parkowaniem a po urazie w kolizji samochodowej nie poruszam się aż tak sprawnie. No, trochę żal, bo kocham moje rodzinne miasto.

            • 1 1

    • Dodam jeszcze śmieciarki i autobusy stające w godzinach 7-9 w newraligicznych punktach poruszania się.

      • 1 1

  • Wybory za 3 lata dobrze pamiętam ? (1)

    Szok co tu się dzieje

    • 23 4

    • Tak. Kacperek zbuduje ci autostrade przez kazde osiedle i parking pietrowy na kazdym rogu

      • 1 10

  • Wspaniała informacja. Środkiem powinna byc poprowadzona ścieżka rowerowa. Wreszcie nie będzie takiego hałasu.

    • 5 9

  • super (6)

    W ogóle zlikwidujcie ulice, niech po miescie tylko jeżdzą rowerzysci. Niech rozwożą towar na rowerach, niech spoceni w trykotach zasuwają na ważne spotkania biznesowe, dzieci na rowerach odwożą do żłobka na drugi koniec miasta. Powodzenia. Będzie wesoło.

    • 29 5

    • Wystarczy że 15% kierowców przesiądzie się na zbiorkom i rowery (5)

      Zeby całkowicie zniknęły korki. Mniejsze inwestycje w drogi to więcej pieniędzy np. Na przedszkole bliżej domu, to kolejne ~200 przejazdów mniej dziennie. I tak dalej. A wy się panicznie boicie tego niewielkiego ruchu w stronę tego co w dużych miastach zachodu mają od 50 lat i jakoś, kurde, nie umarli, a jeszcze do tego bardziej zadowoleni z życia są .

      • 4 14

      • Ruch w stronę dużych miast zachodu to budowa metra (2)

        Jak zbudują dobrą sieć metra to chętnie się przesiądę, ale póki go nie ma to samochód zostaje najlepszym środkiem transportu również w mieście. Przynajmniej nie zatrzymuje się na przystanku co 300 metrów.

        • 3 3

        • Super argument-warunek (1)

          Bo nierealny więc masz wymówkę do końca życia żeby jeździć samochodem.

          Ale zobaczysz że zostaniesz zmuszony przez strefy czystego transportu i płatne parkowanie w całym mieście

          • 3 4

          • Wy tylko potraficie zmuszać

            więc i my przy urnach zmusimy was do odejścia

            • 1 0

      • "To niech się tamte 15% przesiądzie" pomyślało 100% kierowców.

        • 2 0

      • Ciekawe skąd masz te dane. Tyle że jak śmieciarka staje o 8 rano na środku Beethovena to ona zrobi korek niezależnie czy będzie za nią stało 100 samochodów czy 85.

        • 3 1

  • Co za bzdury........

    Zamiast szukać pomysłów na częściowe zasłonięcie drzew/korzeni - pomysł na zwiększenie korków. To jest skrajnie nieekologiczne

    • 12 4

  • xxx (1)

    Jeden pas zabiorą i deweloper postawi budyneczki;) Ale sprytne te nasze sprzedajne , miejskie władze;)

    • 12 4

    • Zbyt prosto myślisz. Chodzi o to by deweloper co buduje w parku obok miał szansę zwiększyć cenę bo jest cicho. Na pasie wyłączonym z ruchu nie będzie budował ;-)

      • 2 1

  • Czad

    Po takich pomysłach Urzędników Miejskich z Gdańska tylko pozostało się nam ostro napić o co tu chodzi pogonić dziadów > budujcie drogi a nie je likwidujcie przestańcie pozwalać na budowę blokowisk co to za miasto które pozwala budować wszedzie ochydne bloki Urzęddasy z UM w Gdańsku oderwani od rzeczywistości

    • 14 2

  • Przypomnimy dokonania tej ekipy (1)

    przed wyborami

    • 17 4

    • I co z tego? Znowu ktoś zaatakuje przeciwnika że oszołom czy pisowiec i znów wybierzecie tych samych.

      • 2 0

  • (1)

    Wycinają drzewa gdzie się da a udają że dbają o drzewa na głównej przelotowce miasta. Wiadomo że chodzi o uprzykrzenie życia samochodom. I oni walczą o ustawę o metropoliach? Raczej powinno być o powrocie do 19 wieku! Spielganin i grzelak w akcji jak widać.

    • 14 2

    • Jak możesz uprzykrzyć życie samochodom skoro samochody nie są żywe?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane