• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Glupota

    Kto wpadl na tak i**otyczny pomysl , imie i nazwisko.

    • 4 1

  • Będzie PiS w Gdańsku (2)

    rządzić, zobaczycie. Nasi włodarze nie robią nic innego, jak dążą do przekazania im władzy.

    • 10 4

    • (1)

      Oby , oby. Pis by tu zrobił porządek. Tylko... oni nie chcą tu rządzić! Mało tego, na rękę im jest taki bałagan i i**otyczne pomysły. Pokazują - "można nas nie lubić jako pisu, można nie zgadzać się z pisowskimi poglądami, ale takich i**otyzmów jak Platforma to my nie robimy!". Taki burdel w Gdańsku, ta cała mała Sycylia im napędza wyborców.

      • 3 2

      • Warci

        Jedni i drudzy są do b..ni

        • 0 0

  • Śmiać się czy płakać? (1)

    Zostawić aż dwa pasy? To przecież o jeden za dużo! Proponuję zostawić jeden pas, a drugi przeznaczyć na ścieżkę dla rowerów. Oczywiście przy okazji wprowadzić ograniczenie prędkości 30km/h i progi zwalniające co 200m. A za dwa lata wprowadzić zakaz ruchu pojazdów. Wiwat gdańscy urzędnicy wiwat

    • 6 0

    • Jeden pas

      Jeden pas to za dużo - pół pasa w obie strony w ruchu wahadłowym i wprowadzić ograniczenie do 5km/h i odpowiedni ruch w dni parzyste w lewo a nieparzyste w prawo Takich Mądrali Mamy w UM Gdańsk

      • 0 0

  • No to ludziska już wiecie na co idą Wasze podatki

    • 6 0

  • Prosta sprawa

    Najlepiej wprowadzić zakaz ruchu dla całego Gdańska i problem rozwiązany. Nie wiem po co bawić się w półśrodki.

    • 3 0

  • Samochody będą stały dłużej w korku I dłużej kopciły na te lipy. Świetny pomysł na ich ratowanie.

    • 6 0

  • Należy sprawdzić

    Kto zarobi na tej analizie. Przecież to defraudacja samorządowych pieniędzy! A można by za te pieniądze zrobić nowe nasadzenia drzew w miejscach, które jeszcze nie zostały zabetonowane w Gdańsku. Miasto wycięło olbrzymie ilości drzew pod prawem szyszki. A teraz udaje, że ratuje kilkadziesiąt starych drzew, które i tak muszą kiedyś obumrzeć. Po co? Kto zarobi te 100 tys.? To mieszkańcy płacą te pieniądze w podatkach!

    • 7 1

  • Logika urzędnika (8)

    Jest coraz więcej mieszkańców (to dobrze, bo płacą podatki), więc coraz więcej samochodów (to źle, bo emisja CO2), więc zmniejszymy ilość pasów, na jednej z głównych dróg, żeby wnerwić wyborców, spowodować korki i zamiast sprawnego, szybkiego przejazdu, będzie kopcenie godzinami. Ani to mądre, ani ekologiczne...

    • 10 4

    • (7)

      Nie zmniejszamy a analizujemy jaki będzie efekt ewentualnego zmniejszenia. Czytać ze zrozumieniem ume?

      • 2 6

      • (1)

        A po co to w ogóle analizować, jak jest oczywiste że tak nie można zrobić? Może zanalizujmy jak na turystykę wpłynie jak na środku Długiego Targu postawimy wielki śnierdzący kibel. Czy polubią go turyści? Czy wpłynie to na turystykę i dochody miasta? Proponuję opinię za 100 000 zł.

        • 2 1

        • ahh, kolejni piewcy chlopskiego rozumu

          ktorzy lepiej bez badan wiedza, ile sie powinno jechac, co jest potrzebne i dobre. Zebyscie sobie tak w zyciu radzili, a nie wiekszosc tutaj zarabia smieszne 3-4 tysiace

          • 0 3

      • Pan Profesor

        Kiedyś znany profesor z PG był na naradzie gdzie analizowano dlaczego wybijają się obręcze na kołach ostatnich wagonów .Tęgie urzędnicze głowy analizowały co i jak - po kilkugodzinnej naradzie zniecierpliwiony pan prof.Polak udzielił ważnej i cennej rady - nie doczepiajcie ostaniach wagonów i po kłopocie . To obrazuje stan waszych umysłów które poddają analizie temat podobny do opisanego . Teraz to sobie przeanalizujecie chyba umiecie :)

        • 0 0

      • (2)

        Ty czytaj ze zrozumieniem. Inaczej, zacznij myśleć. Cały czas jesteśmy w lockdownie. Cały czas dużą część społeczeństwa funkcjonuje w ograniczonym stopniu. Teraz są robione analizy gdzie gołym okiem widać, że ruch jest zdecydowanie mniejszy. Wpływ wystarczy zobaczyć na przestrzeni ostatnich 2 tygodni. Przed otwarciem galerii i po otwarciu. Ruch na głównych ulicach czyt. Grunwaldzka-Aleja Zwycięstwa, Hynka-Żołnierzy Wyklętych, Kołobrzeska, Rzeczypospolitej-Chłopska, wzrósł prawie dwukrotnie. Po jednej decyzji. Od tak. Zrobili analizę na Grunwaldzkiej i we Wrzeszczu ze zwężeniem jezdni i pach jest. Mamy zwężenie i ruch na tym w pandemii nie ucierpiał. W razie co d*pokrytkę mają bo z "analizy" wyszło. Mój profesor od statystyki kiedyś dobrze powiedział, że statystyka do "dama lekkich obyczajów" i da temu kto zapłaci. Trzeba tylko wiedzieć co się chce i jak na to spojrzeć.

        • 0 0

        • (1)

          I zakładasz że profesjonalistom nie przyszło do głowy żeby to uwzględnić?

          • 0 1

          • Widać po innych "analizach ruchu", że z nich tacy "profesjonaliści" jak z koziej upy trąba

            • 1 0

      • Piramowicza już przeanalizowaliście?

        • 2 0

  • Jak będą ratować te lipy tak jak daktylowca, to czarno to widzę.

    • 3 0

  • pasy ? po co? (1)

    Po co tyle pasów, w oczach się mieni od nich tylko, a przy zmianie pasa zawsze można zawadzić o pojazd z boku. Najbezpieczniej byłoby , aby 1 pas w każdym kierunku był, zmniejszyć prędkość do 30 km/h ( 50 to przesada, nie wspominając o tym co było wcześniej ( 70km/h). Będzie uspokojony ruch, trasa zrobi się turystyczna, krajoznawcza. Będzie mniej aut z mieście, zlikwiduje się parkingi miejskie, jak w Gdyni ( po co komu one ).

    • 4 3

    • Super

      Ja bym poszedł dalej i zakazał wjazdu wszystkich środków komunikacji w obręb miasta Gdańska .
      Zostawić to cholerstwo za miastem .
      Co do rozwiązań innych to zamiast karetek pogotowia używać dwóch noszowych z żywym kogutem na głowie ( tak bardziej eko) i piszczałka bo tak taniej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane