• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • My was rozliczymy przy najbliższych wyborach... (1)

    będzie to koniec waszych rządów nie liczących się z mieszkańcami. wam się pomyliło - kto komu ma służyć.

    • 11 4

    • Racja.

      • 1 2

  • Podszewką każdego takiego działania jest przytulanie społecznych pieniędzy. Gdyby to było prywatne właściciel powiedziałby: ani grosza na głupoty. Ale tu może zarobić wielu zaprzyjaźnionych przyjaciół królika. Analiza ruchu - już min. kilkadziesiąt tysięcy pójdzie do zaprzyjaźnionej kieszeni i podzieli się ze zleceniodawcą. Potem dokumentacja - następne setki tysięcy. Potem przetarg na wykonawcę - już wiemy kto wygra. Obcych utrącimy, swój - wiadomo. To że potem ludzie poklną albo sprawa padnie jak Mevo czy tramwaje wodne to nieważne. Co wydojono to nasze.

    • 8 2

  • Pomysły wyjęte z d

    Będzie tak z tą analizą jak w przypadku kompostowni na szadolkach. Analizy za grube miliony a kompostownia i tak za mała. Smród czuć w całym Gdańsku. Także wasze analizy o kant tyłka rozbić.

    • 9 0

  • Jak widać COVID dramatycznie (1)

    działa nadal co u niektórych, powodując POważne zaburzenia funkcjonowania mózgu. Mgła pocovidowa to się POnoć nazywa. Tak twierdzi sam Kwaśniewski.

    • 7 1

    • Posłać

      POsłać i jedno i drugie w PIS du

      • 1 0

  • Tam już jest chodnik i ścieżka rowerowa.
    Skupcie się na budowaniu infrastruktury w miejscach gdzie jej nie ma.

    • 4 1

  • Zamiast wydawać pieniądze na ekspertyzy (1)

    można:
    1.Zapytać wróżki
    2. Skorzystać z doświadczeń naszych przodków - ruch tylko pojazdów konnych, a przed każdym pojazdem mechanicznym ma iść człowiek z czerwoną flagą
    3. Zaorać to wszystko, posadzić kwiatki albo lepiej posiać pszenicę, będzie przynajmniej pożytek
    4. Ludzi, którzy to wymyślili zatrudnić do sprzątania miasta

    • 10 3

    • Bardzo mi się podoba

      Punkt 4 tylko uważam że to może być dla nich zbyt skomplikowane

      • 1 0

  • Generalnie wiadomo że każda analiza która ma wykazać co innego niż konieczność poszerzenia Grunwaldzkiej do 8 pasów to wywalanie pieniędzy w błoto, mydlenie oczu, skandal i niegospodarność i woda na młyn imperialistów. Każdy kierowca wie, że trzeba poszerzeć i nie damy żeby nam pseudospecjaliścu z łże uczeli mówili inaczaj. A że na zachodzie od dekad robią inaczej to nie ma znaczenia bo myśmy ich uczyli widelcem jeść a poza tym żaden Naród tyle na wojnie nie wycierpiał i Wiedniowi o odsieczą nie nadszedł. +2 pasy za zbrodnie nazistów i +1 za Wiedeń = 11 pasów na Grunwaldzkiej jak nic. Kto jest ze mną?

    • 3 5

  • Nie ma to jak ścieżka spacerowa pomiędzy śmigającymi tramwajami a stojącymi w korku autami.

    przecież to rewelacja - relaks na miarę XXI wieku.

    • 5 1

  • Do polytyki idą sami d**ile, więc nie ma się co dziwić, że takie decyzje.

    A są kraje, gdzie polityk to wykształcony i dobrze opłacany specjalista. U nas niestety nigdy nie przejdzie taka zmiana. Tą zgniliznę tylko jakaś rewolucja mogłaby wyczyścić.

    • 8 1

  • To chyba żart????

    Czy to co czytam to jest jakiś żart??? Analiza nie potrzebna i niczemu nie sluzaca...........

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane