• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ankieterzy odwiedzą 1,5 tys. mieszkań. Będą pytać o PKM Południe

Maciej Korolczuk
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe. Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe.

Trzydziestu ankieterów przez najbliższe trzy tygodnie będzie pytać mieszkańców południowych dzielnic Gdańska o ich zachowania transportowe. Wyniki ankiet pomogą wytyczyć optymalny przebieg drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Powstanie PKM Południe odkorkuje południowe dzielnice Gdańska?

W sumie ankieterzy planują przeprowadzić 3 tys. ankiet. Badania ruszyły w środę, 6 października, i potrwają do końca miesiąca. 30 certyfikowanych ankieterów odwiedzi wylosowane gospodarstwa domowe w południowych dzielnicach Gdańska, a także w ościennych gminach (Żukowo, Kolbudy i Pruszcz Gdański).

- Udział mieszkańców w badaniu jest dobrowolny, a samo wypełnienie ankiety zajmie kilka minut. Ankieterzy zapytają mieszkańców o ich sposoby przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy lub do domu - mówi Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z sopockiej agencji badawczej PBS. - Każdy ankieter będzie wyposażony w imienny identyfikator. Informacje zebrane przez ankieterów podczas wywiadu nie będą wykorzystane w sposób pozwalający na zidentyfikowanie pytanej osoby. Wyniki badania będą analizowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień statystycznych.
Spośród trzech tysięcy ankiet połowa z nich zostanie przeprowadzona w Gdańsku. W badaniu - za zgodą rodziców - mogą wziąć udział także dzieci powyżej 6. roku życia. Wszystkie wyniki zostaną opracowane i zostaną wykorzystane do analiz zmierzających do wytyczenia optymalnego przebiegu drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w skrócie PKM Południe).

Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu. Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu.

Jaka będzie PKM Południe?



To wspólna inicjatywa Samorządu Województwa Pomorskiego i gmin zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, która ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego na południu Gdańska.

Jak szacują urzędnicy, tylko w samych południowych dzielnicach w perspektywie 2030 r. będzie mieszkać 100 tysięcy osób. Do tego trzeba też doliczyć mieszkańców okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.

W czerwcu 2021 r. spółka PKM podpisała z firmą TPF Sp. z o.o. umowę na przygotowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To szerokie opracowanie przedprojektowe służące określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej.

- Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. umożliwi rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie jej połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

Analizowane odcinki PKM Południe:

  1. Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  2. Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  3. Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  4. Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  5. Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Miejsca

Opinie (193)

  • Przywrócić kolej do łask.

    Stara trasa kolejowa z Gdańska do Starogardu Gdańskiego. Lata temu ktoś zamiast pomyśleć nad modernizacją tej linii zwyczajnie ją zlikwidował. Ona miała poważny, ale łatwy do skorygowania mankament w postaci przesiadki w Pszczółkach ale to łatwe do naprawienia. Bezpośredni dojazd z Gdańska do Starogardu przez Skarszewy byłby super sprawą dla rzeszy ludzi z tamtych terenów dojeżdżających do pracy w Gdańsku i pozwoliłby uniknąć wypadkom na szosie, których jest każdego roku dużo. Najważniejsze, czyli grunt pod nowe tory wciąż czeka.

    • 4 1

  • Rozdadzą darmowe bilety roczne?

    jeśli tak to zapraszamy do zaćpy

    • 1 0

  • pkm południe

    Są protesty w kontekście budowy arterii drogowych dzielących miasto np. Podwale Przedmiejskie odvinające Dolne Miasto od reszty substancji miejskiej. A co teraz się planuje. Podział miasta na części. Przecież takie linie kolejowe sztywno podzielą dzielnice południe. Linie tramwajowe łatwo jest przekroczyć, kolejowe bardzo trudno. Ile potrzeba tuneli, wiaduktów, kładek by utrzymać zintegrowaną tkankę miejską. Miejskie koleje buduje się jako metra, czyli koleje podziemne, który nie będą dzielić a łączyć. Koleje naziemne buduje się jako koleje podmiejskie a nie miejskie. Ta kolej to niczym Berliński Mur. Czy tego chcemy ?

    • 2 4

  • Najpierw więcej kursów

    Najpierw powinno sie stworzyć więcej kursów, żeby przyciągnąć pasażerów.
    Obecnie oferta jest mało atrakcyjna bo kursów jest najzwyczajniej za mało!
    Dopiero potem można myśleć o rozszerzeniu tras do innych dzielnic.
    Ankieta w tej chwili nie ma sensu bo to takie troche: Nie jezdzimy tutaj gdzie możemy jeszcze nie jezdzic?

    • 4 0

  • AK

    Kolej metropolitalna jest bardzo potrzebna w dzielnicy południowej Gdanska, jak narazie to tylko deweloperzy myślą jak dobudować kolejne bloki a dróg dojazdowych nie ma. Ponadto obecna trasa PKM jest tak zapchana ,że rano nie można wejść do pociągu. Puszczajcie większe składy albo więcej pociągów w godzinach szczytu. Skandal ,żeby dziecko nie zostało wpuszczone do kolejki i musiało czekać na kolejny pociag. I tak jest bardzo często.

    • 2 0

  • Do pekamki tez trzeba jakoś dojechać dojsc

    • 1 0

  • Po domach???

    W Pekaemce nie mogą ankiety przeprowadzać, między jednym a drugim przystankiem?

    • 2 0

  • poproszę Bielkówko i Pręgowo
    ale to chyba gmina Kolbudy ;-)))

    • 1 0

  • Nie w Internecie bo

    UE nie uznaje internetowych konsultacji społecznych, tylko takie z ankieterami chodzącymi po domach - dlatego nie w Internecie. Wiosną przyszłego roku będą ankiety internetowe jako konsultacje społeczne, ale do STEŚ się nie nadadzą.

    • 2 0

  • Potrzebne jest przedłużenie SKM do Pruszcza!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane