• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ankieterzy odwiedzą 1,5 tys. mieszkań. Będą pytać o PKM Południe

Maciej Korolczuk
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe. Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe.

Trzydziestu ankieterów przez najbliższe trzy tygodnie będzie pytać mieszkańców południowych dzielnic Gdańska o ich zachowania transportowe. Wyniki ankiet pomogą wytyczyć optymalny przebieg drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Powstanie PKM Południe odkorkuje południowe dzielnice Gdańska?

W sumie ankieterzy planują przeprowadzić 3 tys. ankiet. Badania ruszyły w środę, 6 października, i potrwają do końca miesiąca. 30 certyfikowanych ankieterów odwiedzi wylosowane gospodarstwa domowe w południowych dzielnicach Gdańska, a także w ościennych gminach (Żukowo, Kolbudy i Pruszcz Gdański).

- Udział mieszkańców w badaniu jest dobrowolny, a samo wypełnienie ankiety zajmie kilka minut. Ankieterzy zapytają mieszkańców o ich sposoby przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy lub do domu - mówi Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z sopockiej agencji badawczej PBS. - Każdy ankieter będzie wyposażony w imienny identyfikator. Informacje zebrane przez ankieterów podczas wywiadu nie będą wykorzystane w sposób pozwalający na zidentyfikowanie pytanej osoby. Wyniki badania będą analizowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień statystycznych.
Spośród trzech tysięcy ankiet połowa z nich zostanie przeprowadzona w Gdańsku. W badaniu - za zgodą rodziców - mogą wziąć udział także dzieci powyżej 6. roku życia. Wszystkie wyniki zostaną opracowane i zostaną wykorzystane do analiz zmierzających do wytyczenia optymalnego przebiegu drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w skrócie PKM Południe).

Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu. Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu.

Jaka będzie PKM Południe?



To wspólna inicjatywa Samorządu Województwa Pomorskiego i gmin zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, która ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego na południu Gdańska.

Jak szacują urzędnicy, tylko w samych południowych dzielnicach w perspektywie 2030 r. będzie mieszkać 100 tysięcy osób. Do tego trzeba też doliczyć mieszkańców okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.

W czerwcu 2021 r. spółka PKM podpisała z firmą TPF Sp. z o.o. umowę na przygotowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To szerokie opracowanie przedprojektowe służące określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej.

- Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. umożliwi rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie jej połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

Analizowane odcinki PKM Południe:

  1. Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  2. Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  3. Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  4. Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  5. Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Miejsca

Opinie (193)

  • Budować a nie tracić pieniędzy na ankieterów chyba że to krewni włodarzy miasta.

    • 9 3

  • Ciekawe

    To jest oficjalne zbieranie danych w majestacie prawa. Kto o zdrowych zmysłach spowiada się ankieterowi a potem płacz i zgrzytanie zębów.

    • 6 4

  • He he, dzisiaj będą pytać o zachowania za 20 lat. Niezłe!

    Rozumiem że te ankiety to takie lansady które mają zahipnotyzować ludność. A prawda jest taka, że należy mieć porządny plan rozwoju i się go konsekwentnie trzymać. Nie wyprzedając korytarzy transportowych przewidzianych przed laty w planach zagospodarowania.

    • 6 3

  • (1)

    ostatnio jacyś urzędnicy pokazywali jaki na południu będzie piękny park , teraz z tego co widzę na mapie przez jego środek ma jeździć kolejka , czy będzie przystanek Park Południe ? :DDD

    • 4 4

    • Robyg tak trochę nie w tym miejscu osiedle Park Południe zrobił :D

      • 0 1

  • W dobie internetu, to badanie powinno być online. Mnie większość czasu nie ma w domu, bo spędzam czas w aucie i komunikacji. A tymczasem ankieter trafi na babcię co raz w tygodniu wychodzi po zakupy i jej ta SKM niepotrzebna.

    • 7 3

  • Wystarczy poczytać komentarze tutaj i nie trzeba robić ankiet.

    • 4 3

  • Opinia inżyniera (1)

    Moim zadaniem w pierwszej kolejności należy rozgraniczyć teren pod Nową Świętokrzyską. Obok wyznaczyć rezerwę pod tory kolejowe. Budowa drogi jest priorytetem w tej części Gdańska. A gdy już zostanie wykonany projekt na całą PKM, etapami można go realizować. Dobrym przykładem jest Armi Krajowej. Najpierw powstała droga, a potem tramwaj.
    Budowa PKM wraz z droga będzie trwała latami. Aby coś się zaczęło dziać w tym kierunku należy w pierwszej kolejności zmienić projekt budowlany na Nowa świętokrzyska, uwzględniając PKM. Pod względem projektowym sprawa jest prostsza gdyż sprawy właścicielskie zostały już uregulowane a sam projekt to kwestia inżynierska oraz wniosku na zmianę projektu budowlanego.
    Jeśli chodzi o kwestię kosztów to budowa PKM obok istniejącej drogi zawsze jest droższa lecz patrząc pod kątem czasu i drożejących materiałów budowlanych różnica nie będzie taka ogromna.

    • 7 3

    • w USA traktowali budowę pseudoaustostrad miejskich priorytetowo od wielu dziesięcioleci

      obecnie nie mają środków na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej i parkingowej w miastach. Tylko radykalne postawienie na priorytet komunikacji szynowej może stworzyć warunki zrównoważonego rozwoju aglomeracji.

      • 1 1

  • Trasa przez Kiełpino Gór. i Kokoszki

    Wydaje się ze najbardziej racjonalną trasą była by trasa z Kowal przez Kiełpino Górne, Karczemki, Kokoszki i włączenie do istniejącej lini pomiędzy Matarnią a Kiełpinkiem. Stacja przy ul. Kartuskiej w okolicy Kiełpina Gór. czy Karczemek rozwiązała by z pewnością problem korków osób udających się do Gdańska z kierunku Żukowa oraz ww. dzielnic mieszkaniowych, które niewątpliwie coraz bardziej się rozwijają.

    • 3 1

  • Tak Tak Tak

    Budować nie gadać.

    • 3 0

  • Po co przystanek Brętowo, skoro pociągi do Koscierzyny na nim się nie zatrzymują????

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane