• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ankieterzy odwiedzą 1,5 tys. mieszkań. Będą pytać o PKM Południe

Maciej Korolczuk
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe. Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe.

Trzydziestu ankieterów przez najbliższe trzy tygodnie będzie pytać mieszkańców południowych dzielnic Gdańska o ich zachowania transportowe. Wyniki ankiet pomogą wytyczyć optymalny przebieg drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Powstanie PKM Południe odkorkuje południowe dzielnice Gdańska?

W sumie ankieterzy planują przeprowadzić 3 tys. ankiet. Badania ruszyły w środę, 6 października, i potrwają do końca miesiąca. 30 certyfikowanych ankieterów odwiedzi wylosowane gospodarstwa domowe w południowych dzielnicach Gdańska, a także w ościennych gminach (Żukowo, Kolbudy i Pruszcz Gdański).

- Udział mieszkańców w badaniu jest dobrowolny, a samo wypełnienie ankiety zajmie kilka minut. Ankieterzy zapytają mieszkańców o ich sposoby przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy lub do domu - mówi Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z sopockiej agencji badawczej PBS. - Każdy ankieter będzie wyposażony w imienny identyfikator. Informacje zebrane przez ankieterów podczas wywiadu nie będą wykorzystane w sposób pozwalający na zidentyfikowanie pytanej osoby. Wyniki badania będą analizowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień statystycznych.
Spośród trzech tysięcy ankiet połowa z nich zostanie przeprowadzona w Gdańsku. W badaniu - za zgodą rodziców - mogą wziąć udział także dzieci powyżej 6. roku życia. Wszystkie wyniki zostaną opracowane i zostaną wykorzystane do analiz zmierzających do wytyczenia optymalnego przebiegu drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w skrócie PKM Południe).

Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu. Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu.

Jaka będzie PKM Południe?



To wspólna inicjatywa Samorządu Województwa Pomorskiego i gmin zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, która ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego na południu Gdańska.

Jak szacują urzędnicy, tylko w samych południowych dzielnicach w perspektywie 2030 r. będzie mieszkać 100 tysięcy osób. Do tego trzeba też doliczyć mieszkańców okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.

W czerwcu 2021 r. spółka PKM podpisała z firmą TPF Sp. z o.o. umowę na przygotowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To szerokie opracowanie przedprojektowe służące określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej.

- Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. umożliwi rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie jej połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

Analizowane odcinki PKM Południe:

  1. Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  2. Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  3. Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  4. Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  5. Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Miejsca

Opinie (193)

  • Kiedy PKM na północ Gdyni i dalej? (1)

    • 5 1

    • Nigdy?

      Twój szczur.

      • 2 1

  • panie jestem za

    tylko nie pod moim oknem.

    • 7 3

  • przypominam (2)

    że tramwaj na Orunią Dolną, już kiedyś jeździł, niestety jakiś mało rozgarnięty kazał ją zlikwidować. To wszystko jest powtórka z rozrywki

    • 11 3

    • do Pruszcza a nawet do Tczewa powinna powstać osobna para torów SKM (1)

      tramwaj na Orunię Dolną nigdy nie byłby konkurencyjny dla samochodu - bardzo dobrze że został zlikwidowany.

      • 0 0

      • A kto mówi o konkurencji? Z takim myśleniem tramwaj na Zwycięstwa i Grunwaldzkiej by nie powstał bo dubluje się z SKM

        • 0 0

  • Pandemia

    Mam obawy czy ankieterzy powinni chodzić po domach ,kto ich wpuści . I ile dostaną za wypełnioną ankietę?

    • 7 3

  • Wystarczy dwie linie tramwajowe by obsłużyć południe (3)

    Niestety u nas pomysły muszą być najdroższe

    • 5 8

    • Są już cztery linie (2)

      2, 4, 6, 7 i niedługo nie dadzą rady. Mieszkańców przybywa zbyt szybko.

      • 4 0

      • Gdańsk Południe

        Nie kończy się na pętli Łostowice- Świętokrzyska. On się tam ledwie zaczyna.

        • 6 0

      • Tylko że one jadą tą samą trasą a potrzeba wybudować jeszcze dwie. Ruch wtedy się rozłoży

        • 2 1

  • Ten pociag bedzie za 20 lat

    • 7 4

  • Nie wystarczy ankieta wirtualna?

    Tak jak projekt. PKM na Południe nie powstanie w najbliższych 10 latach a później to szanse są jeszcze mniejsze bo albo już będziemy poza UE (polexit) albo i tak fundusze nie będą do nas płynęły w takim wymiarze jak teraz więc i tak nie powstanie.

    • 11 3

  • Kiedy tramwaj z moreny do oliwy?

    Sytuacja na dziś jest taka że chcac dojechacz moreny do oliwy tramwajem zajmuje to minimum 50 minut (nie licząc dojścia które zajmuje 15-20 min) , nawet stając w korkach trasę robię w max 40 z domu do pracy. Trasa z południa do Oliwy to wycieczka a nie sprawny miejski transport. Kiedy zmiany

    • 11 5

  • Obecnie Fordon w Bydgoszczy jest lepiej skomunikowany niż południe Gdańska (2)

    To jest właśnie paradoks bo Bydgoszcz też mogła wybudować kolej z Fordonu mając tory(linia Chełmża Bydgoszcz). Postawiono jednak na tramwaje i zostawiono też linie autobusowe. W Gdańsku nie da się wybudować trasy np po Trakcie by połączyć Orunie Górną z dolnym tarasem po przez wysuwanie dziwnych argumentów. W Poznaniu udało się wybudować szybki tramwaj w wielu innych miastach także wprowadzają ten pomysł. W Gdańsku jednak panuje megalomania projektów które potem podzielą dzielnice na dwie części. Dodam tylko że Fordon ma mniej więcej tylu mieszkańców ilu ma południe Gdańska.

    • 13 5

    • Nie było tak. (1)

      Dużo linii autobusowych na Fordonie zlikwidowano.

      • 1 0

      • Podstawowe zostawiono by nie dublowały się z tramwajem

        • 2 0

  • zrobinmy i bedzie kursowac tak na Trasie Osowa - Gdynia co 60 minut

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane