• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ankieterzy odwiedzą 1,5 tys. mieszkań. Będą pytać o PKM Południe

Maciej Korolczuk
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe. Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe.

Trzydziestu ankieterów przez najbliższe trzy tygodnie będzie pytać mieszkańców południowych dzielnic Gdańska o ich zachowania transportowe. Wyniki ankiet pomogą wytyczyć optymalny przebieg drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Powstanie PKM Południe odkorkuje południowe dzielnice Gdańska?

W sumie ankieterzy planują przeprowadzić 3 tys. ankiet. Badania ruszyły w środę, 6 października, i potrwają do końca miesiąca. 30 certyfikowanych ankieterów odwiedzi wylosowane gospodarstwa domowe w południowych dzielnicach Gdańska, a także w ościennych gminach (Żukowo, Kolbudy i Pruszcz Gdański).

- Udział mieszkańców w badaniu jest dobrowolny, a samo wypełnienie ankiety zajmie kilka minut. Ankieterzy zapytają mieszkańców o ich sposoby przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy lub do domu - mówi Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z sopockiej agencji badawczej PBS. - Każdy ankieter będzie wyposażony w imienny identyfikator. Informacje zebrane przez ankieterów podczas wywiadu nie będą wykorzystane w sposób pozwalający na zidentyfikowanie pytanej osoby. Wyniki badania będą analizowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień statystycznych.
Spośród trzech tysięcy ankiet połowa z nich zostanie przeprowadzona w Gdańsku. W badaniu - za zgodą rodziców - mogą wziąć udział także dzieci powyżej 6. roku życia. Wszystkie wyniki zostaną opracowane i zostaną wykorzystane do analiz zmierzających do wytyczenia optymalnego przebiegu drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w skrócie PKM Południe).

Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu. Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu.

Jaka będzie PKM Południe?



To wspólna inicjatywa Samorządu Województwa Pomorskiego i gmin zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, która ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego na południu Gdańska.

Jak szacują urzędnicy, tylko w samych południowych dzielnicach w perspektywie 2030 r. będzie mieszkać 100 tysięcy osób. Do tego trzeba też doliczyć mieszkańców okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.

W czerwcu 2021 r. spółka PKM podpisała z firmą TPF Sp. z o.o. umowę na przygotowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To szerokie opracowanie przedprojektowe służące określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej.

- Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. umożliwi rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie jej połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

Analizowane odcinki PKM Południe:

  1. Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  2. Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  3. Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  4. Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  5. Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Miejsca

Opinie (193)

  • Cała ta PKM tak naprawdę nie byłaby potrzebna na wszystkie dzielnice gdzie mieszkają mało zamożni ludzie i wskazane na mapie poniżej miejscowości/dzielnice tj. np. Kiełpinek, Szadółki, Rębowo,Łostowice, i wszystkie wchodzące w skład gminy planu gdyby nie ceny w bliższych centrum dzielnicach które są ogromne. Dlaczego wszystkie dzielnice na końcu świata tak się rozwijają ? Bo ludzie ledwo co zarabiają 4-5 tyś na rękę a gdzieś mieszkać chcą. A tylko te dzielnice wskazane w projekcie + gminy są obecnie wykupowane przez grupę osób o których wspomniałem. Bo kogo tak naprawdę stać na mieszkanie za metr 15 tyś ? Wiadomo są osoby które tyle zarabiają, ale jednak większość zarabia tyle ile wskazałem. Jestem za PKMką jak najszybciej bo znajomi którzy mieszkają na końcu świata mają dosyć dojazdów do Wrzeszcz/Oliwy/Głównego jakby jechali na wycieczkę PKSem. I coraz częściej mi ich żal widząc ile tracą czasu na dojazdu/powroty i jak rzadką korzystają z infrastruktury kulturalno-rozrywkowej które oferuje Gdańsk.

    • 13 7

  • Sukces? (1)

    Chciałbym jeździć PKM, ale kończy kursować o godzinie 20:00, ja pracuję do 21. Z tego co mi wiadomo, to jest za mało składów. A jak w wolniejszym czasie udaje mi się przejechać PKM, to zgranie reszty komunikacji z PKM nie istnieje.

    • 18 3

    • Wiesz co, jeśli kursuje tylko do 20 to nie jest to kwestia zbyt małej ilości składów tylko niedofinansowania. I niezrozumienia co to jest popyt wywołany.

      • 3 0

  • 4 fala pandemii.. (1)

    ... a oni wysyłają ludzi do łażenia po mieszkaniach, czy ktoś tam w ogóle myśli?

    • 11 8

    • no ty nie myślisz - ty sie tępo wlepiasz w TV

      • 4 1

  • Brak szkół i przedszkoli jest przyczyną korków

    a nie to że ludzie nie mają jak dojechać do pracy. To widać wyraźnie na przełomie sierpnia i września.

    • 6 10

  • Czekam

    Czekam na ankieterów. Jeżdżę teraz z Jasienia na Strzyza a gdyby kolej przedłużyć miałabym bliżej.

    • 7 1

  • Najpierw kupują mieszkania na końcu świata a potem płacz i lament że jest że to skomunikowane. Farsa. (1)

    • 4 24

    • rozwój maiast tak wygląda.

      a plany kolejki były już w 1974 roku. Tylko jakoś nikt się nie odważył zbudować.

      • 6 0

  • PKM Brętowo (1)

    Jedna wielka farsa - wybudowali stację PKM Brętowo na której nie zatrzymują się pociągi jadące do Kościerzyny.

    • 10 2

    • Ale zatrzymują się te jadące do/z Kartuz i Gdyni.

      • 0 0

  • tak

    Tak, będę korzystać o ile będzie wystarczająco dużo składów, by ludzie mieścili się w pociągach w godzinach szczytu. Niestety jest to problem dla osób wsiadających na stacji PKM Jasień

    • 7 0

  • Pkm południe to temat zastępczy (1)

    Aby przykryć brak możliwości realizacji nowej świętokrzyskiej

    • 14 4

    • nowa świętokrzyska nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych a będzie duuużo kosztować

      lepiej skupić uwagę na porządny ciąg pieszo rowerowy wzdłuż doliny potoku oruńskiego oraz rozbudowę i elektryfikację PKM

      • 1 1

  • W jaki sposob ma to przekonac ludzi dojezdzajacych do Oliwy do zostawienia samochodu? (2)

    • 3 7

    • Czasem przejazdu... (1)

      ...I brakiem problemów z parkowaniem.

      • 3 1

      • XD

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane