• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ankieterzy odwiedzą 1,5 tys. mieszkań. Będą pytać o PKM Południe

Maciej Korolczuk
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe. Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe.

Trzydziestu ankieterów przez najbliższe trzy tygodnie będzie pytać mieszkańców południowych dzielnic Gdańska o ich zachowania transportowe. Wyniki ankiet pomogą wytyczyć optymalny przebieg drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Powstanie PKM Południe odkorkuje południowe dzielnice Gdańska?

W sumie ankieterzy planują przeprowadzić 3 tys. ankiet. Badania ruszyły w środę, 6 października, i potrwają do końca miesiąca. 30 certyfikowanych ankieterów odwiedzi wylosowane gospodarstwa domowe w południowych dzielnicach Gdańska, a także w ościennych gminach (Żukowo, Kolbudy i Pruszcz Gdański).

- Udział mieszkańców w badaniu jest dobrowolny, a samo wypełnienie ankiety zajmie kilka minut. Ankieterzy zapytają mieszkańców o ich sposoby przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy lub do domu - mówi Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z sopockiej agencji badawczej PBS. - Każdy ankieter będzie wyposażony w imienny identyfikator. Informacje zebrane przez ankieterów podczas wywiadu nie będą wykorzystane w sposób pozwalający na zidentyfikowanie pytanej osoby. Wyniki badania będą analizowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień statystycznych.
Spośród trzech tysięcy ankiet połowa z nich zostanie przeprowadzona w Gdańsku. W badaniu - za zgodą rodziców - mogą wziąć udział także dzieci powyżej 6. roku życia. Wszystkie wyniki zostaną opracowane i zostaną wykorzystane do analiz zmierzających do wytyczenia optymalnego przebiegu drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w skrócie PKM Południe).

Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu. Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu.

Jaka będzie PKM Południe?



To wspólna inicjatywa Samorządu Województwa Pomorskiego i gmin zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, która ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego na południu Gdańska.

Jak szacują urzędnicy, tylko w samych południowych dzielnicach w perspektywie 2030 r. będzie mieszkać 100 tysięcy osób. Do tego trzeba też doliczyć mieszkańców okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.

W czerwcu 2021 r. spółka PKM podpisała z firmą TPF Sp. z o.o. umowę na przygotowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To szerokie opracowanie przedprojektowe służące określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej.

- Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. umożliwi rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie jej połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

Analizowane odcinki PKM Południe:

  1. Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  2. Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  3. Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  4. Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  5. Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Miejsca

Opinie (193)

  • Po co maja chodzić, jest pandemia, roznosić chorobę, nikogo nie wpuszczę, a psa spuszczę

    • 18 11

  • Nikt nie będzie chodził po moim mieszkaniu, wyrzucę na klatkę

    • 13 11

  • Kto będzie chodzić? włodarze, dawaj ich, pokaże im drogi i chodniki

    • 15 4

  • koszt ankiety? (3)

    nie wystarczy zrobić ankietę w internecie?

    • 34 5

    • (2)

      Nie bo 90% ludzi to oleje a potem będą płakać, że nie było konsultacji

      • 4 3

      • Z tych 1,5 tys. i tak reprezentatywne będzie 10% bo tych którzy najbardziej potrzebują PKM ciężko zastać bo są w pracy

        • 1 1

      • Ankietera też oleję

        • 0 0

  • Nie korzystam z PKM i mam nadzieję, że jak zobaczą garaż na dwa samochody, to będą na tyle zmyślni, (7)

    że ominą mój dom i nie będą mi głowy zawracać.

    • 12 30

    • O proszę, zobaczcie, nowobogacki się znalazł! A kogo obchodzi że masz dwa czy trzy samochody? (6)

      Masz nie truć środowiska i nie korkować miasta!

      • 5 4

      • To jak tacy jak on ma nie korkować miasta, to znaczy że ulice będą bez osobówek i tylko dla autobusów (1)

        i ciężarówek, czy ma zrobić miejsce tobie, żebyś w korkach nie jeździł?

        • 3 2

        • Tak!

          • 1 0

      • (3)

        Ale on nie napisał że ma samochody tylko że ma garaż :-D

        • 6 1

        • Do niego nawet twój żart nie dociera :-) Są tacy i co im zrobisz? (2)

          • 3 1

          • Żartować to sobie możesz zd swoich pisowskich znajomych ale nie ze mnie. Pisowscy nowobogaccy (1)

            to zaraza tego kraju i pora zebyś otworzył oczy!!

            • 1 2

            • Hahahahaha, teraz rozumiem skąd w tobie tyle jadu i nienawiści :-))) TyPOwe :-)))

              • 1 1

  • (2)

    A ja pokażę ankieterom nowe budynki mieszkalne stojące dokładnie na środku planowanej trasy i zapytam co z nimi....

    • 30 6

    • w te strone damy tor przez salon (1)

      a we wtamte przez kibel

      • 12 1

      • puścimy "kible" przez kibel... słuszna koncepcja

        • 1 1

  • Wczoraj tak, jutro inaczej (8)

    Niedawno podjęto uchwałę o utworzeniu Parku Południowego na granicy Ujeściska i Jasienia i jest do świetna wiadomość dla mieszkańców. Z planu przebiegu PKM wynika, że ten teren byłby zrujnowany i zdegradowany dla potrzeb przyszłej budowy. W żadnej do tej pory publikacji nie ujawniono co się stanie z jarem między zbiornikami Świętokrzyska I i II. Czyżby miała tam powstać estakada, na wysokości kilkudziesięciu metrów, podobna do tej w Gdyni. To jakiś absurd.

    • 16 9

    • Spoko Maroko i tak nic nie powstanie. (7)

      PKM Południe to kolejna część bajek z mchu i paproci. Wydadzą tylko kasę na przygotowanie projektów, pięknych wizualizacji i na tym się skończy.

      • 11 6

      • (6)

        Jak sobie przypomnę komentarze przed budową pierwszej linii PKM to wiem, że takie komentarze nic nie wnoszą xddd

        • 5 6

        • pomarudzę (5)

          wtedy śpieszono się niby na Euro a i tak była obsuwa.
          Teraz ponoć mówi się ewentualnie o terminie rozpoczęcia prac coś za 10 lat czyli z realizacją 15-20 lat.
          Taki okres czasu to żadne planowanie - a te ankiety to działanie pod publikę

          • 9 4

          • (4)

            Widzę, że pan komentator wybitnie zorientowany w temacie Bo tak się składa, że PKM była i chyba nawet wciąż jest jedyną inwestycją kolejową w Polsce, która została ukończona i oddana w terminie, bez żadnej obsuwy. Bo budowała ją samorządowa spółka a nie państwowe PKP, które na swoich inwestycjach zalicza nawet kilkuletnie opóźnienia.

            • 5 6

            • oczywiście że nie było obsuwy w budowie.
              To euro przesunęli do tyłu.

              • 3 4

            • co ty pitolisz ?! (2)

              Miało być na Euro a było na kiedy ? 2014/2015?
              To dla tej nowej linii jeszcze gorzej.
              Teren trudniejszy, brak dofinansowania
              To przy wstępnym rozpoczęciu prac nie szybciej jak za 10 lat i podobnym "nieobsuwie" jak przy pierwszej linii zakończenie prac za 20 będzie sukcesem

              • 5 4

              • (1)

                Sprawdź najpierw temat, który próbujesz komentować to nie będziesz pisać głupot! PKM nigdy nie miała powstać na Euro, a jedynie była realizowana przy wykorzystaniu specustawy Euro, co przyspieszyło wiele procedur. Od samego początku jako termin oddania jej do użytku podawany był rok 2015 - wystarczy sobie wygooglac archiwalne informacje na ten temat zamiast się wymądrzać

                • 4 0

              • Czyli złamano prawo nadużywając specustawy EURO do budowy czegoś nie na EURO

                Tak to w Polsce działa, nagiąć, oszukać

                • 3 2

  • Puszczanie PKM do Pruszcza to w tym przebiegu jakaś pomyłka (3)

    Kto by jeździł na około do lub Gdańska? Lepiej po prostu puścić SKM po stałej linii tak jak kiedyś.

    • 28 6

    • (2)

      No chyba właśnie dojedzie do Pruszcza i potem z powrotem przez górny taras.

      • 1 6

      • (1)

        Z Pruszcza to będzie jechać ok 20 min przez Straszyn to i tak atrakcyjnie, obecnie te autobusy to tragedia

        • 3 0

        • Raczej więcej.

          Jak jeszcze jeździła SKM przez Pruszcz do Tczewa to Pruszcz - Gdańsk się jakoś tyle, może trochę mniej jechało. Już nie pamiętam...

          A tu według oznaczeń będziesz miał przynajmniej w jedną stronę 12 przystanków do Dworca Głównego, 11 do Śródmieścia.
          Autobusem jest na tą chwilę 25-30 minut, chyba że 132, wtedy 40-50.

          • 0 0

  • jak "ONI" połączą (3)

    PKMkę z SKMką w Gdańsku? Jak ta PKMka ma kursować co godzinę to niech miasto buduje szybki tramwaj, będzie taniej i szybciej. Tak jak to robią w innych miastach zarządznych przez bystrzaków.

    • 38 14

    • wystarczy usunac co 2-3 przystanek i nie platac jezdni z torami na kazdym nowym skrzyzowaniu

      Kto mieszka w Polsce ten sie z cyrku nie smieje, d**ile ...

      • 6 2

    • (1)

      Jeszcze żebyś Ty człowieku rozróżniał PKMkę od SKMki i wiedział czym każda ze spółek się zajmuje...

      • 7 9

      • żal czytać przemądrzalców którzy do dyskusji nic nie wnoszą

        • 7 6

  • Kto mieszka w Polsce ten sie z cyrku nie smieje

    Nie mozna w internecie wystawic tej ankiety, sa apki do tego, ale to bogate miasto

    • 15 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane