• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ankieterzy odwiedzą 1,5 tys. mieszkań. Będą pytać o PKM Południe

Maciej Korolczuk
6 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe. Ankieterzy zapytają 3 tys. osób o ich zachowania transportowe. Odpowiedzi posłużą do analiz optymalnego wytyczenia linii PKM Południe.

Trzydziestu ankieterów przez najbliższe trzy tygodnie będzie pytać mieszkańców południowych dzielnic Gdańska o ich zachowania transportowe. Wyniki ankiet pomogą wytyczyć optymalny przebieg drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Powstanie PKM Południe odkorkuje południowe dzielnice Gdańska?

W sumie ankieterzy planują przeprowadzić 3 tys. ankiet. Badania ruszyły w środę, 6 października, i potrwają do końca miesiąca. 30 certyfikowanych ankieterów odwiedzi wylosowane gospodarstwa domowe w południowych dzielnicach Gdańska, a także w ościennych gminach (Żukowo, Kolbudy i Pruszcz Gdański).

- Udział mieszkańców w badaniu jest dobrowolny, a samo wypełnienie ankiety zajmie kilka minut. Ankieterzy zapytają mieszkańców o ich sposoby przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy lub do domu - mówi Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z sopockiej agencji badawczej PBS. - Każdy ankieter będzie wyposażony w imienny identyfikator. Informacje zebrane przez ankieterów podczas wywiadu nie będą wykorzystane w sposób pozwalający na zidentyfikowanie pytanej osoby. Wyniki badania będą analizowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień statystycznych.
Spośród trzech tysięcy ankiet połowa z nich zostanie przeprowadzona w Gdańsku. W badaniu - za zgodą rodziców - mogą wziąć udział także dzieci powyżej 6. roku życia. Wszystkie wyniki zostaną opracowane i zostaną wykorzystane do analiz zmierzających do wytyczenia optymalnego przebiegu drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w skrócie PKM Południe).

Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu. Rekomendowane, alternatywne oraz istniejące linie kolejowe na Pomorzu.

Jaka będzie PKM Południe?



To wspólna inicjatywa Samorządu Województwa Pomorskiego i gmin zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, która ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego na południu Gdańska.

Jak szacują urzędnicy, tylko w samych południowych dzielnicach w perspektywie 2030 r. będzie mieszkać 100 tysięcy osób. Do tego trzeba też doliczyć mieszkańców okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.

W czerwcu 2021 r. spółka PKM podpisała z firmą TPF Sp. z o.o. umowę na przygotowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To szerokie opracowanie przedprojektowe służące określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej.

- Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. umożliwi rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie jej połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).

Analizowane odcinki PKM Południe:

  1. Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  2. Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  3. Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  4. Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  5. Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Miejsca

Opinie (193)

  • (3)

    ciekawe kto będzie jeździł PKMką do Pruszcza na około? Chociaż z drugiej strony dołączenie do istniejących torów do pruszcza mijałoby się z celem, bo już tam regio jeżdżą.

    • 8 6

    • Te regio jeżdżą rzadko, a przystanek w Pruszczu jest słaba konkurencją dla busów jadących Traktem do centrum. (1)

      • 5 0

      • no super, tylko co ta pkmka tu zmieni? Z wytyczonej trasy wynika, że będzie to na około, czyli i tak bardziej czasowo by się opłacało jechać tym przepełnionym regio, niż jechać 20 minut dłużej pkmką która pewnie i tak będzie jeździła rzadko i na około.

        • 3 1

    • Jeżdżą rzadko i do tego i są przepełnione.

      • 1 0

  • epidemia a tu w gdansku turystyka po mieszkaniach,proponuje dolaczyc do ankieterow uchodcow,cyganow itp.

    • 9 3

  • Im szybciej tym lepiej :)

    Transport publiczny to podstawa a pkm są bardzo komfortowe. Jestem za!

    • 11 0

  • ile ludzi sobie zarobi robiąc dziwne i niepotrzebne ankiety (3)

    zanim ta kolej powstanie to część ankietowanych umrze, części dzieci dorosną i zmienią się preferencje komunikacyjne, inni się wyprowadzą a jeszcze inni zmienią pracę.
    Równie sensowne byłoby pytanie: o ktorej godzinie planuje pan się wypróżnić 20 maja 2045 roku?

    To urbaniści powinni mieć wiodący głos,

    • 16 6

    • (1)

      Jak dotąd to właśnie osoby zarabiające jako urbaniści mieli wiodący głos w sprawie zabudowy południowego Gdańska. Do czego to doprowadziło?

      • 3 4

      • urbaniści mieli cos do powiedzenia do 1989 roku

        i ówczesne miasto było zaplanowane w miarę sensownie.
        Później tylko deweloperzy i drogowcy. Stąd osiedla byle gdzie, autostrady w centrum i ogólny haos

        • 6 1

    • pisałem to samo wcześniej

      przy tak odległych terminach (planach) rozpoczęcia ewentualnej budowy te ankiety to działanie pod publikę że niby coś władze robią

      • 5 1

  • Opinia wyróżniona

    PKM Południe-Pólnoc (10)

    Ciekawym rozwiązaniem na pewno byłoby wpięcie projektowanej linii PKM w Gdańsku Głównym w linię kolejową kończącą się w Brzeźnie. Byłoby to z korzyścią dla obydwu linii, nawet co n-ty kurs w kierunku plaży. Nie należy zapominać przy tym o budowie przystanków Stocznia, Nowe Szkoty, przystosowanie przystanku Kolonia, nowy peron w Letnicy z autobusowym / tramwajowym węzłem integracyjnym i końcówka Brzeźno - super tak blisko morza. Mieszkańcy dolnego tarasu też by coś zyskali bez szkody dla całego projektu. No i należy przypuszczać, że takie rozwiązanie uwolniłoby choć trochę Brzeźno od paraliżu samochodowego szczególnie latem i w dni wolne. Letnica i Dolny Wrzeszcz zyskałyby dogodne połączenie w południowymi dzielnicami, a połączenie Gd Gł - Brzeźno stałoby się rentowne.

    • 100 18

    • tjaaa i przedłużyć linie wzdłuż brzegu po plaży (4)

      od Nowego Portu/Brzeżno pod clifem aż pod sam sam skwer Kościuszki
      ...

      • 3 15

      • Zastanow się (3)

        Jeśli sądzisz, że pociągi PKM pojadą dalej w kierunku Sopotu i Gdyni po tych danych torach co SKM to się możesz grubo mylić. Obecnie SKM jest operatorem PKM ale tak być wiecznie nie musi. Po drugie liniaPKM południe zapewne będzie obsługiwana innymi składami niż obecna SKM, które nie będą tak pojemne by nadawały się do ruchu Gdańsk-Gdynia. Tak czy siak będziesz przesiadać się w Gdańsku Głównym.

        • 3 7

        • Co za bzdury :) (1)

          Cały myk z przedłużeniem linii na Południe polega właśnie na tym, że będzie to przedłużenie. Będą tu jeździć dokładnie te same składy, co na obecnej linii SKM.

          • 4 1

          • Takie rzeczy nie w tęczowym wolnym mieście Danzig 2

            Tu wszystko musi być przekombinowane i wbrew logice

            • 0 1

        • nie będziesz się przesiadać w żadnym gdańsku głównym, bo pkmka tam nie będzie dojeżdżać :)

          • 0 0

    • (3)

      Przystanki Stocznia i Nowe Szkoty istnieją, byłaby kwestia ich odnowienia. Natomiast linia kolejowa powinna dochodzić do Nowego Portu, przy czym zapewne byłaby sprawa lokalizacji końcowego przystanku. Mieszkańcy tej dzielnicy zyskaliby szybkie połączenie z centrum Gdańska.

      • 7 0

      • Nowych Szkotów też już nie ma (2)

        Została Kolonia i Brzeźno, peron Stoczni na Młodym Mieście też wymagałby gruntownego remontu

        • 2 0

        • Przystanek SKM powinien nazywać się Gdańsk Stocznia Gdański Uniwersytet Medyczny (1)

          a druga kładka wyprowadzająca pasażerów do miasta powinna powstać przy końcu peronu od strony "północnej" (powinna być zbudowana od strony przystanku Gdańsk Politechnika)

          • 0 0

          • Który nic nie ma wspólnego z gum

            • 1 0

    • Wreszcie ktoś rozsądnie napisal

      Ale tam w tych brg/drmg zawsze wiedzą lepiej i niestety wizja linii plażowej do Brzezna mało realna

      • 4 2

  • (3)

    wstyd, inne miasta europy maja rozbudowane linie metra itd a my mam drugą linie kolejki

    • 15 5

    • Wymień te miasta... (1)

      ...o wielkości podobnej do Gdańska, a mających metro.

      • 5 0

      • Amsterdam, Monachium, nawet Bruksela ma metro, a jest 6 razy mniejsza niż Gdańsk.

        • 0 1

    • w Bremie 25% codziennych podróży odbywa się rowerem

      a metra nie ma

      • 0 0

  • (1)

    Oni nie potrafią zrobić śmiesznego łącznika miedzy osiedlowymi ulicami a biorą się za takie inwestycje. Prędzej ludzie wylądują na Marsie niż powstanie ta kolej. Bajki z mchu i paproci to opowiadajcie przedszkolakom.

    • 20 5

    • Bartosz, już wszyscy wiedzą, że Ty żyjesz tym łącznikiem. Ale na tym świat się nie kończy.

      • 0 0

  • PKM tak, tramwaj gpw nie!

    • 8 5

  • Wiecie że to potrwa z 10 lat?

    • 9 1

  • Kowale - Wrzeszcz: TAK (1)

    Ale z Kaszub? Po co? Siedzą na Kaszubach, na KRUSie biznesy robią, to niech tam dalej siedzą. No i to musi jeździć co 15 minut, a nie co 25-35...

    • 16 4

    • Nie wiesz

      Przecież na Kaszubach są strefy i korytarze inwestycyjne.Tysiące ludzi dojeżdża.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane