• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobus hybrydowy w Gdyni. Jest doskonały, ale drogi

Michał Sielski
20 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdynia drugi raz próbuje kupić 55 autobusów
Energia elektryczna magazynowana jest w zasobniku umieszczonym na dachu. Energia elektryczna magazynowana jest w zasobniku umieszczonym na dachu.

Ekologiczny, cichszy i przede wszystkim tańszy w użytkowaniu jest testowany w Gdyni autobus Man Lion's City Idas. Na razie jednak Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej go nie kupi, bo jest za drogi.



Czy spółki przewozowe powinny kupować ekologiczne autobusy?

Autobus ma napęd hybrydowy, czyli spalinowo-elektryczny. Gdy hamuje, wytworzona podczas hamowania energia elektryczna jest magazynowana w zasobniku "ultracap". Potem służy do napędzania silnika elektrycznego.

Gdy autobus jedzie "na prądzie", silnik spalinowy jest automatycznie odłączany. Energia zmagazynowana w zasobniku pozwala na nie włączanie silnika spalinowego na krótszych trasach oraz przy ruszaniu. Dzięki temu autobus jeździ ciszej i emituje mniejszą ilość spalin.

- Autobus spala najwięcej paliwa podczas ruszania. Dlatego w cyklu miejskim napęd elektryczny to doskonałe rozwiązanie - mówi prezes PKM Kazimierz Gałkiewicz.

W Gdyni jeżdżą już autobusy napędzane gazem,Sopocie nawet śmieciarka, ale na hybrydy jeszcze trochę poczekamy. Napędzany także prądem MAN jest tańszy w eksloatacji o 25-30 proc. od gazowych, ale o 45 proc. droższy.

- Kupimy go, gdy zwiększy się jego produkcja i spadnie cena. Pod względem ekologii testowany w Gdyni autobus byłby bowiem zdecydowanie najlepszy - podkreśla Kazimierz Gałkiewicz.

Hybrydowy MAN kosztuje ponad 1,6 mln zł, podczas gdy gazowe, jeżdżące po Gdyni Lion's City, nieco ponad 1,2 mln zł. Za jeżdżące po Gdańsku spalinowe Mercedesy Conecto LF i Conecto G w wersji dłuższej, ZKM zapłacił odpowiednio 723 tys. zł i 995 tys. zł.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • Autobusy powinny jeździć na polskim gazie (6)

    łupkowym

    • 103 20

    • Łupek głupek :D

      jak to mawiał Fred Flinstone o swoim szefie w kamieniołomach

      • 14 8

    • ten gaz jest tak polski jak rząd :-)

      buaahahhahahahahhahahah

      • 21 13

    • Polskim gazie głupkowym... (1)

      tego mamy nawet nadmiar :)

      • 8 0

      • zwłaszcza gromadzi się pod deklem gdy za dużo budyniu się wciągnie

        a jak ktoś ma dużo pustego miejsca pod czapką to czasem jak otworzy usta to czuć ten gaz. To się nazywa perdzenie buzią. Np. jest taki jeden łysy z krzywymi zębami co często to robi w obronie swojego bydyniowego pana.

        • 6 0

    • To już nie jest nasz gaz :) (1)

      Tylko że ten gaz musimy już odkupić od firm którym nasz rząd sprzedał koncesje na złoża...

      • 1 1

      • rząd nie sprzedał żadnych złóż

        a jedynie koncesje na poszukiwania

        • 0 0

  • Brawo Gdynia ! (7)

    Super nowoczesne miasto potrzebuje takowych rozwiązań:))

    • 88 84

    • wszystko na kredyt - a wiec podwyzki czynszów, wody, śmieci.......itd :-)

      no ale lud kocha drogie nowinki techniczne

      • 11 15

    • Debilizm (1)

      Uwielbiam posty typu: "Brawo gdynia!", "Brawo policja", "brawo.., brawo.. brawo..". Co one wnoszą do tematu?

      • 18 11

      • Brawo Girl?

        • 16 1

    • (3)

      Za co brawa? Za zezwolenie na testy ?

      • 9 8

      • (2)

        dokładnie za co wychamuj z tymi brawami bo nie ma za co , nie kupuja tego autobusu .

        • 6 11

        • Chamów i prostaków akurat nigdy nie brak.

          • 9 1

        • i za to ja bym zabił brawo, że nie daje się ogłupić tylko chłodno kalkuluje co się bardziej opłaca mieszkańcom

          a nie jak niektórzy się rzucili na oświetlenie ledowe, bezmyślnie i bez obliczenia opłacalności. Tępe wióry!

          • 7 2

  • (6)

    Jestem ciekaw, po jakim okresie zaczęłaby się zwracać ta nadwyżka w stosunku do spalinowych i gazowych i, czy wtedy bilety poszłyby w dół, gdyby flota (co oczywiście niemożliwe;)) autobusów danej części Trójmiasta miała sporą liczbę takich hybryd.

    • 42 2

    • bilety będą droższe (3)

      tak z zasady, a nie z ekonomii. jeszcze tego nie rozumiesz?

      • 13 3

      • (2)

        Ale przecież ta zasada właśnie JEST częścią ekonomii. Komunizm się skończył i jeśli przedsiębiorstwu bardziej opłaci się sprzedać jeden bilet za tonę platyny miesięcznie zamiast milionów bilecików po kilka zeta - to tak właśnie zrobi. Pies szczeka, karawana idzie dalej. A jak się komuś nie podoba, może sobie założyć hipisowską komunę i żyć jak zwierzę :)

        • 4 7

        • (1)

          Się sfilmowałeś kolego

          • 5 3

          • Nie, to tobie znów diler do zioła domieszał cząbru :) A także, nie jestem twoim kolegą.

            • 2 3

    • przy tej cenie zakupu (1)

      autobus musiałby w miarę bezawaryjnie przejechać co najmniej 3 miliony kilometrów ( 30 lat jazdy w komunikacji miejskiej ) wzglądem aut z silnikiem diesla, co przy obecnych stawkach za wozokilometr ( ok. 6,50 zł ) robi przedsięwzięcie nieopłacalnym. Nie wiemy nawet jaki jest przebieg międzynaprawczy urządzenia odbierającego i akumulującego energię elektr. ) Ciekawę jak się ma odzysk energii u kierowcy, który jeżdżąc bardzo płynnie używa hamulca tylko przy zatrzynaniu auta ? Może nastąpić deficyt i auto stale będzie jeździć na silniku spalinowym...

      • 14 1

      • dobrze prawisz, może się okazać że eksploatacja takiego autobusu już nawet pomijając

        cenę zakupu będzie wyższa niż gazowców

        • 1 1

  • (7)

    Ja tam w kwestii autobusów jestem konserwatystą - marzy mi się powrót Ikarusów, to był wóz: silny silnik, przestronny, niezawodny...

    • 33 28

    • zimny, rozklekotany i śmierdzący... (3)

      Wiecie czym? Fajami. W wewnętrznej okleinie burt Ikarusa, która była z dykty, były takie małe, okrągłe, plastikowe wywietrzniki. Czasami plastikowej krateczki nie było i wydaje mi się, że do tych otworów palacza wrzucali kiepy papierosów. POtem w całym autoibusie śmierdziało fajkami

      • 9 12

      • (2)

        Eeee... nie znasz się, to najlepszy autobus jaki w historii polskiej komunikacji miejskiej jeździł po drogach, ku uciesze społeczeństwa. Jak silnik zarył, aż serce zakołatało...

        • 18 7

        • Stare Jelcze - ogórki (na licencji SKody) (1)

          Były o wiele lepsze. Tam dopiero były wrażenia akustyczne. Kiedyś jak mój stryj jako kierowca linii 112 do Sobieszewa na tej długiej prostej dla pokazania możliwości przebił 100 km/h (licznikowo przynajmniej) to ryk były taki, wrażenia na tym krzesełku z przodu, po drugiej stronie pokrywy silnika jakbym jechał jakimś nowoczesnym 12 V z 300 na godzinę.

          • 7 0

          • Silny silnik !!! :)

            jechałeś kiedyś Ikarusem na Witomino Kilelecką albo na Pogórze Czarnieckiego?

            • 3 0

    • Moc Ikarusa (2)

      Ikarus - 192 KM, obecne autobusy przegubowe 250 - 360 KM.

      • 4 2

      • (1)

        ikarusy w wersji turystycznej mimo ze o połowe mniej Km-ów to i tak wyprzedzały na drogach wszelkiej masci zachodnie nowoczesne akwaria bo nie miały ograniczników i ponad 140 mozna było pomykać

        • 0 2

        • Chyba prędkościomierz miałeś przeskalowany o 50.

          • 0 0

  • (11)

    Dlaczego na autobusach/tramwajach nie ma reklam? - zarabialiby kasę, to może ceny biletów trzymałyby się w pewnych widełkach, a nie wszyscy wiedzą, że tak, tylko kwestia kiedy...
    Walnąć reklamy na wszystko, co jeździ, byle nie zasłaniały okien i gitara

    • 18 34

    • Nie! (7)

      Całe miasto jest oblepione reklamami, internet w reklamach, tv i radio w reklamach, gazety w reklamach to jeszcze autobusy?!

      • 16 3

      • (1)

        Ale to miałoby swoje plusy (jeśli założymy przynajmniej dostateczną uczciwość osób w taki układ zaangażowanych) - firmy, banki itp. płaciłyby podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie autobusów/tramwajów przez co on nie musiałby przerzucać części kosztów na użytkowników transportu miejskiego - zresztą, co to za różnice, czy jedziesz tramwajem Lechii, Trefla, Stoczniowca, Euro 2012, "czystym", czy z reklamą karmy dla kota?

        • 4 6

        • "jeśli założymy przynajmniej dostateczną uczciwość osób w taki układ zaangażowanych"

          i dlatego to jest glupi pomysl nigdy nie zaklaj ze ktos kogo nie znasz jest uczciwy

          mniej utopii wiecej realizmu

          • 1 2

      • No (4)

        i co z tego ;] wolałbym obklejone ruchome autobusy, aniżeli stojące słupy. Tutaj środki płynące z reklam może wpłynęłyby na wymianę taboru + stałą cenę biletów.

        BTW. Jak wymyśliłbym autobus jeżdżący wyłącznie na energii odnawialnej to, czy ceny biletów będą odpowiednio mniejsze? ;]

        • 1 6

        • Nie, ponieważ energia odnawialna nie jest (i długo jeszcze nie będzie) tańsza od konwencjonalnej. (3)

          Poza tym wpływy ze sprzedaży biletów i tak nie pokrywają kosztów utrzymania komunikacji miejskiej więc obniżenie tych kosztów nie musi od razu się przekładać na obniżenie cen biletów.

          • 3 0

          • Ekologia nigdy nie będzie opłacalna (2)

            bo to kwestia świadomości, a nie rachunku ekonomicznego.

            • 1 1

            • nie, to kwestia technologii (1)

              • 0 0

              • Piszę o ekologii, a nie technologii

                A prawdziwa ekologia nigdy nie będzie się opłacała. Przynajmniej do czasu zmądrzenia ludzi.

                • 1 0

    • niecierpie spamu reklamowego z prostego powodu reklama zawsze kłamie jest dla naiwniaków (1)

      takich unas niebrakuje to amy jej nawiecej .Ale jestem by kazdy autobus tramwaj itp był zalepiony reklamami ale tylko do wysokosci okna!!Do momentu.Aż POlska rajska zielona wyspa zacznie byc krajem gdzie kazdy człowiek bedzie mugl godnie zyc przynajmniej na najnizszym poziomie jak w Niemczech .

      • 3 3

      • przynajmniej jak w niemczech...

        frustracie, zyjemy w jednym z najbogatszych rejonów świata, dookoła głód, wojny, reżimy, a ty byś chciał więcej haribo i mercedesa. Wsiunie, droga wolna.

        • 0 0

    • Reklamy sa na pojazdach komunikacji miejskiej. Tylko, ze niewiele. zatem nalezy przypuszczać, ze powierzchnia reklamowa na autobusach jest zbyt droga.

      • 1 1

  • jak cos jest dobre i bedzie sluzylo jak nalezy, to warto wydac wiecej

    • 14 4

  • Świetna sprawa

    Szczególnie, że autobusy nie tylko najwięcej palą przy ruszaniu ale tez najbardziej hałasują, ulga dla (nie)szczęśliwców mieszkających w bezpośrednim sąsiedztwie przystanków.

    • 10 1

  • AUTOBUS NIE JEST ZBYT DROGI ! POPROSTU POLSKA JEST ZBYT BIEDNYM KRAJEM ! (6)

    U nas od 50 lat sie zbiera od ludzi podatki na zmiany , wymiany taboru i nowe pociagi oraz autobusy i tylko na pensje prezesow zawsze wystarczy a jak ma sie kupic autobus to sie ludziom mowi ... ze jest za drogi ! nonsens !

    • 49 9

    • nieprawda rostowski powiedział w zeszłym tygodniu ze Polska jest Rajską zieloną wyspą!! (1)

      Państwo jest tak bogate ze niemusi sie juz wiecej zadłuzac ale moze juz zacząc spłacac wszystkie długi!!
      Przeciez Minisster finansów naszego ukochamego Tuska niemoze kłamac:)

      • 4 1

      • Polska nawet wczoraj sama sobie zaczela dlug wykupowac zeby ukryc przekroczenie 55 procent itd ! to jest paranoja .

        kreatywny minister i kreatywna ksiegowosc

        • 2 2

    • nie masz pojęcia o rachunku ekonomicznym (3)

      Te autobusy są dla rozsądnych ludzi zbyt drogie dla tego, że przy tej cenie opłacalność ich eksploatacji jest wątpliwa.

      Po prostu koszty ich produkcji są jeszcze zbyt duże i to niestety nie tylko ze względu na małą skalę produkcji.

      Gdyby nie to, że pseudo ekologia jest w modzie to pewnie nikt by już teraz ich nie kupował.

      • 2 0

      • To fakt (2)

        Ta ekologia co jest w modzie, to de facto pseudoekologia i z ekologią nie ma nic wspólnego.

        • 0 1

        • jaka tam ekologia Taki smrodobus, nawet hybrydowy z ekologia wiele nie ma wspolnego (1)

          Wiec faktycznie jest to niewielka zmiana w porownaniu ze zwyklym autobusem. Lepszy bylby trajtek, duuuzo gorszy jednak jest zwykly samochod i indywidualny transport. Wiec jak ktos chce faktycznie byc eko to niech jezdzi autobusem chocby to stary diesel byl. Faktycznie te dodatkowe srodki mozna lepiej spozytkowac (rozbudowa trakcji dla trolejbusow? ).

          • 2 0

          • gargamel

            Toż napisałem, że to pseudoekologia, a ludzie nie przesiądą się do transportu publicznego, tylko będą jeździć większymi brykami, więcej konsumować i więcej płodzić dzieci. Oczywiście będą chrzanić o ekologii. Ale to właśnie jest pseudoekologia.

            • 0 1

  • Solaris Urbino 18 (3)

    W Gdyni jakiś czas temu już jeździł autobus hybrydowy w PKA, został nawet pomalowany na biało-niebiesko, ale go nie kupili bo nie sprawdził się na testach. Ot taka mentalność...

    • 18 1

    • wlasnie czemu nie Solaris ?!

      Mamy polska firma, ktora robi swietne autobusy w tym i hybrydowy Urbino Hybrid. Ale po co ... lepiej "zagramaniczny" kupic. Ani to tansze, ani lepsze, ani podatki w Polsce nie zostana, ani polskich miejsc pracy to nie tworzy.
      Jest tez Trollino (malo fortunna nazwa, ale to inna sprawa), czyli trolejbus Solarisa, ktory pozwala na przejechanie odcinkow bez sieci trakcyjnej. Dla Gdyni rozwiazanie idealne.

      • 8 1

    • SU18 (1)

      Nie było takiego przypadku. Żadna hybryda nie została pomalowana na bialo-niebiesko. Pomyliłeś z czymś.

      • 1 4

      • Ty się mylisz...

        Pod zielonymi foliami był pomalowany w gdyńskie barwy,bo pierwotnie miał (po testach w innych miastach) trafić docelowo do PKA Gdynia.Czy zdecydowało to że sie nie sprawdził (pod górę ul.Kwiatkowskiego na 194 faktycznie był bardzo mułowaty) czy też PKA wkurzyło się długim terminem oczekiwania na zakończenie tych wojaży po innych miastach czy też zdenerwowało ich to że (decyzją Solarisa) to MPK Poznań miało jako pierwsze dostać przegubową hybrydę... ostatecznie nie wiadomo.Dość,że wóz trafił do Sosnowca i teraz tam jeździ.

        • 7 0

  • Ciekawe ile taki silnik spalinowy wytrzyma (7)

    cykli włączeń i wyłączeń. Swoją drogą to pytanie też mnie nurtuje jeśli chodzi o osobówki z systemem start-stop.

    • 16 3

    • autko

      jeżdżę takim autem 7 lat i nie ma najmniejszych problemów z takimi rozwiązaniami :)

      • 6 1

    • Start-Stop (5)

      W odpowiedzi na Twoje pytanie o żywotność takiego rodzaju pojazdów. Obecnie jeżdżę samochodem z systemem start stop. Je to lupo 3L rocznik 2003, przejechałem nim 300tys i system odpukać w niemalowane nigdy mnie nie zwiódł a pamiętajmy że jest to dość leciwy już samochód. Podejrzewam, że teraz takie maszyny są bardzo wytrzymałe.

      • 3 1

      • (3)

        A jak to się ma do ekologii, bo przecież zawsze uczyli, że silnik żre najwięcej podczas rozruchu w sumie to się zgadza z podstawami fizyki. Jeszcze przy staniu na światłach po kilkadziesiąt sekund, przeplatanym kilkoma km jazdy to ok, ale przy toczeniu się w korku i kilkusekundowych postojach coś mi tu nie gra...

        • 4 1

        • (2)

          ale to chyba dotyczy zimnego silnika a nie takiego co 30 sekund temu jeszcze pracowal

          • 1 0

          • (1)

            No to zostaje sprawa tarcia statycznego i dynamicznego. Nie ma siły, to musi bardziej rypać silnik.

            • 2 0

            • Nie musi.

              Gorący silnik jest na bieżaco smarowany, a film pozostawiony na gładziach cylindrów zapobiega bezpośredniemu kontaktowi metal-metal.

              • 0 0

      • a zatrzymujesz się co pół kilometra na każdym przystanku?

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane