• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne mercedesy będą woziły gdynian. Wybrano dostawcę 24 pojazdów

Krzysztof Koprowski
5 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 15 milionów zł na pięć nowych trolejbusów
Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.). Autobus elektryczny Mercedesa był już na testach w Gdyni - w tłusty czwartek (20.02.2020 r.).

Elektryczne autobusy marki Mercedes-Benz będą woziły za kilka miesięcy pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni. Choć nie były najtańsze w przetargu, to zwyciężyły rozwiązaniami technicznymi, które także były brane pod uwagę. Łączny koszt zakupu szesnastu autobusów standardowej długości i ośmiu przegubowych to prawie 80 mln zł.



Czy należy inwestować w tabor elektryczny komunikacji miejskiej?

Przypomnijmy, w styczniu informowaliśmy o otwarciu ofert w przetargu ogłoszonym przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni na dostawę szesnastu autobusów elektrycznych standardowej długości (ok. 12 m) oraz ośmiu przegubowych (ok. 18 m). Wpłynęły wówczas oferty od trzech podmiotów.

Na dostawę szesnastu autobusów standardowych złożono trzy oferty (kwoty brutto):
  1. SOR Libchavy spol. s.r.o. - 46 385 169,60 zł;
  2. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 51 561 600 zł;
  3. EvoBus Polska Sp. z o.o. - 47 224 128 zł.

Na osiem autobusów przegubowych złożono dwie oferty (kwoty brutto):
  1. Solaris Bus & Coach sp. z o.o. - 31 242 000 zł;
  2. EvoBus Polska Sp. z .o.o. - 32 639 280 zł.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Autobusy Mercedesa wygrywają rozwiązaniami technicznymi



EvoBus Polska, czyli dostawca na polski rynek autobusów marki Mercedes-Benz, wygrał w obu kategoriach pojazdów, choć jego oferty nie były najtańsze. Cena stanowiła jednak tylko 53 proc. kryterium wyboru.

W przypadku autobusów standardowej długości Mercedesy zwyciężyły z konkurencyjnymi pojazdami systemami poprawiającymi bezpieczeństwo jazdy oraz - w stosunku do czeskich autobusów SOR - rozwiązaniami w zakresie umieszczenia silników i automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia.

Mercedes (EvoBus) uzyskał także minimalną przewagę nad pojazdami Solarisa w kategorii zużycia energii elektrycznej, przy czym w tym zakresie najwyżej oceniono autobusy SOR.

W przypadku autobusów przegubowych o zwycięstwie przedstawiciela Mercedesa zdecydowały kryteria zużycia energii elektrycznej i systemów poprawiających bezpieczeństwo jazdy.

Biorąc jednak pod uwagę korzystniejszą cenę Solarisa, rywalizacja w całościowej punktacji była bardzo zacięta - Solaris otrzymał łącznie 97,57 punktów, zaś EvoBus 97,73 punktów.

Czytaj też:

Autobusy elektryczne w Trójmieście - czy to się opłaca?



Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe. Ocena ofert złożonych w przetargu. Część I to autobusy standardowe, część II - przegubowe.

Klimatyzacja zwalczająca koronawirusa i inne wirusy



Wszystkie nowe autobusy będą niskopodłogowe, wyposażone w defibrylatory, wspomniane systemy bezpieczeństwa, alkoblokady sprawdzające trzeźwość kierującego, kamery cofania oraz monitoring 360 stopni.

Nowością podyktowaną pandemią będzie klimatyzacja wyposażona w mechanizm zabijania grzybów, pleśni, drobnoustrojów oraz wirusów (w tym koronawirusa).

Pod względem potrzeb osób niepełnosprawnych przewidziano rampy dla wózków inwalidzkich, miejsca dostępne z niskiej podłogi (bez stopni), kontrastowe poręcze, przyciski z alfabetem Braille'a oraz białe wyświetlacze.



Cicha praca i zwrot energii podczas hamowania



Zakupione autobusy ma cechować cicha praca, na co wpływ będzie miał nie tylko elektryczny napęd, ale umieszczenie silników w osiach kół, co przełoży się również na mniejsze zużycie energii i większą przestrzeń pasażerską. Przewidziano również zastosowanie mechanizmu rekuperacji, czyli odzysku energii podczas hamowania.

Dostawca nowego taboru zadeklarował udzielenie siedmiu lat gwarancji na pojazd oraz ośmiu lat gwarancji na baterie (akumulatory).

Elektryczny Mercedes podczas testów w tłusty czwartek, 20.02.2020 r.


Ładowanie na pętlach oraz w zajezdni autobusowej



Autobusy elektryczne będą ładowane na pętlach oraz w zajezdni autobusowej. Na trasie odbywać się to będzie za pomocą pantografów podłączanych do sieci bezpośrednio z kokpitu kierowcy podczas postoju na przystankach końcowych, zaś w zajezdni z wykorzystaniem 22 ładowarek.

- Konsekwentnie rozwijamy ideę elektromobilności w Gdyni i już niedługo dostarczymy mieszkańcom pojazdy zgodne z najwyższymi aktualnie standardami, absolutnie zeroemisyjne, ciche i oparte na bardzo innowacyjnych rozwiązaniach. Co najważniejsze, z ogromnym udziałem środków unijnych. Razem z pierwszą częścią projektu, czyli siecią stacji ładowania w całym mieście, będzie to naprawdę wielka zmiana w komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy, od kierowców i zarządców po samych pasażerów - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Na realizację dostaw wszystkich 24 autobusów przewidziano 300 dni od momentu podpisania umowy.

Zakup pojazdów oraz przygotowanie niezbędnej infrastruktury realizowane jest dzięki wsparciu unijnemu. Całkowita wartość projektu wynosi ok. 81 mln zł, z czego unijna dotacja to ok. 68,5 mln zł.

Testy autobusu elektrycznego Mercedes w Gdańsku w lutym 2020 r.

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21

Opinie (258) ponad 10 zablokowanych

  • Prawda

    1. Slada węglowy jest większy. Minerały an baterię są kopane przez diesel. Pytania jaki jest koszt utlizacji i wymiany jednej baterii po ośmiu latach. W Polsce nie ma takich firm. Pierwszy strzał w kolano.
    2. Solorz z Polsatu inwestuje w wodór. Polska produkuje już czysty wodór. 1 kg starcza jeśli dobrze pamiętam na 100 km. Już są takie pojazdy.
    3. Linia energetyczna do zajezdni bardzo duży koszt aby te autobusy lądowały się szybko
    4. Nasz trajtki chociaż elektryki to ich bateria nie jest tak nadmiernie eksploatowana. Jak dobrze wiecie elektrownia zawsze ma nadwyżki które musi utopić bo przechowanie drogie dlatego przesyłanie w linie trkacyjne traktów jest konsensusem pomiędzy eko a sledem węglowym "eko "z takich aut.
    5. W tamtym roku 60.autobusow dieslowskich z.euro 60 ich ślad węglowy będzie mniejszy niż te autobusy. Oprócz ich wyprofilowania , zasilania elektrownia zostaje utylizacja tych baterii , które i tak zostały stworzone z minerałów wykopanych za pomocą diesel.
    7. Kupić diesle zamontować dodatkowe filtry,.które spala się w hucie.
    8 polska wiedzie prym w budowie filtrów
    9. A może wodór od solorza . Produkuje już czysty.

    • 5 1

  • Polskie przedsiębiorstwa! (2)

    Czy dodatkowe punkty były przyznawane za to, że dostawca jest firmą polską?
    Powinniśmy wspierać nasze zakłady produkcyjne. Różnica tech. Solaris i Merc jest tak mała, że powinniśmy jednak wybierać własne. Nierozumiem dlaczego mamy z tym problem. Niemcy we własnych miastach nie mają skrupułów...

    • 9 0

    • Jesteśmy uzależnieni od unii. Polska ma być konsumentem, a nie producentem.

      Zarobić ma Niemiec bądź Francuz. Myślicie, że unia taka dobra i pieniądze rozdaje? Nasza kasa ma wyjechać do unii.

      • 2 1

    • Solaris taki polski...

      Jak fabryka helikopterów w Mielcu i Świdniku

      • 0 1

  • Gdynia (1)

    Witam Kochani ***** ***gdyby pisobolszewik mohera wygrał wybory w Gdyni mielibyśmy elektryczne taczki

    • 2 5

    • nawet w sobote trolle z urzedu miasta pracuja. i to za zlotowke od wpisu. szok

      • 1 1

  • Hmm

    No ładny.ale my Polacy też mamy wspaniałych inżynier ów.np.Autosan i ludzie mieli by pracę.

    • 3 0

  • To już ostatnie mercedesy, bo będzie zmiana nazwy na "daimler".

    • 1 0

  • Szajse

    Akumulatory z pewnością wylądują na dnie Zatoki Gdańskiej. Od zawsze niemcy coś u nas tam muszą zostawić.

    • 0 0

  • info dla zwolenników komunikacji miejskiej

    jeden autobus niszczy nawierzchnię tak jak min 160tys samochodów osobowych a elektryczne autobusy są o wiele cięższe więc będzie jeszcze gorzej

    • 1 3

  • Solaris (4)

    Bardzo przepraszam ale przy tak małej różnicy promowane powinny być polskie marki. Solaris jest jednak produkowany w Polsce a to praca i podatki dla pl. wstyd!

    • 7 3

    • Prawda, po co dać zarobić polakowi

      A no dla tego Niemiec, bo jest refundacja z unii, na każde refundowane 1 euro , do Niemca wraca przynajmniej 3 euro

      • 0 0

    • Nie wolno faworyzować krajowych producentów w przetargach. Zwłaszcza tych z dofinansowania unijnego. Mercedes był lepszy, więc wygrał. Solaris jest tańszy, ale technologicznie i jakościowo jest sporo za mercedesem.

      • 2 1

    • (1)

      I wpada CBA i zamyka urzędników

      • 1 0

      • Cbyba ciebie za te bzdury

        • 0 0

  • Gdynia (1)

    A może wreszcie Szczurka wywiozą stąd?

    • 1 1

    • elektrycznym autobusem, kupionym z 95% dotacja z unii

      • 0 0

  • autobusy na prynd (2)

    Takiego posrania nie kumam. Gdynia jako jedno z ostatnich miast w Polsce ma elektryczne trolejbusy i zamiast się tego trzzymać i rozwijać pakuje sie w g*wno i koszty Ten Szczyrek p[o terapii rakowej ma demencję altzheimerowska chyba?

    • 6 1

    • ale to tylko dlatego, że dotacja była na elektyczne autobusy- a to, że nie ma to większego sensu przy obecnej technologii trajtków to już inna sprawa.

      • 3 0

    • on ma demencje jak tylko jak wchodzi cba

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane