- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (525 opinii)
- 2 Narkotyki za 6 mln zł przejęte przez policję (96 opinii)
- 3 To samo morze, a toalety to nie problem (172 opinie)
- 4 Co się stało z młodymi drzewami? (133 opinie)
- 5 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (204 opinie)
- 6 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (294 opinie)
Autobusy niezgody na osiedlu domów jednorodzinnych
Część kierowców autobusów miejskich omija wąskie i zastawione samochodami uliczki na na Wzgórzu Mickiewicza w Gdańsku i zjeżdża z ustalonej trasy. Na widok autobusów na ulicy, na której ich być nie powinno, reagują jej mieszkańcy i radni dzielnicy, pisząc skargi do Zarządu Transportu Miejskiego.
Jak mówi, część mieszkańców - głównie starszych osób - cieszy się i korzysta z autobusów linii 195. To krótka linia, obsługująca pasażerów między cmentarzem przy Cedrowej a pętlą na Siedlcach. Po drodze autobusy jadą właśnie przez Wzgórze Mickiewicza.
Jest też druga grupa. To głównie osoby w średnim wieku i młodsze, korzystające raczej z własnego transportu i parkujące auta przed swoimi posesjami.
I to właśnie samochody zaparkowane wzdłuż wąskich ulic stały się zarzewiem konfliktu.
- Kierowcy autobusów mają z tym problem - mówi Knitter. - Część z nich, widząc zastawione ulice, decyduje się na przejazd ul. Wojskiego
Sporna ulica po obu stronach zabudowana jest prywatnymi posesjami domów jednorodzinnych i zabudowy szeregowej. Podobnie wygląda prostopadła do niej ul. Telimeny, którą powinny poruszać się autobusy. Kierowcy wolą jechać na wprost, bo na dojeździe do przystanku Świtezianki czeka ich wówczas tylko jeden zakręt, a jadąc przez ul. Telimeny - aż trzy. Jak zauważa Knitter, zdarza się, że kursy realizowane są zbyt dużymi autobusami, co dodatkowo komplikuje sprawę.
- Nie dość, że ulice są wąskie i zastawione samochodami, to jeszcze zdarza się, że przewoźnik sam utrudnia pracę kierowcom, wypuszczając ich z zajezdni przegubowymi autobusami. Tymczasem tu powinny jeździć - i najczęściej tak się dzieje - małe midibusy, które znamy z linii 100 w Śródmieściu. Prawda jest taka, że z tych połączeń nie korzysta wiele osób i często autobus wiezie powietrze. Mniejsze, w przyszłości może elektryczne pojazdy tutaj w zupełności wystarczą - twierdzi Knitter.
Ale nie wszystkich mieszkańców cieszą autobusy kursujące pod oknami. Część z nich - jak mówi nam radny dzielnicy - w ogóle najchętniej pozbyłaby się transportu miejskiego ze Wzgórza Mickiewicza. Przeszkadza im hałas, zanieczyszczanie powietrza, a nawet lokowanie przystanków kosztem miejsc postojowych.
Mieszkańcy i radni piszą skargi
Ci mniej radykalni też narzekają, ale nie chcąc odcinać dzielnicy od świata, próbują wpłynąć na ZTM i GAiT, by dyscyplinowały swoich pracowników. I jeśli już muszą kursować przez dzielnicę, to niech przynajmniej trzymają się wytyczonej trasy. W tej sprawie mieszkańcy regularnie piszą skargi do Zarządu Transportu Miejskiego. Na początku marca, po kolejnym zażaleniu od jednej z mieszkanek, ZTM zwrócił się do spółki GAiT z prośbą o przypomnienie kierowcom zasad i trasy obowiązującej w tej części dzielnicy.
- Do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku wpłynęły w styczniu i lutym 2022 r. dwa pisma od jednej z radnych dzielnicy w sprawie przejazdu autobusów linii 195 przez ul. Filomatów. Ulica ta rzeczywiście nie jest uwzględniona na trasie linii. Radna została poinformowana przez nas, że zwrócimy operatorowi - Gdańskim Autobusom i Tramwajom Sp. z o.o. - uwagę, by przypomniał kierowcom trasę, po której powinny poruszać się autobusy - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.
Od poniedziałku, 14 marca, zmiana trasy i nowy przystanek
Na wniosek mieszkańców i Rady Dzielnicy ZTM w poniedziałek, 14 marca, zmienił trasę linii autobusowej 195, ale na razie tylko w kierunku pętli Siedlce. Od pierwszych porannych kursów, od przystanku "Świtezianki" 02, autobusy jeżdżą ulicami: Pana Tadeusza - Telimeny - Wojskiego - Macieja i dalej po stałej trasie. Przy ulicy Macieja w okolicy posesji nr 25 uruchomiony został nowy przystanek "Soplicy" 02.
Dawniej pola, ogródki i sady
Wzgórze Mickiewicza to - jak podaje miejska strona gdansk.pl - pierwotnie północno-wschodnia część wsi Ujeścisko. Znajdowały się tu pola uprawne, sady i ogródki działkowe. W 1935 r. wydzielono je jako Nowe Ujeścisko (Neuwonneberg) i przeznaczono do zabudowy. 26 marca 1942 r. zostało włączone, wraz z Ujeściskiem (także planowanym do zabudowy mieszkaniowej), w granice administracyjne Gdańska, czego po 1945 r. nie uznały władze polskie. Nowe Ujeścisko włączono ostatecznie w granice administracyjne Gdańska 5 października 1954 r.
Obecnie jest to "kompleks" około 800 domków jednorodzinnych (wolnostojących, bliźniaczych lub szeregowych), powstałych głównie na początku lat 80. XX wieku.
Opinie (214) 6 zablokowanych
-
2022-03-15 18:18
Tam gdzie szoferaki blokują przejazd należy postawić znaki "zakaz postoju i parkowania".
Opornych należy usuwać lawetami i w ciągu jednego dnia skończy się problem. Tyle w temacie.
- 4 0
-
2022-03-17 05:37
Jakim prawem parkują na ulicy,a nie na swojej posesji ??!
- 2 0
-
2022-04-03 02:14
RADA Wzgórze Mickiewicza
kniter weż się za robotę a nie uprawiasz prywatę i kolesiostwo
rada osiedla to wielkie dno- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.