• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy niezgody na osiedlu domów jednorodzinnych

Maciej Korolczuk
15 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Linię 195 obsługują głównie krótkie midibusy. Ale zdarza się, że na trasę wyjeżdżają też dłuższe autobusy, które mają później problem z ominięciem zaparkowanych aut. Linię 195 obsługują głównie krótkie midibusy. Ale zdarza się, że na trasę wyjeżdżają też dłuższe autobusy, które mają później problem z ominięciem zaparkowanych aut.

Część kierowców autobusów miejskich omija wąskie i zastawione samochodami uliczki na na Wzgórzu MickiewiczaMapka w Gdańsku i zjeżdża z ustalonej trasy. Na widok autobusów na ulicy, na której ich być nie powinno, reagują jej mieszkańcy i radni dzielnicy, pisząc skargi do Zarządu Transportu Miejskiego.



Jak rozwiązać ten konflikt?

Jak słyszymy od urzędników, konflikt dotyczący funkcjonowania komunikacji miejskiej na Wzgórzu Mickiewicza trwa od lat. O rozbieżnych punktach widzenia mieszkańców rozmawiamy z Krzysztofem Knitterem, przewodniczącym zarządu Rady Dzielnicy Wzgórze Mickiewicza.

Jak mówi, część mieszkańców - głównie starszych osób - cieszy się i korzysta z autobusów linii 195. To krótka linia, obsługująca pasażerów między cmentarzem przy Cedrowej a pętlą na Siedlcach. Po drodze autobusy jadą właśnie przez Wzgórze Mickiewicza.

Jest też druga grupa. To głównie osoby w średnim wieku i młodsze, korzystające raczej z własnego transportu i parkujące auta przed swoimi posesjami.

I to właśnie samochody zaparkowane wzdłuż wąskich ulic stały się zarzewiem konfliktu.

- Kierowcy autobusów mają z tym problem - mówi Knitter. - Część z nich, widząc zastawione ulice, decyduje się na przejazd ul. WojskiegoMapka na wprost w ul. FilomatówMapka, a następnie w lewo w ul. ŚwiteziankiMapka, na końcu której znajduje się przystanek. Problem w tym, że trasa została - po konsultacjach z Radą Dzielnicy - wytyczona wcześniej przez ul. TelimenyMapkaDomeykiMapka. Rozumiem zgłaszanie przez kierowców problemów z przejazdem przez Filomatów, ale prawdę mówiąc - ich tam w ogóle nie powinno być. Inna sprawa, że częsta rotacja wśród kierowców sprawia, że nie każdy z nich zna trasę na pamięć i czasem może zabłądzić. Sam miałbym pewnie z tym problem - przyznaje radny.
Pomarańczowym kolorem zaznaczyliśmy fragment, którym kierowcy próbują objechać utrudnienia, jadąc po innych wąskich ulicach. Pomarańczowym kolorem zaznaczyliśmy fragment, którym kierowcy próbują objechać utrudnienia, jadąc po innych wąskich ulicach.
Sporna ulica po obu stronach zabudowana jest prywatnymi posesjami domów jednorodzinnych i zabudowy szeregowej. Podobnie wygląda prostopadła do niej ul. Telimeny, którą powinny poruszać się autobusy. Kierowcy wolą jechać na wprost, bo na dojeździe do przystanku Świtezianki czeka ich wówczas tylko jeden zakręt, a jadąc przez ul. Telimeny - aż trzy. Jak zauważa Knitter, zdarza się, że kursy realizowane są zbyt dużymi autobusami, co dodatkowo komplikuje sprawę.

- Nie dość, że ulice są wąskie i zastawione samochodami, to jeszcze zdarza się, że przewoźnik sam utrudnia pracę kierowcom, wypuszczając ich z zajezdni przegubowymi autobusami. Tymczasem tu powinny jeździć - i najczęściej tak się dzieje - małe midibusy, które znamy z linii 100 w Śródmieściu. Prawda jest taka, że z tych połączeń nie korzysta wiele osób i często autobus wiezie powietrze. Mniejsze, w przyszłości może elektryczne pojazdy tutaj w zupełności wystarczą - twierdzi Knitter.
Ale nie wszystkich mieszkańców cieszą autobusy kursujące pod oknami. Część z nich - jak mówi nam radny dzielnicy - w ogóle najchętniej pozbyłaby się transportu miejskiego ze Wzgórza Mickiewicza. Przeszkadza im hałas, zanieczyszczanie powietrza, a nawet lokowanie przystanków kosztem miejsc postojowych.

  • Sporny odcinek ul. Filomatów, którym kierowcy próbują ominąć utrudnienia na sąsiedniej ulicy Telimeny.
  • Mieszkańcy narzekają m.in. na hałas i zanieczyszczanie powietrza przez midibusy. Część z nich najchętniej w ogóle pozbyłaby się transportu publicznego z dzielnicy.
  • Autobusy linii 195 kursują między Cedrową a Siedlcami. To niewielka linia, która kursuje raz na godzinę i tylko w dni powszednie.

Mieszkańcy i radni piszą skargi



Ci mniej radykalni też narzekają, ale nie chcąc odcinać dzielnicy od świata, próbują wpłynąć na ZTM i GAiT, by dyscyplinowały swoich pracowników. I jeśli już muszą kursować przez dzielnicę, to niech przynajmniej trzymają się wytyczonej trasy. W tej sprawie mieszkańcy regularnie piszą skargi do Zarządu Transportu Miejskiego. Na początku marca, po kolejnym zażaleniu od jednej z mieszkanek, ZTM zwrócił się do spółki GAiT z prośbą o przypomnienie kierowcom zasad i trasy obowiązującej w tej części dzielnicy.

- Do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku wpłynęły w styczniu i lutym 2022 r. dwa pisma od jednej z radnych dzielnicy w sprawie przejazdu autobusów linii 195 przez ul. Filomatów. Ulica ta rzeczywiście nie jest uwzględniona na trasie linii. Radna została poinformowana przez nas, że zwrócimy operatorowi - Gdańskim Autobusom i Tramwajom Sp. z o.o. - uwagę, by przypomniał kierowcom trasę, po której powinny poruszać się autobusy - wyjaśnia Dagmara Szajda, rzecznik prasowy ZTM.
Prośba ZTM skierowana do kierowców GAiT o stosowanie się do przyjętego przebiegu linii 195. Prośba ZTM skierowana do kierowców GAiT o stosowanie się do przyjętego przebiegu linii 195.

Od poniedziałku, 14 marca, zmiana trasy i nowy przystanek



Na wniosek mieszkańców i Rady Dzielnicy ZTM w poniedziałek, 14 marca, zmienił trasę linii autobusowej 195, ale na razie tylko w kierunku pętli Siedlce. Od pierwszych porannych kursów, od przystanku "Świtezianki" 02, autobusy jeżdżą ulicami: Pana Tadeusza - Telimeny - Wojskiego - Macieja i dalej po stałej trasie. Przy ulicy Macieja w okolicy posesji nr 25 uruchomiony został nowy przystanek "Soplicy" 02.

Nowy przebieg linii 195 w kierunku Siedlec obowiązuje od poniedziałku, 14 marca. Nowy przebieg linii 195 w kierunku Siedlec obowiązuje od poniedziałku, 14 marca.

Dawniej pola, ogródki i sady



Wzgórze Mickiewicza to - jak podaje miejska strona gdansk.pl - pierwotnie północno-wschodnia część wsi Ujeścisko. Znajdowały się tu pola uprawne, sady i ogródki działkowe. W 1935 r. wydzielono je jako Nowe Ujeścisko (Neuwonneberg) i przeznaczono do zabudowy. 26 marca 1942 r. zostało włączone, wraz z Ujeściskiem (także planowanym do zabudowy mieszkaniowej), w granice administracyjne Gdańska, czego po 1945 r. nie uznały władze polskie. Nowe Ujeścisko włączono ostatecznie w granice administracyjne Gdańska 5 października 1954 r.

Obecnie jest to "kompleks" około 800 domków jednorodzinnych (wolnostojących, bliźniaczych lub szeregowych), powstałych głównie na początku lat 80. XX wieku.

Opinie (214) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • może niech pani radna zrobi porządek na dzielnicy i upomni mieszkańców

    • 102 3

  • Fajna nazwa

    Autobusy niezgody. Kto jest przeciw? Nie widzę, a więc nazwiemy tę linie Autobusy niezgody.

    • 20 2

  • Pan lisicki spycha komunikacje w dół od lat

    Już nie mówię że przetargami wartymi miliony droższymi o połowę powinna zająć się Nik i prokuratura sprzedażą pętli dla deweloperów czy kupnem elektrycznych autobusów . Ten Pan nie poteafi zarządzać komunikacją miejską.

    • 29 25

  • Straż miejska istnieje tylko teoretycznie (3)

    Wystarczą mandaty i zaraz byłby porządek z parkowaniem

    • 118 11

    • Co ty ćpasz? (2)

      Zmień dealwra,bo obecny jakiś szajs tobie sprzedaje

      • 2 54

      • I twoją mać też.

        • 14 5

      • To ty tam parkujesz na chodniku ze przejść się nie da ani przejechać autobusem?

        • 7 0

  • Spokojnie, za chwile będzie Mevo działać

    • 13 12

  • Jak się im autobusy nie podobają to zlikwidować komunikację na Wzgórzu Mickiewicza. (11)

    Są miejsca w Gdańsku gdzie ludzie będą się cieszyć z linii autobusowej, która zostanie stworzona z zabranych autobusów z linii 195.

    • 226 14

    • A jak jest na prawde ? (4)

      Nie podoba się paru osobom co nie jeżdżą komunikacja

      • 56 4

      • ale robią szum i sugerują że wszystkim nie odpowiada ten autobus

        • 29 1

      • Zapewne bylo na tych uliczkach kilka interwencji strazy miejskiej z blokadami. (2)

        No to sie ludziki zbuntowali, no bo jakze to, przeciez to ich miejska ulica z miejskim chodnikiem i beda sobie na nich parkowac, jak tylko zechca.

        • 24 0

        • (1)

          nie bylo zadnych interwencji bo to drogi osiedlowe i mozna parkowac po obu stronach ulicy.

          • 0 5

          • Na chodnikach? I tak, ze nie zostaje możliwość przejazdu? Śmiem się nie zgodzic.

            • 6 0

    • Hmm. Viekawa arogzncja wobec starszych ludzi korzystających z tego autobusu (2)

      • 24 6

      • Ilu ich jest? (1)

        2? 3?

        • 1 13

        • Zgadza się. Tych arogantów jest 9 młodych i fizycznie sprawnych osób.

          Uważają, że jeżeli im się autobusy nie podobają, to wszyscy też tak muszą uważać i robią szum. Ale jak będą mieli 70 +, to będzie za późno, aby prosić o komunikację zbiorowa. Niech każdy pomyśli o tym, że kiedyś nie będą mogli prowadzić pojazdów.

          • 11 0

    • Jestem mieszkańcem wzg (1)

      I zlikwidujcie ten autobus raz dwa, nikt tym nie jeździ bo w promieniu 300 m jest pętla na kartuskiej i można przejść na Chełm na drugi węzeł komunikacyjny

      • 3 33

      • Dokładnie. W promieniu 300 m są parkingi. Można tam parkować a nie na chodnikach.

        • 32 1

    • tak jest

      • 0 0

  • Zanieczyszczenie powietrza im przeszkadza?

    Ale palenie w piecu już nie? Prywatne auta tez już nie, parkowanie na chodniku tez nie? Hipokryci. Zróbcie im strefę płatnego parkowania to się naucza parkować jak ludzie i zobaczą co to znaczy poszanowanie przestrzeni jak zaboli po kieszeni

    • 164 7

  • wieczne problemy z kierofczykami (5)

    czas najwyższy wprowadzić podatek od samochodu. uciążliwi na maksa, a za nic nie płacą. Tak być nie może

    • 71 27

    • (2)

      No jak a OC

      • 6 6

      • OC to podatek?

        To tylko zrzutka na pokrycie *części* szkód spowodowanych przez kierowców.

        • 5 2

      • i co finansuje te oc? coś się z tego buduje? leczy? utrzymuje?

        no właśnie nic.

        • 3 1

    • (1)

      Jak tylko rowerzyści będą płacić za korzystanie ze ścieżek rowerowych które powstały po rozebraniu linii kolejowych to może i kierowcy zapłacą

      • 2 5

      • Takie ścieżki najczęściej maja pół kilometra bo tyle wystarczy aby uzasadnić likwidacje kolei i zrobić zdjęcie że jest ścieżka

        • 0 0

  • Tu już trzeba mieć tupet

    Nie dość, że nielegalnie zaparkowanymi pojazdami blokują przejazd, to jeszcze się pienią. Na zdjęcie trzech delikwentów stoi niezgodnie z przepisami. Wysyłać regularnie lawety (pojazd utrudniający ruch można po prostu odholować) i za jakiś czas będzie spokój).

    • 140 8

  • Powinien być zakaz parkowania, mieszkańcy maja autobus i rowery (7)

    Rowery to nasza przyszłość!

    • 72 17

    • Przede wszystkim mają tam domy z garażami...

      • 41 4

    • (4)

      Przepisów się nie dubluje. Parkujące na chodniku samochody stoją tam niezgodnie z prawem, nie zostawiają odpowiedniego miejsca dla pieszych.

      • 24 4

      • (3)

        A rowerzyści jadący niezgodnie z przepisami chodnikiem już nie przeszkadzają? Jakoś oni nie martwią się o pieszych

        • 5 9

        • Przeszkadzają. (2)

          Problem w tym, że kierowcy spychają rowerzystów na chodnik.

          • 10 1

          • (1)

            A rowerzyści pieszych na krawędź chodnika pod płot albo ścianę budynku i gdzie tu logika?

            • 1 1

            • Taka że tylko kierowcy zatruwają środowisko i wszystko blokują i niszczą i grożą rozjechaniem

              • 4 1

    • Jak wprowadzą zakaz podwózki rowerów to faktycznie może być to nasza przyszłość

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane