• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy z Osowej nie dojadą do biurowców w Oliwie. ZTM nie widzi potrzeby

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców. Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców.

Mieszkańcy Osowej zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego. Przedłużenie linii autobusowych 169 oraz 179 kończących obecnie bieg na pętli w OliwieMapka do pętli Przymorze SKMMapka jest - w ocenie urzędników - niemożliwe organizacyjnie oraz niezasadne z powodu nikłego zapotrzebowania.



Czy należy przedłużyć trasę linii 169 i 179 do pętli Przymorze SKM?

Obecnie autobusy linii 169 oraz 179 zjeżdżające z osiedli w Osowej przez ul. SpacerowąMapka na Dolny Taras kończą bieg w rejonie pętli tramwajowej w Oliwie.

Stąd, aby dotrzeć do najbliższych biurowców, trzeba przesiadać się do tramwaju na trzy-pięć przystanków.

Wybór tramwaju jednak tylko częściowo zbliża pasażerów do celu podróży. Biurowce są bowiem zlokalizowane wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie oraz w rejonie ul. Arkońskiej na Przymorzu Małym. Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych. Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych.

Czytelnicy proponują: przedłużmy linie do pętli na Przymorzu



Nie jest to dystans na poziomie maratonów sportowych, ale podstawą atrakcyjnej komunikacji miejskiej - konkurencyjnej względem auta - jest stworzenie oferty pozwalającej na możliwie szybkie i wygodne dotarcie z domu do miejsca docelowego.

Rozwiązanie tego problemu wydaje się z pozoru proste - nasi czytelnicy proponują wydłużyć wszystkie linie autobusowe do nieużywanej od kilku lat pętli autobusowej Przymorze SKM,Mapka zlokalizowanej tuż przy torach kolejowych i skrzyżowaniu ul. Kołobrzeskiej ze Słupską.

Mieszkańcy Osowej zyskaliby wówczas wygodne połączenia niemal pod same drzwi biurowców, a przy okazji powstałoby dogodniejsze miejsce przesiadkowe na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej niż przy pętli tramwajowej, gdzie do dworca trzeba pokonać jeszcze ok. 350 metrów wąskimi i zniszczonymi chodnikami.

Czytaj też:

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście



- Przedłużenie linii 169 byłoby dużym udogodnieniem zarówno dla pracowników biurowców, ale również studentów. W kwietniu 2021 r. na internetowym wideoczacie padła informacja, że wszystko leży w gestii Zarządu Transportu Miejskiego, który musi wystąpić o korektę wjazdu na pętlę - zwraca uwagę nasza czytelniczka, pani Dominika.
- Wydłużenie trasy linii z Osowej to przecież niewielka zmiana pod względem długości trasy, a zyskają na niej wszyscy - pracownicy w Oliwie, jak i osoby przesiadające się w dalszą podróż pociągiem SKM - dodaje pan Aleksander, czytelnik Trojmiasto.pl.
Czytaj też:

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom



Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów. Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów.

Urzędnicy: zaledwie 3 proc. pasażerów potrzebuje takiej zmiany



Te argumenty nie przekonują urzędników Zarządu Transportu Miejskiego, zaś decyzję o braku zmian uzasadniają badaniami ruchu.

- Z badań wykorzystania komunikacji miejskiej z Osowej do zaplecza biurowego w Oliwie (np. autobusami linii 169) wynika, że jedynie niecałe 3 proc. pasażerów skorzystałoby z tej opcji. W dodatku były to badania prowadzone przed pandemią, kiedy praca zdalna nie była tak popularna jak obecnie - argumentuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Ponadto zdaniem ZTM przeszkodą jest brak zaplecza socjalnego dla kierowców na pętli Przymorze SKM, co w przypadku linii 169 i 179, na przedłużeniu których najbardziej zależy mieszkańcom, oznacza brak takich pomieszczeń na obu krańcach tras.

Czytaj też:

Nieużywana wiata przystankowa stoi na pętli Przymorze SKM od ponad 1,5 roku



Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza. Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza.

Niezbędna ponowna przebudowa pętli autobusowej



Kolejną przeszkodą jest kształt pętli, którego nie zmieniono podczas remontu kilka lat temu. Jej obecny układ jest dostosowany do przyjmowania autobusów od strony Przymorza, tak jakby urzędnicy przez pół wieku nie dostrzegli zmian na Górnym Tarasie.

W efekcie wjazd na pętlę od strony al. Grunwaldzkiej wymaga zawracania na odległym skrzyżowaniu Kołobrzeska - ChłopskaMapka. Aby skrócić tę trasę, niezbędne jest poszerzenie przestrzeni dla autobusów na skrzyżowaniu z ul. Słupską lub odwrócenie ruchu i przebudowa obecnego wjazdu na pętlę na wyjazd w stronę al. Grunwaldzkiej.

- Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych - deklarował w kwietniu ubiegłego roku na wspomnianym wideoczacie z mieszkańcami Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Inne priorytety inwestycyjne miasta w najbliższych latach



Zarówno wówczas, jak i obecnie takiego wniosku ze strony ZTM nie ma. Zastępca prezydenta wskazał natomiast w zeszłym roku jako priorytety budowę ul. Nowej Abrahama lub ewentualne przebudowę ul. Kołobrzeskiej, czyli zadania wymagające znacznie większych nakładów finansowych z szansą na realizację najwcześniej za kilka-kilkanaście lat.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Miejsca

Opinie (363) 3 zablokowane

  • (9)

    Z pętli w Oliwie do "buirowców" jest 12 min spacerem..... Dobrze każdemu z tych gwiazd zrobi poranny i popołudniowy spacer. Tam są 3 przystanki tramwajem.
    Kompletnie bez sensu jest wciskać autobus w poranne korki w rejonie hali Olivii, czas dojazdu w korku bedzie o 3-4 min krótrszy niz czas marszu....
    Podobno w tych biurowcach sami Eko i zdrowo myślący pracują, tylko rower, marsz, fit profit itp......

    • 13 27

    • ale od tramwaju tez masz spacer (3)

      • 6 3

      • i bardzo dobrze (1)

        organ nie używany ulega atrofii (zanikowi)

        • 3 7

        • więc używaj

          głowy i tego co zwykle mieści się między uszami.

          • 2 2

      • W wichrach i ulewach. Sam sobie hasaj. Polowe roku pogoda do bani. A to wcale nie jest tak blisko do budynkow przy torach skm.

        • 1 2

    • (1)

      Powiedz to kierofczykom, dla których przejście 100 metrów to problem. Poza tym z pętli w Oliwie do biurowca Skanski są ze dwa kilosy.

      • 7 3

      • Mozna jechac pkm do skanski

        • 1 2

    • do pętli

      jak się dostać?

      12 minut powiadasz? To prędkość ok. 6 km/h, nie do osiągnięcia dla większości ludzi.
      I to jest dystans do pierwszych biurowych kurników.

      Prawdą jest, że ten region jest upośledzony komunikacyjnie a sprawy usiłuje się załatwić przez paternalizację zainteresowanych. Dotarcie w te okolice, to kilka przesiadek a każda zabiera minimum 10 minut życia.
      Jak dobrze pójdzie.

      • 6 6

    • Dzień pieszego pasażera - to jest pomysł

      Chociaż to już było...

      • 1 0

    • 12 minut to chyba w tę i z powrotem.

      • 0 1

  • Nie rozumiecie ?

    ZKM to nie jest instytucja dla pasazerów. To wygodny socjalny przyczółek dla osób tam zatrudnionych.

    • 21 4

  • Jak dla kogos dojscie tam od tramwaju jest za teudne to nie mam pytan

    • 7 5

  • (5)

    Dobrym rozwiazaniem jest wynająć autobus przez korpo firmy i niech wozi korpo ludzikow z oliwy do swoich korpo biurowców.

    • 12 10

    • nie w Gdańsku (4)

      to cienkie "byznesa" na kredycie i leasingach.
      Więc "białe autobusy Google" nieprędko...

      • 1 4

      • (3)

        To spacer z oliwy dobrze zrobi korpoludzikom. Od świeżego powietrza i ruchu nikt nie umarl.

        • 4 1

        • problem w tym, że tam nie ma świeżego powietrza

          i nie jest to miejsce do ćwiczenia kondycji.

          • 2 3

        • i kolejne 40 minut życia w plecy (1)

          spacery i treningi to w bardziej sprzyjających okolicznościach przyrody.
          Tam (Grunwaldzką) dla przyjemności raczej się nie chodzi. Szczególnie przy tym przeciągu i śniegu z deszczem. Jak nie idziesz, zawsze w twarz...

          • 2 1

          • To zamow sobie ubera albo dwa razy sie zastanow zanim sie zatrudnisz. Marudzic tylko potraficie korpo ludziki. W d... sie poprzewracalo

            • 0 0

  • Linia nie musi kończyć sie przy SKM (9)

    169 może kończyć się przykładowo na Zaspie, Wrzeszczu PKP albo i w Nowym Porcie. Trzeba patrzeć z szerszej perspektywy. Jeżeli jest propozycja przedłużenia linii do biurowców to warto zerknąć czy nie lepiej jest pociągnąć linie dalej np. Zaspa SKM. Mieszkańcy Zaspy zyskaliby połączenie z Osową, a starsi mieszkańcy mieliby wygodne połączenie z Auchan. Przedłużenie linii na Wrzeszcz PKP da możliwość alternatywy dojazdu ludzi z zachodniej części Zaspy, a tak zostaje tylko 227 jeżdżący co 20 minut.

    • 14 5

    • (2)

      Po co? W Oliwie jest przesiadka na tramwaj

      • 6 5

      • (1)

        Tramwaj jedzie naokoło więc czasowo się nie opłaca. Autobusem to na skróty by się jechało

        • 5 4

        • Ale wtedy autobus zlapie opoznienia, trzeba jruchomic kolejne brygady aby zapewnic czestotliwosc. Korpo za to zaplaci?

          • 2 0

    • 169 może kończyć się (2)

      w Górkach Zachodnich, najlepiej jeden numer na cały Gdańsk :D

      • 8 1

      • jestem za , tam jest plaża nudystów (1)

        a jeżeli byłaby mozliwośc jechania bez gaci już w autobusie, to dopiero byłoby obłożenie :)

        • 7 0

        • i nigdy nie byłoby tłoku (uwaga, suchar)

          zawsze będzie gdzie palec włożyć...

          • 1 0

    • Mieszkańcy Zaspy zyskaliby połączenie z Osową, (1)

      a po co im jeździć na to zadu.....e?

      • 4 2

      • tak samo potrzebne jak mieszkańcom Osowy bezpośredni dojazd na bloko-sypialnie

        • 3 2

    • Czy myślisz o czym piszesz?

      Już ZTM wymyślił hybrydę 199 i 115. Nie dość, że to jedzie przez wszystkie dzielnice Gdańska to jeszcze ma czasy przejazdu wyżyłowane i nierealne do wykonania by w rozkładzie była jakąkolwiek częstotliwość to jeszcze jest zbyt miało brygad lub nie dostowane są kursówki do brygad by zachować realną częstotliwość. Linie autobusowe powinny być krótkie i dobrze skomunikowane z następnymi liniami by zachować częstotliwość. W cywilizowanych państwach i miastach jest wysokorozwinięte infrastruktura przesiadkowa i realne rozkłady jazdy.

      • 1 0

  • Z pętli w Oliwie do biurowców (2)

    (a konkretnie skrzyżowania Grunwaldzka-Bażyńskiego) jest dokładnie 1100 metrów, czyli jakieś 10 minut z buta. Korpoludkom nóżki odpadną? Z przystanku tramwajowego na Bażyńskiego mają 450 metrów i z pętli autobusowej przy SKM 350m. Oszczędność jak wuj. ZTM ma rację.

    • 11 21

    • czyli ponad 6 km/h

      Prędkość do do osiągnięcia przez 87% populacji.
      Więc raczej 20 minut a to spora różnica. Nie zapomnij też, że ten człowiek już spędził w SKM czy autobusie minimów 30 minut a "ostatnia prosta" tylko go dobija. Każda przesiadka to 10-30 minut straty życia.

      • 8 5

    • Raczej 15 minut min.

      Poza tym nie każdy ma tramwaj czy autobus pod domem, więc kolejne 10-15 min. Do tego przesiadki 10 min., przejazd przy dobrych układach 20 min. Czas przymusowej, łącznej rozrywki w obie strony jest znacznie dłuzszy. ZTM nie ma racji

      • 7 4

  • Poprawa systemu komunikacyjnego Trójmiasta nie nastąpi jeśli jedyną drogą będzie generowanie roszczeń wobec organizatora (1)

    transportu miejskiego. Tylko zdecydowane postawienie na rozwój linii SKM / zelektryfikowanego PKM do dzielnic Gdańska Południe, Pruszcza lub Tczewa, Gdyni Północ etc. etc, oraz zdecydowana poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu do wszystkich przystanków transportu szynowego aglomeracji może coś pomóc. Oczywiście osobnym tematem jest podniesienie częstotliwości połączeń SKM i wymiana archaicznego taboru. Swoją drogą firmy zatrudniające duże liczby pracowników powinny przeprowadzić badania na temat preferencji i sposobów docierania do pracy swoich pracowników, bez ściemniania, że dla wszystkich wystarczy miejsc w i tak przewymiarowanych parkingach dla samochodów. Jak ruszy MEVO to nastąpi rowerolucja w myśleniu o transporcie w Trójmieście.

    • 3 7

    • "tylko zdecydowane postawienie..."

      na znalezienia źródła finansowania tych pomysłów.

      Oraz tworzenie miejsc pracy tam gdzie mieszkają ludzie wraz z łatwą możliwością zamiany miejsca zamieszkania...

      Problem w tym, że te procesy wzajemnie się wykluczają...

      • 0 1

  • (2)

    Skoro jest tylu chetnych to czemu korpo nie sfinansuje takiejgo autobusu?

    • 12 3

    • (1)

      Bo nie musi. Od tego jest transport publiczny

      • 1 6

      • bo uważa,

        że nie musi...

        A pracowników ma wiadomo gdzie...

        • 2 0

  • (4)

    Z łostowic tak samo nie ma bezpośredniego połączenia do OBC

    • 12 5

    • dlatego do dzielnic Gdańska Południe trzeba poprowadzić linię PKM

      • 8 0

    • Musialbym upasc na glowe zeby taki kawal jezdzic do pracy

      • 4 1

    • Nie tylko do OBC z Łostowic jest trudno (1)

      Wszystko ucieka sprzed nosa przy przesiadkach. Pętla Świętokrzyska jest, ale w sumie połowicznie wykorzystana, bo nie ma na co się przesiąść bez długiego czekania

      • 7 2

      • czekanie < 10 minut nie jest długie

        • 1 4

  • Najważniejsze zdanie to: (6)

    "Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych"

    I tak długo będą to robić, aż się wszystkim odechce zmian.

    • 154 11

    • napisał ekspert z długoletnim doświadczeniem organizatora transportu zbiorowego w mieście (2)

      • 4 17

      • raczej ktoś z doświadczeniem urzędniczym...

        • 15 3

      • ciekawe, kto wyczuł ironię?

        • 3 0

    • na razie pracują antykoncepcyjnie

      • 7 0

    • Jedno jest pewne:

      "Prace koncepcyjne i projektowe" zostaną wycenione, zapłacone, lecz nie do końca zrealizowane, a realnej realizacji nie dokończonego projektu nie będzie już mowy ;)

      • 8 0

    • Na Kolobrzeskiej maja budowac pasy rowerowowe, wystarczyloby w koncu zredukwoac ja o jeden pas i machnac lewoskret przy okazji (korki się tworza na absurdalnym cyklu swiatel z Grunwaldzka) no ale nie po co, cementujmy niewydolny i niewygodny ukald na nastepne dziesiecolecia bo komus sie wydaje ze dwa pasy ale bez skretow usprawniaja tam ruch.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane