• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy z Osowej nie dojadą do biurowców w Oliwie. ZTM nie widzi potrzeby

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców. Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców.

Mieszkańcy Osowej zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego. Przedłużenie linii autobusowych 169 oraz 179 kończących obecnie bieg na pętli w OliwieMapka do pętli Przymorze SKMMapka jest - w ocenie urzędników - niemożliwe organizacyjnie oraz niezasadne z powodu nikłego zapotrzebowania.



Czy należy przedłużyć trasę linii 169 i 179 do pętli Przymorze SKM?

Obecnie autobusy linii 169 oraz 179 zjeżdżające z osiedli w Osowej przez ul. SpacerowąMapka na Dolny Taras kończą bieg w rejonie pętli tramwajowej w Oliwie.

Stąd, aby dotrzeć do najbliższych biurowców, trzeba przesiadać się do tramwaju na trzy-pięć przystanków.

Wybór tramwaju jednak tylko częściowo zbliża pasażerów do celu podróży. Biurowce są bowiem zlokalizowane wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie oraz w rejonie ul. Arkońskiej na Przymorzu Małym. Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych. Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych.

Czytelnicy proponują: przedłużmy linie do pętli na Przymorzu



Nie jest to dystans na poziomie maratonów sportowych, ale podstawą atrakcyjnej komunikacji miejskiej - konkurencyjnej względem auta - jest stworzenie oferty pozwalającej na możliwie szybkie i wygodne dotarcie z domu do miejsca docelowego.

Rozwiązanie tego problemu wydaje się z pozoru proste - nasi czytelnicy proponują wydłużyć wszystkie linie autobusowe do nieużywanej od kilku lat pętli autobusowej Przymorze SKM,Mapka zlokalizowanej tuż przy torach kolejowych i skrzyżowaniu ul. Kołobrzeskiej ze Słupską.

Mieszkańcy Osowej zyskaliby wówczas wygodne połączenia niemal pod same drzwi biurowców, a przy okazji powstałoby dogodniejsze miejsce przesiadkowe na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej niż przy pętli tramwajowej, gdzie do dworca trzeba pokonać jeszcze ok. 350 metrów wąskimi i zniszczonymi chodnikami.

Czytaj też:

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście



- Przedłużenie linii 169 byłoby dużym udogodnieniem zarówno dla pracowników biurowców, ale również studentów. W kwietniu 2021 r. na internetowym wideoczacie padła informacja, że wszystko leży w gestii Zarządu Transportu Miejskiego, który musi wystąpić o korektę wjazdu na pętlę - zwraca uwagę nasza czytelniczka, pani Dominika.
- Wydłużenie trasy linii z Osowej to przecież niewielka zmiana pod względem długości trasy, a zyskają na niej wszyscy - pracownicy w Oliwie, jak i osoby przesiadające się w dalszą podróż pociągiem SKM - dodaje pan Aleksander, czytelnik Trojmiasto.pl.
Czytaj też:

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom



Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów. Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów.

Urzędnicy: zaledwie 3 proc. pasażerów potrzebuje takiej zmiany



Te argumenty nie przekonują urzędników Zarządu Transportu Miejskiego, zaś decyzję o braku zmian uzasadniają badaniami ruchu.

- Z badań wykorzystania komunikacji miejskiej z Osowej do zaplecza biurowego w Oliwie (np. autobusami linii 169) wynika, że jedynie niecałe 3 proc. pasażerów skorzystałoby z tej opcji. W dodatku były to badania prowadzone przed pandemią, kiedy praca zdalna nie była tak popularna jak obecnie - argumentuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Ponadto zdaniem ZTM przeszkodą jest brak zaplecza socjalnego dla kierowców na pętli Przymorze SKM, co w przypadku linii 169 i 179, na przedłużeniu których najbardziej zależy mieszkańcom, oznacza brak takich pomieszczeń na obu krańcach tras.

Czytaj też:

Nieużywana wiata przystankowa stoi na pętli Przymorze SKM od ponad 1,5 roku



Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza. Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza.

Niezbędna ponowna przebudowa pętli autobusowej



Kolejną przeszkodą jest kształt pętli, którego nie zmieniono podczas remontu kilka lat temu. Jej obecny układ jest dostosowany do przyjmowania autobusów od strony Przymorza, tak jakby urzędnicy przez pół wieku nie dostrzegli zmian na Górnym Tarasie.

W efekcie wjazd na pętlę od strony al. Grunwaldzkiej wymaga zawracania na odległym skrzyżowaniu Kołobrzeska - ChłopskaMapka. Aby skrócić tę trasę, niezbędne jest poszerzenie przestrzeni dla autobusów na skrzyżowaniu z ul. Słupską lub odwrócenie ruchu i przebudowa obecnego wjazdu na pętlę na wyjazd w stronę al. Grunwaldzkiej.

- Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych - deklarował w kwietniu ubiegłego roku na wspomnianym wideoczacie z mieszkańcami Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Inne priorytety inwestycyjne miasta w najbliższych latach



Zarówno wówczas, jak i obecnie takiego wniosku ze strony ZTM nie ma. Zastępca prezydenta wskazał natomiast w zeszłym roku jako priorytety budowę ul. Nowej Abrahama lub ewentualne przebudowę ul. Kołobrzeskiej, czyli zadania wymagające znacznie większych nakładów finansowych z szansą na realizację najwcześniej za kilka-kilkanaście lat.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Miejsca

Opinie (363) 3 zablokowane

  • Tramwaj przedłużyć z Wrzeszcza do Oliwy przy biurowcach. (1)

    • 7 4

    • Toc tam jedzie. Wystarczy przejsc 200m

      • 1 1

  • (1)

    Przecież tam jest równo 10min pieszo :D Nigdy nawet nie pomyślałem o tym, żeby ten odcinek czymś przejechać.

    • 8 8

    • Z pętli w Oliwie do Skanski albo Arkonskiej jest 10 minut? Zachęcam sprawdzić pieszo w terenie.

      • 6 3

  • ZTM

    ZTM ogólnie nic nie widzi, a tym bardziej żadnej potrzeby. W sumie to mogliby nawet nie istnieć bo nie ma takiej potrzeby.

    • 18 1

  • skoro badania wykazały, że z takiego przedłużenia skorzysta 3% pasażerów, (2)

    to uważam, że te badania były źle przeprowadzone.
    Nie muszą z tej linii korzystać tylko mieszkańcy Osowy, przecież Grunwaldzka na tym odcinku nie ma komunikacji (122 pomijam).
    Można jak już ktoś napisał taką linię poprowadzic dalej: czy to do Wrzeszcza, albo na Zaspę i założę się, że miałaby powodzenie.
    Jako wieloletni obserwator transportu dodam, że w Gdańsku linie zaproponowane przez mieszkańców mimo oporu ZTM cieszą się wielką popularnością, a wynalazki ztm są albo robione pod kogoś ważnego bo wożą powietrze. Jak swego czasu póki istniała 188.

    • 21 2

    • (1)

      Po dziś dzień nie potrafię zrozumieć czemu ta linia nie została przedłużona do Wrzeszcza SKM tak jedzie obecnie 158 ale już nigdy się nie dowiem.

      • 1 1

      • to już Ci tłumaczę

        to była tzw linia polityczna, która woziła czyjeś ważne dziecko z Zaspy do szkoły w NP. Pod koniec żywota nawet miała juz tylko ze 4 kursy dopasowane do godzin lekcyjnych. Bachorek pewnie szkołę skończył to i linię zamknęli o czym zorientowani informowali już wcześniej.

        • 0 1

  • Potrzebna jest droga rowerowa wzdłuż Spacerowej ale na to (3)

    też próżno czekać.

    • 7 12

    • i wyciąg jak narciarski (2)

      w stronę Osowej...

      • 6 1

      • (1)

        proponuję MEVO

        • 1 2

        • wyciąg w ramach Mevo?

          chyba nie o to im chodzi...

          • 0 0

  • Po co budujecie biurowce w centum skoro pracownicy i tak spoza centrum jada (1)

    • 10 5

    • Ja jade z Wrzeszcza

      • 3 0

  • Bo pamiętajmy - komunikacja publiczna nie jest dla ludzi tylko ludzie są dla komunikacji

    Ja jade samochodem. Zawsze.

    • 8 6

  • który id.....a zgodził się na biurowce na przymorzu ? (2)

    • 13 7

    • ilu id***w nie rozumie, że biurowce najlepiej stawiać w pobliżu stacji SKM?

      • 5 2

    • Walizeczka

      • 2 1

  • ale 3% wszystkich pasażerów zkm? (1)

    to chyba sporo?

    • 3 6

    • 3% mieszkancow Osowej

      • 3 0

  • Z Moreny też się nie da normalnie dojechać do biurowców (2)

    To, że ZTM stwierdza, że nie ma pasażerów, to nie oznacza, że nie byłoby ich, gdyby linie były odpowiednio dopasowane -i trasą, i częstotliwością. Z Osowy ktoś jeździł do biurowców rowerem, bo było szybciej, z Moreny też.
    Z Łostowic - jeśli ktoś nie mieszka przy samej pętli- wszędzie daleko. Komunikacja zbiorowa niedopasowana, bo "nie ma potrzeby". Byłaby potrzeba, byłoby wykorzystanie, nie wszyscy wszędzie jeździliby samochodem, gdyby nie ciągłe przesiadki i uciekające sprzed nosa autobusy

    • 25 2

    • (1)

      dokladnie potrzeby nigdy nie ma bo komunikacja miejska w tym miescie jest dla desperatów

      • 5 4

      • albo ludzi o rastafarianskim poczuciu czasu

        którzy sobie postoją z pół godziny na autobus, bez nerwów

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane