• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy z Osowej nie dojadą do biurowców w Oliwie. ZTM nie widzi potrzeby

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców. Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców.

Mieszkańcy Osowej zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego. Przedłużenie linii autobusowych 169 oraz 179 kończących obecnie bieg na pętli w OliwieMapka do pętli Przymorze SKMMapka jest - w ocenie urzędników - niemożliwe organizacyjnie oraz niezasadne z powodu nikłego zapotrzebowania.



Czy należy przedłużyć trasę linii 169 i 179 do pętli Przymorze SKM?

Obecnie autobusy linii 169 oraz 179 zjeżdżające z osiedli w Osowej przez ul. SpacerowąMapka na Dolny Taras kończą bieg w rejonie pętli tramwajowej w Oliwie.

Stąd, aby dotrzeć do najbliższych biurowców, trzeba przesiadać się do tramwaju na trzy-pięć przystanków.

Wybór tramwaju jednak tylko częściowo zbliża pasażerów do celu podróży. Biurowce są bowiem zlokalizowane wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie oraz w rejonie ul. Arkońskiej na Przymorzu Małym. Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych. Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych.

Czytelnicy proponują: przedłużmy linie do pętli na Przymorzu



Nie jest to dystans na poziomie maratonów sportowych, ale podstawą atrakcyjnej komunikacji miejskiej - konkurencyjnej względem auta - jest stworzenie oferty pozwalającej na możliwie szybkie i wygodne dotarcie z domu do miejsca docelowego.

Rozwiązanie tego problemu wydaje się z pozoru proste - nasi czytelnicy proponują wydłużyć wszystkie linie autobusowe do nieużywanej od kilku lat pętli autobusowej Przymorze SKM,Mapka zlokalizowanej tuż przy torach kolejowych i skrzyżowaniu ul. Kołobrzeskiej ze Słupską.

Mieszkańcy Osowej zyskaliby wówczas wygodne połączenia niemal pod same drzwi biurowców, a przy okazji powstałoby dogodniejsze miejsce przesiadkowe na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej niż przy pętli tramwajowej, gdzie do dworca trzeba pokonać jeszcze ok. 350 metrów wąskimi i zniszczonymi chodnikami.

Czytaj też:

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście



- Przedłużenie linii 169 byłoby dużym udogodnieniem zarówno dla pracowników biurowców, ale również studentów. W kwietniu 2021 r. na internetowym wideoczacie padła informacja, że wszystko leży w gestii Zarządu Transportu Miejskiego, który musi wystąpić o korektę wjazdu na pętlę - zwraca uwagę nasza czytelniczka, pani Dominika.
- Wydłużenie trasy linii z Osowej to przecież niewielka zmiana pod względem długości trasy, a zyskają na niej wszyscy - pracownicy w Oliwie, jak i osoby przesiadające się w dalszą podróż pociągiem SKM - dodaje pan Aleksander, czytelnik Trojmiasto.pl.
Czytaj też:

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom



Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów. Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów.

Urzędnicy: zaledwie 3 proc. pasażerów potrzebuje takiej zmiany



Te argumenty nie przekonują urzędników Zarządu Transportu Miejskiego, zaś decyzję o braku zmian uzasadniają badaniami ruchu.

- Z badań wykorzystania komunikacji miejskiej z Osowej do zaplecza biurowego w Oliwie (np. autobusami linii 169) wynika, że jedynie niecałe 3 proc. pasażerów skorzystałoby z tej opcji. W dodatku były to badania prowadzone przed pandemią, kiedy praca zdalna nie była tak popularna jak obecnie - argumentuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Ponadto zdaniem ZTM przeszkodą jest brak zaplecza socjalnego dla kierowców na pętli Przymorze SKM, co w przypadku linii 169 i 179, na przedłużeniu których najbardziej zależy mieszkańcom, oznacza brak takich pomieszczeń na obu krańcach tras.

Czytaj też:

Nieużywana wiata przystankowa stoi na pętli Przymorze SKM od ponad 1,5 roku



Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza. Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza.

Niezbędna ponowna przebudowa pętli autobusowej



Kolejną przeszkodą jest kształt pętli, którego nie zmieniono podczas remontu kilka lat temu. Jej obecny układ jest dostosowany do przyjmowania autobusów od strony Przymorza, tak jakby urzędnicy przez pół wieku nie dostrzegli zmian na Górnym Tarasie.

W efekcie wjazd na pętlę od strony al. Grunwaldzkiej wymaga zawracania na odległym skrzyżowaniu Kołobrzeska - ChłopskaMapka. Aby skrócić tę trasę, niezbędne jest poszerzenie przestrzeni dla autobusów na skrzyżowaniu z ul. Słupską lub odwrócenie ruchu i przebudowa obecnego wjazdu na pętlę na wyjazd w stronę al. Grunwaldzkiej.

- Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych - deklarował w kwietniu ubiegłego roku na wspomnianym wideoczacie z mieszkańcami Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Inne priorytety inwestycyjne miasta w najbliższych latach



Zarówno wówczas, jak i obecnie takiego wniosku ze strony ZTM nie ma. Zastępca prezydenta wskazał natomiast w zeszłym roku jako priorytety budowę ul. Nowej Abrahama lub ewentualne przebudowę ul. Kołobrzeskiej, czyli zadania wymagające znacznie większych nakładów finansowych z szansą na realizację najwcześniej za kilka-kilkanaście lat.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Miejsca

Opinie (363) 3 zablokowane

  • A autobusy 171 do Gdańsku Wrzeszczu

    A z Gdyni do Wrzeszczu 171 zamat do Oliwia tramwaj wydłuża do Wrzeszczu a 179 i 169 do Przymorze

    • 6 2

  • pewnie można by przedłużyć (2)

    spokojnie mogłyby nawracać w pętli grunwaldzka/bażyńskiego/polanki. Jeszcze sensowniej byłoby puścić wahadłowy autobus pomiędzy pętlą w Oliwie, a skrzyżowaniem z Braci Lewoniewskich (marzenie to tramwaj tamże, ale do tego musiałby się całkowicie wymienić garnitur urzędniczy).

    z tym, że jak dla kogoś przeszkodą do jazdy autobusem jest te kilkaset metrów z pętli tramwajowej do biurowców, to pod same drzwi tez nie będzie dojeżdżał.

    • 4 4

    • (1)

      I kto zaplaci za ta linie wahadlowa?

      • 1 0

      • Miasto powinno

        Ten odcinek jest niedostatecznie obslugiwany. Nic tez nie stoi na przeszkodzie, aby zaprosić OBC do współpracy, swego czasu chcieli uruchomić takowe wahadlo do Strzyży o ile dobrze pamietam.

        A na początek wystarczy wyłączyć niedasizm.

        • 0 1

  • Urzędnicy

    Zawsze wiedzą co jest lepsze dla pasażerów

    • 10 2

  • WIlki problem. NIech dojadą z Osoby do Wrzeszcza a potem kolejką. Lub inaczej ale z przesiadką. (1)

    Taka polityka lewaków. Byle nie jechać swoim samochodem i nie parkować. Lepiej poświęcać 3 godziny na dojazd. Dla lewaków pustogłowych nie ma problemu. Pooglądają sobie tik-toka w autobusie w czasie dojazdu.

    • 3 13

    • Eeee lepiej z Osowy do Gdyni, tam zlapac PKP do Elblaga a potem to juz aby na Pendolino do Oliwy

      • 1 1

  • ZTM nie widzi zapotrzebowania, bo jak ma widzieć, skoro ludzie jeżdżą samochodami, bo nie ma autobusu... (3)

    • 18 4

    • Nie jezdza bo Janusz z Osowej nie zaplaci za parking (2)

      • 4 2

      • Widziałeś kogoś, kto w Gdańsku płaci za parking poza turystami? Wystarczy postawić auto na środku chodnika albo trawnika. Straż Miejska co najwyżej da karteczkę z upomnieniem.

        • 3 1

      • bo ma godzinę życia dziennie

        "w suchyn"...
        Tego nie rozumiesz?!

        • 0 0

  • ZTM żyje z dotacji

    Im mniej wozi (mniejsze koszty), tym więcej ma dla siebie.

    Jak to kiedyś mówiono?
    "Władza udaje że płaci, a ludzie udają, że pracują."
    Nadal ma to zastosowanie, tylko "stołkowych" nie ma kto ostrugać...

    • 4 4

  • Ja też chcę (3)

    Dojeżdżam z Osowy do Wrzeszcza też nie mam bezpośredniego połączenia, może chociaż do dworca we Wrzeszczu by jechał taki autobus

    • 6 5

    • Jest pkm (1)

      • 5 4

      • a znasz rozkład jazdy?

        W Osowej PKM jest raz na godzinę.
        Preferowany kierunek to Kartuzy, ew Kościerzyna.
        A te składy prze Osowę nie jeżdżą.

        • 2 2

    • Masz pkm :)

      • 0 1

  • Dramat

    Gdzie oni robili te badania i analizy? Przecież żeby zrobić jakąkolwiek analizę trzeba puścić tymczasowo busa na tej trasie i wtedy mozna napisac że badanie pokazuje że jest to opcja nieopłacalna pp

    • 11 4

  • 169 to krótka trasa

    Powinni ja generalnie rozwinąć albo na te biurowce albo Żabianka, Sopot.

    • 2 6

  • (5)

    Mieszkańcy Stogów zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego

    • 2 5

    • (3)

      tylko w zasadzie Wrzeszcz ma jako takie połączenie z mordorem. Reszta dzielnic jest praktycznie odcięta. Sama SKMka nie wystarczy, nie każdy ma ją pod blokiem, zazwyczaj też trzeba do niej dojechać

      • 3 4

      • No tak bo wg Ciebie tylko we wrzeszczu jest stacja skm..

        • 2 1

      • Na tym sie opiera caly plan specjalistow ZTM. Byle zrzucic wiare pod SKM, no jeszcze jest Dw. Glowny, ale tu tez chodzi o SKM :)

        • 1 2

      • Wrzeszcz Górny dodajmy. Spróbuj dostac się np z okolic Legionow

        • 1 0

    • Po co tam pracowac a mieszkac na Stogach? Szkoda czasu na dojazdy

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane