• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autobusy z Osowej nie dojadą do biurowców w Oliwie. ZTM nie widzi potrzeby

Krzysztof Koprowski
14 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców. Pętla autobusowa Przymorze SKM została przebudowana kilka lat temu, a obecnie po likwidacji linii 139 pełni funkcję darmowego parkingu dla pracowników okolicznych biurowców.

Mieszkańcy Osowej zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego. Przedłużenie linii autobusowych 169 oraz 179 kończących obecnie bieg na pętli w OliwieMapka do pętli Przymorze SKMMapka jest - w ocenie urzędników - niemożliwe organizacyjnie oraz niezasadne z powodu nikłego zapotrzebowania.



Czy należy przedłużyć trasę linii 169 i 179 do pętli Przymorze SKM?

Obecnie autobusy linii 169 oraz 179 zjeżdżające z osiedli w Osowej przez ul. SpacerowąMapka na Dolny Taras kończą bieg w rejonie pętli tramwajowej w Oliwie.

Stąd, aby dotrzeć do najbliższych biurowców, trzeba przesiadać się do tramwaju na trzy-pięć przystanków.

Wybór tramwaju jednak tylko częściowo zbliża pasażerów do celu podróży. Biurowce są bowiem zlokalizowane wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie oraz w rejonie ul. Arkońskiej na Przymorzu Małym. Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych. Pętla Przymorze SKM jest zlokalizowana w sąsiedztwie kompleksów biurowych.

Czytelnicy proponują: przedłużmy linie do pętli na Przymorzu



Nie jest to dystans na poziomie maratonów sportowych, ale podstawą atrakcyjnej komunikacji miejskiej - konkurencyjnej względem auta - jest stworzenie oferty pozwalającej na możliwie szybkie i wygodne dotarcie z domu do miejsca docelowego.

Rozwiązanie tego problemu wydaje się z pozoru proste - nasi czytelnicy proponują wydłużyć wszystkie linie autobusowe do nieużywanej od kilku lat pętli autobusowej Przymorze SKM,Mapka zlokalizowanej tuż przy torach kolejowych i skrzyżowaniu ul. Kołobrzeskiej ze Słupską.

Mieszkańcy Osowej zyskaliby wówczas wygodne połączenia niemal pod same drzwi biurowców, a przy okazji powstałoby dogodniejsze miejsce przesiadkowe na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej niż przy pętli tramwajowej, gdzie do dworca trzeba pokonać jeszcze ok. 350 metrów wąskimi i zniszczonymi chodnikami.

Czytaj też:

Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście



- Przedłużenie linii 169 byłoby dużym udogodnieniem zarówno dla pracowników biurowców, ale również studentów. W kwietniu 2021 r. na internetowym wideoczacie padła informacja, że wszystko leży w gestii Zarządu Transportu Miejskiego, który musi wystąpić o korektę wjazdu na pętlę - zwraca uwagę nasza czytelniczka, pani Dominika.
- Wydłużenie trasy linii z Osowej to przecież niewielka zmiana pod względem długości trasy, a zyskają na niej wszyscy - pracownicy w Oliwie, jak i osoby przesiadające się w dalszą podróż pociągiem SKM - dodaje pan Aleksander, czytelnik Trojmiasto.pl.
Czytaj też:

Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom



Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów. Brak zaplecza socjalnego na pętli to jedna z przeszkód skierowania tutaj autobusów z Osowej, gdzie na pętlach również brakuje takich obiektów.

Urzędnicy: zaledwie 3 proc. pasażerów potrzebuje takiej zmiany



Te argumenty nie przekonują urzędników Zarządu Transportu Miejskiego, zaś decyzję o braku zmian uzasadniają badaniami ruchu.

- Z badań wykorzystania komunikacji miejskiej z Osowej do zaplecza biurowego w Oliwie (np. autobusami linii 169) wynika, że jedynie niecałe 3 proc. pasażerów skorzystałoby z tej opcji. W dodatku były to badania prowadzone przed pandemią, kiedy praca zdalna nie była tak popularna jak obecnie - argumentuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Ponadto zdaniem ZTM przeszkodą jest brak zaplecza socjalnego dla kierowców na pętli Przymorze SKM, co w przypadku linii 169 i 179, na przedłużeniu których najbardziej zależy mieszkańcom, oznacza brak takich pomieszczeń na obu krańcach tras.

Czytaj też:

Nieużywana wiata przystankowa stoi na pętli Przymorze SKM od ponad 1,5 roku



Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza. Obecny kształt pętli dostosowany jest do obsługi autobusów wyłącznie od strony Przymorza.

Niezbędna ponowna przebudowa pętli autobusowej



Kolejną przeszkodą jest kształt pętli, którego nie zmieniono podczas remontu kilka lat temu. Jej obecny układ jest dostosowany do przyjmowania autobusów od strony Przymorza, tak jakby urzędnicy przez pół wieku nie dostrzegli zmian na Górnym Tarasie.

W efekcie wjazd na pętlę od strony al. Grunwaldzkiej wymaga zawracania na odległym skrzyżowaniu Kołobrzeska - ChłopskaMapka. Aby skrócić tę trasę, niezbędne jest poszerzenie przestrzeni dla autobusów na skrzyżowaniu z ul. Słupską lub odwrócenie ruchu i przebudowa obecnego wjazdu na pętlę na wyjazd w stronę al. Grunwaldzkiej.

- Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych - deklarował w kwietniu ubiegłego roku na wspomnianym wideoczacie z mieszkańcami Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Inne priorytety inwestycyjne miasta w najbliższych latach



Zarówno wówczas, jak i obecnie takiego wniosku ze strony ZTM nie ma. Zastępca prezydenta wskazał natomiast w zeszłym roku jako priorytety budowę ul. Nowej Abrahama lub ewentualne przebudowę ul. Kołobrzeskiej, czyli zadania wymagające znacznie większych nakładów finansowych z szansą na realizację najwcześniej za kilka-kilkanaście lat.

Czytaj też:

Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.


Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"



Miejsca

Opinie (363) 3 zablokowane

  • Przecież są hulajnogi.

    Z góry można zjeżdżać nawet na zwykłej hulajnodze, dopiero od Oliwy potrzebny jest napęd.Przesiadka na bolta i jazda.

    • 7 4

  • ZTM (15)

    nigdzie nie widzi problemu. Póki tych układowczyków nie zrzuci się ze stołków, to komunikacja w tym mieście będzie cały czas kuleć! Zmiany w Urzędzie wymuszą zmiany i w ZTM-ie - pamiętajcie o tym gdańszczanie !

    • 191 13

    • Podobnie jak hala sportowa na granicy Gdańska-Sopotu (7)

      Też jest odsunieta od komunikacji publicznej a obydwa miasta na dodatek walczą z widzami dojeżdżającymi na halę samochodami

      • 30 6

      • największe problemy dla samochodów tworzą inne samochody

        ciekawe, kiedy to zrozumiesz?

        • 10 14

      • Planowanie przestrzenne po gdańsku...

        A Edzia z BRG się lubi wyśmiewać z "wagoników".

        • 8 1

      • (1)

        31 pod samą hale , w pobliżu przystanek 148

        • 5 2

        • I mowisz ze np jadac z Suchanina wystarczy zlapax 148 jezdzace po Sopocie, Jelitkowie i kawalku Przymorza?

          • 6 4

      • (2)

        Sa tramwaje czy SKM. Sam korzystam. Nie wszystko musi podjezdzac pod same drzwi

        • 6 6

        • Z Osowej masz SKM?? (1)

          • 2 0

          • To się przesiądź.

            • 0 2

    • Dyrektorem ZTM jest miłośnik fotografii

      Byle się "stopiątka" turlała po torach i byle były "motywy" do zdjęć. Reszta to w gdańskim transporcie sprawy trzeciorzędne.

      • 20 2

    • Ja nie mogę odżałować ,że zlikwidowano autobusy 142 i 129. (1)

      Nie ma obecnie autobusu z Warneńskiej do dworca we Wrzeszczu. Nie każdy ma ochotę czy/i możliwości, gdy wieje lub pada deszcz, korzystać z przesiadek. ZTM zamiast przekonywać ludzi do korzystania z ich oferty, zniechęca.

      • 7 0

      • Zwłaszcza 142, mógł zostać na trasie Wrzeszcz - Rakoczego. Ale nie bo mamy tramwaj.. Tak, z do centrum..

        • 0 0

    • Tak to jest z miejskim przedsiębiorstwem, a wielu cieszy się że wodociągi przechodzą pod władanie miasta. Nawet po przegotowaniu strach będzie wodę pić.

      • 1 0

    • Mama ma PrOkozycję

      rowerem zdrowiej.

      • 0 5

    • Z buta

      • 0 0

    • A jak do tych zmian doprowadzić ? Na wybory bym nie liczył.

      • 1 0

  • Komunikacja od dawna się nie zmienia (1)

    Zmiany obejmują tylko nowe sypialnie. A na obszarze Przymorze-Zaspa- nic się nie zmieniło od 40 lat. Żeby z Zaspy dojechać do Wrzeszcza czy na Uniwerek trzeba objechać pół Gdańska albo koło Opery albo przez Oliwę. Autobus kończy bieg na Przymorzu. A mógłby jechać dalej na Kolobrzeską, Wita Stwosza i do Oliva Gate a potem powrót do Przymorza. Ale po co? Puste autobusy spalają mniej paliwa a dotacje i tak dostaną.

    • 14 2

    • Bo dyrektor ZTM dojeżdża do asrodmiescia SKM więc nie potrzebuje na Grunwaldzka ;)

      • 3 1

  • Jak zwykle ZTM zamiast być dla mieszkańców jest przeciw. Co za g...no

    • 10 3

  • Kolejne pokolenie betonu

    A przecież kompromis jest nieomal bezkosztowy, mianowicie części kursów robimy jedynie przystanek na pętli oliwa, jedziemy dalej Bora-Komorowskiego, Chłopska, Kołobrzeska (przystanek na pętli) i grunwaldzką do pętli przy dworcu oliwskim przystanek końcowy( - kierowca może iść za potrzebą). Ale nie bo to tak nie można i wogóle i wogóle, a tłumacząc ich uzasadnienie na polski: "Dobrze jest jak jest, dajcie nam pić podatkową kawę, a nie zawracajcie naszych głów waszymi, nieistotnymi problemami."

    • 13 5

  • Lepiej się współpracuje z małpami niż z państwowymi spółkami gdzie każda zmiana to droga przez mękę, co widać na przykładzie.

    • 10 2

  • A co

    biurwom i gryzipiórkom nie chce sie tyłka przeniesc na własnych nóżkach?

    • 2 11

  • (4)

    Przecież kupując bilet na kartę mieszkańca ze zdjęciem, można jeździć SKM w granicach Gdańska. Wysiadając na pętli w Oliwie, która jest przy dworcu w Oliwie, wsiadamy w SKM i wysiadamy na Przymorzu. Z SKM jest nawet bliżej do biurowców jak z pętli autobusowej, a czas dojazdu będzie chyba nawet szybszy.

    • 5 20

    • Brawo, błyskotliwość roku

      • 7 1

    • Najpierw sam się przesiądź, bo te przesiadki to znasz podróżując palcem po mapie. Kawał drogi od tramwaju do pociągu, a po drodze przejście przez Grunwaldzką i nieoświetlone chodniki.

      • 13 3

    • policz czas realizacji twojej "światłej" rady

      może coś zrozumiesz...

      • 3 0

    • Przy jakiejs skm kochany to calkiem niezly kawalek drogi

      • 2 0

  • Komunikacja miejska to żart

    Nie korzystam od lat. Mam zadanie dla chętnych. Proszę o opracowanie trasy do tych budynków biurowych z ulicy np. Żwirki i Wigury na Zaspie.

    • 8 5

  • ZTM w ogole nie widzi potrzeby porządnego i wygodnego komunikowania uniwerku i biurowców

    To nie jest tak, że 20 tysięcy ludzi pracujący w jednym miejscu są wystarczającym generatorem ruchu, żeby im zrobić bliżej przystanki. Nie rozumiem tego ani trochę, nie widzieli tego nawet wtedy, gdy Mevo działało i wszystkie rowery z miasta były tam zaparkowane.

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane