• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą bezpośrednie PKM-ki z Gdańska do Kościerzyny. Kolejowa ofensywa na lato

Maciej Naskręt
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od grudnia zmniejszy się o 25 proc. liczba połączeń na linii PKM. To wymagało zmian w rozkładzie jazdy i połączeniach. Od grudnia zmniejszy się o 25 proc. liczba połączeń na linii PKM. To wymagało zmian w rozkładzie jazdy i połączeniach.

Pociągi PKM mają pojechać bezpośrednio z Kościerzyny do Gdańska, o co długo zabiegali pasażerowie. Czy będą zadowoleni, skoro we Wrzeszczu będą musieli przesiadać się na SKM-kę do centrum Gdańska? Odpowiedź na to pytanie poznamy 12 grudnia, kiedy rozkład po zmianach wejdzie w życie. Niebawem - 12 czerwca - zmienia się też rozkład jazdy na kolei. Sprawdzamy, czy na lepsze.



Jak oceniasz zmiany w ruchu planowane na linii PKM?

Zacznijmy jednak od kwestii związanych Pomorską Koleją Metropolitalną. Kilka tygodni temu - w maju - doszło do likwidacji kilkudziesięciu połączeń w rozkładzie na liniach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wywołało to ogromne kontrowersje. Zmiany, zdaniem władz samorządu województwa - organizatora ruchu kolejowego w województwie - były podyktowane m.in. wysokimi kosztami finansowania połączeń przez samorząd wojewódzki i małym zainteresowaniem niektórymi połączeniami ze strony pasażerów.

Na domiar złego cięcia na linii PKM zbiegły się z rezygnacją ze stanowiska prezesa spółki PKM - Krzysztofa Rudzińskiego.

Władze samorządu województwa próbują teraz rozdmuchać kłębiące się nad Pomorską Koleją Metropolitalną ciemne chmury. Jako organizator przewozów kolejowych w województwie postanowiły zmienić połączenia na nowym szlaku, które zaczną obowiązywać już 12 grudnia.

- Planowany rozkład na tamten okres poznamy na dniach. Ustalany jest on przez przewoźnika i zarządcę linii PKP. Powinien ujrzeć światło dzienne na pewno jeszcze w czerwcu - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Sprawdź aktualny rozkład jady pociągów SKM i PKM.

Planowane trasy pociągów PKM. Planowane trasy pociągów PKM.
Zmiany na trasie Gdynia - Kościerzyna

Najpoważniejsze zmiany mają dotyczyć trasy z Gdyni do Kościerzyny. Praktycznie wszystkie pociągi mają omijać stację w Osowej. Składy będą zjeżdżały do Wrzeszcza, gdzie będzie następowała kilkuminutowa zmiana czoła pociągu i dalej pojedzie on do Gdyni Głównej. W efekcie pociągi PKM zatrzymają się w Oliwie i w Sopocie.

Co ważne, taka podróż ma się wydłużyć o ok. 13 minut względem przejazdu przez Osową i Gdynię Wielki Kack.

Dodatkowo, w dni powszednie, jako uzupełnienie oferty pojadą trzy pary pociągów z Kościerzyny do Gdyni - dotychczasową trasą przez Osowę. Składy zatrzymają się na wszystkich stacjach i przystankach. Wstępnie w Gdyni mają przyjechać po godz. 6 i 7 oraz przed godz. 19, w przeciwną stronę odjadą z Gdyni po godz. 14, 15 i 19.

Na razie bez odpowiedzi pozostaje pytanie, czy połączenie z Kościerzyny przyciągnie pasażerów. Świadomość przesiadki we Wrzeszczu na pociąg do centrum Gdańska może nadal wiele osób zniechęcać. Nadmieńmy, że na stacji właśnie we Wrzeszczu od dłuższego czasu pasażerowie zgłaszają problemy przy przesiadkach ze względu na brak m.in. systemu informacji pasażerskiej. To zadanie PKP PLK.

- Ruch na linii PKM od 12 grudnia będzie wyraźnie zmniejszony - nawet o 25 proc. Nie można było ciąć dotychczasowych połączeń na oślep. Zaproponowane kursowanie to kompromis, maksimum tego, co można było zmieścić w ramach zakontraktowanych z SKM-ką kilometrów pracy - mówi Paweł Rydzyński, ekspert ZDG TOR, który brał udział w projektowaniu połączeń.
Co ważne, pociągi jadące z i do Kościerzyny, nie zatrzymają się się na przystankach PKM w Rębiechowie, Matarni, Brętowie i Niedźwiedniku.

Pociągi z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza mają podróżować 67 minut. Pociągi z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza mają podróżować 67 minut.
Czy stała częstotliwość kursów przyciągnie pasażerów?

Pozytywną zmianą będzie wprowadzenie taktu - stałej częstotliwości kursów pociągów PKM. W godzinach szczytu częstotliwość kursowania pociągów pomiędzy Wrzeszczem, Żukowem i Borkowem wynosić będzie 30 minut. Taki efekt udało się osiągnąć dzięki temu, że pociągi z Kościerzyny do Gdańska oraz Gdańsk - Kartuzy kursować będą na przemian.

Pociągi z Kartuz tak jak teraz kursować będą do i z Gdańska Głównego. Odjazdy z Gdańska będą odbywać się w równym cyklu co 60 min w godz. 7:10-18:10. Będą też pociągi o godz. 6 i po 18.

Stracą mieszkańcy Gdyni

Według najnowszej propozycji samorządu województwa, składy kursujące z Gdańska Wrzeszcza, przez lotnisko, do Gdyni, jeździć będą co 60 minut. Do tego w godzinach szczytu pojawi się również kilka polepszających ofertę pociągów w relacji Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa.

Planowany rozkład trzeba potraktować jako tymczasowy - do momentu wybudowania przystanków PKM przy linii kolejowej 201 na terenie Gdyni. Co ważne, na szczęście pociągi z Gdyni będą skomunikowane pomiędzy pociągami Kartuzy - Gdańsk Gł. i Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Gł.

Planowane zmiany to dowód, że PKM ma być linią raczej regionalną niż aglomeracyjną. Planowane zmiany to dowód, że PKM ma być linią raczej regionalną niż aglomeracyjną.
Letnia ofensywa kolei nad morze

Przed nami 12 czerwca, czyli letnia zmiana rozkładów jazdy na kolei. Szykuje się wiele zmian, z których szczególnie ucieszą się osoby planujące wypoczynek nad otwartym morzem. Kolejarze zacierają ręce i liczą, że w tym roku tysiące podróżnych zrezygnuje z pobytów zagranicznych i uda się koleją nad morze.

Pierwszym z dużych przewoźników są Przewozy Regionalne. Na okres sezonu turystycznego od 25 czerwca do 31 sierpnia przygotowano ofertę przewozową na odcinku Gdynia Główna - Hel.

Wzrośnie liczba uruchamianych przez Przewozy Regionalne pociągów do 13 par w relacjach Gdynia - Hel. Obecnie jest ich 10. Ponadto, będzie kursować pociąg z Gdyni do Władysławowa i z powrotem.

- W związku z dużą frekwencją podróżnych, cztery pary pociągów w relacji Gdynia - Hel będą kursować w składach wagonowych - 5 wagonów piętrowych - przystosowanych do przewozu większych grup podróżnych, a także rowerów i wózków. Składy pozostałych pociągów będą także zwiększone - będą to dwa autobusy szynowe lub autobus z wagonem - mówi Benedykt Plotta z gdyńskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
W autobusach szynowych liczba przewożonych rowerów jest ograniczona maksymalne do sześciu sztuk.

Pięć dodatkowych pociągów nad morze od PKP Intercity. Pięć dodatkowych pociągów nad morze od PKP Intercity.
Znika najtańsze połączenie z Gdańska do Warszawy

W nowym rozkładzie ujęto także dodatkowe pociągi krajowego przewoźnika - PKP Intercity. Oprócz pociągu TLK Gemini, który ma być pierwszy pospiesznym składem od lat na linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny pojadą dodatkowe pociągi pospieszne przez Trójmiasto do Helu - TLK Mars z Krakowa, TLK Aquarius z Katowic i TLK Astra z Wrocławia. Będzie także pociąg EIC Jantar z Warszawy. Wszystkie wspomniane składy przejadą przez Trójmiasto i pojadą do Helu.

PKP Intercity zdecydowało się na zawieszenie, od 25 czerwca, kursowania składu TLK Rataj relacji Gdynia Główna - Warszawa. Jak tłumaczy przewoźnik, powodem tej decyzji była niska frekwencja pasażerów.

W efekcie pasażerowie muszą szukać miejsca w droższych pociągach.

- Pasażerowie podróżujący na trasie do i z Trójmiasta mają zapewnione alternatywne połączenia - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Prywatny przewoźnik Arriva też planuje uruchomienie sezonowych połączeń. Prywatny przewoźnik Arriva też planuje uruchomienie sezonowych połączeń.
Arriva zaprasza do Słonecznego Patrolu

Prywatny przewoźnik Arriva uruchomi nowe wakacyjne połączenia w relacji Bydgoszcz - Gdańsk - Władysławowo - Hel. Pociąg Słoneczny Patrol w relacji Bydgoszcz - Hel - Bydgoszcz będzie uruchamiany codziennie przez cały okres wakacji. Uzupełnieniem oferty będą pociągi Leżak i Parawan kursujące na odcinku Hel - Władysławowo, dzięki którym będzie można szybko, nie stojąc w korkach, przemieszczać się po Półwyspie Helskim.

- W pociągach wakacyjnych będą obowiązywać promocyjne oferty, zniżki na bilety powrotne oraz dla osób podróżujących z rodziną. Połączenia uruchamiane na odcinku Hel - Władysławowo objęte zostaną taryfą strefową - wyjaśnia Joanna Parzniewska, rzecznik prasowy Arriva.
Kolej Mazowieckie proponują sprawdzoną ofertę z Mazowsza nad morze. Kolej Mazowieckie proponują sprawdzoną ofertę z Mazowsza nad morze.
Koleje Mazowieckie dojadą m.in. do Trójmiasta

25 czerwca na szlak wyrusza pociąg "Słoneczny" Kolei Mazowieckich. Do Trójmiasta dojedzie w nieco ponad trzy godziny, a następnie dowiezie podróżnych do Ustki.

Skład ruszy o godz. 7:46 z Warszawy Zachodniej (Warszawa Wschodnia 8:14). Do Gdyni Głównej "Słoneczny" dotrze o 12:02. Następnie pojedzie aż do Ustki (14:15). Z Ustki w podróż powrotną wyruszy o 16:32. Z Gdyni zaś zabierze podróżnych o godz. 18:28 i dowiezie ich do Warszawy Wschodniej na 21:53. Pociąg będzie kursować codziennie, aż do końca wakacji, czyli do 31 sierpnia.

- Cena biletu, bez zniżek, wynosi 45 złotych do Gdyni. Obowiązują ulgi handlowe i ustawowe, w związku z tym np. studenci zapłacą 22,05 zł. Bilet normalny do Ustki kosztuje 60 zł - tłumaczy Katarzyna Łukasik z Kolei Mazowieckich.

Miejsca

Opinie (309) 1 zablokowana

  • Rataj.... rzekomo bez pasażerów?

    Bujda na resorach. Kasy im brakuje i chcą ściągnąć z ludzi za jeżdżenie pendolino. Na szczęście powrót z Gdańska do warszawy zapewni mi pociąg słoneczny KM.

    • 9 0

  • (4)

    Miasto niestety bardzo nieudolnie probuje pozbyć się problemu korków, komunikacja miejska jest u nas bardzo nieprzemyślana, jest bardzo mało buspasów, z większości miejsc lepiej jechać samochodem, za parę lat miasto się totalnie zapcha

    • 22 2

    • (2)

      Niestety. Ale miasto(a) w kierunku buspasów, komunikacji miejskiej chce niewiele zrobić, bo kiedy ograniczy prawa kierowców, postawi na transport zbiorowy, w tym przede wszystkim buspasy...to pewnie odbije się to na wynikach wyborów samorządowych...i tak w kółko eh

      • 2 0

      • (1)

        Wszystkie połączenia górnego tarasu z dolnym (Spacerowa, Słowackeigo, AK, Wielkopolska) powinny mieć buspas, to by wiele problemów rozwiązało

        • 2 3

        • Spacerowa bez tunelu nie ma szans na buspasy.
          Słowackiego dubluje się z PKM

          • 2 1

    • alez oni nie probuja pozbyc sie korkow.
      Samochody - to biznes, mozna zarobic.
      Komunikacja publiczna to wydatek, wiec wycinaja.

      Reszta to zwykly marketing, pr, mydlenie oczu.

      • 3 1

  • Ja to bym chętnie jeżdziła z Pogórza do Owczarni do pracy...

    • 12 1

  • dramat (9)

    Miała być kolej metropolitalna...zrobiła się kolej Kościerzyna- Gdańsk. Dramat i żenada! Jak przyciągnąć klientów...obcinając połączenia. Winszuję! Rozważałem przesiąść się do PKMki ale jak z Gdańska mam mieć na Kack co godzinę pociąg...to podziękuję

    • 62 5

    • dramat - obiektywnie (6)

      Każdy pisze, że rozważa. Trzeba było się przesiąść od razu. Wtedy może nie byłoby takich problemów. Teraz to każdy tak będzie pisał. Albo się korzysta, albo nie. Proste.

      • 4 8

      • 'Rozważałem' przesiąść się na stałe.Miesiąc dojeżdżałem do Rębiechowa do pracy z Karwin (kwiecień), jako okres testowy. I jak ma mi się chcieć przesiąść na komunikacje w dojazdach skoro obcinają połączenia? Nielogiczne. Żeby się ludziom opłacało korzystać, trzeba ich wpierw zachęcić- 'Trzeba się było przesiąść od razu'. Tak to nie działa, że nam coś dadzą, coś wadliwego, a my jak dzieci po cukierki mamy tępo lecieć. Taryfa, częstotliwość, punktualność, sieć- od razu powinno się wystartować z czymś w pełni przemyślanym, a nie na zasadzie 'no zobaczymy jak to wyjdzie w praniu'. Obcinanie kursów ludzi nie zachęci. Proste.

        • 7 1

      • (3)

        Możesz wskazać jakiekolwiek działania marketingowe, aby pokazać potencjalnym pasażerom, że jazda PKM się opłaca.

        Czy takimi działaniami były : czytelna tania oferta wspólnego biletu, dokonała informacja na stacji Gw. Wrzeszcz, czytelny rozkład jazdy z określonym taktem a także wyjątkowe skomunikowanie PKM z liniami ZTM?

        • 6 1

        • (2)

          Czytelna tania oferta wspólnego biletu? Hah, no to prawda, to im się udało 1) w 3mieście istnieje uwaga (!) 1005 (słownie: tysiąc pięć) rodzajów biletów. Dla nowych użytkowników, albo przyjezdnych (na których ho ho PKMka się w wakacje nastawia) to jakaś czysta abstrakcja 2) tanio, to wiadomo że nie jest, kiedy w Warszawie bilet na 3miesiące na metro, autobusy, tramwaje na 1 + 2 strefę kosztuję 536zł, a na 1 strefę 280zł, ulgowe o połowę tańsze, wiadomo 3) informacja, też fakt- cudowna, nikt nie wie, gdzie na którym peronie wsiąść 4) perony PKMki usytuowane w złych miejscach 5) brak prostych węzłów/ przystanków przesiadkowych

          Nie ma co, udała się nam ta PKMKa

          • 4 1

          • Istnieje takie pojęcie jak ironia. :)

            • 0 1

          • B Ł Ą D

            nie porównuj bizantyńskiej obfitości rodzajów biletów
            (komputer biletomatu to wciąż ogarnia, więc jest cool)
            ani jakości taboru, ani częstości połączeń
            ani nawet łatwości wsunięcia biletu do kasownika (!!!)
            tylko sumaryczne dochody zarządów. CAŁYCH.

            są wyższe niż w Warsiafie, Pradze, Oslo, Helsinkach...
            więc jest kur wa dobrze, z każdym dniem coraz lepiej

            • 3 0

      • Ja się nawet przesiadłem

        Jak miałem tydzień samochód na warsztacie. Ale dojazd z udziałem PKM 1h15, samochodem 40 minut.

        • 3 0

    • POrażka i dramat

      jeszcze się PKM nie rozwinęła a w takim stanie należy ją uśmiercić, bo to co jest to żenada !

      • 2 1

    • Kościerzyna - Gdańsk

      miała być od początku, więc o co chodzi? jak widać metropolitarna się nie sprawdziła

      • 2 0

  • Dlaczego do / z Wrzeszcza ?

    Od momentu hucznego otwarcia przez don budynia przystanku Gdańsk Śródmieście, w Gdańsku Głównym jest bardzo dużo miejsca, by był to pierwszy przystanek PKM. 4 tory (2 perony) od strony Podwala Grodzkiego stoją puste - jeden peron wygląda jak by czas zatrzymał się w PRL.....

    • 26 1

  • Czytam... (1)

    "Władze samorządu województwa próbują teraz rozdmuchać kłębiące się nad Pomorską Koleją Metropolitalną ciemne chmury" ... tymczasem wczoraj przeczytałem "Do nagrody Człowieka Roku nominowano Krzysztofa Rudzińskiego, za uruchomienie pierwszej w Polsce od 30 lat nowej linii kolejowej, czyli Pomorskiej Kolei Metropolitalnej."

    • 27 2

    • co za żenada!

      • 3 0

  • zmiana czoła pociągu?

    to ma być innowacyjna PKM budowana w XXI wieku, spalinowa i podmianą, na trasie kilkudziesięciu kilometrów niczym podróż do Rosji gdzie były inne rozstawy szyn
    Że też nikt z as to nie beknie..

    • 27 3

  • czytam to zdanie i niedowierzam (7)

    Składy będą zjeżdżały do Wrzeszcza, gdzie będzie następowała kilkunastominutowa zmiana czoła pociągu i dalej pojedzie on do Gdyni Głównej.

    to po cholerę ma w ogóle jechać do Gdyni?

    przeciez to jest kompletnie bezsensowne

    • 22 8

    • (4)

      może zamiast minusować, napisszesz tak co jest logicznego w takim rozkładzie?

      byle tylko udawać, że istnieje połaczenie kartuzy Gdynia?

      po co?

      • 2 2

      • Z Kościerzyny dojedziesz do SOpotu i Oliwy (3)

        Trudno zrozumieć?

        • 4 3

        • (2)

          potrafisz czytać ze zrozumieniem? czy jestes wtórnym analfabetą?

          co to za połaczenie jesli czekasz kilkanaście minut na stacji? prędzej dojedziesz tramwajem albo przesiadajac się na SKM

          • 7 1

          • Do Sopotu tramwajem?
            Pobudka, to nie jest 1950 r!

            • 4 2

          • Co to jest za połączenie? Takie którego nie mieli, wcześniej chcąc jechać z Kościerzyny do Sopotu czy Gdańska musieli się przesiadać, teraz mają bezpośrednie połączenie. Myślę, że 15minut postoju przy pewnie 3razy większym czasie na przesiadkę w Gdyni i dojazd do Gdańska czy Sopotu jest zerowym czasem

            • 0 5

    • kilkuminutowa! (1)

      przeczytaj jeszcze raz

      • 0 0

      • przeciez przekleiłem, jak ewidentnie możesz przeczytać

        widac poprawili

        kilkuminutowa a kilkunastominutowa, to raczej robi różnicę

        widac autor artykułu sie walnął -

        • 0 0

  • znowu dziura komunikacyjna okolic najbardziej zamieszkałych czyli tereny Świętokrzyska, Ujeścisko, Ćhełm aż do Pruszcza (2)

    • 17 4

    • Tak sądze, że... (1)

      Trzeba budować drugą pętlę przez Orunię, Chełm, Południe i wpiąć to gdzieś w okolicach Jasienia. Wtedy nie będzie problemów ze zmianą kierunków, postojów itp.

      • 1 0

      • CO by nie mówić o poprzednim systemie, to były plany i rezerwa terenowa pod nitkę skm na Chełm. Adamowicz (?) sprzedał teren deweloperowi... Wot krótkowieczność!

        Tramwaje nie wystarczą - geografii się nie oszuka. Albo robimy metropolię, albo bawimy się w Gdańsk. Bez kolei każdy kto mieszka na Ujeścisku a pracuje w Gdyni wybierze samochód.

        • 3 0

  • Gdynia.

    Infrastrukturalna dziura wyżłobiona przez panującą od 18 lat klikę Samorządności WS, a więc pośrednio na życzenie samych mieszkańców Gdyni.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane