• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą bezpośrednie PKM-ki z Gdańska do Kościerzyny. Kolejowa ofensywa na lato

Maciej Naskręt
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od grudnia zmniejszy się o 25 proc. liczba połączeń na linii PKM. To wymagało zmian w rozkładzie jazdy i połączeniach. Od grudnia zmniejszy się o 25 proc. liczba połączeń na linii PKM. To wymagało zmian w rozkładzie jazdy i połączeniach.

Pociągi PKM mają pojechać bezpośrednio z Kościerzyny do Gdańska, o co długo zabiegali pasażerowie. Czy będą zadowoleni, skoro we Wrzeszczu będą musieli przesiadać się na SKM-kę do centrum Gdańska? Odpowiedź na to pytanie poznamy 12 grudnia, kiedy rozkład po zmianach wejdzie w życie. Niebawem - 12 czerwca - zmienia się też rozkład jazdy na kolei. Sprawdzamy, czy na lepsze.



Jak oceniasz zmiany w ruchu planowane na linii PKM?

Zacznijmy jednak od kwestii związanych Pomorską Koleją Metropolitalną. Kilka tygodni temu - w maju - doszło do likwidacji kilkudziesięciu połączeń w rozkładzie na liniach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wywołało to ogromne kontrowersje. Zmiany, zdaniem władz samorządu województwa - organizatora ruchu kolejowego w województwie - były podyktowane m.in. wysokimi kosztami finansowania połączeń przez samorząd wojewódzki i małym zainteresowaniem niektórymi połączeniami ze strony pasażerów.

Na domiar złego cięcia na linii PKM zbiegły się z rezygnacją ze stanowiska prezesa spółki PKM - Krzysztofa Rudzińskiego.

Władze samorządu województwa próbują teraz rozdmuchać kłębiące się nad Pomorską Koleją Metropolitalną ciemne chmury. Jako organizator przewozów kolejowych w województwie postanowiły zmienić połączenia na nowym szlaku, które zaczną obowiązywać już 12 grudnia.

- Planowany rozkład na tamten okres poznamy na dniach. Ustalany jest on przez przewoźnika i zarządcę linii PKP. Powinien ujrzeć światło dzienne na pewno jeszcze w czerwcu - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Sprawdź aktualny rozkład jady pociągów SKM i PKM.

Planowane trasy pociągów PKM. Planowane trasy pociągów PKM.
Zmiany na trasie Gdynia - Kościerzyna

Najpoważniejsze zmiany mają dotyczyć trasy z Gdyni do Kościerzyny. Praktycznie wszystkie pociągi mają omijać stację w Osowej. Składy będą zjeżdżały do Wrzeszcza, gdzie będzie następowała kilkuminutowa zmiana czoła pociągu i dalej pojedzie on do Gdyni Głównej. W efekcie pociągi PKM zatrzymają się w Oliwie i w Sopocie.

Co ważne, taka podróż ma się wydłużyć o ok. 13 minut względem przejazdu przez Osową i Gdynię Wielki Kack.

Dodatkowo, w dni powszednie, jako uzupełnienie oferty pojadą trzy pary pociągów z Kościerzyny do Gdyni - dotychczasową trasą przez Osowę. Składy zatrzymają się na wszystkich stacjach i przystankach. Wstępnie w Gdyni mają przyjechać po godz. 6 i 7 oraz przed godz. 19, w przeciwną stronę odjadą z Gdyni po godz. 14, 15 i 19.

Na razie bez odpowiedzi pozostaje pytanie, czy połączenie z Kościerzyny przyciągnie pasażerów. Świadomość przesiadki we Wrzeszczu na pociąg do centrum Gdańska może nadal wiele osób zniechęcać. Nadmieńmy, że na stacji właśnie we Wrzeszczu od dłuższego czasu pasażerowie zgłaszają problemy przy przesiadkach ze względu na brak m.in. systemu informacji pasażerskiej. To zadanie PKP PLK.

- Ruch na linii PKM od 12 grudnia będzie wyraźnie zmniejszony - nawet o 25 proc. Nie można było ciąć dotychczasowych połączeń na oślep. Zaproponowane kursowanie to kompromis, maksimum tego, co można było zmieścić w ramach zakontraktowanych z SKM-ką kilometrów pracy - mówi Paweł Rydzyński, ekspert ZDG TOR, który brał udział w projektowaniu połączeń.
Co ważne, pociągi jadące z i do Kościerzyny, nie zatrzymają się się na przystankach PKM w Rębiechowie, Matarni, Brętowie i Niedźwiedniku.

Pociągi z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza mają podróżować 67 minut. Pociągi z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza mają podróżować 67 minut.
Czy stała częstotliwość kursów przyciągnie pasażerów?

Pozytywną zmianą będzie wprowadzenie taktu - stałej częstotliwości kursów pociągów PKM. W godzinach szczytu częstotliwość kursowania pociągów pomiędzy Wrzeszczem, Żukowem i Borkowem wynosić będzie 30 minut. Taki efekt udało się osiągnąć dzięki temu, że pociągi z Kościerzyny do Gdańska oraz Gdańsk - Kartuzy kursować będą na przemian.

Pociągi z Kartuz tak jak teraz kursować będą do i z Gdańska Głównego. Odjazdy z Gdańska będą odbywać się w równym cyklu co 60 min w godz. 7:10-18:10. Będą też pociągi o godz. 6 i po 18.

Stracą mieszkańcy Gdyni

Według najnowszej propozycji samorządu województwa, składy kursujące z Gdańska Wrzeszcza, przez lotnisko, do Gdyni, jeździć będą co 60 minut. Do tego w godzinach szczytu pojawi się również kilka polepszających ofertę pociągów w relacji Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa.

Planowany rozkład trzeba potraktować jako tymczasowy - do momentu wybudowania przystanków PKM przy linii kolejowej 201 na terenie Gdyni. Co ważne, na szczęście pociągi z Gdyni będą skomunikowane pomiędzy pociągami Kartuzy - Gdańsk Gł. i Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Gł.

Planowane zmiany to dowód, że PKM ma być linią raczej regionalną niż aglomeracyjną. Planowane zmiany to dowód, że PKM ma być linią raczej regionalną niż aglomeracyjną.
Letnia ofensywa kolei nad morze

Przed nami 12 czerwca, czyli letnia zmiana rozkładów jazdy na kolei. Szykuje się wiele zmian, z których szczególnie ucieszą się osoby planujące wypoczynek nad otwartym morzem. Kolejarze zacierają ręce i liczą, że w tym roku tysiące podróżnych zrezygnuje z pobytów zagranicznych i uda się koleją nad morze.

Pierwszym z dużych przewoźników są Przewozy Regionalne. Na okres sezonu turystycznego od 25 czerwca do 31 sierpnia przygotowano ofertę przewozową na odcinku Gdynia Główna - Hel.

Wzrośnie liczba uruchamianych przez Przewozy Regionalne pociągów do 13 par w relacjach Gdynia - Hel. Obecnie jest ich 10. Ponadto, będzie kursować pociąg z Gdyni do Władysławowa i z powrotem.

- W związku z dużą frekwencją podróżnych, cztery pary pociągów w relacji Gdynia - Hel będą kursować w składach wagonowych - 5 wagonów piętrowych - przystosowanych do przewozu większych grup podróżnych, a także rowerów i wózków. Składy pozostałych pociągów będą także zwiększone - będą to dwa autobusy szynowe lub autobus z wagonem - mówi Benedykt Plotta z gdyńskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
W autobusach szynowych liczba przewożonych rowerów jest ograniczona maksymalne do sześciu sztuk.

Pięć dodatkowych pociągów nad morze od PKP Intercity. Pięć dodatkowych pociągów nad morze od PKP Intercity.
Znika najtańsze połączenie z Gdańska do Warszawy

W nowym rozkładzie ujęto także dodatkowe pociągi krajowego przewoźnika - PKP Intercity. Oprócz pociągu TLK Gemini, który ma być pierwszy pospiesznym składem od lat na linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny pojadą dodatkowe pociągi pospieszne przez Trójmiasto do Helu - TLK Mars z Krakowa, TLK Aquarius z Katowic i TLK Astra z Wrocławia. Będzie także pociąg EIC Jantar z Warszawy. Wszystkie wspomniane składy przejadą przez Trójmiasto i pojadą do Helu.

PKP Intercity zdecydowało się na zawieszenie, od 25 czerwca, kursowania składu TLK Rataj relacji Gdynia Główna - Warszawa. Jak tłumaczy przewoźnik, powodem tej decyzji była niska frekwencja pasażerów.

W efekcie pasażerowie muszą szukać miejsca w droższych pociągach.

- Pasażerowie podróżujący na trasie do i z Trójmiasta mają zapewnione alternatywne połączenia - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Prywatny przewoźnik Arriva też planuje uruchomienie sezonowych połączeń. Prywatny przewoźnik Arriva też planuje uruchomienie sezonowych połączeń.
Arriva zaprasza do Słonecznego Patrolu

Prywatny przewoźnik Arriva uruchomi nowe wakacyjne połączenia w relacji Bydgoszcz - Gdańsk - Władysławowo - Hel. Pociąg Słoneczny Patrol w relacji Bydgoszcz - Hel - Bydgoszcz będzie uruchamiany codziennie przez cały okres wakacji. Uzupełnieniem oferty będą pociągi Leżak i Parawan kursujące na odcinku Hel - Władysławowo, dzięki którym będzie można szybko, nie stojąc w korkach, przemieszczać się po Półwyspie Helskim.

- W pociągach wakacyjnych będą obowiązywać promocyjne oferty, zniżki na bilety powrotne oraz dla osób podróżujących z rodziną. Połączenia uruchamiane na odcinku Hel - Władysławowo objęte zostaną taryfą strefową - wyjaśnia Joanna Parzniewska, rzecznik prasowy Arriva.
Kolej Mazowieckie proponują sprawdzoną ofertę z Mazowsza nad morze. Kolej Mazowieckie proponują sprawdzoną ofertę z Mazowsza nad morze.
Koleje Mazowieckie dojadą m.in. do Trójmiasta

25 czerwca na szlak wyrusza pociąg "Słoneczny" Kolei Mazowieckich. Do Trójmiasta dojedzie w nieco ponad trzy godziny, a następnie dowiezie podróżnych do Ustki.

Skład ruszy o godz. 7:46 z Warszawy Zachodniej (Warszawa Wschodnia 8:14). Do Gdyni Głównej "Słoneczny" dotrze o 12:02. Następnie pojedzie aż do Ustki (14:15). Z Ustki w podróż powrotną wyruszy o 16:32. Z Gdyni zaś zabierze podróżnych o godz. 18:28 i dowiezie ich do Warszawy Wschodniej na 21:53. Pociąg będzie kursować codziennie, aż do końca wakacji, czyli do 31 sierpnia.

- Cena biletu, bez zniżek, wynosi 45 złotych do Gdyni. Obowiązują ulgi handlowe i ustawowe, w związku z tym np. studenci zapłacą 22,05 zł. Bilet normalny do Ustki kosztuje 60 zł - tłumaczy Katarzyna Łukasik z Kolei Mazowieckich.

Miejsca

Opinie (309) 1 zablokowana

  • wg mnie ktoś źle wymyślił rozjazd we Wrzeszczu (1)

    bo jadać np. z Rębiechowa do Oliwy muszę się przesiadać lub... czekać.
    Tory powinny być 2 - powinno być to rozdzielone - jeden w stronę Wrzeszcza - dla tych którzy chcą jechać w stronę Gdańska Śródmieście, drugi (którego nie ma) w stronę Oliwy, Gdyni.
    Ale jak zwykle nikt w PKP nie pomyślał tylko poszedł po najmniejszej linii oporu i wykorzystali linię .... którą budowali Niemcy

    • 7 1

    • Bo chcieli przytulić pieniądze z UE bez zastanowienia i bez pomysłu.

      • 2 1

  • dobry pomysł - muszą być w ofercie regionalne, szybsze połączenia

    przydałyby się dwa skrajne kursy wczesnoranne i nocne - na wszystkie stacje

    • 3 4

  • Mogą być różne zmiany ale powinny być czytelne i zrozumiałe dla wszystkich. Jak są różne i trzeba liczyć przeliczac zastanawiać się nad ulgami przecinkami itp. to lepiej pojechać samochodem. W 70 latach kupowałem bilet i nic mnie nie interesowało bo kolej była jedną a teraz? Bagno i syf!!! Jak mi pociag ucieknie to lipa nie pojadę tym co będzie np. IC Bo Mam NA PR.

    • 3 1

  • Czy Redaktor przeczytał swój artukuł ( częściowo skopiowany z RK)

    Praktycznie wszystkie pociągi z Kościerzyny ominą Gdańsk Osową a jednak 3 pary pojadą przez Osowę ,,,,,
    czyli nie wszystkie ,,,

    PS , Długo nie było artykułu o pociągach mających pojechać po moście na Wisle 100km/h co nigdy nie nastapi , brak materiałów czy obawa przed krytyką? A naprawdę tempo rewitalizacji linii mocno wzrosło.

    • 1 0

  • wreszcie walczą!

    jako miłośnik kolei doceniam, że wreszcie przestają leźeć i skamleć o dotacje, tylko podejmują starania, walkę o klienta, którego do tej pory oddawali bez walki autobusiarzom

    ale dalej od czasu do czasu ZONK. "sześć rowerów na pociąg", ustalone na sztywno, niezależnie czy w pociagu tłum, czy pusto - pachnie Towarzyszem Szmaciakiem i jest nie tylko objawem komunizmu mentalnego, ale też promocją samochodów.

    co mi tam, nie chcą forsy, to nie dostaną, rynek nie ma litości dla durni

    • 5 1

  • (4)

    Decydentom PKM-ki proponuję poranny spacer na dworzec we Wrzeszczu i sprawdzenie ile osób z PKM przebiega na tor SKM, żeby kontynuować jazde w strone Gdańska głównego. Wg mnie ok 95% - to powinien być priorytet przy następnych zmianach. Wielu znajomych zdecydowało by się dojechać lub dojść do PKM-ki, gdyby mogło bez przesiadki dojechać do Gdańska Głównego

    • 11 1

    • (3)

      Przesiadka na SKM jest AŻ tak dużym problemem, ze decyduje o tym czy skorzystać z kolei czy nie? No błagam...

      • 3 6

      • Problem jest taki, że wszystko jest problemem.

        Dziś chodzi o Gdańsk jutro ktoś powie, że przeskakują w kierunku Sopotu.

        • 2 0

      • (1)

        Przesiadka może nie, ale dodatkowy koszt związany z biletem na skm już tak.

        • 1 2

        • Bilety na SKM i PKM są te same. Jadąc np. z lotniska można kupić jeden bilet do Gdańska Głównego.

          • 2 0

  • OBSERWATOR

    PKM powinna kursować beż przesiadania sie we Wrzeszczu na trase z Kościerzyny do Osowej i z Osowej bez przesiadek do Gdyni wtedy będzie miała wieksze ilości pasażerów i bedzie wkońcu rentowna ....Napewno wiele osob na tym skorzysta

    • 4 1

  • Dramat i POrażka PO całej trasie

    za niedługo Urząd Marszałkowski oswiadzy, że mamy nowe połączenie do Pcimia Dolnego liczącego parę osób gdy tymczasem z dużych dzielnic Gdańska jak i do samej Gdyni "O" w tej ostatniej nawet przystanków nie zbudowali :(((

    • 5 1

  • w tej PKm to naprawde cymbaly pracuja......
    przyciac zeby omijac , wydluzyc , pojechac Via Oliwa / Sopot ale skomunikowac z Gdanskiem gł to za duzo na te tempe dzidy !

    • 3 1

  • gratuluje, rozpieprzyć polączenie przez Osową to na bank stracą klientów jeszcze bardziej. ja jeździć juz nie zamierzam w rzadną stronę. tylko później bilety niech zdrożeja, bo znów się nie będzie opłacało. żart. nic tylko samochód.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane