• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą bezpośrednie PKM-ki z Gdańska do Kościerzyny. Kolejowa ofensywa na lato

Maciej Naskręt
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od grudnia zmniejszy się o 25 proc. liczba połączeń na linii PKM. To wymagało zmian w rozkładzie jazdy i połączeniach. Od grudnia zmniejszy się o 25 proc. liczba połączeń na linii PKM. To wymagało zmian w rozkładzie jazdy i połączeniach.

Pociągi PKM mają pojechać bezpośrednio z Kościerzyny do Gdańska, o co długo zabiegali pasażerowie. Czy będą zadowoleni, skoro we Wrzeszczu będą musieli przesiadać się na SKM-kę do centrum Gdańska? Odpowiedź na to pytanie poznamy 12 grudnia, kiedy rozkład po zmianach wejdzie w życie. Niebawem - 12 czerwca - zmienia się też rozkład jazdy na kolei. Sprawdzamy, czy na lepsze.



Jak oceniasz zmiany w ruchu planowane na linii PKM?

Zacznijmy jednak od kwestii związanych Pomorską Koleją Metropolitalną. Kilka tygodni temu - w maju - doszło do likwidacji kilkudziesięciu połączeń w rozkładzie na liniach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wywołało to ogromne kontrowersje. Zmiany, zdaniem władz samorządu województwa - organizatora ruchu kolejowego w województwie - były podyktowane m.in. wysokimi kosztami finansowania połączeń przez samorząd wojewódzki i małym zainteresowaniem niektórymi połączeniami ze strony pasażerów.

Na domiar złego cięcia na linii PKM zbiegły się z rezygnacją ze stanowiska prezesa spółki PKM - Krzysztofa Rudzińskiego.

Władze samorządu województwa próbują teraz rozdmuchać kłębiące się nad Pomorską Koleją Metropolitalną ciemne chmury. Jako organizator przewozów kolejowych w województwie postanowiły zmienić połączenia na nowym szlaku, które zaczną obowiązywać już 12 grudnia.

- Planowany rozkład na tamten okres poznamy na dniach. Ustalany jest on przez przewoźnika i zarządcę linii PKP. Powinien ujrzeć światło dzienne na pewno jeszcze w czerwcu - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Sprawdź aktualny rozkład jady pociągów SKM i PKM.

Planowane trasy pociągów PKM. Planowane trasy pociągów PKM.
Zmiany na trasie Gdynia - Kościerzyna

Najpoważniejsze zmiany mają dotyczyć trasy z Gdyni do Kościerzyny. Praktycznie wszystkie pociągi mają omijać stację w Osowej. Składy będą zjeżdżały do Wrzeszcza, gdzie będzie następowała kilkuminutowa zmiana czoła pociągu i dalej pojedzie on do Gdyni Głównej. W efekcie pociągi PKM zatrzymają się w Oliwie i w Sopocie.

Co ważne, taka podróż ma się wydłużyć o ok. 13 minut względem przejazdu przez Osową i Gdynię Wielki Kack.

Dodatkowo, w dni powszednie, jako uzupełnienie oferty pojadą trzy pary pociągów z Kościerzyny do Gdyni - dotychczasową trasą przez Osowę. Składy zatrzymają się na wszystkich stacjach i przystankach. Wstępnie w Gdyni mają przyjechać po godz. 6 i 7 oraz przed godz. 19, w przeciwną stronę odjadą z Gdyni po godz. 14, 15 i 19.

Na razie bez odpowiedzi pozostaje pytanie, czy połączenie z Kościerzyny przyciągnie pasażerów. Świadomość przesiadki we Wrzeszczu na pociąg do centrum Gdańska może nadal wiele osób zniechęcać. Nadmieńmy, że na stacji właśnie we Wrzeszczu od dłuższego czasu pasażerowie zgłaszają problemy przy przesiadkach ze względu na brak m.in. systemu informacji pasażerskiej. To zadanie PKP PLK.

- Ruch na linii PKM od 12 grudnia będzie wyraźnie zmniejszony - nawet o 25 proc. Nie można było ciąć dotychczasowych połączeń na oślep. Zaproponowane kursowanie to kompromis, maksimum tego, co można było zmieścić w ramach zakontraktowanych z SKM-ką kilometrów pracy - mówi Paweł Rydzyński, ekspert ZDG TOR, który brał udział w projektowaniu połączeń.
Co ważne, pociągi jadące z i do Kościerzyny, nie zatrzymają się się na przystankach PKM w Rębiechowie, Matarni, Brętowie i Niedźwiedniku.

Pociągi z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza mają podróżować 67 minut. Pociągi z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza mają podróżować 67 minut.
Czy stała częstotliwość kursów przyciągnie pasażerów?

Pozytywną zmianą będzie wprowadzenie taktu - stałej częstotliwości kursów pociągów PKM. W godzinach szczytu częstotliwość kursowania pociągów pomiędzy Wrzeszczem, Żukowem i Borkowem wynosić będzie 30 minut. Taki efekt udało się osiągnąć dzięki temu, że pociągi z Kościerzyny do Gdańska oraz Gdańsk - Kartuzy kursować będą na przemian.

Pociągi z Kartuz tak jak teraz kursować będą do i z Gdańska Głównego. Odjazdy z Gdańska będą odbywać się w równym cyklu co 60 min w godz. 7:10-18:10. Będą też pociągi o godz. 6 i po 18.

Stracą mieszkańcy Gdyni

Według najnowszej propozycji samorządu województwa, składy kursujące z Gdańska Wrzeszcza, przez lotnisko, do Gdyni, jeździć będą co 60 minut. Do tego w godzinach szczytu pojawi się również kilka polepszających ofertę pociągów w relacji Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa.

Planowany rozkład trzeba potraktować jako tymczasowy - do momentu wybudowania przystanków PKM przy linii kolejowej 201 na terenie Gdyni. Co ważne, na szczęście pociągi z Gdyni będą skomunikowane pomiędzy pociągami Kartuzy - Gdańsk Gł. i Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Gł.

Planowane zmiany to dowód, że PKM ma być linią raczej regionalną niż aglomeracyjną. Planowane zmiany to dowód, że PKM ma być linią raczej regionalną niż aglomeracyjną.
Letnia ofensywa kolei nad morze

Przed nami 12 czerwca, czyli letnia zmiana rozkładów jazdy na kolei. Szykuje się wiele zmian, z których szczególnie ucieszą się osoby planujące wypoczynek nad otwartym morzem. Kolejarze zacierają ręce i liczą, że w tym roku tysiące podróżnych zrezygnuje z pobytów zagranicznych i uda się koleją nad morze.

Pierwszym z dużych przewoźników są Przewozy Regionalne. Na okres sezonu turystycznego od 25 czerwca do 31 sierpnia przygotowano ofertę przewozową na odcinku Gdynia Główna - Hel.

Wzrośnie liczba uruchamianych przez Przewozy Regionalne pociągów do 13 par w relacjach Gdynia - Hel. Obecnie jest ich 10. Ponadto, będzie kursować pociąg z Gdyni do Władysławowa i z powrotem.

- W związku z dużą frekwencją podróżnych, cztery pary pociągów w relacji Gdynia - Hel będą kursować w składach wagonowych - 5 wagonów piętrowych - przystosowanych do przewozu większych grup podróżnych, a także rowerów i wózków. Składy pozostałych pociągów będą także zwiększone - będą to dwa autobusy szynowe lub autobus z wagonem - mówi Benedykt Plotta z gdyńskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
W autobusach szynowych liczba przewożonych rowerów jest ograniczona maksymalne do sześciu sztuk.

Pięć dodatkowych pociągów nad morze od PKP Intercity. Pięć dodatkowych pociągów nad morze od PKP Intercity.
Znika najtańsze połączenie z Gdańska do Warszawy

W nowym rozkładzie ujęto także dodatkowe pociągi krajowego przewoźnika - PKP Intercity. Oprócz pociągu TLK Gemini, który ma być pierwszy pospiesznym składem od lat na linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny pojadą dodatkowe pociągi pospieszne przez Trójmiasto do Helu - TLK Mars z Krakowa, TLK Aquarius z Katowic i TLK Astra z Wrocławia. Będzie także pociąg EIC Jantar z Warszawy. Wszystkie wspomniane składy przejadą przez Trójmiasto i pojadą do Helu.

PKP Intercity zdecydowało się na zawieszenie, od 25 czerwca, kursowania składu TLK Rataj relacji Gdynia Główna - Warszawa. Jak tłumaczy przewoźnik, powodem tej decyzji była niska frekwencja pasażerów.

W efekcie pasażerowie muszą szukać miejsca w droższych pociągach.

- Pasażerowie podróżujący na trasie do i z Trójmiasta mają zapewnione alternatywne połączenia - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Prywatny przewoźnik Arriva też planuje uruchomienie sezonowych połączeń. Prywatny przewoźnik Arriva też planuje uruchomienie sezonowych połączeń.
Arriva zaprasza do Słonecznego Patrolu

Prywatny przewoźnik Arriva uruchomi nowe wakacyjne połączenia w relacji Bydgoszcz - Gdańsk - Władysławowo - Hel. Pociąg Słoneczny Patrol w relacji Bydgoszcz - Hel - Bydgoszcz będzie uruchamiany codziennie przez cały okres wakacji. Uzupełnieniem oferty będą pociągi Leżak i Parawan kursujące na odcinku Hel - Władysławowo, dzięki którym będzie można szybko, nie stojąc w korkach, przemieszczać się po Półwyspie Helskim.

- W pociągach wakacyjnych będą obowiązywać promocyjne oferty, zniżki na bilety powrotne oraz dla osób podróżujących z rodziną. Połączenia uruchamiane na odcinku Hel - Władysławowo objęte zostaną taryfą strefową - wyjaśnia Joanna Parzniewska, rzecznik prasowy Arriva.
Kolej Mazowieckie proponują sprawdzoną ofertę z Mazowsza nad morze. Kolej Mazowieckie proponują sprawdzoną ofertę z Mazowsza nad morze.
Koleje Mazowieckie dojadą m.in. do Trójmiasta

25 czerwca na szlak wyrusza pociąg "Słoneczny" Kolei Mazowieckich. Do Trójmiasta dojedzie w nieco ponad trzy godziny, a następnie dowiezie podróżnych do Ustki.

Skład ruszy o godz. 7:46 z Warszawy Zachodniej (Warszawa Wschodnia 8:14). Do Gdyni Głównej "Słoneczny" dotrze o 12:02. Następnie pojedzie aż do Ustki (14:15). Z Ustki w podróż powrotną wyruszy o 16:32. Z Gdyni zaś zabierze podróżnych o godz. 18:28 i dowiezie ich do Warszawy Wschodniej na 21:53. Pociąg będzie kursować codziennie, aż do końca wakacji, czyli do 31 sierpnia.

- Cena biletu, bez zniżek, wynosi 45 złotych do Gdyni. Obowiązują ulgi handlowe i ustawowe, w związku z tym np. studenci zapłacą 22,05 zł. Bilet normalny do Ustki kosztuje 60 zł - tłumaczy Katarzyna Łukasik z Kolei Mazowieckich.

Miejsca

Opinie (309) 1 zablokowana

  • odpowiednie godziny przyjazdów

    Skoro do Gdyni z Gdańska kolejka ma jeździć co godzinę to zaplanujcie chociaż przyjazd tych kolejek do Gdyni Głównej na godz 6:45, 7:45 tak żeby ludzie mieli te 15 minut aby dojść do pracy

    • 7 0

  • Przekierowanie pociągu we Wrzeszczu

    Jaki sens ma przestawianie pociągu z Kościerzyny do Gdyni w Gdańsku Wrzeszczu przez kilkanaście minut skoro przy dobrze ustawionej przesiadce na SKM przez te kilkanaście minut pasażer dojedzie już do Gdyni ( dojazd trwa około 22 minut ) ? Bezsens...

    • 6 1

  • PKM

    PKM na trasie Wrzeszcz - Rebiechowo zaorac i posadzic kwiatki a zamiast tego puscic szybka linie tramwajowa przez Lotnisko do Osowy laczac ja z Centrum City of Gdansk.Sa same zalety...budowa lini tram bedzie tansza i sam zakup chocby jednokierunkowych Swingow tez bedzie tanszy.Potrzeba by bylo ok.20 wozow.Czas dojazdu z Osowy przez Lotnisko do Centrum trwalby ok.40min.Tram mozna puscic co ok 15min w szczycie i co 20 w swieta.A tabor PKM dac na linie helska czy chojnicka z wydluzeniem do Pily...a helska polaczyc z koscierska plus wezel przesiadkowy w Osowie...

    • 1 4

  • Gdyby PKM była zrobiona tylko do Kartuz i Kościerzyny, cała budowa kosztowałaby pewnie 1/3 ceny. Wszystkie nasypy już istniały, Połączenie do Kokoszek istniało

    Wysoki koszt wynika ze zmiany trasy dawnej linii tak aby przechodziła przez lotnisko i budowy 2 toru, co wymagało usuwania starych nasypów i tworzenia nowych..

    Obecnie to właśnie mieszkańcy Kartuz a niedługo też Kościerzyny drodzy Gdańszczanie ratują projekt o szumnej nazwie PKM, bo my sami jakoś nie chcemy z niej korzystać.

    • 10 2

  • Propozycja (1)

    Kompletnie nieuzasadnione jest przesuwanie pociągów PKM na linię SKM, po której pociągi jeżdżą już co 7 minut. Co to da?Jeśli ktoś chce dojechać z Sopotu do Kościerzyny to przesiądzie się w Gdyni albo we Wrzeszczu. Za to taki mieszkaniec Osowej czy Kielpinka jeśli ma czekać godzine na pociąg do Gdyni, to nie pojedzie w ogóle. Co zrobić? wystarczy przesunąć pociągi z linii SKM na odcinek Osowa - Gdynia Główna!

    • 7 3

    • zbyt proste, zbyt proste

      • 1 1

  • PKM-ka ma sens gdy zacznie kursować bezpośrednio do Gdańska Głównego! Nie mówiąc o dojazdach i parkingach na przystankach wzdłuż trasy .

    • 7 2

  • Chyba się z k... na łby pozamieniali. (1)

    Nie wiem, no brak słów. Z Gdyni na lotnisko znowu można będzie tylko dojechać 510... och, przepraszam, 4A. Niech spadają na drzewo, przesiadam się na samochód. Będę zwiększał korki, będę truł środowisko, będę złośliwie zajeżdżał drogę wyjeżdżającym z przystanków pojazdom, cokolwiek.

    • 11 1

    • mam ten sam problem

      przyzwyczilem sie juz do dojazdow na lotnisko w 22 minutowej relacji Gdynia-Lotnisko

      • 2 1

  • Kilka słów o PKM (3)

    Trudno naprawić coś co od samego założenia było złe. Bowiem założono REKONSTRUKCJĘ kolei kokoszkowskiej, która była budowana wtedy, kiedy o porcie w Gdyni, czy o Trójmieście nikomu się nawet nie śniło. Słusznie zmieniono trasę prowadząc ją obok lotniska, a nie przez Kokoszki, ale na tym wyobraźnia decydentów się skończyła.... Zamiast obecnego włączenia w linię 201 trzeba było zrewitalizować linię biegnącą przez Klukowo (nr 235), tak aby jadąc z Gdyni do Kartuz/Kościerzyny przejechać koło lotniska. To był błąd pierwszy! Drugi, zakrawa albo na sabotaż albo na idiotyzm tysiąclecia! Linię PKM (248) włączono do linii nr 202 (!!!!), zamiast do linii nr 250 w kierunku do Gdańska oraz do Gdyni. Ta decyzja przekwalifikowała PKM z kolei miejskiej, czy też jak dumnie brzmi metropolitalnej w podmiejską kolej dojazdową. Oczywiście BARDZO POTRZEBNĄ !!, tyle, że nie metropolitalną.... Potok pasażerów na tej linii będzie oczywiście wzrastał i to dość dynamicznie, ale nie skokowo jak sobie niektórzy wyobrażali. Oczywiście, że błędy można zawsze naprawić i niekoniecznie musi się to wiązać z rozebraniem tego co zrobiono.
    Przesunięcie przystanku Gdańsk Zaspa w kierunku Wrzeszcza umożliwiłaby przy nieznacznej korekcie torowiska linii 248 na włączenie jej do linii 250 w kierunku Gdańska. Natomiast prawdziwym wyzwaniem logistycznym (własność gruntów !!!!) będzie włączenie linii 248 do linii 250 w kierunku Gdyni. O wiele łatwiejsza byłaby rewitalizacja linii 235 (z przystankiem w Klukowie) i włączenie jej w Firodze do linii 248 w kierunku Gdańsk Lotnisko. Skutek byłby podobny. Co więcej, ze względu na jej mniejsze obciążenie linii 235 warto zastanowić się czy nie wystarczyłoby zrewitalizowanie jej jako jednotorowej (z mijanką na przystanku Gdańsk Klukowo).

    • 7 2

    • po stokroć racja (2)

      puszczenie ruchu przez Klukowo spowodowałoby, że każdy pociąg PKM z Kościerzyny czy Kartuz w kierunku Gdyni i na odwrót przejeżdżałby przez lotnisko. Przy okazji mielibyśmy zachowany przystanek Rębiechowo (skądinąd położony w szczerym polu, na które muszą przebić się chętni z Banina) oraz możliwość zrobienia przystanku Klukowo / Firoga, gdzie powstało całkiem sporo instytucji a i kilkadziesiąt domów mieszkalnych się znajdzie. Dodatkowo, spowodowałoby to odciążenie linii 201, po której pociągi towarowe mogłyby mijać się z PKM między Osową a Rębiechowem. Nie wiem, czego zabrakło na etapie projektowania - wyobraźni czy zdrowego rozsądku a może jednego i drugiego?

      O jeszcze większe nieporozumienie zakrawa likwidacja połączeń z Osowy. Przecież PKM mogłaby być optymalnym środkiem transportu dla mieszkańców tejże dzielnicy. Przy zrealizowaniu przystanku Kieleńska, który obsługiwałby większość mieszkańców a nie jakieś 5% jak obecna stacja przy Barniewickiej. Było też jasne, że odcinek Wrzeszcz - Gdynia Główna nie będzie się cieszyć na chwilę obecną powodzeniem z uwagi na ..brak przystanku Kieleńska oraz planowanych przystanków w Gdyni. Jeśli jakiś as strategii i planowana zniechęcił mieszkańców Osowy do korzystania z PKM (już widzę te tłumy Osowian kupujących bilety miesięczne na coś, co jeździ do ich dzielnicy raz na godzinę) to obawiam się, że owi mieszkańcy wypną się na PKM na dobre. Co przy paranoicznym pomyśle wiercenia tunelu pod Pachołkiem spowoduje, iż korek ze Spacerowej przeniesie się do tunelu lub na jego wylot w kierunku Grunwaldzkiej. W efekcie kierowcy postoją tyle samo, tyle że kilka kilometrów niżej.

      • 2 1

      • Masz absolutna racje, postoja w korku, o ile Ktos nie wpadnie na madry pomysl (1)

        przebicia dodatkowo malego tunelu rowniez pod Al. Grunwaldzka, ktory by podzieli ruch spod Pacholka rozlozyl na rondo i pod rondo, w zaleznosci od wyboru kieirunku dalszej jazdy

        • 0 1

        • trochę za późno na ten mądry pomysł

          jeśli spojrzeć na mapę i na teren zabudowany za rondem w kierunku Sopotu

          • 0 0

  • Obecnie głównym problemem PKM są BILETY i COŚ co nazywa się stacją Gdańsk Wrzeszcz,

    na czym nikt nie wie co to jest PKM, a informacja na rozkładach jest w 90% BŁĘDNA !!!!!!!

    • 7 0

  • podejrzewam, ze ta 'innowacja' do Gdyni przez Wrzeszcz...

    to po prostu wybieg, by komus wypłacić właśnie za 'pomysł innowacyjny' jakies sowite wynagrodzenie

    bo ze jest bardzo głupi, to chyba mówi tu 99% piszacych

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane