• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą bezpośrednie PKM-ki z Gdańska do Kościerzyny. Kolejowa ofensywa na lato

Maciej Naskręt
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od grudnia zmniejszy się o 25 proc. liczba połączeń na linii PKM. To wymagało zmian w rozkładzie jazdy i połączeniach. Od grudnia zmniejszy się o 25 proc. liczba połączeń na linii PKM. To wymagało zmian w rozkładzie jazdy i połączeniach.

Pociągi PKM mają pojechać bezpośrednio z Kościerzyny do Gdańska, o co długo zabiegali pasażerowie. Czy będą zadowoleni, skoro we Wrzeszczu będą musieli przesiadać się na SKM-kę do centrum Gdańska? Odpowiedź na to pytanie poznamy 12 grudnia, kiedy rozkład po zmianach wejdzie w życie. Niebawem - 12 czerwca - zmienia się też rozkład jazdy na kolei. Sprawdzamy, czy na lepsze.



Jak oceniasz zmiany w ruchu planowane na linii PKM?

Zacznijmy jednak od kwestii związanych Pomorską Koleją Metropolitalną. Kilka tygodni temu - w maju - doszło do likwidacji kilkudziesięciu połączeń w rozkładzie na liniach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wywołało to ogromne kontrowersje. Zmiany, zdaniem władz samorządu województwa - organizatora ruchu kolejowego w województwie - były podyktowane m.in. wysokimi kosztami finansowania połączeń przez samorząd wojewódzki i małym zainteresowaniem niektórymi połączeniami ze strony pasażerów.

Na domiar złego cięcia na linii PKM zbiegły się z rezygnacją ze stanowiska prezesa spółki PKM - Krzysztofa Rudzińskiego.

Władze samorządu województwa próbują teraz rozdmuchać kłębiące się nad Pomorską Koleją Metropolitalną ciemne chmury. Jako organizator przewozów kolejowych w województwie postanowiły zmienić połączenia na nowym szlaku, które zaczną obowiązywać już 12 grudnia.

- Planowany rozkład na tamten okres poznamy na dniach. Ustalany jest on przez przewoźnika i zarządcę linii PKP. Powinien ujrzeć światło dzienne na pewno jeszcze w czerwcu - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Sprawdź aktualny rozkład jady pociągów SKM i PKM.

Planowane trasy pociągów PKM. Planowane trasy pociągów PKM.
Zmiany na trasie Gdynia - Kościerzyna

Najpoważniejsze zmiany mają dotyczyć trasy z Gdyni do Kościerzyny. Praktycznie wszystkie pociągi mają omijać stację w Osowej. Składy będą zjeżdżały do Wrzeszcza, gdzie będzie następowała kilkuminutowa zmiana czoła pociągu i dalej pojedzie on do Gdyni Głównej. W efekcie pociągi PKM zatrzymają się w Oliwie i w Sopocie.

Co ważne, taka podróż ma się wydłużyć o ok. 13 minut względem przejazdu przez Osową i Gdynię Wielki Kack.

Dodatkowo, w dni powszednie, jako uzupełnienie oferty pojadą trzy pary pociągów z Kościerzyny do Gdyni - dotychczasową trasą przez Osowę. Składy zatrzymają się na wszystkich stacjach i przystankach. Wstępnie w Gdyni mają przyjechać po godz. 6 i 7 oraz przed godz. 19, w przeciwną stronę odjadą z Gdyni po godz. 14, 15 i 19.

Na razie bez odpowiedzi pozostaje pytanie, czy połączenie z Kościerzyny przyciągnie pasażerów. Świadomość przesiadki we Wrzeszczu na pociąg do centrum Gdańska może nadal wiele osób zniechęcać. Nadmieńmy, że na stacji właśnie we Wrzeszczu od dłuższego czasu pasażerowie zgłaszają problemy przy przesiadkach ze względu na brak m.in. systemu informacji pasażerskiej. To zadanie PKP PLK.

- Ruch na linii PKM od 12 grudnia będzie wyraźnie zmniejszony - nawet o 25 proc. Nie można było ciąć dotychczasowych połączeń na oślep. Zaproponowane kursowanie to kompromis, maksimum tego, co można było zmieścić w ramach zakontraktowanych z SKM-ką kilometrów pracy - mówi Paweł Rydzyński, ekspert ZDG TOR, który brał udział w projektowaniu połączeń.
Co ważne, pociągi jadące z i do Kościerzyny, nie zatrzymają się się na przystankach PKM w Rębiechowie, Matarni, Brętowie i Niedźwiedniku.

Pociągi z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza mają podróżować 67 minut. Pociągi z Kościerzyny do Gdańska Wrzeszcza mają podróżować 67 minut.
Czy stała częstotliwość kursów przyciągnie pasażerów?

Pozytywną zmianą będzie wprowadzenie taktu - stałej częstotliwości kursów pociągów PKM. W godzinach szczytu częstotliwość kursowania pociągów pomiędzy Wrzeszczem, Żukowem i Borkowem wynosić będzie 30 minut. Taki efekt udało się osiągnąć dzięki temu, że pociągi z Kościerzyny do Gdańska oraz Gdańsk - Kartuzy kursować będą na przemian.

Pociągi z Kartuz tak jak teraz kursować będą do i z Gdańska Głównego. Odjazdy z Gdańska będą odbywać się w równym cyklu co 60 min w godz. 7:10-18:10. Będą też pociągi o godz. 6 i po 18.

Stracą mieszkańcy Gdyni

Według najnowszej propozycji samorządu województwa, składy kursujące z Gdańska Wrzeszcza, przez lotnisko, do Gdyni, jeździć będą co 60 minut. Do tego w godzinach szczytu pojawi się również kilka polepszających ofertę pociągów w relacji Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa.

Planowany rozkład trzeba potraktować jako tymczasowy - do momentu wybudowania przystanków PKM przy linii kolejowej 201 na terenie Gdyni. Co ważne, na szczęście pociągi z Gdyni będą skomunikowane pomiędzy pociągami Kartuzy - Gdańsk Gł. i Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Gł.

Planowane zmiany to dowód, że PKM ma być linią raczej regionalną niż aglomeracyjną. Planowane zmiany to dowód, że PKM ma być linią raczej regionalną niż aglomeracyjną.
Letnia ofensywa kolei nad morze

Przed nami 12 czerwca, czyli letnia zmiana rozkładów jazdy na kolei. Szykuje się wiele zmian, z których szczególnie ucieszą się osoby planujące wypoczynek nad otwartym morzem. Kolejarze zacierają ręce i liczą, że w tym roku tysiące podróżnych zrezygnuje z pobytów zagranicznych i uda się koleją nad morze.

Pierwszym z dużych przewoźników są Przewozy Regionalne. Na okres sezonu turystycznego od 25 czerwca do 31 sierpnia przygotowano ofertę przewozową na odcinku Gdynia Główna - Hel.

Wzrośnie liczba uruchamianych przez Przewozy Regionalne pociągów do 13 par w relacjach Gdynia - Hel. Obecnie jest ich 10. Ponadto, będzie kursować pociąg z Gdyni do Władysławowa i z powrotem.

- W związku z dużą frekwencją podróżnych, cztery pary pociągów w relacji Gdynia - Hel będą kursować w składach wagonowych - 5 wagonów piętrowych - przystosowanych do przewozu większych grup podróżnych, a także rowerów i wózków. Składy pozostałych pociągów będą także zwiększone - będą to dwa autobusy szynowe lub autobus z wagonem - mówi Benedykt Plotta z gdyńskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
W autobusach szynowych liczba przewożonych rowerów jest ograniczona maksymalne do sześciu sztuk.

Pięć dodatkowych pociągów nad morze od PKP Intercity. Pięć dodatkowych pociągów nad morze od PKP Intercity.
Znika najtańsze połączenie z Gdańska do Warszawy

W nowym rozkładzie ujęto także dodatkowe pociągi krajowego przewoźnika - PKP Intercity. Oprócz pociągu TLK Gemini, który ma być pierwszy pospiesznym składem od lat na linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny pojadą dodatkowe pociągi pospieszne przez Trójmiasto do Helu - TLK Mars z Krakowa, TLK Aquarius z Katowic i TLK Astra z Wrocławia. Będzie także pociąg EIC Jantar z Warszawy. Wszystkie wspomniane składy przejadą przez Trójmiasto i pojadą do Helu.

PKP Intercity zdecydowało się na zawieszenie, od 25 czerwca, kursowania składu TLK Rataj relacji Gdynia Główna - Warszawa. Jak tłumaczy przewoźnik, powodem tej decyzji była niska frekwencja pasażerów.

W efekcie pasażerowie muszą szukać miejsca w droższych pociągach.

- Pasażerowie podróżujący na trasie do i z Trójmiasta mają zapewnione alternatywne połączenia - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Prywatny przewoźnik Arriva też planuje uruchomienie sezonowych połączeń. Prywatny przewoźnik Arriva też planuje uruchomienie sezonowych połączeń.
Arriva zaprasza do Słonecznego Patrolu

Prywatny przewoźnik Arriva uruchomi nowe wakacyjne połączenia w relacji Bydgoszcz - Gdańsk - Władysławowo - Hel. Pociąg Słoneczny Patrol w relacji Bydgoszcz - Hel - Bydgoszcz będzie uruchamiany codziennie przez cały okres wakacji. Uzupełnieniem oferty będą pociągi Leżak i Parawan kursujące na odcinku Hel - Władysławowo, dzięki którym będzie można szybko, nie stojąc w korkach, przemieszczać się po Półwyspie Helskim.

- W pociągach wakacyjnych będą obowiązywać promocyjne oferty, zniżki na bilety powrotne oraz dla osób podróżujących z rodziną. Połączenia uruchamiane na odcinku Hel - Władysławowo objęte zostaną taryfą strefową - wyjaśnia Joanna Parzniewska, rzecznik prasowy Arriva.
Kolej Mazowieckie proponują sprawdzoną ofertę z Mazowsza nad morze. Kolej Mazowieckie proponują sprawdzoną ofertę z Mazowsza nad morze.
Koleje Mazowieckie dojadą m.in. do Trójmiasta

25 czerwca na szlak wyrusza pociąg "Słoneczny" Kolei Mazowieckich. Do Trójmiasta dojedzie w nieco ponad trzy godziny, a następnie dowiezie podróżnych do Ustki.

Skład ruszy o godz. 7:46 z Warszawy Zachodniej (Warszawa Wschodnia 8:14). Do Gdyni Głównej "Słoneczny" dotrze o 12:02. Następnie pojedzie aż do Ustki (14:15). Z Ustki w podróż powrotną wyruszy o 16:32. Z Gdyni zaś zabierze podróżnych o godz. 18:28 i dowiezie ich do Warszawy Wschodniej na 21:53. Pociąg będzie kursować codziennie, aż do końca wakacji, czyli do 31 sierpnia.

- Cena biletu, bez zniżek, wynosi 45 złotych do Gdyni. Obowiązują ulgi handlowe i ustawowe, w związku z tym np. studenci zapłacą 22,05 zł. Bilet normalny do Ustki kosztuje 60 zł - tłumaczy Katarzyna Łukasik z Kolei Mazowieckich.

Miejsca

Opinie (309) 1 zablokowana

  • Proponuję wszystko jeszcze bardziej skomplikować...

    • 5 0

  • Brak logiki

    Ciekawe czym kierowali się "mędrcy" od spraw komunikacyjnych planując zatrzymywanie się PKM-ki z Kościerzyny na takich stacjach jak Kiełpinek czy Jasień które są zlokalizowane przy gdańskich sypialniach. Nie ma natomiast w planie przystanku Brętowo gdzie jest węzeł przesiadkowy ( tramwaje , autobusy ) z możliwością kontynuowania dalszej podróży w wielu kierunkach

    • 7 0

  • PKM była potrzebna tylko przed wyborami...

    "Co ważne, pociągi jadące z i do Kościerzyny, nie zatrzymają się się na przystankach PKM w Rębiechowie, Matarni, Brętowie i Niedźwiedniku."

    Czyli pojadę z Kościerzyny do Wrzeszcza a z tam przesiądę się w powrotny do Brętowa, nie mając pewności czy zatrzyma się w Brętowie bo może jechać do Kościerzyny...

    To tylko w Polsce.... Trzeba było puścić na lotnisko tramwaj. Koszty były by znacznie niższe a użyteczność znacznie wyższa... Ale "ktoś" od dziecka marzył o kolei, a teraz uciekł...

    • 9 0

  • Za co się platfusy wezmą to od razu spartolą

    By żyło się lepiej. By żyło się lepiej - swoim.

    • 2 1

  • A może inaczej ? (2)

    Kościerzyna - Gdańsk z możliwością przesiadki w Rębiechowie i dogodnym skomunikowaniem z pociągiem relacji Wrzeszcz - Gdynia.

    • 2 0

    • (1)

      Dogodnie to jest teraz. Bez przesiadki prosto i szybko do Gdyni.

      • 5 0

      • bez przesiadki prosto do gdyni

        ALE PRZEZ WRZESZCZ !!!!! świetnie. w końcu

        • 0 0

  • Czyli zwiększenie strat.

    Przecież ci którzy dojeżdżali od strony Kościerzyny do pracy w Gdyni zrezygnują z pociągów.

    • 7 1

  • chciałbym zauważyć że te pociągi w większej mierze jeżdżą puste

    więc coś jest chyba nie tak

    • 1 2

  • ANKIETA

    w stosunku do ostatniej ankiety sprzed kilku miesięcy to jest zdecydowany progres. w poprzedniej tylko 6 % wysoko oceniała rozkład i 22 % pozytywnie ale sporo by zmieniła. teraz mamy aż 26 % oceniających wysoko, 24 % pozytywnie i 21 neutralnie. czyli wzrost zadowolenia o 22 % przy 21 % neutralnych. Wcześniej niemal 70 % oceniała negatywnie rozkład. Brawo.

    • 0 0

  • Zbudować za grube miliony węzeł przesiadkowy Brętowo, a następnie zrobić tak, żeby pasażerowie,

    nie mogli się przesiąść bo kolejka nie będzie się tam zatrzymywać. Bareja to w grobie się już nie przewraca, tylko wiruje.

    • 10 0

  • A co z południem? Kiedy połączeni z Pruszczem, Straszynem, Kolbudami ?

    A co z południem? Kiedy połączeni z Pruszczem, Straszynem, Kolbudami ?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane