- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Będą bezpośrednie PKM-ki z Gdańska do Kościerzyny. Kolejowa ofensywa na lato
Pociągi PKM mają pojechać bezpośrednio z Kościerzyny do Gdańska, o co długo zabiegali pasażerowie. Czy będą zadowoleni, skoro we Wrzeszczu będą musieli przesiadać się na SKM-kę do centrum Gdańska? Odpowiedź na to pytanie poznamy 12 grudnia, kiedy rozkład po zmianach wejdzie w życie. Niebawem - 12 czerwca - zmienia się też rozkład jazdy na kolei. Sprawdzamy, czy na lepsze.
Na domiar złego cięcia na linii PKM zbiegły się z rezygnacją ze stanowiska prezesa spółki PKM - Krzysztofa Rudzińskiego.
Władze samorządu województwa próbują teraz rozdmuchać kłębiące się nad Pomorską Koleją Metropolitalną ciemne chmury. Jako organizator przewozów kolejowych w województwie postanowiły zmienić połączenia na nowym szlaku, które zaczną obowiązywać już 12 grudnia.
- Planowany rozkład na tamten okres poznamy na dniach. Ustalany jest on przez przewoźnika i zarządcę linii PKP. Powinien ujrzeć światło dzienne na pewno jeszcze w czerwcu - mówi Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.
Sprawdź aktualny rozkład jady pociągów SKM i PKM.
Zmiany na trasie Gdynia - Kościerzyna
Najpoważniejsze zmiany mają dotyczyć trasy z Gdyni do Kościerzyny. Praktycznie wszystkie pociągi mają omijać stację w Osowej. Składy będą zjeżdżały do Wrzeszcza, gdzie będzie następowała kilkuminutowa zmiana czoła pociągu i dalej pojedzie on do Gdyni Głównej. W efekcie pociągi PKM zatrzymają się w Oliwie i w Sopocie.
Co ważne, taka podróż ma się wydłużyć o ok. 13 minut względem przejazdu przez Osową i Gdynię Wielki Kack.
Dodatkowo, w dni powszednie, jako uzupełnienie oferty pojadą trzy pary pociągów z Kościerzyny do Gdyni - dotychczasową trasą przez Osowę. Składy zatrzymają się na wszystkich stacjach i przystankach. Wstępnie w Gdyni mają przyjechać po godz. 6 i 7 oraz przed godz. 19, w przeciwną stronę odjadą z Gdyni po godz. 14, 15 i 19.
Na razie bez odpowiedzi pozostaje pytanie, czy połączenie z Kościerzyny przyciągnie pasażerów. Świadomość przesiadki we Wrzeszczu na pociąg do centrum Gdańska może nadal wiele osób zniechęcać. Nadmieńmy, że na stacji właśnie we Wrzeszczu od dłuższego czasu pasażerowie zgłaszają problemy przy przesiadkach ze względu na brak m.in. systemu informacji pasażerskiej. To zadanie PKP PLK.
- Ruch na linii PKM od 12 grudnia będzie wyraźnie zmniejszony - nawet o 25 proc. Nie można było ciąć dotychczasowych połączeń na oślep. Zaproponowane kursowanie to kompromis, maksimum tego, co można było zmieścić w ramach zakontraktowanych z SKM-ką kilometrów pracy - mówi Paweł Rydzyński, ekspert ZDG TOR, który brał udział w projektowaniu połączeń.
Co ważne, pociągi jadące z i do Kościerzyny, nie zatrzymają się się na przystankach PKM w Rębiechowie, Matarni, Brętowie i Niedźwiedniku.
Czy stała częstotliwość kursów przyciągnie pasażerów?
Pozytywną zmianą będzie wprowadzenie taktu - stałej częstotliwości kursów pociągów PKM. W godzinach szczytu częstotliwość kursowania pociągów pomiędzy Wrzeszczem, Żukowem i Borkowem wynosić będzie 30 minut. Taki efekt udało się osiągnąć dzięki temu, że pociągi z Kościerzyny do Gdańska oraz Gdańsk - Kartuzy kursować będą na przemian.
Pociągi z Kartuz tak jak teraz kursować będą do i z Gdańska Głównego. Odjazdy z Gdańska będą odbywać się w równym cyklu co 60 min w godz. 7:10-18:10. Będą też pociągi o godz. 6 i po 18.
Stracą mieszkańcy Gdyni
Według najnowszej propozycji samorządu województwa, składy kursujące z Gdańska Wrzeszcza, przez lotnisko, do Gdyni, jeździć będą co 60 minut. Do tego w godzinach szczytu pojawi się również kilka polepszających ofertę pociągów w relacji Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa.
Planowany rozkład trzeba potraktować jako tymczasowy - do momentu wybudowania przystanków PKM przy linii kolejowej 201 na terenie Gdyni. Co ważne, na szczęście pociągi z Gdyni będą skomunikowane pomiędzy pociągami Kartuzy - Gdańsk Gł. i Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia Gł.
Letnia ofensywa kolei nad morze
Przed nami 12 czerwca, czyli letnia zmiana rozkładów jazdy na kolei. Szykuje się wiele zmian, z których szczególnie ucieszą się osoby planujące wypoczynek nad otwartym morzem. Kolejarze zacierają ręce i liczą, że w tym roku tysiące podróżnych zrezygnuje z pobytów zagranicznych i uda się koleją nad morze.
Pierwszym z dużych przewoźników są Przewozy Regionalne. Na okres sezonu turystycznego od 25 czerwca do 31 sierpnia przygotowano ofertę przewozową na odcinku Gdynia Główna - Hel.
Wzrośnie liczba uruchamianych przez Przewozy Regionalne pociągów do 13 par w relacjach Gdynia - Hel. Obecnie jest ich 10. Ponadto, będzie kursować pociąg z Gdyni do Władysławowa i z powrotem.
- W związku z dużą frekwencją podróżnych, cztery pary pociągów w relacji Gdynia - Hel będą kursować w składach wagonowych - 5 wagonów piętrowych - przystosowanych do przewozu większych grup podróżnych, a także rowerów i wózków. Składy pozostałych pociągów będą także zwiększone - będą to dwa autobusy szynowe lub autobus z wagonem - mówi Benedykt Plotta z gdyńskiego oddziału Przewozów Regionalnych.
W autobusach szynowych liczba przewożonych rowerów jest ograniczona maksymalne do sześciu sztuk.
Znika najtańsze połączenie z Gdańska do Warszawy
W nowym rozkładzie ujęto także dodatkowe pociągi krajowego przewoźnika - PKP Intercity. Oprócz pociągu TLK Gemini, który ma być pierwszy pospiesznym składem od lat na linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny pojadą dodatkowe pociągi pospieszne przez Trójmiasto do Helu - TLK Mars z Krakowa, TLK Aquarius z Katowic i TLK Astra z Wrocławia. Będzie także pociąg EIC Jantar z Warszawy. Wszystkie wspomniane składy przejadą przez Trójmiasto i pojadą do Helu.
PKP Intercity zdecydowało się na zawieszenie, od 25 czerwca, kursowania składu TLK Rataj relacji Gdynia Główna - Warszawa. Jak tłumaczy przewoźnik, powodem tej decyzji była niska frekwencja pasażerów.
W efekcie pasażerowie muszą szukać miejsca w droższych pociągach.
- Pasażerowie podróżujący na trasie do i z Trójmiasta mają zapewnione alternatywne połączenia - mówi Beata Czemerajda, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Arriva zaprasza do Słonecznego Patrolu
Prywatny przewoźnik Arriva uruchomi nowe wakacyjne połączenia w relacji Bydgoszcz - Gdańsk - Władysławowo - Hel. Pociąg Słoneczny Patrol w relacji Bydgoszcz - Hel - Bydgoszcz będzie uruchamiany codziennie przez cały okres wakacji. Uzupełnieniem oferty będą pociągi Leżak i Parawan kursujące na odcinku Hel - Władysławowo, dzięki którym będzie można szybko, nie stojąc w korkach, przemieszczać się po Półwyspie Helskim.
- W pociągach wakacyjnych będą obowiązywać promocyjne oferty, zniżki na bilety powrotne oraz dla osób podróżujących z rodziną. Połączenia uruchamiane na odcinku Hel - Władysławowo objęte zostaną taryfą strefową - wyjaśnia Joanna Parzniewska, rzecznik prasowy Arriva.
Koleje Mazowieckie dojadą m.in. do Trójmiasta
25 czerwca na szlak wyrusza pociąg "Słoneczny" Kolei Mazowieckich. Do Trójmiasta dojedzie w nieco ponad trzy godziny, a następnie dowiezie podróżnych do Ustki.
Skład ruszy o godz. 7:46 z Warszawy Zachodniej (Warszawa Wschodnia 8:14). Do Gdyni Głównej "Słoneczny" dotrze o 12:02. Następnie pojedzie aż do Ustki (14:15). Z Ustki w podróż powrotną wyruszy o 16:32. Z Gdyni zaś zabierze podróżnych o godz. 18:28 i dowiezie ich do Warszawy Wschodniej na 21:53. Pociąg będzie kursować codziennie, aż do końca wakacji, czyli do 31 sierpnia.
- Cena biletu, bez zniżek, wynosi 45 złotych do Gdyni. Obowiązują ulgi handlowe i ustawowe, w związku z tym np. studenci zapłacą 22,05 zł. Bilet normalny do Ustki kosztuje 60 zł - tłumaczy Katarzyna Łukasik z Kolei Mazowieckich.
Miejsca
Opinie (309) 1 zablokowana
-
2016-06-08 18:12
Dać chłopcom dostęp do funduszy unijnych to szybko znajdą uzasadnienie dla budowy podwodnej kolei na Hel. I przy okazji naprawdę nieźle zarobią. A przecież o to przede wszystkim chodzi.
- 5 0
-
2016-06-08 18:21
Bez potencjału Gdańska nic się nie zrobi.
Gdańsk to podstawa - prawie pół miliona ludzi plus urzędy, szpitale, szkoły itp. = Cel podróży ludzi a ponadto miliony turystów.
Wygląda na to jakby ktoś bał się, że klienci nie wysiądą do C.H po Browarze a pojadą do Forum Radunia... a wiemy kto i z kim jest kolegą...- 7 1
-
2016-06-08 18:29
PKM- Przesiadkowa Kolej Metropolitalna.
Uruchomić połączenie z Gdańska Gł. do Kościerzyny bez przesiadek!!!
- 4 3
-
2016-06-08 18:46
Przystanek Niedźwienik (1)
Kilka milionów kosztowało wybudowanie przystanku PKM Niedźwiednik, a teraz mimo faktu, iż mieszkańcy są narażeni na hałas generowany przez pociągi przez 24 godz. na dobę, pociągi nie będą się nawet zatrzymywały na tym przystanku, aby skrócić (o ile? 40 sekund?) czas przejazdu na trasie z Kościerzyny to wylewanie dziecka z kąpielą
- 19 1
-
2016-06-09 21:50
Jaki hałas ? Mieszkam na Leśnej Górze , jakieś 800 m od PKM i nic nie słyszę żadnego hałasu .
- 0 0
-
2016-06-08 19:30
a kiedy
budyń & gdańska PO wraz z nowoczesnymi kolegami będzie ciagał składy PKM-ki z Gdańska do Koscierzyny, podobnie jak to robił z samolotami OLT ?
- 4 2
-
2016-06-08 20:37
Powiedzcie mi, że to nieprawda.... (1)
Połączenia bezpośredniego Kościerzyna - Gdańsk dalej nie będzie, za to do Gdyni będę jechał przez Wrzeszcz?!!!
Jakim cudem ma to potrwać tylko 13 min dłużej skoro z Osowej do Gdyni pociąg jedzie 16 min a trasa Rębiechowo -Wrzeszcz trwa pól godziny, potem kilka minut na zmianę kierunku i następne 20 min z Wrzeszcza do Gdyni !!!
Masakra....- 12 2
-
2016-06-08 21:39
Przez Gdańsk Rębiechowo
Może się okazać że szybciej dojedzie się z Kościerzyny do Gdyni wysiadając na stacji GD-Rębiechowo i tam przesiąść się na pociąg z Wrzeszcza do Gdyni. Karkołomne ale gdyby pasował akurat pociąg to na pewno jest to lepsza opcja niż przez Wrzeszcz. Dla Osowian będzie to chyba jedyna sensowna opcja...
Albo z buta 5 km z lotniska. Albo rowerem. Albo normalnie jak zwykle - SAMOCHODEM.
Nie mam więcej pomysłów... to wszystko robi się takie bez sensu że mnie już głowa boli....- 6 1
-
2016-06-08 21:13
PKM na Oksywie
Puścić PKM na Oksywie tak jak mówli gotowymi torami wzdłuż Janka Wiśniewskiego i Elektrociepłowni.
- 5 2
-
2016-06-08 21:22
gdy pokazywano projek PKM-ki
ludzie pisali że to lipa, myśleć trzeba było na etapie projektu a nie kombinować po wybudowaniu.
- 3 1
-
2016-06-08 21:34
(1)
Okazuje się ze ze strzyzy jadąc do Kościerzyny zajmie mi 45 min wiecej niz z gd Pekaesem .....
A miało byc tak kolorowo....- 5 3
-
2016-06-09 08:40
do Kościerzyny wolę pociąg z Wrzeszcza
Ze Strzyży nie ma PKS. Poza tym rozkład jazdy PKS to fikcja - nie uwzględnia korków. W rozkładzie godzina a autobus jedzie dwie.
- 1 0
-
2016-06-09 05:55
Kaszuby tylko uźywać mi dezodorantów zanim wsiądziecie do PKM
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.