• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą nowe linie, ale mniej nowych tramwajów

ms
20 lutego 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 10:03 (20 lutego 2008)
Nawet jeśli nie uda się kupić wielu nowych tramwajów, trzonem taboru ZKM będą nowe-stare tramwaje z Dortmundu, które na razie spisują się bez zarzutu. Nawet jeśli nie uda się kupić wielu nowych tramwajów, trzonem taboru ZKM będą nowe-stare tramwaje z Dortmundu, które na razie spisują się bez zarzutu.

Gdańsk wciąż ma szanse na unijne pieniądze na rozbudowę sieci linii tramwajowych, ale na pewno nie będzie mógł kupić tylu nowych tramwajów, ile by chcieli urzędnicy. Zamiast 40 będzie ich prawdopodobnie 25 - pisze dzisiejszy Dziennik Bałtycki.



Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku. Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku.
Gotowe są już wstępne - ostateczne poznamy w październiku - plany trzeciego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Tym razem miasto będzie się starać o unijne pieniądze na budowę kilku nowych linii tramwajowych i nowe pojazdy.

Jedna z nich ma połączyć Siedlce z Moreną - tramwaj jechałby wzdłuż ul. Rakoczego koło Carrefoura, a potem ulicą Bulońską, gdzie byłaby pętla.

Z kolei z nowej pętli na Chełmie tramwaj pojechałby na zachód, w stronę Ujeściska. Przy ul. Łódzkiej jedna nitka pojechałaby na południe wzdłuż projektowanej ul. Nowej Łódzkiej, druga pojechałaby w stronę obwodnicy, wzdłuż ul. Warszawskiej. W kolejnym etapie GPKM planuje się budowę linii na południe w kierunku Oruni Górnej.

Które trasy będą budowane w pierwszej kolejności okaże się dopiero jesienią. Ale już dziś wiadomo, że o ile z pieniędzmi na nowe linie nie będzie raczej problemu, o tyle ciężko będzie z unijnej dotacji kupić tyle nowych wozów, ile pierwotnie planowali twórcy GPKM.

- Fundusze strukturalne promują rozwój sieci tramwajowych, ale zakup nowego taboru już nie - tłumaczą specjaliści z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, jednostki badawczej Ministerstwa Transportu, która przygotowuje dokumenty aplikacyjne. I dlatego nowa wersja dokumentu, który trafi do Ministerstwa Infrastruktury zamiast planowanych przez miasto 40 nowych tramwajów, przewiduje zakup jedynie 25 sztuk nowego taboru.

- Gdybyśmy wystąpili o dofinansowanie kupna 40 tramwajów, właściwie przekreślilibyśmy szanse GPKM-u - tłumaczy Antoni Szczyt, odpowiedzialny za GPKM w gdańskim magistracie.

Władze Gdańska uspokajają, że "zniknięcie" z projektu 15 tramwajów to nie problem. W ostatnich miesiącach gdański ZKM podpisał umowę na sprowadzenie 44 tramwajów z Dortmundu, które już dziś obsługują trasę na Chełm.

Z wyliczeń gdańskich urzędników wynika, że tramwaje dotrą na Morenę i do dzielnicy Południe dopiero za trzy lata, czyli w 2011 roku.

Budowa nowych tras tramwajowych wraz z kupnem 25 nowych wozów będzie kosztowała ok. 700 mln zł.
ms

Opinie (113) 6 zablokowanych

  • SKM I AUTOBUS

    Jestem za SKMką z Wrzeszcza przez Migowo do Rębiechowa , a może górnym tarasem połączyć Migowo z Oliwą narazie tylko istnieje linia 127.A TRAMWAJ na Migowo to dobry pomysł ZTMu

    • 0 0

  • hałas

    weźcie coś zróbcie żeby się hałupa nie trzęsła jak tramaje jeżdżą. Bo jak wam się coś zawali to zabulicie więcej kasy niż za te nowe tramwaje jak się wam udowodni że hałupa padła od obluzowania instalacji gazowej na skutek wstrząsów powodowanych tramwajami. zamiast budować nowe trasy zróbcie cichobiegi istniejących bo tak remontujecie jak narazie że jest gorzej niż przed remontami. chcecie żeby kamenice wzdłóż linii tramwajowych się wyludniły? czy jak? pół gdańska wam odpadnie. budując trasę weźcie pod uwagę ludzi tam mieszkających

    • 0 0

  • kolejność

    Przypuszczam, że najpierw na Morenę z Kartuskiej, bo mniej do roboty. Ale tam komunikacja jakoś działa, a do centrum/SKM blisko. Natomiast południe Gdańska już się dusi i właśnie tam tramwaje są niezbędne. Tam jest jeden wielki korek, a wciąż powstają nowe osiedla. Najszybciej można byłoby wybudować linię na Orunię Górną, którą potem można wydłużać.

    • 0 0

  • zejdźcie ludzie na ziemię, czemu nie ma nic o słowackiego?

    w 2011 to bedzie gwiazdka w maju i cudowne rozmnożenie stadionów autostrad i lotnisk:-)

    • 0 0

  • III etap rozwoju sieci tramwajowej w Gdasku

    Tylko przyklasnąć. Jako mieszkaniec "Południa" mogę się tylko modlić za powodzenie tego projektu i za determinację władz miasta zmierzających do realizacji ze wszech miar rozsądnego pomysłu. Jednak do pełni szczęścia brakuje określenia terminu budowy Nowej Łódzkiej i Nowej Świętokrzyskiej którymi to ulicami ma przebiegać docelowy odcinek trasy tramwajowej aż do ul. Bulońskiej. Mam nadzieję, że kiedy już zacznie się budować te ulice to zapewne równolegle przygotowywać podtorze dla tramwajów . Tak będzie lepiej, szybciej, rozsądnie i po gospodarsku. Do tej pory budowa ulicy szła swoją szosą a linii tramwajowych swoją. Skoro jest już mądry plan rozbudowy sieci tramwajowych to niech mądrze będzie realizowany.

    • 0 0

  • kiedy bezpośrednia linja

    Jest wybudowana linja tramwajowa łącząca Nowy Port przez Kliniczną do oliwy i nikt nie myśli żeby taką trasę obstawić dodatkowa linją tramwajową . Jeżdzi tam masa ludzi , która musi się przesiadać na 15 a 4 ka jeżdzi co 20 minut i najczęsciej jeden ucieka przed drugim. Ludziom pracy znacznie skróciłoby czas dojazdu.

    • 0 0

  • kolejność jest prawidłowa

    Tramwaj na Piecki-Migowo był podobnie jak na Chełm planowany już 30 lat temu. Istnieje tam rezerwa terenowa wzdłuż Rakoczego i Bulońskiej, w związku z czym nie trzeba dokonywać drogich wykupów gruntów. Grzechem by było nie pociągnąć tam tramwaju z Siedlec. Co do Pętli Łódzka, to wg mnie optymalna trasa i docelowe rozwiązanie. Linia ta obsługiwała by i Chełm (Witosa, Cieszyńskiego, Milskiego) i Ujeścisko i Orunię Górną (Świętokrzyska).

    • 0 0

  • super!

    wiadomoSć nastraja pozytywnie !

    • 0 0

  • usterka (1)

    a ja dzis jechałem tramwajem i miałem niezapowiedziana wysiadke z powodu awarii drzwi...

    • 0 0

    • .

      Myślę, że musisz o tym powiedzieć swojemu psychoterapeucie.

      • 0 0

  • nowe

    szkoda ze nie bedzie wiecej nowego taboru, dotyczy to rowniez SKM-ki. brzydkie to i stare, zeby chociaz ladnie je pomalowali, obecne kolory naszych pojazdow sa beznadziejne i mdle.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane