• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą nowe trolejbusy, ale na biletomaty zabraknie pieniędzy

Patryk Szczerba
17 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czytelnik: Gdynio, zainwestuj wreszcie w biletomaty
Trolejbusy bez szelek nie będą nowością na Skwerze Kościuszki. Do tej pory jednak pojawiały się tam wyłącznie w ramach pokazów. Trolejbusy bez szelek nie będą nowością na Skwerze Kościuszki. Do tej pory jednak pojawiały się tam wyłącznie w ramach pokazów.

Prawdopodobnie latem na gdyńskie ulice wyjadą na testy dwa nowe trolejbusy, które z akumulatorów mają korzystać nie tylko awaryjnie, ale podczas regularnej eksploatacji na trasie. Nie ma za to szans, by w mieście w 2014 roku pojawiły się biletomaty.



Czy uważasz, że inwestowanie w trolejbusy z napędem akumulatorowym ma sens?

Póki co po mieście jeździ ponad 20 trolejbusów, które dzięki specjalnym akumulatorom gromadzą energię i mogą przejechać bez trakcji nie więcej niż 2 km. Najczęściej baterie są jednak wykorzystywane podczas nadzwyczajnych wydarzeń na krótkich odcinkach, jak w przypadku zablokowanej ul. Świętojańskiej, kiedy trolejbusy kierowane są na równoległą ul. Władysława IV lub do zajezdni.

Powodem jest zbyt mała pojemność akumulatorów. Mają przy okazji sporo wad. Problemem jest też m.in. długie ładowanie (trwa ponad 1,5 godziny) oraz ich mała żywotność przy częstym użytkowaniu.

Czytaj też: Trolejbusy pojadą na Fikakowo?

Uruchomienie linii, którą obsługiwałby taki pojazd jest więc - póki co - nierealne. Mimo to urzędnicy zaczynają o niej coraz głośniej mówić, zwłaszcza w kontekście planów przeniesienia pętli trolejbusowej pod Ergo Arenę.

W dwóch pojazdach, które wyjadą w wakacje na trasę, zamontowana zostanie nowa bateria o większej pojemności, będąca - jak zapewniają specjaliści - równorzędną dla napędu elektrycznego. Dzięki mniejszemu rozmiarowi baterii zwiększy się powierzchnia pasażerska w trolejbusie o 7 miejsc, a także spadnie zużycie energii dzięki dużo mniejszej wadze napędu.

- Taki akumulator można porównać do baterii w telefonie komórkowym. Dwa nowe trolejbusy zostaną wyprodukowane z komponentów autobusów jeżdżących w naszej sieci w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej. Skierowane zostaną na linię 21. Trolejbusy będą wjeżdżały w wakacje na Molo Południowe bez szelek - zapowiada Marcin Gromadzki, z gdyńskiego ZKM.

Jeśli próby wypadną pomyślnie, niewykluczone, że za kilka lat po mieście będzie jeździło więcej trolejbusów swobodnie przejeżdżających po ulicach, gdzie nie ma słupów trakcyjnych, nawet na odcinkach 5-kilometrowych. Dzięki nim będzie można nie tylko przedłużyć istniejące linie, ale stworzyć nowe, chociażby do zachodnich dzielnic Gdyni, gdzie wciąż przybywa mieszkańców. O te inwestycje już w nowym rozdaniu środków unijnych będzie chciała się starać Gdynia.

Przyszłoroczny test sfinansuje Unia Europejska w ramach programu Civitas Dynamo. W ramach programu dodatkowo montowany jest zasobnik zbierający energię generowaną przez trolejbusy podczas hamowania. Dzięki temu urządzeniu inne pojazdy podłączone do trakcji będą mogły ją ponownie wykorzystać. Zasobnik ma zacząć działać w 2014 r. a jego koszt to blisko 350 tys. zł. Na obydwa projekty Unia wyłoży blisko 160 tys euro. Resztę sfinansuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej.

Przełomu nie będzie natomiast w kwestii biletomatów, o które mieszkańcy dopytują od dłuższego czasu. Choć zapowiedzi sprzed pół roku były optymistyczne, we wniosku złożonym o pieniądze z puli 72 mln zł, jakie całe województwo pomorskie ma do rozdysponowania na transport zbiorowy, Gdynia o środki na biletomaty ostatecznie nie ubiegała się.

- Zdecydowała ranga potrzeb. Uznaliśmy, że biletomaty nie są najpilniejszą inwestycją na ten moment, a że środki unijne są ograniczone, to urządzenia wypadły z wniosku o dotację - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Uzyskane środki finansowe zostaną przeznaczone przede wszystkim na zakup nowych autobusów. Pieniędzy wystarczy także na przystosowanie kilkunastu zatoczek autobusowych dla potrzeb niepełnosprawnych oraz stworzenie buspasów dla autobusów kursujących ulicami Morską i Kielecką.

Miejsca

Opinie (121) 3 zablokowane

  • to będą zwykłe stare psujące się używańce

    Zamiast kupić fabrycznie nowe trolejbusy, to przerabiają stare psujące się padliny. Przy okazji mogliby zamontować automaty biletowe albo w pojeździe, albo na przystankach, jak w Gdańsku lub w Warszawie.

    • 9 3

  • Pomylone zpoplatanym , jak zawsze .... (2)

    Po co Spółki komunikacyjne maja Zarządy i to w każdej spółce po 2 jeżeli jeden człowiek już od lat (rzecznik ZKM- organizatora przewozów) zawsze wypowiada się za te Zarządy za politykę zakupów , za kierunki rozwoju może trzeba zrobić jedna spółkę a tego pana robić naczelnym Prezesem i tu będą oszczędności na biletomaty Władza miejska musi to przemyśleć.

    • 5 0

    • Gdynia (1)

      Dla mnie bez sensu jest utrzymywanie trzech spółek komunalnych pka, pkt i pkm. Połączyć w jedną spółkę i na pewno znajdą się oszczędności.

      • 7 1

      • Też tego nie kumam

        Skoro z góry wiadomo, że komunalne spółki będą musiały istnieć i będą dostawać zlecenia z klucza - zamiast przetargó - to czemu nie połączyć? Będzie tańsze dla miasta i wtedy automatycznie znajdą się pieniądze na nowy tabor, automaty biletowe i nawet tablice elektroniczne na przystankach.

        • 3 0

  • Ciekawa inwestycja

    Nowe trajtki są bardziej pojemne jak te starsze sprzed 8 lat myślałem że mają lepszą baterie a tu napisali że 1.5h trwa ładowanie dość długo jak na taki trolejbus, podoba mi się że nasze miasto inwestuję w trajtki ciekawe kiedy w końcu wymienią te trzeszczące solarisy przegubowe na nowsze np. Mercedes Ciaro czy Man Lion`s City a nie wciąż solaris i solaris co roku od 14 lat

    • 5 2

  • (2)

    O Boże aż DWA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 12 2

    • poszli na całosc ;) (1)

      • 5 0

      • zaszaleli

        • 4 0

  • B.dobre posunięcie P.Marka Stępy,

    ale szkoda że ciagle mamy tak mało kasy na innowacje komunikacyjne:
    1. Szkoda że w nowej perspektywie nic się nie mówi o innych projektach transportowych takich jak np. wynalazcy z Poronina, który opracował system komunikacji miejskiej oparty na lekkich wagonikach zawieszonych na słupach kilka metrów nad jezdnią/ziemią/a być może nad wodą? Stocznia Cris zaczeła budowę fundamentów pod wiatraki, podejrzewam że mogłyby się przydać do takiego transportu?. Zwłaszcza, że nowe konstrukcje zyskają aprobatę specjalistów od komunikacji nie tylko w całej Polsce.
    Pomysł Olgierda Mikoszy można łatwo w Gdyni wdrożyć oczywiście należałoby przetestować za unijne pieniądze jak to działa?. Jako proj. testowej trasy proponuje Przebudowany przystanek w Redłowie> Pomorski Parku Naukowo-Technologiczny> Obiekty Sportowe> CH.Riviera i z powrotem jako prototyp systemu, a na pewno znajdą się na to pieniądze w ramach unijnych/publicznych z biznesem.
    2. metro-trolej-busów trzy lub więcej przegubowych autobusów lub szybkich tramwai"do zachodnich dzielnic Gdyni, gdzie wciąż przybywa mieszkańców" wykorzystujących pobudowane kiedyś tory i zintegrowanie ich z kolejowumi i Lotniskiem G-K lub z własnymi drogami komunikacyjnymi
    3. Szukanie i testowanie bardziej innowacyjnych możliwości w zakresie biletowania - zwłaszcza jeśli nie ma na to pieniędzy z województwa?
    4. Dalsze unowocześnianie trolejbusów i autobusów miejskich i stworzenie eKomunikacji, co będzie małym przyczynkiem do pilnego stworzenia SmartGdyni.

    • 1 8

  • Nauka poszła w las

    dzięki specjalnym akumulatorom gromadzą energię
    Dzięki specjalnym drzwiom z systemem w te i we wte umożliwiają wsiadanie i wysiadanie

    Dobrze, że powstały takie specjalne akumulatory bo te zwykłe to nijak nie gromadzą energii ( a co to w ogóle jest taki akumulator ? )

    • 10 0

  • "Problemem jest też m.in. długie ładowanie (trwa ponad 1,5 godziny) "

    ładowanie trolejbusa przez 1,5 h to długo? To mój tablet ładuje się 4 h

    • 15 1

  • (2)

    Az 2 boze ale sukces

    • 9 0

    • tak ,dzisiaj BBC o tym informowało

      jutro ma byc wywiad ze Szczurkiem na ten temat

      • 5 0

    • no sukcess na miarę Gdyni

      PR zadął w żagle gdyńskości i już wyborcy udzielą 102 % poparcia w przyszłym roku

      • 1 0

  • NIE WIDZĘ W GŁOSOWANIU CZWARTEJ ODPOWIEDZI TYPU (1)

    Nie, uważam że miasto powinno pozostać przy inwestowaniu w tradycyjny model trolejbusów sieciowych.
    Model przyszłościowy, trolejbusu na baterie, jest w tej chwili stanowczo za drogi...

    • 5 0

    • Jestem za

      Uważam, że miasto Gdynia powinno odstąpić od finansowania trolejbusów w bardzo drogiej obecnie technologii akumulatorowej. Jest to owszem melodia może nawet nie odległej przyszłości, ale aktualnie potwornie drogiej. Póki co kupujcie klasyczny tabor trolejbusowy, za to więcej inwestujcie w "uzbrojenie" kolejnych dzielnic.
      Witomino wciąż czeka, Chwarzno-Wiczlino po wybudowaniu całej Chwarznieńskiej będzie kolejne.

      • 3 0

  • normalnie szalenstwo inwestycyjne w tej Gdyni (1)

    Kwiatkowski w grobie sie przewraca, Gdansk swoja szansę wykorzystał, a Gdynia ma Szczurka ;)

    • 13 3

    • czas cos zmienic

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane