• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą nowe trolejbusy, ale na biletomaty zabraknie pieniędzy

Patryk Szczerba
17 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czytelnik: Gdynio, zainwestuj wreszcie w biletomaty
Trolejbusy bez szelek nie będą nowością na Skwerze Kościuszki. Do tej pory jednak pojawiały się tam wyłącznie w ramach pokazów. Trolejbusy bez szelek nie będą nowością na Skwerze Kościuszki. Do tej pory jednak pojawiały się tam wyłącznie w ramach pokazów.

Prawdopodobnie latem na gdyńskie ulice wyjadą na testy dwa nowe trolejbusy, które z akumulatorów mają korzystać nie tylko awaryjnie, ale podczas regularnej eksploatacji na trasie. Nie ma za to szans, by w mieście w 2014 roku pojawiły się biletomaty.



Czy uważasz, że inwestowanie w trolejbusy z napędem akumulatorowym ma sens?

Póki co po mieście jeździ ponad 20 trolejbusów, które dzięki specjalnym akumulatorom gromadzą energię i mogą przejechać bez trakcji nie więcej niż 2 km. Najczęściej baterie są jednak wykorzystywane podczas nadzwyczajnych wydarzeń na krótkich odcinkach, jak w przypadku zablokowanej ul. Świętojańskiej, kiedy trolejbusy kierowane są na równoległą ul. Władysława IV lub do zajezdni.

Powodem jest zbyt mała pojemność akumulatorów. Mają przy okazji sporo wad. Problemem jest też m.in. długie ładowanie (trwa ponad 1,5 godziny) oraz ich mała żywotność przy częstym użytkowaniu.

Czytaj też: Trolejbusy pojadą na Fikakowo?

Uruchomienie linii, którą obsługiwałby taki pojazd jest więc - póki co - nierealne. Mimo to urzędnicy zaczynają o niej coraz głośniej mówić, zwłaszcza w kontekście planów przeniesienia pętli trolejbusowej pod Ergo Arenę.

W dwóch pojazdach, które wyjadą w wakacje na trasę, zamontowana zostanie nowa bateria o większej pojemności, będąca - jak zapewniają specjaliści - równorzędną dla napędu elektrycznego. Dzięki mniejszemu rozmiarowi baterii zwiększy się powierzchnia pasażerska w trolejbusie o 7 miejsc, a także spadnie zużycie energii dzięki dużo mniejszej wadze napędu.

- Taki akumulator można porównać do baterii w telefonie komórkowym. Dwa nowe trolejbusy zostaną wyprodukowane z komponentów autobusów jeżdżących w naszej sieci w Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej. Skierowane zostaną na linię 21. Trolejbusy będą wjeżdżały w wakacje na Molo Południowe bez szelek - zapowiada Marcin Gromadzki, z gdyńskiego ZKM.

Jeśli próby wypadną pomyślnie, niewykluczone, że za kilka lat po mieście będzie jeździło więcej trolejbusów swobodnie przejeżdżających po ulicach, gdzie nie ma słupów trakcyjnych, nawet na odcinkach 5-kilometrowych. Dzięki nim będzie można nie tylko przedłużyć istniejące linie, ale stworzyć nowe, chociażby do zachodnich dzielnic Gdyni, gdzie wciąż przybywa mieszkańców. O te inwestycje już w nowym rozdaniu środków unijnych będzie chciała się starać Gdynia.

Przyszłoroczny test sfinansuje Unia Europejska w ramach programu Civitas Dynamo. W ramach programu dodatkowo montowany jest zasobnik zbierający energię generowaną przez trolejbusy podczas hamowania. Dzięki temu urządzeniu inne pojazdy podłączone do trakcji będą mogły ją ponownie wykorzystać. Zasobnik ma zacząć działać w 2014 r. a jego koszt to blisko 350 tys. zł. Na obydwa projekty Unia wyłoży blisko 160 tys euro. Resztę sfinansuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej.

Przełomu nie będzie natomiast w kwestii biletomatów, o które mieszkańcy dopytują od dłuższego czasu. Choć zapowiedzi sprzed pół roku były optymistyczne, we wniosku złożonym o pieniądze z puli 72 mln zł, jakie całe województwo pomorskie ma do rozdysponowania na transport zbiorowy, Gdynia o środki na biletomaty ostatecznie nie ubiegała się.

- Zdecydowała ranga potrzeb. Uznaliśmy, że biletomaty nie są najpilniejszą inwestycją na ten moment, a że środki unijne są ograniczone, to urządzenia wypadły z wniosku o dotację - podkreśla Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Uzyskane środki finansowe zostaną przeznaczone przede wszystkim na zakup nowych autobusów. Pieniędzy wystarczy także na przystosowanie kilkunastu zatoczek autobusowych dla potrzeb niepełnosprawnych oraz stworzenie buspasów dla autobusów kursujących ulicami Morską i Kielecką.

Miejsca

Opinie (121) 3 zablokowane

  • czolowy mysliciel UM Gdynia Marek Stępa wymyslil...

    stworzenie buspasów dla autobusów kursujących ulicami Morską i Kielecką.Widac sam nie chce stac w korkach.

    • 10 0

  • JEST OK

    Dobrze, że nie na odwrót. Lepiej kasę ładować w nowy tabor niż w biletomaty.

    • 3 4

  • w kosakowie tez tylko karnety u pilota bedzie mozna kupic na te awionetki ktore ewentualnie tam wyladuja za nasze 100 mln?

    • 9 0

  • Kocham Was

    buziolek

    • 1 1

  • Ludzie z magistratu, dajcie sobie spokój z tymi trolejbusami. (3)

    To jest stary nie efektywny i bardzo drogi w ogólnym rozrachunku system komunikacyjny.
    Przyszłością są autobusy i pojazdy szynowe z własną niezależną trasą. (brak korków)
    Paru dziadków postkomunistycznych z magistratu lobbuje rozwiązania bez przyszłości. A kto za to płaci? Gdynia miastem słupków i drutów. Może mieszkańcy zainteresują się polem elektromagnetycznym wywołującym raka!!!!!

    • 10 9

    • Olo (1)

      NFZ ma pod koniec roku trochę kasy i psychiatra przyjmuje poza kolejnością. Zgłoś się. Dla swojego i naszego spokoju.

      • 2 0

      • "k"o widzę że pracujesz w magistracie

        • 0 0

    • olo

      mózgu
      a ty jesteś przykładem cudownego wyleczenia, bo twój rak zdechł z głodu.
      w gdyni jeszcze torów brakuje, a sieć tramwajowa na balonach będzie wisieć, jak nie masz pojęcia to nie zabieraj głosu bo się ośmieszasz

      • 1 0

  • no gryzon jak zwykle wymyslil i wszyscy maja sie cieszyc :)

    drodzy gdyninianie beda DWA trajtki :) a kierowca zawsze chetnie wyda reszte z 50 zlotych z usmiechem na twarzy :D

    • 8 0

  • (2)

    )Zaraz się zacznie narzekanie ,ze nie bedzie biletomatów. W Gdańsku są a i tak większość kupuje u kierowcy. Najlepsi są studenci (Ci jak zawsze rozgarnieci jak kupa liści na wietrze), tacy potrafią wejsc poporsic o bilet ,wyjać portfel i dopiero szukac pieniedzy, zaden nie ma odliczonych albo chociaz wyciągnietych pieniedzy. Potem sa opoznienia. Aha i nauczcie się w końcu nie ma biletów studenckich są ulgowe.

    • 8 6

    • I takie bezmózgi mają w przyszłości być odpowiedzialni za ten kraj

      • 3 0

    • jak się za młodu nie nauczyły studenciaki korzystać z komunii miejskiej, to teraz dramat

      całe życie wożone przez rodziców autem

      • 3 0

  • (2)

    Przyjechałem niedawno z Gdańska do Gdyni.Przyzwyczajony do biletomatu szukam go na przystanku.Przyponiało mi się,że jestm w Gdyni i tu takich wynalazków nie ma

    • 11 4

    • za to kierowca ma bilety zawsze do wyboru i do koloru (1)

      także lepiej u kierowcy w zimie kupić niż walić w nieużyteczny zamarznięty biletomat

      • 4 5

      • lepiej w kasku

        bo przy wydawaniu reszty kierowca może przysłupić

        • 5 1

  • długie S

    Wszystko ładnie pięknie... ale dajcie długie S albo połączcie dzielnice północne z Sopotem. Dlaczego G jeździ tylko latem a nie przez cały rok i przez cały dzień ...

    • 8 0

  • 100 mln zł na lotnisko dla awionetek(tylko!), 8 mln na infobox... na biletomaty nie starczyło...

    Brak słów... czy ludzie nie widzą, że ten koles doprowadza miasto do ruiny?!

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane